40 594 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Jag skulle inte ta en omväg eller betala några ören dyrare för 800V laddning.A Akerfeldt skrev:
Bilarna har så lång räckvidd nu så att man behöver ofta tömma blåsan eller äta när man laddar.
Om det tar 12 eller 26 minuter är strunt samma.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
CCS2 är väl bara upp till 500A, så det blir 200kW med 400v. Tesla är ju som regel bara 400v, synd att eliminera en stor kedja sådär.Nicke Nyfiken skrev:
Hade utan tvekan valt till 400v omvandlaren
Jag hade ju hellre letat efter en 400v laddare i närheten och ladda tillräckligt där än att ladda kortsiktigt på en AC laddare för att åka 5 mil och stanna igen, men alla tänker väl olika 😊Attitudeswe skrev:
Spontant skulle jag säga det helt beror på resan, ska man åka 60mil köper jag resonemanget, ska man däremot åka på en Europa resa tickar tiden snabbt iväg om man ska ladda långsamt varje gång.Majgårdarna skrev:
Det är idag inte solklart vilka laddare som är 800v, är ändå ett krångel att behöva beakta det. När mig veterligen alla tillverkare har både 400/800v stöd. Bilar som inte klarar 800v hanterar ju laddaren. Dvs alla bilar utom nya Mercedes kan laddas på alla laddare med ”rätt kontakt”.A Akerfeldt skrev:
Om man nu ska ha det som tillval kunde man väl alla fall fått full funktionalitet enligt standarden (200kW).
Nja.Rabbithole skrev:
Alla Teslas laddare i Europa är 400V och de ger nästan 260 kW vilket är 650 A. Men det är lite utanför CCS2-standarden som säger 500 A.
Så det går inte att säga att allt över 200 kW är 800 V eftersom det finns laddare som avviker från CCS2-standarden.
Ja och på det så finns det ju vissa bilar som kan ladda mer än 500A på ccs2 men inte alla, förr var det ju bara Tesla men sen har ju andra exempel dykt upp, exempelvis VolvoNicke Nyfiken skrev:
Det kanske handla om ytterligare ett steg i inlåsning av kunderna/bilägarna vilket Mercedes gått "all in" på de senaste åren. Massor med komponenter i bilarna är kodade mot bilindividen så det går inte att köpa tredjeparts delar eller begagnade delar som man själv byter. Allt måste göras på deras auktoriserade verkstäder. De stänger in kunderna i sitt system.L Liljeros skrev:
Likaså handlar allt Mercedes skriver kring laddning om Ionity.
Ionity som Mercedes är delägare i lyfts som det enda bra alternativet när det gäller snabbladdning. Ionity har bara 800V-laddare, så följer man bara Mercedes rekommendationer så är 400V-laddare en ickefråga.
-Säkrast att bara ladda på Ionity om man kör Mercedes. 😄
Känns som kortsiktigt tänk, dom europeiska tillverkarna gräver sin egen grav djupare och djupare...Nicke Nyfiken skrev:
Det kanske handla om ytterligare ett steg i inlåsning av kunderna/bilägarna vilket Mercedes gått "all in" på de senaste åren. Massor med komponenter i bilarna är kodade mot bilindividen så det går inte att köpa tredjeparts delar eller begagnade delar som man själv byter. Allt måste göras på deras auktoriserade verkstäder. De stänger in kunderna i sitt system.
Likaså handlar allt Mercedes skriver kring laddning om Ionity.
Ionity som Mercedes är delägare i lyfts som det enda bra alternativet när det gäller snabbladdning. Ionity har bara 800V-laddare, så följer man bara Mercedes rekommendationer så är 400V-laddare en ickefråga.
-Säkrast att bara ladda på Ionity om man kör Mercedes. 😄
Håller helt med dig, tror dock med navigationen i bilen kommer det inte bli några problem att hitta en 800v laddare.L Liljeros skrev:Det är idag inte solklart vilka laddare som är 800v, är ändå ett krångel att behöva beakta det. När mig veterligen alla tillverkare har både 400/800v stöd. Bilar som inte klarar 800v hanterar ju laddaren. Dvs alla bilar utom nya Mercedes kan laddas på alla laddare med ”rätt kontakt”.
Om man nu ska ha det som tillval kunde man väl alla fall fått full funktionalitet enligt standarden (200kW).
https://www.automotorsport.se/nyheter/volvo-lovar-ex60-ska-inte-kosta-mer-an-xc60-laddhybrid/
och ändå kostar 100' extra?
och ändå kostar 100' extra?