T
Vad tycker ni om Peugeot e5008, den ska ha long range över 600km vilket borde betyde att den kan ladda 300km på 15min? Har inte kollat upp all fakta, för googlar man eller försöker få fakta får man reklam och skit med lögner istället.

Finns ju en del svenska kanaler på Youtube som tittat på den bla;

T Trolltomte skrev:
Vad tycker ni om Peugeot e5008, den ska ha long range över 600km vilket borde betyde att den kan ladda 300km på 15min? Har inte kollat upp all fakta, för googlar man eller försöker få fakta får man reklam och skit med lögner istället.
Ev Database brukar väl ha hyfsad koll på siffrorna:

https://ev-database.org/car/2151/Peugeot-e-5008-97-kWh-Long-Range

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Purre
T Trolltomte skrev:
den ska ha long range över 600km vilket borde betyde att den kan ladda 300km på 15min?
Longrange har inget med laddhastighet att göra men dom säger själva 20-80% på 30 min. Dom säger också 100km på 10 min. Så nej du kommer aldrig kunna ladda några 300km på 15 min. Sen deras upp till-siffror är i den bästa världen. Laddaren kan ge effekten, batteriet är lagom varm osv.

Storleksmässigt är den som en Kia EV5 förutom antalet säten. Har man inte behov av två barnsäten längst bak som gör att packning knappt får plats så hade jag själv sneglat mer mot EV5

Purre Purre skrev:
Longrange har inget med laddhastighet att göra men dom säger själva 20-80% på 30 min. Dom säger också 100km på 10 min. Så nej du kommer aldrig kunna ladda några 300km på 15 min. Sen deras upp till-siffror är i den bästa världen. Laddaren kan ge effekten, batteriet är lagom varm osv.

Storleksmässigt är den som en Kia EV5 förutom antalet säten. Har man inte behov av två barnsäten längst bak som gör att packning knappt får plats så hade jag själv sneglat mer mot EV5
5008 är lite större än EV5, men inte riktigt lika stor som EV9.

EV9 har ganska vettigt 3e baksäte dessutom

T
13th Marine 13th Marine skrev:
Ev Database brukar väl ha hyfsad koll på siffrorna:

[länk]
Det där var ju en riktigt bra sida! Tack!

Så 30min laddning för den mellan "legs" om man åker långresa nerför eller uppför landet.

Purre Purre skrev:

EV5, av en första anblick, verkar vara en av de sämsta Kiorna man kan köpa. Eller vad har jag missat?

pacman42 pacman42 skrev:
Denna tråd har ju inte riktigt kommit igång, vilken bil skall man köpa 2026?

Jag kommer aldrig mer att köpa japanskt (hatar allt plingande och pipande), kinesiskt är inget alternativ. Jag ogillar kraftigt VW. Stellantis är jag ordentligt tveksam till så det börjar inte finnas så många kvar att välja bland.

Jag har främst tittat på KIA EV6 och Volvo XC40 long range med ett par-tre år på nacken. Jag vill främst ha en praktisk bil och jag kommer att dra släp till och från också. Jag kan tänka mig att ladda lite oftare på långkörningarna, men 40 mil i räckvidd är för lite, kör man när det är kallt så kommer man ju knappt att hinna köra innan det är dags att ladda då. Inte så att jag inte kan tänka mig att ladda oftare, men frugan vill ju dessutom gärna ha tio mils marginal, annars blir hon nervös...

Man verkar kunna få en EV6 med 4WD för en rimlig peng ändå. Så det ligger närmast till hands. Framåt vårkanten kan det vara dags att byta för mig (enligt nuvarande tankebana i alla fall).
XC40 är mindre plingig än EV6. Dessutom enligt mig en trevligare bil att köra. Lite tråkig kanske, men den är banne mig genomtänkt och allt fungerar som man tänker sig att det skall fungera. Dragkroken är perfekt på XC40 - utfällbar och lätt att jobba med. Jag saknar den nu när jag bytt till en bil med avtagbar dragkrok igen efter 9000+ mil med Volvon. Som sagt, lite tråkig bil, men den är bekväm och enkel att dra släp med.

Bengt-re Bengt-re skrev:
XC40 är mindre plingig än EV6. Dessutom enligt mig en trevligare bil att köra. Lite tråkig kanske, men den är banne mig genomtänkt och allt fungerar som man tänker sig att det skall fungera. Dragkroken är perfekt på XC40 - utfällbar och lätt att jobba med. Jag saknar den nu när jag bytt till en bil med avtagbar dragkrok igen efter 9000+ mil med Volvon. Som sagt, lite tråkig bil, men den är bekväm och enkel att dra släp med.
Jjag har nu hunnit köpa en och den är jättebra. Inga onödiga pip i den. Inga knappar som inte behövs. Den blir varm på nolltid utan att tömma batteriet. Jag har testat fyrhjulsdriften nu när det varit snö, den gör kanske körningen lite tråkigare men jag behöver inte ställa in den olika utifrån vad jag skall göra - den går in när den skall gå in.

Visst några småsaker stör jag mig på, exempelvis att jag inte kan använda mitt Google konto i bilen utan var tvungen att skaffa ett till (mitt ordinarie är på en egen domän). När jag använder Android Auto så kopplas ibland inte ljudet till bilen vid mobilsamtal. Bara ibland. Jag har behövt starta om entertainment--systemet två gånger redan. Det verkar inte gå att sortera radiokanalerna, inte ens när man väljer favoritlista (jag måste undersöka detta närmare).

Redan när jag hämtade bilen körde jag ned batteriet till 2%, har gjort det en gång till efter. Ingen räckviddsångest då bilen frågar om den skall leta reda på en laddare åt mig, men utan att vara påträngande.

Utrymmena i frunken och trunken är väldigt bra. Jag älskar verkligen hur effektivt bagaget blir när allt "bra att ha i bilen" (spännband, extra regnkappa osv) kan läggas i frunken. Ställningen för matkassar i bagaget blir då alltid tillgängligt och det är en dröm att använda.

Tråkigt? Ja, eller så ser man det som att den gör jobbet så att jag slipper. Jag ser det mer som det senare. Jag är extremt nöjd hittills, sånär som på entertainment--systemet.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
EV5, av en första anblick, verkar vara en av de sämsta Kiorna man kan köpa. Eller vad har jag missat?
Ingenting. Den imponerar inte på flera plan, tyvärr.
Långsam laddning, ”dålig” räckvidd, plastig interiör och stenhårt baksäte… bland annat.

T
Den här blev jag sugen på Zeekr 009, https://elbilen.se/nyheter/zeekr-009-forst-ut-med-catls-nya-superbatteri/
Kan ladda från 10% till 80% på 15min, mer än 300km motorvägskörning. Kostar ca 800 000kr? Just det jag hakar upp mig på, ladda 15min, få 300km motorväg, det är vid den gränsen som diesel inte längre är bättre när man ska köra tex från Blekinge till Umeå. Man kan hålla samma tempo med el då. Om det finns 500kW laddare :D

T Trolltomte skrev:
Den här blev jag sugen på Zeekr 009, [länk]
Kan ladda från 10% till 80% på 15min, mer än 300km motorvägskörning. Kostar ca 800 000kr? Just det jag hakar upp mig på, ladda 15min, få 300km motorväg, det är vid den gränsen som diesel inte längre är bättre när man ska köra tex från Blekinge till Umeå. Man kan hålla samma tempo med el då. Om det finns 500kW laddare :D
30 mil på motorväg klarar jag med min XC40 (inte i motvind dock). Jag har kört 35 mil utan stopp när jag köpte den häromveckan. 120 km/h genom Halland i motvind ingick. Detta var dessutom i lätt snöfall och minusgrader. Jag gissar att jag kommer runt 40 mil på el på 100/110 och utan motvind.

Laddningen är långsammare än på Zeekr, men då hinner jag köpa en korv, läsk och gå på toa så det ser jag inte som ett problem.

Purre
P PHPersson skrev:
Vad är det som är så sämst med den?
Laddning 150kW klarar jag mig med utan problem, kommer ändå behöva stanna för att äta efter ~30 mil. ~50 mil WLTP klarar vi oss också med. Knappt en gång per år som vi kör mer än så under en dag.

Har dock inte provat en. Men deras pet mode är en trevlig funktion som jag vill ha då vi har hund. Ja jag vet att Tesla har det men kommer aldrig köpa en Tesla som det ser ut just nu, har inte råd med värdeminskningen. Svårt att hitta vilka bilar som har en sådan funktion på marknaden tycker jag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Vad är det som är så sämst med den?
Laddning 150kW klarar jag mig med utan problem, kommer ändå behöva stanna för att äta efter ~30 mil. ~50 mil WLTP klarar vi oss också med. Knappt en gång per år som vi kör mer än så under en dag.

Har dock inte provat en. Men deras pet mode är en trevlig funktion som jag vill ha då vi har hund. Ja jag vet att Tesla har det men kommer aldrig köpa en Tesla som det ser ut just nu, har inte råd med värdeminskningen. Svårt att hitta vilka bilar som har en sådan funktion på marknaden tycker jag.
Lustigt att du nämner värdeminskningen. EV5 förlorar ju ekonomironden i alla tester pga att den är alldeles för dyr. 50-70.000kr mer än tex ID4 och model Y.

Purre
P para skrev:
Lustigt att du nämner värdeminskningen. EV5 förlorar ju ekonomironden i alla tester pga att den är alldeles för dyr. 50-70.000kr mer än tex ID4 och model Y.
Ja nu kommer jag inte köpa en ny elbil oavsett tillverkare då alla är för dyra för antalet mil vi kör per år, ~700 mil. Så är snarare en 3 år gammal bil som är aktuell för oss. Men det är inte bara bara att köpa bil.

ID4 har ingen pet mode, bara ett 30 minuters läge vilket är för kort tid.
Tesla går bort just pga att det är en Tesla och 100-200 000 i värdeminskning per år som det ser ut statistiskt sett. Elon är för impulsiv och kan vända imorgon om allt möjligt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.