16 882 läst ·
35 svar
17k läst
35 svar
Vilken kabel till 80amp?
ja, nästan.. i norge är det IT, dvs som TT fast nollpunkten är inte direktjordad och det finns således ingen neutralledare, bara 3 faser och jordBo.Siltberg skrev:
gadeberg, detta är något man behöver räkna ut, i gynsamma fall kan man säkra en 16 kvadrat med 100 A annars brukar man sätta max 63 A för denna arean. En N1XV 4G50 borde klara sig i detta fallet men inget man uttala sig om utan att känna till förutsättningarna, detta motsvarar cirka 30 kvadrat koppar.
Kabeltyperna ovan kan du kolla skillnaderna hos tillverkaren, gå in på www.nexans.se tex.
Kabeltyperna ovan kan du kolla skillnaderna hos tillverkaren, gå in på www.nexans.se tex.
Bra kommentar av bax, jag har läst på en del om att man i USA tydligen körde med alu-kabel även för klenare installationer (typ deras 20A-grupper för vägguttag) på 70-talet och det har visst skett en del tillbud där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Var kommer markresistiviteten 1 ifrån? Alla tabeller använder 2.5 Km/W som utgångspunkt.
och dvärgbrytare hitar jag heller inte i denna tråd? Diazed kräver en högre belastningsförmåga.
Jag tror också det blir en aning klent med PEX-isolerad 16 mm2 Cu. Al-alternativen är ju dessutom billigare.
Men om kabelarean är en kostnadsfråga kan man ju titta lite mer på hur mycket effekt som behövs. Huvudsäkringarna var på 80 A, men behövs verkligen så mycket ström vid generatordrift? Bonden kanske kan låta bli att basta vid strömavbrott.
För övrigt rekommenderar jag följande SEK handböcker till TS:
- 421 om kabeldimensionering
- 447 om generatoraggregat
Installationer av denna storlek gör man inte på en höft.
Första frågan är om du ska ha 4- eller 5-ledare.
och dvärgbrytare hitar jag heller inte i denna tråd? Diazed kräver en högre belastningsförmåga.
Jag tror också det blir en aning klent med PEX-isolerad 16 mm2 Cu. Al-alternativen är ju dessutom billigare.
Men om kabelarean är en kostnadsfråga kan man ju titta lite mer på hur mycket effekt som behövs. Huvudsäkringarna var på 80 A, men behövs verkligen så mycket ström vid generatordrift? Bonden kanske kan låta bli att basta vid strömavbrott.
För övrigt rekommenderar jag följande SEK handböcker till TS:
- 421 om kabeldimensionering
- 447 om generatoraggregat
Installationer av denna storlek gör man inte på en höft.
Första frågan är om du ska ha 4- eller 5-ledare.
AKKJ