R
Ja, du ser ut att behöva utöka bekantskapskretsen lite ;) Dessutom ser det ut som om du har en LEX605 vilket är en rätt mycket större grill än den Rogue 425 som vi pratade om tidigare.

Jag har en P500 och den har varit i det närmaste full några gånger under förra sommaren. Det fyller snabbt på när man ska ha på lite olika saker för 10 personer. Speciellt om man vill dela upp och hålla lite olika temperaturzoner.

Fairlane
Korrekt, det är en större grill helt klart.

J
R RoAd skrev:
Ok, jag vet inte riktigt vad du argumenterar mot. Om du bara vill vara övertydlig med att just DU inte vill ha en vanlig sidobrännare så fine, det är glasklart nu :)
Jag argumenterar precis lika mycket, eller lite, som du själv gör.
Så ställ frågan till dig själv istället :)

Jag skriver runt min egen erfarenhet, vilket för den matlagningsintresserade förhoppningsvis inte är ointressant.
Det är som bekant ett diskussionsforum.

Sizzle-zone fungerar ju för övrigt utmärkt för vilken kastrull som helst, på låg effekt. Om man har det önskemålet. Med sin potatis

Redigerat:
R
Du uttryckte det dels som om sidobrännare generellt var onödigt och dels som om jag också hade uttryckt något sådant.

När jag förtydligade att jag visst tyckte den kan vara bra i vissa situationer, började du argumentera mot, med hänvisning till att DU minsann klarar dig utan. Jag vet fortfarande inte varför du kände dig tvungen att göra det. Det var ju inte precis som om jag påpekade att DU borde skaffa en. Du får gärna dagspendla mellan spis och grill med potatisen för allt vad jag bryr mig :)

Jag har själv en sizzle zone så jag vet förstås att den går utmärkt att använda till både stekpannor och kastruller. Det innebär ju inte att en vanlig brännare tappar all funktion och blir helt onödig.

J
R RoAd skrev:
Du uttryckte det dels som om sidobrännare generellt var onödigt och dels som om jag också hade uttryckt något sådant.

När jag förtydligade att jag visst tyckte den kan vara bra i vissa situationer, började du argumentera mot, med hänvisning till att DU minsann klarar dig utan. Jag vet fortfarande inte varför du kände dig tvungen att göra det. Det var ju inte precis som om jag påpekade att DU borde skaffa en. Du får gärna dagspendla mellan spis och grill med potatisen för allt vad jag bryr mig :)

Jag har själv en sizzle zone så jag vet förstås att den går utmärkt att använda till både stekpannor och kastruller. Det innebär ju inte att en vanlig brännare tappar all funktion och blir helt onödig.
”I all ära...” tolkar jag som ett uttryck för något som absolut inte är nödvändigt. En trevlig detalj, men inget nödvändigt.
Kanske uttryckte du dig fel. Säg det i så fall.

Jag har ju naturligtvis rätt att ”argumentera emot” i mitt tycke, precis som du själv argumenterar kring ditt eget tycke och ”vissa situationer”. LÄS: Koka potatis.
Förstår du inte det orimliga i säga att någon ”argumenterar emot”, när du själv argumenterar för.
Ha.
Själv vill jag som sagt inte ens kalla det att argumentera. Det låter onödigt aggressivt.
Vill kalla det att dela erfarenheter, och lika orimligt blir det när man inte får dela det.
Dela dina egna erfarenheter istället för att haka upp dig på andras erfarenheter. Blir både trevligare och mer läsvärt.

PS. Du har måste ha dålig erfarenhet av både dagspendling och potatiskokande. Det låter som du bryr dig om potatisen ohälsosamt mycket, för som sagt, den sköter ju sig självt.
Ska du slå en bearnaise utomhus kan det ju vara lämpligt med en platta för ändamålet dock. Det fungerar sizzlezonen fint till.

R
J jaronsso skrev:
”I all ära...” tolkar jag som ett uttryck för något som absolut inte är nödvändigt. En trevlig detalj, men inget nödvändigt.
Kanske uttryckte du dig fel. Säg det i så fall.
Det är faktiskt bara svårare och svårare att fatta vad du vill ha sagt eller vad du tror att jag har sagt.

- Jag har sagt att en sidobrännare KAN vara onödig i VISSA situationer.
- Jag har sagt att en sidobrännare KAN vara bra att ha i ANDRA situationer.
- Jag har sagt att en sizzle zone är bättre.
- Jag har aldrig ens antytt vad DU borde ha för funktioner på din grill eller hur DU bör koka din potatis :)

Jag släpper detta nu för det tillför inte ett skit till tråden längre. Dela vilka erfarenheter du vill. Handlar det om att koka potatis får du göra det utan mig ;)

J
R RoAd skrev:
Det är faktiskt bara svårare och svårare att fatta vad du vill ha sagt eller vad du tror att jag har sagt.

- Jag har sagt att en sidobrännare KAN vara onödig i VISSA situationer.
- Jag har sagt att en sidobrännare KAN vara bra att ha i ANDRA situationer.
- Jag har sagt att en sizzle zone är bättre.
- Jag har aldrig ens antytt vad DU borde ha för funktioner på din grill eller hur DU bör koka din potatis :)

Jag släpper detta nu för det tillför inte ett skit till tråden längre. Dela vilka erfarenheter du vill. Handlar det om att koka potatis får du göra det utan mig ;)
Vad är det som får dig att tro att du har påstått vad Jag bör ha för funktioner på min grill? Jag har aldrig sagt det.
Det är helt irrelevant men det gör varken dina erfarenheter, eller mina erfarenheter, mindre ointressanta.
Hela poängen med ett diskussionsforum är att man diskuterar. Att du tar åt dig, eller vad du nu gör, eller inte kan hantera andras uttryck kring ett ämne, ligger på dig själv och inte på någon annan.

Något kokande av potatis är jag som du förstår inte så intresserad av att diskutera. Det verkar ligga dig närmre till hands :) För visst har du ”antytt” ämnet potatis gällande sidobrännare. Annars hade det aldrig tagits upp.
Men jag skulle gärna ta in erfarenheter kring nyttan av Napoleons korg till rotiserie. Jag är spekulant på en sådan, och då framför allt kanske till potatis.

Hopp. Så kan det gå.

Ny grill för egen del också. Eller nåja, begagnad men fungerar utmärkt.
FCC Perfection 4.1 som gjort 300 hamburgare innan den gick in i min besittning.
Tror det kommer bli Sveriges mest sålda gasolgrill i år. Helt vansinnigt prisvärd grill.

R
Hur ser det ut med reservdelar till en sådan? Ett av skälen till att jag bara tittade på Weber, BK, och Napoleon när jag skaffade min var för att vara säker på att kunna byta delar i framtiden.

J
M maglag skrev:
Hopp. Så kan det gå.

Ny grill för egen del också. Eller nåja, begagnad men fungerar utmärkt.
FCC Perfection 4.1 som gjort 300 hamburgare innan den gick in i min besittning.
Tror det kommer bli Sveriges mest sålda gasolgrill i år. Helt vansinnigt prisvärd grill.
Vem är generalagent för den i Sverige?
Vad jag kan se är det endast ICA som sålt den. På tal om reservdelar och framför allt i hur den ska kunna bli "Sveriges mest sålda gasolgrill i år".

Ska inte säga något alls om grillen i sig egentligen, för jag har inte testat den, men ICA har tagit någonstans runt 7000:- för den, och att döma av spec känns det inte som något "vansinnigt prisvärt". Känns som ett rimligt pris snarare.

Hoppas du blir nöjd hur som helst! Alltid trevligt med begagnade fynd.

J jaronsso skrev:
Vem är generalagent för den i Sverige?
Vad jag kan se är det endast ICA som sålt den. På tal om reservdelar och framför allt i hur den ska kunna bli "Sveriges mest sålda gasolgrill i år".

Ska inte säga något alls om grillen i sig egentligen, för jag har inte testat den, men ICA har tagit någonstans runt 7000:- för den, och att döma av spec känns det inte som något "vansinnigt prisvärt". Känns som ett rimligt pris snarare.

Hoppas du blir nöjd hur som helst! Alltid trevligt med begagnade fynd.
Generalagent finns det ingen direkt.
Det går genom Nordic Season som gjort ett joint venture med FCC Nordic.

Sen kanske det bör inflikas att ICA är största återförsäljare på grillar i Sverige och att grillen sålde soprent på 2 månader förra året.

Sen är ju 7000:- ett listpris som justeras vid kampanjer, på känt manér. Så med en större tilldelning i år så är det inte orimligt att det säljs mest av den varianten.

Den är självklart inte av lika god standard som en Napoleon för sisådär 4x pengarna, men skulle jag placera den någonstans på en kvalitetsskala så är det väl runt Landmann Triton och Webers Spiritgrillar.

J
M maglag skrev:
Generalagent finns det ingen direkt.
Det går genom Nordic Season som gjort ett joint venture med FCC Nordic.

Sen kanske det bör inflikas att ICA är största återförsäljare på grillar i Sverige och att grillen sålde soprent på 2 månader förra året.

Sen är ju 7000:- ett listpris som justeras vid kampanjer, på känt manér. Så med en större tilldelning i år så är det inte orimligt att det säljs mest av den varianten.

Den är självklart inte av lika god standard som en Napoleon för sisådär 4x pengarna, men skulle jag placera den någonstans på en kvalitetsskala så är det väl runt Landmann Triton och Webers Spiritgrillar.
Okej!

Största återförsäljare?
Innebär det att de säljer flest grillar ”overall” i Sverige? Eller att de har flest antal butiker i Sverige? Eller att de säljer flest antal grillar av ett särskilt märke?
Benar man ut märken så säljer ju Ica t ex noll grillar av många då man inte tillhandahåller dem.

Att den sålde soprent förra året säger ju ingenting om man inte vet antalet.

Den är sannolikt inte jämförbar med någon grill, oavsett märke, för fyra gånger pengarna. Det påstår väl ingen. Lika lite som en Dacia är jämförbar med en Mercedes.
Det jag reagerade över var vad som gjorde den ”galet prisvärd”, för jag tycker specen som sagt är i enlighet med vad man kan tänkas kräva för ca 7000:-
Om något är ”galet prisvärt” förväntar man ju sig normalt något betydligt mer i förhållande till produktens kostnad.

Men som sagt - Jag har inte känt på grillen själv och jag tvivlar inte på att det är en bra grill! Det är det säkert.
Undrade bara vem som står bakom grillen och vad som gör just den så prisvärd. Det är alltid trevligt att höra utlåtanden från andra om andra märken.

R
Jag är också nyfiken på vad som gör denna grillen "helt vansinnigt prisvärd". Jag läste genom den lilla information som finns om den och inget tyder på att den skulle vara bättre än något annat i den prisklassen.

Dessutom känns det som om min farhåga kring reservdelar inte var helt grundlös. Jag hade enbart p.g.a. det ratat den och valt en Weber eller Landmann.

Ytterligare en sak som ger lite dålig smak är att det du skriver tyder på att du har någon anknytning till något av bolagen bakom grillen. Kanske t.o.m. har ekonomiska intressen?

Vi har en Weber go anywhere och en Weber compakt 57.
Portabla grillen används på utflykter och som extragrill när vi har gäster.
Klotgrillen byggde jag in i ett enkelt bord 2018. Första året användes grillen inte så mycket men numera desto oftare. Senast i måndags då jag grillade vegoburgare.

2018
Klotgrill inbyggd i ett hemmagjort träbord omgivet av grönska, med grilltillbehör och en gasflaska intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I somras
Grillad vegoburgare med tydliga grillränder i en skål med blandad sallad av bönor och grönsaker.
Skapa konto

Vegoburgare
Hand som håller en tallrik med hemgjorda vegoburgare i brödbullar, grillade på Weber-grill.
Skapa konto

J
R RoAd skrev:
Jag är också nyfiken på vad som gör denna grillen "helt vansinnigt prisvärd". Jag läste genom den lilla information som finns om den och inget tyder på att den skulle vara bättre än något annat i den prisklassen.

Dessutom känns det som om min farhåga kring reservdelar inte var helt grundlös. Jag hade enbart p.g.a. det ratat den och valt en Weber eller Landmann.

Ytterligare en sak som ger lite dålig smak är att det du skriver tyder på att du har någon anknytning till något av bolagen bakom grillen. Kanske t.o.m. har ekonomiska intressen?
Exakt.
Det sista. Att man vet om att "Nordic Season som gjort ett joint venture med FCC Nordic" tyder på att man är lite mer insatt i verksamheten än normalt.
Den informationen finns inte att tillgå någonstans, och det är normalt inget man besitter om man inte har någon form av ärende runt det.
Hen har köpt en begagnad grill, men vet hur företaget i fråga är uppbyggt, hur den sålde på ICA förra året, etc.
Jodå.

I övrigt gällande jämförandet av Weber Spirit och Landmann Triton undrar jag över garantin.
Båda ovanstående har upp till 10 års garanti beroende på del.
Vad har denna från FCC?

Triton 4.1 kostar runt 4-5000:- så i mina öron bör det vara den som är den "helt vansinnigt prisvärda" dessutom.

Redigerat:
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.