41 123 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Det hade varit kul om sanaste Tesla Model 3 LR (RWD, 750km WLTP) varit med också hur den står sig mot CLA.Isakare skrev:
Hittade äntligen en test där eldrivna skåpbilar är med, 63 bilar 100 mil upp genom Finland, där förövrigt MB CLA tog hem segern med en totaltid på 12.34 tim 1,01 tim laddning med 2 laddstopp. Enda bilen med bara 2 laddstopp och snålast av alla med 20,1 kWh/100 km.
Så nu har jag nått att presentera för chefen när han nu tycker vi ska ha elskåp.
eVito: Totaltid 15.14 tim. 3.34 tim laddning. 5 laddstopp. 36,4 kWh/100 km.
Transit 350: 15.42/ 4.04/ 6/ 48,1
ID Buzz: 16.15/ 4.37/ 6/ 40,5
körtiden var 11.40 för alla vilket ger en snittfart på 88 km/h.
Jag klämmer drygt 98 mil ibland, Stockholm-Södra Lappland, brukar gå på 11 timmar, 1 stopp a 5-10 min, 0,93l diesel per mil, Transit Custom auto 170 hk, 1000 kg last, total 3000 kg.
Elbilen kostar 150-200" mer i inköp, har ingen malusskatt a 23" per år som dieseln.
Bränslekostnaden han man nog räkna på, jag har ingen hemmaladdning.
Vad kostar snabbladdning om man har abonnemang/avtal ??
Not: Transit 350 är den stora skåpbilen i utförandet H2L3, alltså större än Vito och Buzz i mellanklass.
Hela testen finns på Allt om Elbil om ni inte läst den.
Snart kommer väl IX3, EX60, i3 etc. Också med och fler klarar 1-2 stop i den hastigheten.
Men 5 laddningar i skåpbil är väl ganska drygt om man kör ofta?
Det går såklart att starta helt utan förvärmning av batteriet. Jag hade i alla fall inga problem igår när vi hade -27°C.
Ionity 3:50 fast pris med abb.Nötegårdsgubben skrev:
Hos Tesla får du ca 30 % rabatt för 1500 kr/år. Säg att det kostar 7–9 kr/mil plus fast kostnad om bilen drar 2 kWh/mil som ovan och du laddar dagtid.
Är det en hel elbilsflotta finns säkert förhandlade företagspriser.
Billigast blir det rimligen om det går att ladda hemma och betala listpris för laddningen de få gånger du ska långt.
Edit: Har man preferenser mot Tesla är priserna nog likvärdiga på Ionity eller nåt stort bensinbolag, även om deras nät är lite glesare. För egen del kör jag till listpris där det passar, då jag ändå max snabbladdar för några hundralappar per månad.
Rabatten hos andra verkar vara ganska usel. Har inte hittat något. Mer är väl en potentiel kandidat framöver, har abb men inte så stor rabatt, dock rätt OK priser även utan.
Men förvånad att priserna är så spridda fortfarande. Hade trott att de skulle konvergerat vid det här laget, ovanligt priserna på flytande bränsle diffar mer än 10% inom ett begränsat geografiska område. På el kan det lätt skilja 50% även utan abb. Trots jämförbar hastighet etc.
Nu är det väl orättvist jämföra Ionity eller Tesla med abb med andra utan. Men varför försöker inte fler kedjor få mer trogna kunder på liknande sätt?
Hur är MBs elskåp jämfört me de andra. ?Isakare skrev:
Hittade äntligen en test där eldrivna skåpbilar är med, 63 bilar 100 mil upp genom Finland, där förövrigt MB CLA tog hem segern med en totaltid på 12.34 tim 1,01 tim laddning med 2 laddstopp. Enda bilen med bara 2 laddstopp och snålast av alla med 20,1 kWh/100 km.
Så nu har jag nått att presentera för chefen när han nu tycker vi ska ha elskåp.
eVito: Totaltid 15.14 tim. 3.34 tim laddning. 5 laddstopp. 36,4 kWh/100 km.
Transit 350: 15.42/ 4.04/ 6/ 48,1
ID Buzz: 16.15/ 4.37/ 6/ 40,5
körtiden var 11.40 för alla vilket ger en snittfart på 88 km/h.
Jag klämmer drygt 98 mil ibland, Stockholm-Södra Lappland, brukar gå på 11 timmar, 1 stopp a 5-10 min, 0,93l diesel per mil, Transit Custom auto 170 hk, 1000 kg last, total 3000 kg.
Elbilen kostar 150-200" mer i inköp, har ingen malusskatt a 23" per år som dieseln.
Bränslekostnaden han man nog räkna på, jag har ingen hemmaladdning.
Vad kostar snabbladdning om man har abonnemang/avtal ??
Not: Transit 350 är den stora skåpbilen i utförandet H2L3, alltså större än Vito och Buzz i mellanklass.
Hela testen finns på Allt om Elbil om ni inte läst den.
Dvs EQV eller EQT (kanske i minsta laget).
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Du får nog räkna med 3-4 kWh per mil. Den aktuella modellen drog ju runt 5 kWh under testet som jag förmodas genomfördes vintertid.Nötegårdsgubben skrev:
Jag kör ofta tll fritidshuset i Dalarna och behöver ladda en gång innan jag är framme.engs skrev:
Ionity 3:50 fast pris med abb.
Rabatten hos andra verkar vara ganska usel. Har inte hittat något. Mer är väl en potentiel kandidat framöver, har abb men inte så stor rabatt, dock rätt OK priser även utan.
Men förvånad att priserna är så spridda fortfarande. Hade trott att de skulle konvergerat vid det här laget, ovanligt priserna på flytande bränsle diffar mer än 10% inom ett begränsat geografiska område. På el kan det lätt skilja 50% även utan abb. Trots jämförbar hastighet etc.
Nu är det väl orättvist jämföra Ionity eller Tesla med abb med andra utan. Men varför försöker inte fler kedjor få mer trogna kunder på liknande sätt?
Svårt att räkna hem kostnaden för abbonemang och tycker att ICA-maxi har de bästa laddarna.
Bra kapacitet och rimligt pris (5,49).
Den elbil man köper i dag kan vara hopplöst "gammal" inom något år. Batteriutvecklingen går ständigt framåt och kostnaden för dessa blir kanske humanare. En fossilbil kunde man räkna på en hållfasthet tills rosten tog överhanden, men med elbil är det annorlunda.
Gäsp...🥱G G.L. skrev:
Exakt det tugget har vi hört i över 10 år nu.🙄
- Solidstatebatterierna är precis runt hörnet, och då blir alla existerande elbilar värdelösa! ...fick jag höra när vi köpte vår andra elbil 2016.
Skulle man tro på alla dessa domedagsprofeter så skulle vi fortfarande inte ha några elbilar på vägarna.
Har kört elbil i 11 år nu och än har det inte hänt något revolutionerande inom batteritekniken i elbilarna. De blir sakta bättre och bättre i små steg.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Det har inget värde för en normal kund att betala över hundra kr/månad för billigare snabbladdning. De allra flesta snabbladdar knappt alls och när de gör det är det ju då bättre med flexibilitet.engs skrev:
Att någon alls betalar för Ionity när deras flesta stationer är långt från allt utom en Circle K-mack förvånar mig mer.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Även om det kommer nyare, bättre bilar gör det inte de befintliga sämre. Dom kommer fortsätta utföra sitt bruksjobb.G G.L. skrev:
Sjunker nypriserna kan begagnatpriserna också sjunka något.
Det som är på gång i tekniken är framförallt 2 nya batteritekniker.
NaFe (CATL Naxtra) som har riktigt imponerande temperaturprestanda vid kallt väder och består av billigare råvara. Batteriet blir lite billigare så en normal bil kanske kan spara 50' i kostnad. Denna kommer troligtvis ersätta LFP i en del billigare bilar och bruksfordon.
Sen har vi Solid state batterier. Lite högre densitet framförallt volymmässigt är det stor skillnad som möjliggör att vi kan skippa skateboardplattformar.
Troligt är att en standard range modell får LFP/Natrium batteri och i samma format kommer long range/premium varianten med ett solid state. Fler kWh och något högre laddhastighet. Kanske får vi se någon bil specad med 1000V och 500kW laddeffekt, men redan nu med 250kW får man en 10-80% på 14min. 7min vore väl nice, men hinner msn köpa en korv då?