optimum
Varför ha bråttom?
Kör kolgrill och nu en ny Weber Master-Touch. 5775 Helnöjd och inte trodde jag det skulle skilja på Weber standard till denna.
Enklare att styra värme och grillresultat.
Mycket snyggt med rutmönstret man får med gjut järnsdelen.

Våra goda vänner har en Weber gasol av dyrare modellen. Grillat en del på den också.
Enkelt att få upp temperatur och styra men saknar rökfaktorn man får av en kolgrill vilket ger mycket god smak åt köttet.
Dessutom kostar deras grill mer än 3 gånger så mycket. Kol eller gasol är nog samma kostnad.
Grillar tar slut oavsett fabrikat men en Weber håller drygt 10 år.
Helnöjd med vår nya Weber kolgrill.

Köpte nyss en Weber Genesis II 310 E GBS. Riktigtskönt, det är främst bekvämligheten jag var ute efter.

IKEA har en gasolgrill numera också, ganska schysst format

optimum
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Köpte nyss en Weber Genesis II 310 E GBS. Riktigtskönt, det är främst bekvämligheten jag var ute efter.

IKEA har en gasolgrill numera också, ganska schysst format
Skulle jag ha en gasolgrill så vore det en Weber. Enkla att använda och ger ett mycket bra resultat.
Och kvalitetsmässigt verkar de ligga långt före många andra. Här verkar pris och kvalitet hänga väl ihop.
Bekvämligheten ligger betydligt bättre till än en kolgrill.
Dock föredrar jag Weber kolgrill men Weber gasolgrill ligger som god tvåa för mig.

Gillar iden på IKEAs grillar. En ensam kvadratisk modul. Då kan man ställa en kol bredvid en gasol eller med sideboard mellan om man vill och det passar ihop.
Sen kvalitén där vet jag inte hur den är, men enkel modell och bra pris

Nu blir det säkert ett jäkla liv bland inbitna anhängarna, men jag är inte imponerad av Webers eller Napoleons kvalitet (idag).
"Det var bättre förr...." passar in här.

Ni som funderar på Genesis II, LX, entry level Summits och vissa Prestige Pro, kika gärna på FB på bilder på 2-3 år gamla grillar med prislapp på 10-30000 från dessa giganter. Weber har passande nog tagit bort review funktionen på deras FB sida, finns dock många omdömen att läsa på deras site alternativt Amazon. Grillar som rostar, silvriga finishen som flagnar efter ett par år, för att inte prata om brännarna och flavorizers. Detta gäller även de modeller som "sätts ihop" i USA resp Kanada. Garantier för rost och liknande är inte lika generösa längre....nu är det genomrostning som gäller.
Har inget med Kina tillverkning att göra heller som de flesta verkar haka upp sig på. Kineser är fullständigt kapable att tillverka enligt anvisning. Girighet och leva på gamla meriter.

Sådär ja, nu har jag fått det ur systemet........... ;)

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Man får helt enkelt bygga en egen grill i titan

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Kör man en del bbq/rökning så går det en del gasol... Inne på tredje 5:an sen midsommar.

Extremt nöjd med min Genesis II 335. Så otroligt mångsidig samtidigt som den är snabbare och mer exakt än brikettgrillen. Smak fixar man med röklåda.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S sharif skrev:
Ni som funderar på Genesis II, LX, entry level Summits och vissa Prestige Pro, kika gärna på FB på bilder på 2-3 år gamla grillar med prislapp på 10-30000 från dessa giganter. Weber har passande nog tagit bort review funktionen på deras FB sida, finns dock många omdömen att läsa på deras site alternativt Amazon. Grillar som rostar, silvriga finishen som flagnar efter ett par år, för att inte prata om brännarna och flavorizers. Detta gäller även de modeller som "sätts ihop" i USA resp Kanada. Garantier för rost och liknande är inte lika generösa längre....nu är det genomrostning som gäller.
Har inget med Kina tillverkning att göra heller som de flesta verkar haka upp sig på. Kineser är fullständigt kapable att tillverka enligt anvisning. Girighet och leva på gamla meriter.
Sådär ja, nu har jag fått det ur systemet........... ;)
Det här är något jag reagerat på när jag kollar på dagens Weber, min 8-10 år gamla Genesis 330 tycker jag ser mer rejäl ut.

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Kör man en del bbq/rökning så går det en del gasol... Inne på tredje 5:an sen midsommar.
Köp en 10:a? Du har tjänat igen bytet vid första påfyllningen.

Fairlane
Jag köpte en pc10 på blocket för några år sen. Halva priset. Bäst före datum var ett år bort, men det fixade sig ju vid första bytet. Numera byter jag inte utan fyller på, vilket både är billigare och praktiskt för att man kan komma med några liter kvar i flaskan och bara betala för den mängd man köper. Det kan ju vara något att fundera på att köpa en begagnad flaska, även om man vill ha 5-or.

H Holmspel skrev:
Köp en 10:a? Du har tjänat igen bytet vid första påfyllningen.
Ja det hade varit smart men nu köpte jag två femmor direkt... Man vill ju inte gå tom under en grillning.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
R
I valet mellan två femmor eller en tia så hade jag valt två femmor.

Fyller man på ny gas i samma flaska så betalar man ju bara för hur mycket som går att fylla på och då kan man ju fylla innan flaskan börjar bli tom. Men vill man åka in och byta mot en ny, full, flaska (vilket är det vanligaste) blir det pyssel med att veta exakt när flaskan blir tom och inte riskera att få slut mitt i en grillning. Man vill ju inte heller byta när det är gas kvar i flaskan.

Jag köpte på mig två tior på en gång så slapp jag fundera mer på det.

• Gilla
Christer Ekman
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ja det hade varit smart men nu köpte jag två femmor direkt... Man vill ju inte gå tom under en grillning.
Rätt tänkt!

Jag har länge suktat efter en Weber Genesis 310. Nu sprang jag förbi en Napoleon 425SB för 6 900 på Hornbach. Med en sån får jag kokplatta som Weber saknar och den är dessutom billigare. Vad tycker ni som har Napoleon? Ska jag köpa en sådan eller är det dumsnålt att välja bort Webern?

Jag letade efter en "all in"-grill att ersätta en Landmann som hållit 12 år (specialvariant helt i rostfritt).
Jag började titta på Weber men fastnade för Napoleon då jag tyckte de verkade som mer för pengarna och bättre kvalitet.
Jag bedömde ihopfogning samt materialval då det är det som styr livslängd mest.
Det slutade med en Napoleon LEX605 och jag har inte ångrat mig en endaste gång då den levererar och verkar hålla som förväntat.
Jag har aldrig provat Weber så jag vet ju inte hur de är men jag vet inte hur de skulle vara bättre då allt är bra på den grill jag har....

Som sagt jag tittade på mängden rostfritt jämfört med gjutjärn / emaljerad plåt som någon sorts kvalitetsmätare då jag vet att rostfritt överlever längre även om det också rostar i grillmiljö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.