40 553 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Men 569+100 ger 669. Då 669-300 är 369 och typ en halvering. Det känns inte riktigt som man ser dom priserna för EX40. Billigaste hos Wayke just nu är 429' och då singelmotor. Billigaste med 4WD är 459'.pacman42 skrev:
Den jag köpte kostade 719 kkr i original. Lägg på 4WD på denna så hamnar du där någonstans:Purre skrev:
- https://bilweb.se/sodermanlands-lan...otor-extended-range-infallb-2024-suv-12307406
Jag fick loss den för 419 kkr med Ultimate-paket, drag, gummimattor och begagnade vinterdäck. drygt 3000 mil.
Någon som har koll på när man kan prova nya Mercedes GLB? Såg att det är leverans i April. Ska byta ut vår MY i Augusti och skulle vilja ha en 7-sitsig bil. GLB prickar min kravbild exakt om den levererar enligt utlovat.
-Helst plats för 6 personer varav 2 typ 12 åringar. (Mercedes säger 168cm om nya GLB)
-Dragvikt 1500kg
-Ok räckvidd ska ta 50mil med ett laddstop vintertid
-En prisbild så den kvalar in som tjänstebil (typ 650tkr)
ID Buzz är inte ett alternativ, både för dålig dragvikt och troligtvis för kort räckvidd vintertid. EV9 är för dyr, standard har för kort räckvidd och liten dragvikt. Peugot 5008 är för trång och laddar nog för långsamt. Hade gärna sett en riktig MPV men verkar dåligt med det ännu, hade tidigare en VW touran och den formfaktorn var perfekt.
-Helst plats för 6 personer varav 2 typ 12 åringar. (Mercedes säger 168cm om nya GLB)
-Dragvikt 1500kg
ID Buzz är inte ett alternativ, både för dålig dragvikt och troligtvis för kort räckvidd vintertid. EV9 är för dyr, standard har för kort räckvidd och liten dragvikt. Peugot 5008 är för trång och laddar nog för långsamt. Hade gärna sett en riktig MPV men verkar dåligt med det ännu, hade tidigare en VW touran och den formfaktorn var perfekt.
Model Y L kommer enligt uppgift snart. Verkar vara på g lite nya batterier oxå.L Liljeros skrev:Någon som har koll på när man kan prova nya Mercedes GLB? Såg att det är leverans i April. Ska byta ut vår MY i Augusti och skulle vilja ha en 7-sitsig bil. GLB prickar min kravbild exakt om den levererar enligt utlovat.
-Dragvikt 1500kg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
GLB, eller åt minståne EQB är ju inte en jättestor bil. 5008 bör väl vara rymligare?L Liljeros skrev:Någon som har koll på när man kan prova nya Mercedes GLB? Såg att det är leverans i April. Ska byta ut vår MY i Augusti och skulle vilja ha en 7-sitsig bil. GLB prickar min kravbild exakt om den levererar enligt utlovat.
-Dragvikt 1500kg
Även om jag varit extremt nöjd med min MY så är en ny inte aktuellt av rent politiska skäl. Tesla är också i princip helt borta från marknaden för operationell leasing på grund av osäkerheten kring företaget vilket gör det svårare, har mycket svårt att se att min arbetsgivare vara villig att plocka ut en Tesla på finansiell leasing. Detta tror jag är en av huvudorsakerna till att försäljningen rasar i Sverige. Det har varit en otroligt populär bil 23-24 som tjänstebil.Majgårdarna skrev:
Men bilen är igentligen spot on det jag söker, får hoppas konkurrenterna tar vid.
EQB har jag kikat på och den är lite för liten ungefär som Peugot skulle jag säga, uppfattar på dom videor jag sett att GLB verkar något större på 3e sätesraden. Den kommer användas ganska sällan men behöver ändå fungera.Rabbithole skrev:
Testade en peugot och det var med nöd och näppe min 9åring vinklade sig in på ett bra sätt på 3e raden. GLB skall klara 168cm, då tänker jag att typ 155-160 är möjligt på lite längre resor. Men hade ändå velat kunna titta på den live innan man fattar beslut
Funderat länge på elbil eftersom det skulle passa våra behov bra, och är dags byta ut vår v90 hybrid sommaren. Slog till på en Mercedes GLC electric, finns inga bilar att varken kolla på eller provköra så det är en ren chansning. Men på pappret verkar det lovande 😊
Redigerat:
kommer den som helelektrisk alltså, eller är det hybriden?A Akerfeldt skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
GLC Electric är ersättaren för EQC, ny för 2026 och är Mercedes motsvarighet till EX60 och IX3. 715km räckvidd och snabb laddning.B bhus2021 skrev:
https://ev-database.org/car/3296/Mercedes-Benz-GLC-400-4MATIC
Tänk på att den inte kan laddas på 400-voltsladdare utan en extra adapter med begränsad effekt.Rabbithole skrev:
Hur stort problem det är i verkligheten vet jag inte, men iallafall en parameter att väga in...
Den begränsar till 100 kW vid laddning på 400V. Då de flesta laddare är 400V idag så skulle jag nog säga att det är en rätt rejäl begränsning idag. Men om några år så...useless skrev: