J
D danne888 skrev:
Jag har länge suktat efter en Weber Genesis 310. Nu sprang jag förbi en Napoleon 425SB för 6 900 på Hornbach. Med en sån får jag kokplatta som Weber saknar och den är dessutom billigare. Vad tycker ni som har Napoleon? Ska jag köpa en sådan eller är det dumsnålt att välja bort Webern?
Vet inte vad du menar med "dumsnålt".. ?
Min personliga uppfattning är att Napoleon gör minst lika bra och gedigna grillar, och tillbehör.
Jag har erfarenhet av två Webergrillar, en kol och en gasol, och nu kör jag en Napoleon gas sedan ett par månader. Haft den något för kort tid för att göra en rejäl bedömning, men jag köpte den efter noggranna kriterier och efter funderingar i ca två års tid. Jag köpte en Rogue 525SIB och drog den i långbänk mot Genesis II 410. Genesis är en fin grill det med, men jag har så dålig erfarenhet av min Weber kol som kostade rätt många tusenlappar men som inte levererat kvalitet, och dessutom har jag hört många som varit missnöjda med sina Webergrillar de senaste åren.

Min Napoleon har garantier på 10-15 år och byggnationen i kombination med det rostfria grillgallret och "Sizzle zone", känns oslagbart. Är otroligt nöjd, än så länge. Weber och Napoleon är ju stora konkurrenter på många platser på jorden, inte minst Nordamerika.
Man ska komma ihåg att Weber har en helt annan kommersiell produkt. De säljer mycket på reklam. De har sålt in sig hos ICA och de har sålt in sig hos många som det "trygga valet", likt en bättre Volvo. Det är ingen Rolls Royce, vilket såklart inte Napoleon är heller. Men vad jag vill säga är att det finns andra än Weber, även om Weber sålt in sig bra i Sverige. Napoleon har ju inte alls samma kommersiella verksamhet här, och sådant kostar pengar. Personligen blev jag lite för trött på att bekosta Webers kommersiella verksamhet, när jag vet att det finns andra produkter som är minst lika bra, till ett bättre eller lika bra pris. Efter att ha reklamerat min kolgrill efter ett års användning och dåligt bemötande från Weber tröttnade jag. Aldrig att jag skulle lägga 12-15 000 på en gasolgrill hos dem.. Så det blev konkurrenten.
Dock, ska sägas, en äldre gasgrill från Weber jag kört i flera år har fungerat bra.

Hur som - jag tror du blir nöjd med vilken du än väljer. Men välj inte bort Napoleon för att den är något billigare. De har andra grillar som är betydligt dyrare än Webers om det är det du vill ha :)
Kika på de båda alternativen du väljer mellan och jämför känsla, material och garantier.

R
D danne888 skrev:
Jag har länge suktat efter en Weber Genesis 310. Nu sprang jag förbi en Napoleon 425SB för 6 900 på Hornbach. Med en sån får jag kokplatta som Weber saknar och den är dessutom billigare. Vad tycker ni som har Napoleon? Ska jag köpa en sådan eller är det dumsnålt att välja bort Webern?
Napoleon har som flera redan sagt inte lägre kvalitet än Weber. Rouge-serien har dessutom helgjuten firebox i aluminum, precis som Genisis (LEX saknar det tyvärr). Jag klämde en del på dem när jag letade grill förra sommaren och de kändes väldigt robusta. Så p.g.a. kvaliteten behöver du inte oroa dig. En annan fördel är att den har skåp och att det är godkänt att förvara gasolflaskan där.

Däremot har den betydligt mindre grillyta jämfört med 310. Är detta viktigt för dig bör du titta på 525 istället.

En sak till. Sidobrännare i all ära men det som jag verkligen inte kan vara utan efter att ha skaffat är den sk. sizzle zone som finns på de lite dyrare modellerna. Den överbryggar gapet mellan brikett och gasolgrill på ett väldigt bra sätt (gasolens smidighet och briketternas möjlighet till hög värme).

Redigerat:
Fairlane
Även jag är en mycket nöjd ägare till en Napoleon. Hade jag haft en Weber hade jag kanske varit lika nöjd, men det var ju inget svar på frågan.

Kläm och känn, ta den du vill ha inte den plånboken viskar om.

Tack för alla kommentarer, jag får gå och känna lite mer på dem och utvärdera vilken jag vill ha men då vet jag att Napoleon är bra grillar

Jag stod också och valde mellan Weber och Napoleon. Jag ville ha en lite större grill då vi har ganska stor släkt. Mitt val föll på en Weber Genesis e-610 med 6 brännare. Jag ville inte ha någon sidobrännare utan var ute efter grillytan. Weber Genesis e-610 grill med 6 brännare och utan sidobrännare, full med mat på trädgårdstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Weber Genesis E-610 grill med kött på grillytan, ölglas och grilltillbehör bredvid i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Rösle har väl fått bra kritik, har aldrig klämt på nån men läst på div grillforum att dom ska vara bra, värt att kika på kanske

J
R RoAd skrev:
Napoleon har som flera redan sagt inte lägre kvalitet än Weber. Rouge-serien har dessutom helgjuten firebox i aluminum, precis som Genisis (LEX saknar det tyvärr). Jag klämde en del på dem när jag letade grill förra sommaren och de kändes väldigt robusta. Så p.g.a. kvaliteten behöver du inte oroa dig. En annan fördel är att den har skåp och att det är godkänt att förvara gasolflaskan där.

Däremot har den betydligt mindre grillyta jämfört med 310. Är detta viktigt för dig bör du titta på 525 istället.

En sak till. Sidobrännare i all ära men det som jag verkligen inte kan vara utan efter att ha skaffat är den sk. sizzle zone som finns på de lite dyrare modellerna. Den överbryggar gapet mellan brikett och gasolgrill på ett väldigt bra sätt (gasolens smidighet och briketternas möjlighet till hög värme).
En traditionell sidobrännare kan man vara utan tycker jag med. Känns inte viktigt. Oavsett grill.
Sizzle-zonen är grym däremot. Helt grym, och den hittar man inte på någon Weber så vitt jag vet.

Grillytan på dessa två modeller är väl i övrigt inte av jättestor skillnad. Det skiljer bara någon centimeter i djup, försumbart alltså, och det skiljer en decimeter i bredd.
Ska man packa grillen full är såklart en decimeter i bredd av värde, men under normala omständigheter är ju en decimeter mycket lite på en grill som är 6-7 decimeter bred.
En parentes är också att det kan vara så att den mindre grillar bättre pga just storleken i kombination med effekt och uppbyggnad på brännare. Det vet man ju dock inte förrän man faktiskt använt båda och testat och upplevt värmen och kapaciteten och som du säger är storleken mycket viktig bör man nog i så fall gå upp i storlek och får då också fler brännare som klarar mer mat.

Redigerat:
R
J jaronsso skrev:
En traditionell sidobrännare kan man vara utan tycker jag med. Känns inte viktigt. Oavsett grill.
Sizzle-zonen är grym däremot. Helt grym, och den hittar man inte på någon Weber så vitt jag vet.
Jag hade för mig att det finns vissa Weber Summit som har det, men jag hittar inte någon nu så du kan ha rätt.

Om en vanlig sidobrännare är onödig eller inte beror väl på situationen. Har man som mig grillen precis utanför köket så känns det kanske onödigt att ha en extra "platta" på grillen. Men om man har grillen på ett ställe som saknar spis i närheten så är den säkert guld värd för att exempelvis koka en kastrull potatis på.

J
R RoAd skrev:
Jag hade för mig att det finns vissa Weber Summit som har det, men jag hittar inte någon nu så du kan ha rätt.

Om en vanlig sidobrännare är onödig eller inte beror väl på situationen. Har man som mig grillen precis utanför köket så känns det kanske onödigt att ha en extra "platta" på grillen. Men om man har grillen på ett ställe som saknar spis i närheten så är den säkert guld värd för att exempelvis koka en kastrull potatis på.
Jag har inte grillen utanför köket och har aldrig suktat efter någon sidobrännare för kastrull faktiskt, och definitivt inte för potatis, som sköter sig självt på spisen utan några större insatser. För andra mer tidskritiska livsmedel skulle det kunna vara lämpligt, men jag har personligen aldrig haft det behovet. Kör mer eller mindre allt på grillen, till och med kastruller har hänt. Eller gjutjärnspannan.
Men det är klart, smaken är som baken och alla är olika, och har olika behov.
En Sizzle-zone ger en extra dimension till matlagningen dock. Något som inte klaras av genom bara grillgallret, eller spisen för den delen.

R
Ok, jag vet inte riktigt vad du argumenterar mot. Om du bara vill vara övertydlig med att just DU inte vill ha en vanlig sidobrännare så fine, det är glasklart nu :)

Enda nackdelen med sidobrännare är högre pris och att bordet inte blir slätt.
Man kan kanske köra med en extern inuktionsplatta om det krisar ;)

engs
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Enda nackdelen med sidobrännare är högre pris och att bordet inte blir slätt.
Man kan kanske köra med en extern inuktionsplatta om det krisar ;)
Satt precis och tänkte när jag läste tråden att det inte vore så dumt med en inbyggd induktionsplatta istället för sidobrännare.

Riktigt varma sommardagar är det alltid skönt när man kan undvika dra igång nått alls i köket som ger ytterligare värmetillskott till det redan varma huset.

Fast jag antar det skulle ge en helt annan krav på IP-skydd för nått som är tänkt att stå utomhus året runt. (jämfört med en mobil induktionsplatta).

Fairlane
Måste svara med några bilder från Napoleon då. ;)

I somras (när jag insåg att jag behöver lite fler gäster)

En öppen grill med korv och halloumi på grillgallret, med en sizzle-del som glöder rött.
Skapa konto

Från häromdagen med kötttbiten precis bortlyft från Sizzle-delen som fortfarande lyser rött
Grill med tända brännare och en köttbit på grillgallret samt grönsaker på övre hyllan.
Skapa konto

Utrymme finns rätt gott om, dock ska det ju erkännas att det är en större grill än den som nämnts ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.