J jaronsso skrev:
Exakt.
Det sista. Att man vet om att "Nordic Season som gjort ett joint venture med FCC Nordic" tyder på att man är lite mer insatt i verksamheten än normalt.
Den informationen finns inte att tillgå någonstans, och det är normalt inget man besitter om man inte har någon form av ärende runt det.
Hen har köpt en begagnad grill, men vet hur företaget i fråga är uppbyggt, hur den sålde på ICA förra året, etc.
Jodå.

I övrigt gällande jämförandet av Weber Spirit och Landmann Triton undrar jag över garantin.
Båda ovanstående har upp till 10 års garanti beroende på del.
Vad har denna från FCC?

Triton 4.1 kostar runt 4-5000:- så i mina öron bör det vara den som är den "helt vansinnigt prisvärda" dessutom.
Oj. Sedärja.
Jovisst har jag förmodligen mer information än den genomsnittlige konsumenten då jag jobbat med grillar, och då samtliga tre märken som nämns här. Ekonomiska intressen har jag tyvärr inga dock. Men anywho.

Du har 10 år på din FCC Gasgrill också, så där är det ju rätt så likvärdigt, antar jag.

Men alldeles oavsett, lyssna inte på mig utan gör en egen informationshämtningsrunda. Kläm och känn på de olika varianterna och skapa er en egen uppfattning. Kan ju vara så att mitt omdöme och min uppfattning om att en FCC Perfection faktiskt är väldigt* prisvärd, även efter ni själva har skapat en uppfattning?

Det är ju det som är det bästa med det hela. I en fungerande marknad så finns det olika alternativ och det är ju helt upp till köparen att själv värdera vad den är ute efter och hur de olika produkterna på marknaden tillfredställer behoven som köparen har.

*Pudel - Japp. Jag vet. När jag läste själv att jag hade använt ordet "galet" så skämdes jag. Lite som att jag skulle använda ordet "Absolut" som ett substitut för ja. Men, det är bara att krypa till korset och pudla. Om jag nu hade skrivit "galet" vilket inte står ovan...

R
Tack för svaret men jag saknar fortfarande ett uns av förklaring till varför den är prisvärd alls.

Eftersom du har jobbat med grillar så borde du ju kunna lista en del features som gör den det.

Exempelvis:
- Vilken typ av stål är det i brännare och flameguards? Om Rostfritt, vilken kvalitet.
- Dubbelisolerat lock?
- Helgjuten balja?
- Allmänna funktioner som belysning, rotisserie, tändsystem.
- Var förvaras gasoltub?
- etc etc

Och btw: 10 års garanti är ingenting värd om man inte vet att det finns någon att vända sina krav mot om ett decennium. Finns det inte ens en generalagent så ser jag en stor risk för att det blir problem.

• Gilla
JoakimSt
  • Laddar…
J
M maglag skrev:
Oj. Sedärja.
Jovisst har jag förmodligen mer information än den genomsnittlige konsumenten då jag jobbat med grillar, och då samtliga tre märken som nämns här. Ekonomiska intressen har jag tyvärr inga dock. Men anywho.

Du har 10 år på din FCC Gasgrill också, så där är det ju rätt så likvärdigt, antar jag.

Men alldeles oavsett, lyssna inte på mig utan gör en egen informationshämtningsrunda. Kläm och känn på de olika varianterna och skapa er en egen uppfattning. Kan ju vara så att mitt omdöme och min uppfattning om att en FCC Perfection faktiskt är väldigt* prisvärd, även efter ni själva har skapat en uppfattning?

Det är ju det som är det bästa med det hela. I en fungerande marknad så finns det olika alternativ och det är ju helt upp till köparen att själv värdera vad den är ute efter och hur de olika produkterna på marknaden tillfredställer behoven som köparen har.

*Pudel - Japp. Jag vet. När jag läste själv att jag hade använt ordet "galet" så skämdes jag. Lite som att jag skulle använda ordet "Absolut" som ett substitut för ja. Men, det är bara att krypa till korset och pudla. Om jag nu hade skrivit "galet" vilket inte står ovan...
OK.

Men som RoAd skriver.
Vad gör den så prisvärd?
Är inte Triton betydligt mer prisvärd med tanke på priset om de nu är jämförbara?

Klämma och känna för all del, men har du en sådan erfarenhet som du har genom din försäljning bör du ha en del både faktakunskap och kunskap genom användning/test av grillen och konkurrenterna?

Har Weber kol men om jag skulle byta skulle det bli en Weber SmokeFire.

Ett meme med två bilder av lejon, övre bilden visar ett majestätiskt lejon och texten "Killar som använder kolgrill!", nedre bilden visar ett mindre imponerande lejon med texten "Killar som använder gasolgrill!".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Kolgrillare

• Person står bredvid en öppen kolgrill fylld med grillat kött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jahojjo och 2 till
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Läst så mycket kritik om den grillen. Greasefires, aska som flyger överallt (inkl på maten), dålig frammatning på pelletsen, dålig passform etc etc.

Var också sugen på den, men jag tror jag väntar en generation.

• Gilla
Jahojjo
  • Laddar…
J
M Mikasw skrev:
Smeddie Smeddie skrev:
Läst så mycket kritik om den grillen. Greasefires, aska som flyger överallt (inkl på maten), dålig frammatning på pelletsen, dålig passform etc etc.

Var också sugen på den, men jag tror jag väntar en generation.
Ja den verkar ju halvbra ärligt talat. Utöver det du skriver verkar det vara en hel del mjukvaruproblem också.

Om man nödvändigtvis vill ha en pelletsgrill hade jag köpt en Traeger alla gånger. Beprövad, med fina omdömen och fin kvalitet. Känslan är ju att Weber vispat ihop något halvdant för att komma åt Traeger som ledande inom pelletsgrillar.

Ja, det är olika synpunkter på hur den fungerar. Verkar vara både bra och dåliga omdömen ser jag.
Jag gillar tanken med styrningen men det gäller att få till funktionen också.
Får man till en bra styrning på Weber charcoal summit framöver, hoppas det kommer, känns det som en klar vinnare för mitt behov.

Traeger känns överprisad men vilken grill är inte det ...

Rec Tec ser ut att göra bra grejor men har inte hittat någon lämplig kanal för att få tag på deras modeller.

R
max 5000:- för en grill i denna storlek är inte så väldigt mycket pengar så du kan inte räkna med en premiumgrill. Trots det tror jag inte på någon av de du länkat till.

Det första märket har jag klämt på i butik och den inger inget större förtroende kvalitetsmässigt. De är rangliga, har tunn plåt, och dålig passform. Recensionerna talar dessutom sitt tydliga språk. De som har haft dem i ett par år verkar ha stora problem med rost.

Den andra har jag inte en aning om vad det är för grill men en tumregel här är att man får ungefär vad man betalar för så jag skulle gissa att den inte heller är något vidare ur kvalitetssynpunkt. Enligt deras hemsida är det emaljerade flavor bars och galler. Det håller inte i längden. Att de dessutom satt ett "ordinariepris" på en grill som inte går att köpa någon annanstans ger mig dåliga vibbar.

Om du måste köpa en grill i denna prisklass och storlek skulle jag nog rekommendera en från landmann enbart för att det i.a.f. går att få tag på reservdelar om några år när du antagligen behöver dem.

J
J Jonas&lina skrev:
Jag står i valet mellan att köpa [länk] eller [länk] någon som har rekommendationer eller synpunkter? Jag har en budget på 5000kr så har ni andra tips dela gärna med er
Jag hade hållit mig borta från båda.
Som Road skriver hade jag gått för Landman. Då har jag aldrig i mitt liv varit imponerad av dem, tvärt om. Men ett stort men är att de har bättrat sig rejält bara senaste åren. Deras något dyrare grillar känns helt OK i förhållande till priserna. Tror de insett att de måste upp något jack för att inte försvinna i massan helt.

Väljer du någon av Avalon, Miton eller Triton har de upp till 10 års garanti. De finns i olika storlekar och utföranden så var noga att garantin gäller för just den grillen du köper. Men för 5000:- får du en.
Om man bortser från garantin finns det reservdelar att tillgå utan problem. Det kommer du ha stora problem med hos en mindre känd grill från ICA eller Netonnet.

Jag har aldrig ägt en Landman utan bara Weber och Napoleon, men som sagt. Jag tycker de har bättrat sig senaste åren.

Här kan du läsa om deras garanti.
https://landmann.com/scand/sv/garanti/

J Jonas&lina skrev:
Jag står i valet mellan att köpa [länk] eller [länk] någon som har rekommendationer eller synpunkter? Jag har en budget på 5000kr så har ni andra tips dela gärna med er
Har haft en Weber Q i 8 år nu, kanske inte ser så häftig ut, men är väldigt nöjd med den.
Inga som helst problem och är väldigt lätt att sköta, har i princip inga delar som kan gå sönder heller.
https://www.hornbach.se/shop/Gasolg...als.prisjakt.alwayson_assortment.gar.product…

• Gilla
Peter_01
  • Laddar…
J
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har haft en Weber Q i 8 år nu, kanske inte ser så häftig ut, men är väldigt nöjd med den.
Inga som helst problem och är väldigt lätt att sköta, har i princip inga delar som kan gå sönder heller.
[länk]
Helt rätt!
Tycker man det fungerar med grillytan och två brännare (som förvisso klarar indirekt grill), är det ett mycket bra val!
Jag hade en sådan i fem år innan jag bytte upp mig till en större Napoleon. Den fungerade felfritt med mycket lite underhållsbehov.
För priset är det en klart bra grill!

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet av Weber Spirit II 310 eller Napoleon Rouge 425? Jag har haft en billigare grill som nu så gott som rostat bort och tänker att nästa får bli av bättre kvalitet. Det jag förutom byggkvaliteten är mest intresserad av är möjligheten till att få så varmt som möjligt (med gasol). Vilken är bäst?;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.