46 927 läst ·
884 svar
47k läst
884 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 455 inlägg
Den byggs ju i Göteborg så kanske dom skiter i Kina.Nicke Nyfiken skrev:
Inga yttre dörrhandtag på EX60.
Bara en elektrisk knapp.
Hur tänkte kineserna i Göteborg nu?
Från 1/1 2027 måste bilar som säljs i Kina ha fysiska yttre handtag med mekanisk koppling till låset. Ska inte EX60 säljas i Kina?
Tycker det är synd och märkligt att Volvo valt att ha handtagslösa dörrar och karmlösa fönster. Två dåliga trender som jag trodde Volvos designers skulle orka stå emot. Men icke.
I övrigt tycker jag det verkar vara en vettig och trevlig bil förutsatt att de lyckas med mjukvaran så det inte blir som med EX90 och syskonen Polestar.
Tror dock EX60 är runt 100.000kr för dyr i samtliga varianter för att kunna bli en försäljningssuccé utanför Sverige. Gissar att priserna kommer sjunka ganska snabbt när nyhetens behag lagt sig, genom diverse rabatter, finansieringsmodeller och prisvärda utrustningspaket.
Det är ramlösa dörrar också, met och mer som en Tesla
Vanliga dörrhandtag och ramar för fönster på dörrarna hade jag sett som ett plus.
Verkar som en bra strategi...Rabbithole skrev:
"Kina har i över tio år varit Volvo Cars största marknad"
https://www.di.se/nyheter/volvo-cars-vd-vart-arv-ar-ett-starkt-vapen-mot-uppstickarna
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 455 inlägg
Volvo har kopierat mycket från Tesla till sina elbilar. T ex megacasting.Rabbithole skrev:
Trist bra att de även tar efter de dåliga grejerna på Tesla.
Jasså?K Kallens skrev:
Låter ju väldigt konstigt.
XC60 är den bäst säljande Volvomodellen i Kina. Och efterfrågan på elbilar är enorm där. Så EX60 är tveklöst Volvos viktigaste bilmodell just nu för den kinesiska marknaden, vilket också är deras största marknad.
Tänkte bara på ovanstående om att dörrhandtagen blir förbjudna där nästa år. Visst är Kina största marknaden, men det är ju till stor del för att landet är så himla stort. De säljer nog iaf. dubbelt så mycket i Europa som i Kina.Nicke Nyfiken skrev:
Min BMW har karmlösa fönster och det har aldrig (inte en enda gång) varit problem. Förra veckan hyrde jag en Volvo med karmar i dörrarna och det gick inte att hissa ner rutorna. Minus två grader och några mm snö. Även dörrarna fick jag rycka hårt i då de frusit fast. Bilen parkerad i carport över natten. Verkar vara problem oavsett karmar, handtag eller andra detaljer.Nicke Nyfiken skrev:
Ja men då så.P Pin skrev:Min BMW har karmlösa fönster och det har aldrig (inte en enda gång) varit problem. Förra veckan hyrde jag en Volvo med karmar i dörrarna och det gick inte att hissa ner rutorna. Minus två grader och några mm snö. Även dörrarna fick jag rycka hårt i då de frusit fast. Bilen parkerad i carport över natten. Verkar vara problem oavsett karmar, handtag eller andra detaljer.
Då konstaterar vi att karmlösa dörrar aldrig har några problem. Och Volvo har problem med fastfrysta fönster för att de har karmar på dörrarna.
EX60 kommer med andra ord aldrig ha problem med fastfrysta rutor och dörrar. Kanon!
Hur ofta har du tvättat bilen och direkt ställt ut den i minusgrader så som man säkert gjort med hyrbilen du hade?
Redigerat:
Det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att karmlöst visst kan fungera och att även med karmar kan dörrar och rutor frysa fast. Verkar vara dåligt genomfört på Volvo. Tvärtom blir jag misstänksam om nya Volvo är lika dålig som min hyrbil. Tvåhjulsdriften även den dålig, men troligen bättre med fyrhjulsdrift. Men EX60 är väl helt ny bil så förhoppningsvis har den ingenting med existerande modeller att göra.Nicke Nyfiken skrev:
Ja men då så.
Då konstaterar vi att karmlösa dörrar aldrig har några problem. Och Volvo har problem med fastfrysta fönster för att de har karmar på dörrarna.
EX60 kommer med andra ord aldrig ha problem med fastfrysta rutor och dörrar. Kanon!
Hur ofta har du tvättat bilen och direkt ställt ut den i minusgrader så som man säkert gjort med hyrbilen du hade?
Jag hade hyrbilen ett par dagar så det hade nog ingenting med tvätt att göra att dörrar och fönster frös fast efter ett och två dygn. När jag hämtade den på morgonen vid öppning av utlämningen så hade de inte tvättat den samma morgon utan dagen eller flera dagar före. Då var inget fastfruset. Landsvägskörning i ett par minusgrader ca 25 mil föregick nattparkering och sedan fruset. Även backkamera och sensorer bak kläggade igen på rekordtid och gick inte att använda.
Hittade äntligen en test där eldrivna skåpbilar är med, 63 bilar 100 mil upp genom Finland, där förövrigt MB CLA tog hem segern med en totaltid på 12.34 tim 1,01 tim laddning med 2 laddstopp. Enda bilen med bara 2 laddstopp och snålast av alla med 20,1 kWh/100 km.
Så nu har jag nått att presentera för chefen när han nu tycker vi ska ha elskåp.
eVito: Totaltid 15.14 tim. 3.34 tim laddning. 5 laddstopp. 36,4 kWh/100 km.
Transit 350: 15.42/ 4.04/ 6/ 48,1
ID Buzz: 16.15/ 4.37/ 6/ 40,5
körtiden var 11.40 för alla vilket ger en snittfart på 88 km/h.
Jag klämmer drygt 98 mil ibland, Stockholm-Södra Lappland, brukar gå på 11 timmar, 1 stopp a 5-10 min, 0,93l diesel per mil, Transit Custom auto 170 hk, 1000 kg last, total 3000 kg.
Elbilen kostar 150-200" mer i inköp, har ingen malusskatt a 23" per år som dieseln.
Bränslekostnaden han man nog räkna på, jag har ingen hemmaladdning.
Vad kostar snabbladdning om man har abonnemang/avtal ??
Not: Transit 350 är den stora skåpbilen i utförandet H2L3, alltså större än Vito och Buzz i mellanklass.
Hela testen finns på Allt om Elbil om ni inte läst den.
Så nu har jag nått att presentera för chefen när han nu tycker vi ska ha elskåp.
eVito: Totaltid 15.14 tim. 3.34 tim laddning. 5 laddstopp. 36,4 kWh/100 km.
Transit 350: 15.42/ 4.04/ 6/ 48,1
ID Buzz: 16.15/ 4.37/ 6/ 40,5
körtiden var 11.40 för alla vilket ger en snittfart på 88 km/h.
Jag klämmer drygt 98 mil ibland, Stockholm-Södra Lappland, brukar gå på 11 timmar, 1 stopp a 5-10 min, 0,93l diesel per mil, Transit Custom auto 170 hk, 1000 kg last, total 3000 kg.
Elbilen kostar 150-200" mer i inköp, har ingen malusskatt a 23" per år som dieseln.
Bränslekostnaden han man nog räkna på, jag har ingen hemmaladdning.
Vad kostar snabbladdning om man har abonnemang/avtal ??
Not: Transit 350 är den stora skåpbilen i utförandet H2L3, alltså större än Vito och Buzz i mellanklass.
Hela testen finns på Allt om Elbil om ni inte läst den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 904 inlägg
Hos Tesla får du ca 30 % rabatt för 1500 kr/år. Säg att det kostar 7–9 kr/mil plus fast kostnad om bilen drar 2 kWh/mil som ovan och du laddar dagtid.Isakare skrev:
Är det en hel elbilsflotta finns säkert förhandlade företagspriser.
Billigast blir det rimligen om det går att ladda hemma och betala listpris för laddningen de få gånger du ska långt.
Edit: Har man preferenser mot Tesla är priserna nog likvärdiga på Ionity eller nåt stort bensinbolag, även om deras nät är lite glesare. För egen del kör jag till listpris där det passar, då jag ändå max snabbladdar för några hundralappar per månad.
Redigerat: