40 659 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Ja, inget problem om man kör 600km eller så totalt, men tänker man lång långresa så räcker det inte med 30min varje stopp. Med en bensin rullar man på inom 15min även om man vill köra Kiruna till Malmö, eller Stockholm Milano.pacman42 skrev:
30 mil på motorväg klarar jag med min XC40 (inte i motvind dock). Jag har kört 35 mil utan stopp när jag köpte den häromveckan. 120 km/h genom Halland i motvind ingick. Detta var dessutom i lätt snöfall och minusgrader. Jag gissar att jag kommer runt 40 mil på el på 100/110 och utan motvind.
Laddningen är långsammare än på Zeekr, men då hinner jag köpa en korv, läsk och gå på toa så det ser jag inte som ett problem.
Jag kör "nonstop" (ingen övernattning) från Bohuslän till Norra Västerbotten varje sommar (ena vägen brukar vi dock sova över), det blir 115 mil enkel väg om jag kör rakaste vägen. Jag tar en ordentlig paus varannan timme, då kommer jag hinna ladda. Jag räknar med 4 laddstopp till sommaren.T Trolltomte skrev:
Jag räknade förra året på att köra med frugans Fiat 500e. Det hade inte gått på rimlig tid, för långsam laddning och för litet batteri. På två dagar är det dock rimligt.
Har inte ID4 en app? Sätt ett larm efter 30 min och förläng tiden. Så tänker jag göra på min Volvo. Det är sällan jag behöver det iofs.Purre skrev:
Ja nu kommer jag inte köpa en ny elbil oavsett tillverkare då alla är för dyra för antalet mil vi kör per år, ~700 mil. Så är snarare en 3 år gammal bil som är aktuell för oss. Men det är inte bara bara att köpa bil.
ID4 har ingen pet mode, bara ett 30 minuters läge vilket är för kort tid.
Tesla går bort just pga att det är en Tesla och 100-200 000 i värdeminskning per år som det ser ut statistiskt sett. Elon är för impulsiv och kan vända imorgon om allt möjligt.
T Trolltomte skrev:Den här blev jag sugen på Zeekr 009, [länk]
Kan ladda från 10% till 80% på 15min, mer än 300km motorvägskörning. Kostar ca 800 000kr? Just det jag hakar upp mig på, ladda 15min, få 300km motorväg, det är vid den gränsen som diesel inte längre är bättre när man ska köra tex från Blekinge till Umeå. Man kan hålla samma tempo med el då. Om det finns 500kW laddare![]()
Otur kan man alltid ha, men personligen håller jag mig borta från VW för alltid. Id4 är snortråkig dessutom, vill man den så köp skodan istället som har trevligare inredning om inte annat.Isakare skrev:
Dök upp i mitt flöde på FB, en grupp om VW ID7.
Nån som tidigare hade åkt Tesla Y var väldigt missnöjd med ID7s förbrukning nu när det var kallt "Den här bilen är inte tillverkad för Svensk vinter" 80-100 på snöig motorväg 3 kWh/mil i några minusgrader.
I samma grupp kunde man läsa att dörrhandtag tydligen var förbrukningsvara, nån hade bytt sitt första redan efter 2 månader !!! och snedslitna däck.
Så ID7 kanske inte är elbilen 2026 ??
Ev6 har "camping mode". Tanken är då att du sitter kvar i bilen för att tex sova. Det läget går att lura så bilen tror du är kvar och man kan då använda det som "pet mode".Purre skrev:
Lite osäker på vilka andra Kiamodeller som har det läget men ser du en med camping mode så går det som sagt att använda för att lämna hunden en sväng. Använder det själv flitigt både sommar och vinter, mycket skönt att slippa oroa sig med timers, påminnelser och annat.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
På Hyundai/ Kias modeller har det tidigare hetat Utility mode och enda skillnaden med Pet mode är att det senare går att låsa med nyckeln. Med Utility mode får man låsa dörren genom nedvevad ruta och sen låsa upp med appen.Dalbotant skrev:
Ev6 har "camping mode". Tanken är då att du sitter kvar i bilen för att tex sova. Det läget går att lura så bilen tror du är kvar och man kan då använda det som "pet mode".
Lite osäker på vilka andra Kiamodeller som har det läget men ser du en med camping mode så går det som sagt att använda för att lämna hunden en sväng. Använder det själv flitigt både sommar och vinter, mycket skönt att slippa oroa sig med timers, påminnelser och annat.
Pet mode håller jag med om helt, saknar det enormt när jag kör annan bil än Teslan. Men dyr för vad man får, väldigt sparsmakad utrustning i basutförande, 2wd, långsam laddning som sagt, tråkig om än trygg att köra, plastig, tung. Kan inte komma på en ända bra sak förutom Petmode. Skulle mycket hellre köpa en ev6 tex även jag tycker den är apful.Purre skrev:
Vad är det som är så sämst med den?
Laddning 150kW klarar jag mig med utan problem, kommer ändå behöva stanna för att äta efter ~30 mil. ~50 mil WLTP klarar vi oss också med. Knappt en gång per år som vi kör mer än så under en dag.
Har dock inte provat en. Men deras pet mode är en trevlig funktion som jag vill ha då vi har hund. Ja jag vet att Tesla har det men kommer aldrig köpa en Tesla som det ser ut just nu, har inte råd med värdeminskningen. Svårt att hitta vilka bilar som har en sådan funktion på marknaden tycker jag.
Kan man som på Teslan ställa temperaturen och framförallt få bekräftat temperaturen i appen? Annars hade jag inte vågat lämna hunden på sommaren iaf.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Ja EV6 och även EV9 är ju så fula att man blir arg när man ser dem på avstånd bara...P PHPersson skrev:Pet mode håller jag med om helt, saknar det enormt när jag kör annan bil än Teslan. Men dyr för vad man får, väldigt sparsmakad utrustning i basutförande, 2wd, långsam laddning som sagt, tråkig om än trygg att köra, plastig, tung. Kan inte komma på en ända bra sak förutom Petmode. Skulle mycket hellre köpa en ev6 tex även jag tycker den är apful.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Smaken är som baken, hårig.
Själv föredrar jag EV6an före ModelY, speciellt den nya brödrosten.
Själv föredrar jag EV6an före ModelY, speciellt den nya brödrosten.
Det var plinget som stoppade mig. Jag har haft alldeles för mycket pling i min Outlander, man stör sig inte så mycket i början, men efter ett tag hör man dessa pling som dödsskrik från bilen istället. Man vet ju inte om det är något viktigt eller inte...Bengt-re skrev:
Min XC40 är tyst sånär som på när den skall störa mig. Kanske att den skulle behövt ha lite bättre känsla för när jag faktiskt håller i ratten. Ibland får jag en varning trots att jag håller den. Men allt är bättre än japanen...