S
Storsockret Storsockret skrev:
Vi valde ID Buzz GTX, logistikfördelarna fick väga över den här gången. När vi provkörde en GTX med rätt stolar och inredning så var det som natt och dag mot den vi lånat hem dessutom. Då kändes det inte längre som att köra runt i en flyttbil.

Hundarna är gamla nu och jag tror inte vi kommer ha samma kravbild på nästa bil om jag säger så, så det känns bra att göra kommande tre år bekväma för både dom och oss. Sen är jag ju försiktigt taggad på canpingmöjligheterna med Buzz.
Om du har fått nya modellen med V2L så borde den vara jättebra för camping.

Storsockret
S sinuslinus skrev:
Om du har fått nya modellen med V2L så borde den vara jättebra för camping.
Ja det blir en 2027, leverans i oktober. Så camping mode, v2l, nya android-operativet

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vi kör utan övernattning från Norrbotten till Göteborg med vår XC40 idag. Det blir tre laddstopp. Det första är nu avklarat tillsammans med lunch, bilen klar samtidigt som vi ätit klart.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad köpte du?

Såg att RA motor säljer nya Ioniq 9 AWD advanced för 707 000 kr nu.

[länk]
Vilket pangpris, blev en GLB för mig i Maj då leasingen på Teslan snart går ut. Valde då mellan EV9 och GLB då Ioniq 9 var lite för dyr men denna hade ju varit precis vad man önskade. Gillade EV9 då den hade lite mer plats men räckvidden på RWD var för kort och AWD lite över budget. Enda kravet jag igentligen hade var 3e sätesrad användbar för en 12åring och inte kortare räckvidd än nuvarande bil.

pacman42 pacman42 skrev:
Vi kör utan övernattning från Norrbotten till Göteborg med vår XC40 idag. Det blir tre laddstopp. Det första är nu avklarat tillsammans med lunch, bilen klar samtidigt som vi ätit klart.
Kaffe och glass under ett kortare stopp för en timme sedan. Vi sträckte lite på benen också. Ingen extra väntan. Nästa stopp blir under middagen.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag inte djup testat Teslan, men min erfarenhet av Volvo är att mjukvaran är mycket bra. Jag har haft ett par mindre problem som krävt omstart av entertainment systemet, men efter den senaste stora uppdateringen så känns den riktigt stabil.

Vad är det för funktioner som Tesla har som saknas på Volvon? Vissa kvalitetsproblem har jag sett (rörande Bluetooth och Android Auto), men inga stora saker och numera fungerar detta klockrent.
Funktioner som jag kommer på, kanske finns de i Volvon men jag hittade dem inte.
- Dog mode
- ställa temp inuti bilen från telefonen
- läsa av vad det är för temp i bilen från telefonen
- kolla live på kartan var bilen finns när den kör från telefonen.
- sätta på sätesvärme / rattvärme från telefonen.
- plug n charge
- se hur många kW bilen laddar med från appen, kanske fanns osäker. Men saknar det i BMWn.
- slippa startknapp
- låna ut digital nyckel / ”starta” bilen från distans.
- kolla kameror från appen.

Inser att det mest handlar om att Teslas app är så grymt bra och snabb.

P PHPersson skrev:
Funktioner som jag kommer på, kanske finns de i Volvon men jag hittade dem inte.
- Dog mode
- ställa temp inuti bilen från telefonen
- läsa av vad det är för temp i bilen från telefonen
- kolla live på kartan var bilen finns när den kör från telefonen.
- sätta på sätesvärme / rattvärme från telefonen.
- plug n charge
- se hur många kW bilen laddar med från appen, kanske fanns osäker. Men saknar det i BMWn.
- slippa startknapp
- låna ut digital nyckel / ”starta” bilen från distans.
- kolla kameror från appen.

Inser att det mest handlar om att Teslas app är så grymt bra och snabb.
Laddeffekt finns, ingen startknapp i min Volvo. Resten saknar jag inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Kaffe och glass under ett kortare stopp för en timme sedan. Vi sträckte lite på benen också. Ingen extra väntan. Nästa stopp blir under middagen.
Middagen avklarad. Eftersom vi hade närmare 30% kvar så gick det snabbt att ladda, tur vi åt snabbmat. Nu har vi några mils marginal hem.

Edit: så det går utmärkt att köra från Norrbotten till hemmet utanför Göteborg utan att lägga en enda extra minut på laddning. Inte riktigt sant dock då den senaste laddaren strulade, den kände inte av bilen. Det tog tre minuter av testande innan jag bytte till en annan stolpe och då kickade det igång med appen. RFID ville inte vara med på den heller. Andra gången under semestern som en stolpe inte fungerat.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Laddeffekt finns, ingen startknapp i min Volvo. Resten saknar jag inte.
Har du haft en Tesla? Jag saknade nämligen inget av det innan heller, det var först efter jag haft det som jag saknar det. Framförallt Volvos extremt sega app / kommunikation stör mig men det kanske är bättre på din bil också? Min är äldre och inte allt för sällan säger den tex att den inte kan kommunicera med bilen just nu och visar öppet fönster fast det är stängt mm.

P PHPersson skrev:
Har du haft en Tesla? Jag saknade nämligen inget av det innan heller, det var först efter jag haft det som jag saknar det. Framförallt Volvos extremt sega app / kommunikation stör mig men det kanske är bättre på din bil också? Min är äldre och inte allt för sällan säger den tex att den inte kan kommunicera med bilen just nu och visar öppet fönster fast det är stängt mm.
Har inga som helst bekymmer med appen på min. Vid dålig mobiltäckning kan det naturligtvis vara en aning segt, men inte vid bra täckning.

Körde en Tesla Model Y igår med släp och den var väldigt svår att backa med då det är svårt att se vagnen. Med Volvon har jag inga problem, inte heller med Outlandern jag hade tidigare.

Många coola finesser finns det på Teslan, men jag saknar dem inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Har inga som helst bekymmer med appen på min. Vid dålig mobiltäckning kan det naturligtvis vara en aning segt, men inte vid bra täckning.

Körde en Tesla Model Y igår med släp och den var väldigt svår att backa med då det är svårt att se vagnen. Med Volvon har jag inga problem, inte heller med Outlandern jag hade tidigare.

Många coola finesser finns det på Teslan, men jag saknar dem inte.
Dålig mobiltäckning är en annan sak :)

Har aldrig backat med en Model Y (med släp) men Teslas dragkrokar är iaf det sämsta med hela bilen om du frågar mig. Speciellt på Model X.

För mig är det dock inte coolt… att kunna kyla/värma bilen med hund i och från distans ha koll på det är väldigt användbart för oss med hund.

Plug n charge är grymt smidigt.

P PHPersson skrev:
Dålig mobiltäckning är en annan sak :)

Har aldrig backat med en Model Y (med släp) men Teslas dragkrokar är iaf det sämsta med hela bilen om du frågar mig. Speciellt på Model X.

För mig är det dock inte coolt… att kunna kyla/värma bilen med hund i och från distans ha koll på det är väldigt användbart för oss Plug n charge är grymt smidigt.
Dragkroken på min Volvo är fantastisk. Iofs bara halvautomatisk (den är helautomatisk på XC60) men att vika undan den är helt underbart!

Jag behåller kroken påkopplad på Teslan. Tycker nog det över lag är ganska enkel att backa med släp jämfört med XC70n. Kameran hjälper till bra

Asså, typ se laddnivå och starta värme/ac genom appen är det jag använder den till, förutom nyckel då, för Tesla har ju ingen FOB.

pacman42 pacman42 skrev:
Dragkroken på min Volvo är fantastisk. Iofs bara halvautomatisk (den är helautomatisk på XC60) men att vika undan den är helt underbart!
Håller med dig! Inte så ofta jag använder krok men sjukt störande att ta bort ett smutsigt plastlock, rota efter kroken och sedan försöka hitta en hål under bilen…

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Håller med dig! Inte så ofta jag använder krok men sjukt störande att ta bort en smutsigt plastlock, rota efter kroken och sedan försöka hitta en hål under bilen…
Ännu mer "sjukt störande" när den funktionen pajar och du står där med din fullastade kärra och snart tomma plånbok.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.