F
MathiasS MathiasS skrev:
men vägljudet med sommardäck?
Det var vinterdäck för Europa. Och den gick väldigt mycket tystare än den andra bilen som var med på samma resa och liknande däck i mindre dimension.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är väl mest laddhastigheten som inte är så konkurrenskraftig längre. Annars är den bra på det mesta.

10-80% på 30 minuter är inget att jubla över i dagens läge. Men i gengäld är den snål för sin storlek så det kompenserar en del.
30min är ändå inom ramen "good enough" den laddar ju bra i början men tappar av snabbt.
Standard versionen laddar lite stabilare med sitt LFP batteri, 24min 10-80% och 534km WLTP räckvidd

Nicke Nyfiken
Rabbithole Rabbithole skrev:
30min är ändå inom ramen "good enough" den laddar ju bra i början men tappar av snabbt.
Standard versionen laddar lite stabilare med sitt LFP batteri, 24min 10-80% och 534km WLTP räckvidd
Jo det är väl okej laddhastighet, men det är hög tid för Tesla att byta till celler som laddar snabbare. Det är få nya bilar i Model Y-klassen som laddar långsammare.

Dagens 3 och Y har faktiskt lite sämre laddhastighet än Model 3 LR 2019. Det har inte gått framåt över huvud taget för Tesla gällande laddhastighet de senaste 6-7 åren, medan konkurrenterna ständigt jobbar med att korta laddtiderna.

Ja LFP-batteriet laddar lite snabbare men om man jämför "laddad körsträcka" på 24 minuter så blir det i princip samma som Teslas större NMC-batterier.
Det finns ju väldigt mycket snabbare LFP-batterier också. Zeekrs 75kWh LFP laddar 10-80% på halva tiden jämfört med Teslas 60kWh LFP.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är väl mest laddhastigheten som inte är så konkurrenskraftig längre. Annars är den bra på det mesta.

10-80% på 30 minuter är inget att jubla över i dagens läge. Men i gengäld är den snål för sin storlek så det kompenserar en del.
Jo håller med, men Teslas batterier går säkert att ladda betydligt snabbare och dom allra flesta batterierna kommer från samma fabriker. Men Tesla har så många bilar ute på vägarna att som hellre fegar ur och avvaktar, låter andra bilars data om degradering från super/super laddning bli tillgängliga samt att dom gör garanterat egna långtidstester innan dom släpper loss helt. 10-80% på 7 minuter kan vara fint men också bli väldigt dyrt efter 7år när typ miljoner batterier går sönder under garantin. Man kan nästan tro att alla dessa nya bilmärken försöker locka in Tesla i en snabbladdning och därmed svindyr snabbdegraderings fälla.

Tesla har gjort tvärt om och minskat rekommenderade dagliga max gränsen från 90-80%.

Framtiden får utvisa vad som är rätt o fel, men om jag vore Tesla så skulle jag inte ge mig in i ett ladda snabbast Race.

Nicke Nyfiken
C Crank skrev:
Jo håller med, men Teslas batterier går säkert att ladda betydligt snabbare och dom allra flesta batterierna kommer från samma fabriker. Men Tesla har så många bilar ute på vägarna att som hellre fegar ur och avvaktar, låter andra bilars data om degradering från super/super laddning bli tillgängliga samt att dom gör garanterat egna långtidstester innan dom släpper loss helt. 10-80% på 7 minuter kan vara fint men också bli väldigt dyrt efter 7år när typ miljoner batterier går sönder under garantin. Man kan nästan tro att alla dessa nya bilmärken försöker locka in Tesla i en snabbladdning och därmed svindyr snabbdegraderings fälla.

Tesla har gjort tvärt om och minskat rekommenderade dagliga max gränsen från 90-80%.

Framtiden får utvisa vad som är rätt o fel, men om jag vore Tesla så skulle jag inte ge mig in i ett ladda snabbast Race.
Nja...
Förmågan att ladda fort beror till stor del på vilken typ av celler man använder och hur de förpackas.

Tesla har valt de billigaste cellerna, så kallade Gelly Roll celler som har stora begränsningar gällande snabbladdning.
Inte sagt att de är dåliga på något sätt, men de går inte att ladda så fort utan att de tar skada.

När andra biltillverkare väljer att köpa lite dyrare celler som går att ladda snabbare utan att för den skull degradera snabbare, så hamnar Tesla efter. Tesla är mästare på att jaga kostnader, och de gör allt på absolut billigaste sättet. Det är därför de har väldigt konkurrenskraftiga priser på sina bilar och ändå har bland de största marginalerna per såld bil. De är skickliga och gör väldigt mycket med väldigt lite. Och många biltillverkare tar efter Tesla för att skära i sina produktionskostnader. Men vissa saker som t ex battericellers egenskaper kan inte ens Tesla trolla med. Man måste betala mer om man vill ha mer snabbladdande batterier.

Men jag håller med om att det pågående snabbladdningsracet många biltillverkare verkar hålla på med kommer att få förödande konsekvenser framledes. Och dit ska inte Tesla gå.

Det är väl allmänt känt att Tesla kör på beprövade och ganska billiga celler.

Byt till fina premiumceller och dom kan ladda 10-80% på 10min och 95kWh -> ~900km WLTP

Fast vad är värdet i att kunna ladda 70 istället för 30 mil på tio–15 min? Jag kan förstå att man tycker att det är bättre för att det är mer, men att man har något stort praktiskt värde av det – näe.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men att man har något stort praktiskt värde av det – näe.
Att du inte ser värdet betyder inte att värdet inte existerar för någon annan. 😉

Visst är det så, men det var ett svar på ett inlägg om att det var dåligt med beprövad teknik när det finns premiumteknik (obeprövad får vi anta då som kontrast) som lovar mycket mer.

Att detta extra kostar och därtill skapar en nytta som för det absoluta flertalet är högst marginell (jag törs påstå att flertalet bilförare aldrig ens kör 50 mil på en dag) förbigicks med tystnad, så då påtalade jag det.

Fast vad är värdet i att kunna ladda 70 istället för 30 mil på tio–15 min? Jag kan förstå att man tycker att det är bättre för att det är mer, men att man har något stort praktiskt värde av det – näe.
Värdet är för yrkestrafik som Taxi
Förare och sådana anti elbils personer som kör 80-90 mil i streck utan bensträckare .

T
Ja för att då slipper man på långresor stanna för att ladda, man kan bara stanna för att sträcka på benen och se en utsikt, istället för att behöva dra fram Swish och appen och bank-kontot ska länsas för någon ska ha en läsk.

Vet inte vad det är med folk. Det skulle nästan vara körkort på laddning. Ett litet kunskapstest kanske?

En medelålders som jag annars bedömer som normalt begåvad beklagade sig för laddningen, de skulle knappt ta sig hem så valde att ladda.

Tyckte det gick segt och att det tog tid. Men vem fan trycker in 25 minuters laddning när det räcker med råge i 5-7 min och sen laddar hemma för 1kr kwh?

Sen dessa som "passar på" för man vet aldrig om laddaren på hotellet funkar?
Men ta med en dubbelsäng om alla de gått sönder också...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T
P Pligg85 skrev:
Vet inte vad det är med folk. Det skulle nästan vara körkort på laddning. Ett litet kunskapstest kanske?

En medelålders som jag annars bedömer som normalt begåvad beklagade sig för laddningen, de skulle knappt ta sig hem så valde att ladda.

Tyckte det gick segt och att det tog tid. Men vem fan trycker in 25 minuters laddning när det räcker med råge i 5-7 min och sen laddar hemma för 1kr kwh?

Sen dessa som "passar på" för man vet aldrig om laddaren på hotellet funkar?
Men ta med en dubbelsäng om alla de gått sönder också...
Det är bara Tysk propaganda. 90% av deras land bygger ju på att sälja motorer och diverse krimkrams kring bilar, året är 2026 och de kan fortfarande inte bygga ett enda eget batteri, inte ens vi med NorthVolt. Har en bekant som bor där. I deras gäng tror de på fullaste allvar att elbilar är farliga pga strålning och magnetism från batteriet som över tid får män att bli flintskalliga.

jag törs påstå att flertalet bilförare aldrig ens kör 50 mil på en dag
Nu beror det ju på vad du egentligen menar här. Vi är överens om att de flesta sällan kör 50 mil på en dag. Jag tror dock de allra flesta ibland gör det. Om sen "ibland" är vart tionde år, en gång om året, en handfull gånger per år eller mer än så, varierar nog stort.

Men jag skulle bli förvånad om inte en majoritet gjort det åtminstone någon gång, vilket ditt aldrig kan ge intrycket att du inte tror.

Sen behöver man inte köra långt för att uppskatta 70 mil i tanken. Det räcker med att besöka vänner 25 mil bort över en helg med lite körning runt resmålet för att det ska behövas. I alla fall jag ser nytta med att inte behöva tänka på laddning under den resan.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.