Om vi nu skall ha släckta bakljus för att spara energi och utsläpp. Då kan vi väl också ha släckt instrumentbelysning, skulle spara ”ännu” mer. Men också kanske få folk att tända belysningen när det skymmer (då automatiken klickar) eftersom man gärna vill kunna se sina instrumentvärden när det börjar bli dåligt med ljus.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
T
R roli skrev:
Om vi nu skall ha släckta bakljus för att spara energi och utsläpp. Då kan vi väl också ha släckt instrumentbelysning, skulle spara ”ännu” mer. Men också kanske få folk att tända belysningen när det skymmer (då automatiken klickar) eftersom man gärna vill kunna se sina instrumentvärden när det börjar bli dåligt med ljus.
Saab hade ju den special-funktionen, en Night-panel knapp som släckte inner-belysningen och instrumentpanelen, även lite mindre än hälften av hastighetsmätaren släcktes, allt över 140km/h slocknar. Var ju rätt fränt faktiskt under mörkerkörning, mycket bättre för ögonen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Saab hade ju den special-funktionen, en Night-panel knapp som släckte inner-belysningen och instrumentpanelen, även lite mindre än hälften av hastighetsmätaren släcktes, allt över 140km/h slocknar. Var ju rätt fränt faktiskt under mörkerkörning, mycket bättre för ögonen.
Men över 140 slösades med energin och hela tändes upp 😅

• Gilla
Trolltomte och 2 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
även lite mindre än hälften av hastighetsmätaren släcktes, allt över 140km/h slocknar.
Ett viktigt påpekande är att den övre halvan givetvis bara var släckt medan man körde sakta. 😎

Edit: Den var man ju supertvåa på...

• Gilla
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
useless useless skrev:
För att spara miljontals ton koldioxidutsläpp av den minskade elförbrukningen.

Att folk krockar när man inte ser varandra är sekundärt.
Jobbar du i Bryssel? 😂

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Bengt-re Bengt-re skrev:
Skitbil. Nazzetraktor
Kan du redogöra specifikt för vad det är som gör den till en skitbil?

Nazzetraktor låter mest som en dålig härskarteknik.

• Gilla
Frågan och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kan du redogöra specifikt för vad det är som gör den till en skitbil?

Nazzetraktor låter mest som en dålig härskarteknik.
Det är bara sosse sås..

Han är naturligtvis lika arg på Volkswagen där en av ägarna är Kuwait Investment Authority..

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Enligt den dimensionen som vi har är Hankook tystare än Good Year enligt officiell data. Har inte kunna jämför dem parallellt, så jag kan bara gå vad jag läser.
Nu har vi använt däcken några dagar. Betydligt tysare i lägre hastigheter, samt vad som det verkar också snålare - bedömmer ca 5%. Vid 80 km/h minus 2 dBA, vid 100 -1 dBA och 120 -0,5 dBA. Allt mätt på samma plats, asfalt osv

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Majgårdarna
Nu har vi använt däcken några dagar. Betydligt tysare i lägre hastigheter, samt vad som det verkar också snålare - bedömmer ca 5%. Vid 80 km/h minus 2 dBA, vid 100 -1 dBA och 120 -0,5 dBA. Allt mätt på samma plats, asfalt osv
Jag tycker de är rätt spårkänsliga. Hur är dina?

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Ingen spårkänslighet alls. Kan det bero på luftfjädringen eller bilmärke? De gamla däcken var däremot spårkänsliga.

Nicke Nyfiken
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Mina är inte alls spårkänsliga.
Då var de Pirelli P Zero som jag hade innan mer spårkänsliga.

Men det är säkert skillnad mellan bilmodeller och däckdimensioner.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Antar att vindbruset blir mer och mer dominerande vid ljudmätning ju snabbare man kör. Så logiskt att skillnaden minskar med ökad hastighet.

Fick även jag nya Hankook vid skifte till sommardäck, upplever dom som tystare men framförallt snålare än tidigare däck. Jämförelse förvisso med vinterdäck men upplever ändå en markant skillnad. Kunde ligga i 120km/h merparten av sträckan från Hudiksvall till Stockholm med en förbrukning på knappa 2kWh/mil. Så snålt har den inte gått innan.

Jag reagerade dock på mönsterdjupet, typ 7mm på ett par nya däck? Blir bara mindre på däcken för varje år

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
L Liljeros skrev:
Fick även jag nya Hankook vid skifte till sommardäck, upplever dom som tystare men framförallt snålare än tidigare däck. Jämförelse förvisso med vinterdäck men upplever ändå en markant skillnad. Kunde ligga i 120km/h merparten av sträckan från Hudiksvall till Stockholm med en förbrukning på knappa 2kWh/mil. Så snålt har den inte gått innan.

Jag reagerade dock på mönsterdjupet, typ 7mm på ett par nya däck? Blir bara mindre på däcken för varje år
Alla lättrullande däck har lite mindre mönsterdjup när de är nya.
Lågt mönsterdjup = låg förbrukning.
I gengäld är de lättrullande däcken mer slittåliga så man får ut minst lika lång körsträcka som med "vanliga däck".

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Men det är säkert skillnad mellan bilmodeller och däckdimensioner.
Och om man har "förarstöd med styrning" och med det aktiverat kan det även påverka hur bilen spårar. Har en sträcka på 1,5 mil, 1+2 väg, där asfaltslitage med spår på vissa delar inte ligger i mitten och det märks tydligt att bilen vill vandra och system styr emot då den utgår från vägmakering och vill hålla bilen i mitten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.