X xLnT skrev:
Bara för att man är lite till åren så kan man fortfarande vilja ha lite acceleration.
Jag har 2WD som gör 0-100 på 5,3 s. 4WD ligger på 3.6 s. Accelerationen från stillastående är som vanligt med elbilar mest imponerande och eventuella föremål i bilen far omkring när jag trampar gasen i botten i låg hastighet så jag tror inte det är något för pensionärer i allmänhet även om jag själv närmar mig det stadiet. Troligen är de konservativa och vill att det står Volvo på bilen.

Purre
L Liljeros skrev:
Många verkar dela denna upplevelse av EX30, trots detta säljer dom bra ganska bra, är Volvos varumärke så starkt framförallt i Sverige ?
Har för mig det är EX30 kommunen jag bor har till stor del för hemhjälpen. Kan säkert finnas på flera avdelningar inom kommunen.

Tror det blir en Juniper som andrabil, någon som har erfarenhet av faceliften?
de bilar jag provkört är inte nära Tesla som helhet.

• Gilla
Crank
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Har för mig det är EX30 kommunen jag bor har till stor del för hemhjälpen. Kan säkert finnas på flera avdelningar inom kommunen.
Det passar den bra till. En person och korta sträckor.

P PHPersson skrev:
Juniper är riktigt fin att köra och jag gillar dom nya ventilerade stolarna, går tyst och har nu bra fjädring och stötdämpare. Sen har den sitt enorma lastutrymme för sin storlek, baksätet med möjlighet att justera ryggstöd är bra när vuxna behöver sitta bak. Sedan så är stereon mycket bättre jämfört med min M3. Tycker det nya systemet med bättre blinkersspak och borttagning av växelspaken är mycket bättre.

Och alla andra Tesla fördelar som snabbt och lagg fri display, röststyrning som fungerar och laddnätverk utan appar eller annat krångel.

Att folk köper EX30 före en Model Y standard för typ samma pris är märkligt.

• Gilla
  • Arg
Bengt-re och 4 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Juniper är riktigt fin att köra och jag gillar dom nya ventilerade stolarna, går tyst och har nu bra fjädring och stötdämpare. Sen har den sitt enorma lastutrymme för sin storlek, baksätet med möjlighet att justera ryggstöd är bra när vuxna behöver sitta bak. Sedan så är stereon mycket bättre jämfört med min M3. Tycker det nya systemet med bättre blinkersspak och borttagning av växelspaken är mycket bättre.

Och alla andra Tesla fördelar som snabbt och lagg fri display, röststyrning som fungerar och laddnätverk utan appar eller annat krångel.
Är stereon bättre än ”gamla” MY? Tycker den är ok men rätt mycket sämre än senaste S/X.

Tack! Låter lovande, kan tycka att 3an och Yn är på gränsen till för direktstyrda men man vänjer sig :). Håller med om Teslas övriga saker, speciellt mjukvaran är helt outstanding.

• Gilla
Crank
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Är stereon bättre än ”gamla” MY? Tycker den är ok men rätt mycket sämre än senaste S/X.

Tack! Låter lovande, kan tycka att 3an och Yn är på gränsen till för direktstyrda men man vänjer sig :). Håller med om Teslas övriga saker, speciellt mjukvaran är helt outstanding.
Har bara jämfört stereon med M3 2021, när jag kört gamla Model Y så har jag inte poppat så mycket då vi oftast åkte flera i bilen. Men jämfört med M3 dual motor long range så är stereon markant mycket bättre framför allt i mellanregistret, M3an har lite väl skrikig diskan också.

C Crank skrev:
Har bara jämfört stereon med M3 2021, när jag kört gamla Model Y så har jag inte poppat så mycket då vi oftast åkte flera i bilen. Men jämfört med M3 dual motor long range så är stereon markant mycket bättre framför allt i mellanregistret, M3an har lite väl skrikig diskan också.
Så upplevde jag gamla Yn också, jättebra men saknade det sista för att vara perfekt

• Gilla
Crank
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Svårt att klanka ner på Model Y nu, den gör allt ganska bra utan krusiduller.

De nya ljusen har lite problem med snö som täcker för, och sen är det väl de släta dörrhandtagen man kan störa sig på.

Nicke Nyfiken
Rabbithole Rabbithole skrev:
Svårt att klanka ner på Model Y nu, den gör allt ganska bra utan krusiduller.

De nya ljusen har lite problem med snö som täcker för, och sen är det väl de släta dörrhandtagen man kan störa sig på.
Det är väl mest laddhastigheten som inte är så konkurrenskraftig längre. Annars är den bra på det mesta.

10-80% på 30 minuter är inget att jubla över i dagens läge. Men i gengäld är den snål för sin storlek så det kompenserar en del.

F
Skulle hyra bil och fick då möjlighet att prova en Polestar 4 ”extra allt ” i ett par dagar. Förutom att den öser på rätt bra så är den väldigt stabil, stor skillnad mot den gamla MY (har inte provat den nya). Riktigt bra stolar, luftfjädring. Men det som imponerade allra mest måste vara ljudnivån i 170-180km/h.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Skulle hyra bil och fick då möjlighet att prova en Polestar 4 ”extra allt ” i ett par dagar. Förutom att den öser på rätt bra så är den väldigt stabil, stor skillnad mot den gamla MY (har inte provat den nya). Riktigt bra stolar, luftfjädring. Men det som imponerade allra mest måste vara ljudnivån i 170-180km/h.
Det är ju en bil som kostar närmare 200tkr mer också, vore ju illa om den var sämre... För dom pengarna hade jag nog gått på en IX3 istället.

F fsn skrev:
Hade samma upplevelse under ett långlån, se tidigare avrapportering. Dock har den inte luftfjädring, det finns bara i P3an. 4an har någon sorts aktiva dämpare som dock fungerar väldigt bra. Hade bilen sommardäck när du körde? Är lite nyfiken på hur mycket vägljud som letar sig in med sommarsulor på - jag körde dubbfritt som ju alltid är väldigt tyst.

F
MathiasS MathiasS skrev:
Hade samma upplevelse under ett långlån, se tidigare avrapportering. Dock har den inte luftfjädring, det finns bara i P3an. 4an har någon sorts aktiva dämpare som dock fungerar väldigt bra. Hade bilen sommardäck när du körde? Är lite nyfiken på hur mycket vägljud som letar sig in med sommarsulor på - jag körde dubbfritt som ju alltid är väldigt tyst.
I stand corrected. Den har aktiv fjädring.

F fsn skrev:
I stand corrected. Den har aktiv fjädring.
men vägljudet med sommardäck?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.