40 586 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
800v är oftast laddare med 300kW och uppåt, prova och välj laddare på minst 300kW på t.ex ChargeFinder så finns det bra många laddare att välja på. Eftersom det är min första elbil valde jag dock till 400V adaptern för att känna mig lite lugnare. Kommer nog dock ladda 95% av tiden hemma ändå.pacman42 skrev:
Det beror helt på vart, hur ofta och när man reser. Men jag köper resonemanget.A Akerfeldt skrev:
Edit: det finns några luckor, exempelvis norra Bohuslän. Sydöstra Småland osv. Men planerar man bara körningen så.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
100kW duger ändå gott om man laddar vid ett lunchstopp.A Akerfeldt skrev:
Gäller detta även det tillval man kan göra hos Mercedes när man beställer? Tolkar detta som att det är ”onboard” och inte adapter. Dvs om man väljer till stöd för 400v för 7000kr så klarar även den max 100kW?pacman42 skrev:
Det är ju samma CCS2-kontakt oavsett om det är 400V eller 800V. Vad ska man ha en adapter till?useless skrev:
Adaptern sitter om jag förstått det rätt under bagagegolvet, då kan du ladda med 400v och max 100kW. Utan adaptern kan du enbart ladda på en 800v laddareL Liljeros skrev:
Så är det ju, man ska välja en bil som passar ens behov, men använd navigeringen när man åker längre resor så ska det inte vara några större problem. Nu är jag mest less på när elen tar slut i hybriden och man får åka på dyr bensin så lite planering kan jag leva med 😊pacman42 skrev:
Precis, kommer man från att små dutta laddning för att få hybridens el att räcka hem efter ärendena, då är även elbilar med små batterier en dröm till vardags. Det är på de där sällanresorna man behöver det större och de krav som hör till det.A Akerfeldt skrev:
Men jag har bilat med frugans Fiat 500e som bara kommer runt 25 mil och som laddar med 65 kW. Det går det också, man blir inte särskilt lidande faktiskt - bara man accepterar den längre "körtiden".
Det är här är ju verkligen hål i huvudet, varför gör man som företag så här ? Dumsnålt av Mercedes tror jag vilket nog kostar fler kunder som tycker det verkar jobbigt än vad man sparar pengar i slutändan.A Akerfeldt skrev:
Står inte ett ord om någon adapter i texterna du länkar till.useless skrev:
Att bilen inte kan ladda på 400V-laddare i standardversion vet vi.
Vill man ha den möjligheten får man betala 7600 kr i tillval för att Mercedes ska installera en 400->800V omvandlare när de bygger bilen.
Finns ingen adapter som löser laddningsproblemet.
Spontant tror jag de tänker att de allra flesta kommer ladda på en 800v laddare när det ändå är såpass utbyggt. Varför ladda långsamt när man kan ladda snabbt liksom? Jag valde dock till 400v adaptern för att kunna välja om det krisar, känns som småpengar i sammanhanget.L Liljeros skrev:
22kW AC torde vara mer användbart än 100kW DC? Är det nöd så är det sällan mer än 5mil till nästa snabbladdare, och det finns betydligt fler 22kW oublika AC än 50+kW snabbladdare.A Akerfeldt skrev: