P Pligg85 skrev:
Men vem fan trycker in 25 minuters laddning när det räcker med råge i 5-7 min och sen laddar hemma för 1kr kwh?
Kanske alla som inte har möjlighet att ladda hemma?

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske alla som inte har möjlighet att ladda hemma?
Kanske inte alla men i det här fallet står det ju specifikt att de kan ladda hemma för 1kr kwh.

P Pligg85 skrev:
Kanske inte alla men i det här fallet står det ju specifikt att de kan ladda hemma för 1kr kwh.
OK. Missade det. 😳

Alfredo Alfredo skrev:
jag skulle bli förvånad om inte en majoritet gjort det åtminstone någon gång, vilket ditt aldrig kan ge intrycket att du inte tror.
Nej, jag tror som sagt inte det. Jag kan tänka mig att en majoritet av alla män har gjort det (men är inte förvånad om det är fel) men att en större majoritet av kvinnor inte har gjort det.

Mot det kan man då ställa påståendet att en majoritet kanske gjort en sådan resa, i alla fall någon gång. Och det kanske är ett relevantare mått, om än rätt ointressant det med och något annat än det jag skrev.

De flesta åker helt enkelt inte så långt med bil. Det är längre än exempelvis Stockholm–Göteborg eller Stockholm–Vemdalen.

Därmed är det också lätt att förstå att long range-bilar med verklig räckvidd på uppåt 70 mil och supersnabb laddning är en extrem nischprodukt. Sådana kan man förstås köpa om man har lust och råd, men att inte förstå att det är ett dubbelt överflöd som kostar en betydligt mer än de minuter och tior man sparar på räckvidd och snabbladdning tycker jag är obegripligt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan tänka mig att en majoritet av alla män har gjort det (men är inte förvånad om det är fel) men att en större majoritet av kvinnor inte har gjort det.
Så nästan hälften alltså, rätt långt från "aldrig". 😉

Men vi behöver inte tjafsa om vem som gissar bäst utan kan väl nöja oss med att konstatera att en bils olika egenskaper värderas rätt olika av olika individer. Och så har det väl alltid varit?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Behövs inte 70-80 mil WLTP, men i praktiken laddar man endast till 80% längs vägen och kör motorväg på långkörning med högre förbrukning så räckvidden blir typ 80% av 80% eller ca 45 mil vid 70 WLTP vilket nog fler önskar sig. Och då vill man inte ha noll när nästa möjlighet till laddning infinner sig så någon procent till går bort.

Alfredo Alfredo skrev:
Så nästan hälften alltså, rätt långt från "aldrig"
Nu fulciterar du. Jag har inte skrivit att ingen gör det, bara att majoriteten aldrig gör det. Och där ryms sannolikt en stor mängd bilförare som inte längre någonsin kommer köra så långt igen, även om de har gjort det.

Min poäng är att lång räckvidd och supersnabb laddning är pengar i sjön för de allra flesta. Jag förstår ärligt talat inte att det är ett påstående som ens är värt att lyfta på ögonbrynet över.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nu fulciterar du.
Det är inte meningen, men beror nog på att:
jag törs påstå att flertalet bilförare aldrig ens kör 50 mil på en dag
är vidöppet för tolkning, och jag tolkar kanske budskapet annorlunda än på det sätt du avser att det ska göras...

Min poäng är att lång räckvidd och supersnabb laddning är pengar i sjön för de allra flesta.
I likhet med en massa andra "irrationella" egenskaper som folk lägger pengar på när de köper saker och antagligen speciellt när de köper bil. 😀

Alfredo Alfredo skrev:
I likhet med en massa andra "irrationella" egenskaper som folk lägger pengar på när de köper saker och antagligen speciellt när de köper bil
Visst är det så, men i en tråd där många är ovana elbilsförare tycker jag att det är rimligt att påpeka att vad förvånansvärt många tror sig ha behov/nytta av är något de inte behöver.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Visst är det så, men det var ett svar på ett inlägg om att det var dåligt med beprövad teknik när det finns premiumteknik (obeprövad får vi anta då som kontrast) som lovar mycket mer.

Att detta extra kostar och därtill skapar en nytta som för det absoluta flertalet är högst marginell (jag törs påstå att flertalet bilförare aldrig ens kör 50 mil på en dag) förbigicks med tystnad, så då påtalade jag det.
Jag skrev inte att det är dåligt. Bara att det sedan 2017 som packet lanserades har det skett utveckling som innebär att man enkelt kan byta cellerna de använder mot en variant som är bättre på allt, utom just priset.

Över 500km WLTP räckvidd och ladda 10-80% under 30minuter tycker jag är gränsen för vad som är helt okej.

Bästa scenariot är att man kan ladda bilen där man ändå står still, det fungerar ju för det mesta redan.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag skrev inte att det är dåligt.
Fair enough. Tolkade dig annorlunda.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Över 500km WLTP räckvidd och ladda 10-80% under 30minuter tycker jag är gränsen för vad som är helt okej.
Där någonstans ligger mina behov/önskemål också. Vilket alltså är ganska långt från det jag gick i polemik mot.

Och jag tror som jag antytt att även det är betydligt mer än mångas behov. Ska bli intressant om det etableras ett billighetssegment med korträckviddiga stadsbilar som inte är smäck eller vart marknaden tar vägen. För dagens myckna fokus på räckvidd och laddhastighet tror jag allt fler kommer märka inte har att göra med dem när de väl börjar köra på el.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
För dagens myckna fokus på räckvidd och laddhastighet tror jag allt fler kommer märka inte har att göra med dem när de väl börjar köra på el.
Fast om man som jag irriterar mig över att behöva tanka då och då, är jag ganska säker på att jag även skulle irritera mig på att behöva ladda, vilket idag skulle behöva göras i ”större omfattning” än vad jag tankar min nuvarande bensinbil.

Fast de flesta laddar på natten när bilen står still, och på en plats där bilen ändå står. Och då är det en synnerligen dyr lyx att exempelvis bara behöva sätta i en sladd var fjärde vecka istället för varannan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fast de flesta laddar på natten när bilen står still, och på en plats där bilen ändå står.
Idag ja. I en framtid med ”bara” elbilar kommer många inte att ha den möjligheten.

För få laddbara bilar – går inte att hitta laddare. För långsam utveckling av elbilsflottan – går inte att få ekonomi i de laddboxar som finns. För många laddbara bilar – går inte att hitta laddare.

Det går alltid att klaga.

• Gilla
Skandiamannen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.