37 337 läst ·
715 svar
37k läst
715 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Vill man ha så lång räckvidd som möjligt bör man absolut välja den konfiguration av ens aktuella bilmodell som som har längst påstådd räckvidd. Det har man alltid nytta av.Rabbithole skrev:
Min personliga upplevelse är de saker man kan göra perfekt ändå inte påverkar så mycket att det har nån praktisk betydelse. Gör man samma resa flera gånger (jobbpendling tex) lär man sig hur många procent som går åt med sommardäck och vinterdäck med ens egen körstil. Det kan skilja nån procent hit eller dit kanske men inget jag upplever att jag behöver bry mig om.H hydrolift skrev:I verkliga livet efter WLTP-testerna där man kör ett släp ibland och byter till nya däck som inte är rulloptimerade tänker jag att en bil med stort batteri men hög förbrukning inte är lika känslig för att man gör allt perfekt?
Och även när bilen börjar bli några år och 3e/4e ägaren. Bra då om man inte ligger på marginalen med för litet batteri.
Funderar man på elbil bör man ta en som klarar av ens återkommande viktiga resor utan att ladda med minst 20% kvar på batteriet vintertid (givetvis med släp om det är viktigt för en själv), det bör man helst provköra eftersom påstådd räckvidd på elbil är lika osant som påstådd förbrukning på en vanlig bil. Vilken batteristorlek du hamnar på då är mindre intressant så länge den uppfyller dina krav tänker jag.
Ja allt sådant påverkar också. Men dina antaganden var (2 och 3, det verkar bli en punktlista när jag klistrar in dem)MathiasS skrev:
Och förbrukningen styrs av hur du kör samt luft och rullmotstånd, om vi antar att du använder ac/värme/kyla på likartat sätt. Att en större bil drar lite mer är inte så konstigt. Så mina antaganden verkar stämma rätt bra, i snitt.
Elbilar har inte heller påstådda räckvidder, de har räckvidder enligt en testnorm så att siffrorna kan jämföras. Att det inte är samma sak som räckvidd när det är -20 och du kör som en bankrånare förstår alla, behöver inte diskuteras.
- En ”modern” elbil med +100kwh batteri hade behövt stanna en gång med husvagn och noll gånger utan.
- Med 55kwh får man anpassa sig LITE till bilen, med 100kwh kommer man så långt att det räcker och blir över för 95% av oss, dvs dessa bilar kommer vara tillräckligt bra väldigt länge.
Det jag ville få fram, som jag kanske var otydlig med, var att man inte bör stirra sig blind på batteristorleken om man är spekulant på elbil. Det är bättre att titta på verklig räckvidd, vilket oftast inte är i närheten testresultaten.
Ska man köra långt ofta är det även bra att titta på laddhastigheten eftersom det påverkar restiden. https://abetterrouteplanner.com/ är bra för att experimentera med olika bilmodeller, den visar ganska rättvisande siffror. Man kan justera utetemperatur, väglag osv också. Osäker på om man även kan simulera släp.
Jag har gjort en generell slutsats som givetvis inte är 100% sann för alla bilar eller alla kombinationer av bilar och husvagnar. Det är inte bara bilarna som kan vara stora eller små och dra olika mycket, det gäller även husvagnar. Jag har gjort en extrapolering från givna data med ett 55kwh batteri.1 130m2 skrev:
Det är väldigt stor skillnad mellan modellerna också, tex BMW X1 vs BMW X5 är stor skillnad.X xLnT skrev:
Provade kräma ur batteriet rejält på hemvägen idag (utan husvagn). Tog mig från Hudiksvall till Stockholm utan laddning i 110-120km/h (280km) Förbrukning landade på 1,82. Detta är nog det jag kommer sakna mest vid byte av bil, den helt fenomenala bedömningen av kvarvarande batteri, nånstans från Söderhamn bedömde den detta till 3% vilket också blev det exakta utfallet. Men också defakto att man har otroligt låg förbrukning även i ganska hög fart trots att bilen har dryga 3 år på nacken (en model Y SR)
Redigerat:
Jag har nu en Volvo EX30 som hyrbil. Detta är mina erfarenheter så långt:
1. Baksätet är så trångt att det är oanvändbart.
2. Radion fungerar inte. Alls. Varken FM eller DAB. Har gjort soft reset utan resultat. Vill inte uppdatera någon programvara på en bil jag inte äger.
3. Inredningen är mer än spartansk. Inga högtalare i dörrarna utan en soundbar under framrutan. Inga bra små förvaringsfack. Märkliga dörrhandtag. Inga knappar, bara en stående display i mitten. Märklig och känslig placering av nyckel för att starta bilen.
4. Pigg motor och rolig att köra. En meter kortare än vad jag är van vid. Lättmanövrerad
5. Förbrukning 22 kWh/100 km i konstant 110 på motorväg. 15 grader och relativt flackt. I kombo med litet batteri underkänt.
6. Laddar från 20% till 50% med 80 kW. Lite segt.
7. OK bullernivå
8. Kostar bortåt 450 000. Obegripligt för en liten bil med interiör som en lågbudgetbil.
9. Exteriört ser den bra ut.
10. Laddupplevelse. Det följde inte med sladd att ladda enfas hemma så det blir att ladda på mack. Kostar nästan 6 kr/kWh utan abonnemang. Ska ta supercharger i lågpris nästa gång. Circle K hade en trasig laddstolpe som sa att den var trasig först när jag stoppat i sladden och försökte börja ladda. Nästa stolpe blottade uselt gränssnitt. Otydligt var kortet ska blippas och omöjligt att läsa liten text på displayen i starkt solljus. Första försöker att betala med kort misslyckades och jag var tvungen att fippla med bilen för att få loss kabeln och sätta i den igen för att starta om proceduren. Då gick det. Fick också först vända bilen och köra in för att sladden skulle räcka. När jag skulle backa ut hade någon parkerat bakom. Totalt en dålig upplevelse.
Slutsats:
Inte för den som inte laddar hemma på natten
Dyr
Ful interiör
Rolig och lätt att köra
Rekommenderar inte. Tror att andra billigare småbilar är bättre köp.
2. Radion fungerar inte. Alls. Varken FM eller DAB. Har gjort soft reset utan resultat. Vill inte uppdatera någon programvara på en bil jag inte äger.
3. Inredningen är mer än spartansk. Inga högtalare i dörrarna utan en soundbar under framrutan. Inga bra små förvaringsfack. Märkliga dörrhandtag. Inga knappar, bara en stående display i mitten. Märklig och känslig placering av nyckel för att starta bilen.
4. Pigg motor och rolig att köra. En meter kortare än vad jag är van vid. Lättmanövrerad
5. Förbrukning 22 kWh/100 km i konstant 110 på motorväg. 15 grader och relativt flackt. I kombo med litet batteri underkänt.
7. OK bullernivå
8. Kostar bortåt 450 000. Obegripligt för en liten bil med interiör som en lågbudgetbil.
10. Laddupplevelse. Det följde inte med sladd att ladda enfas hemma så det blir att ladda på mack. Kostar nästan 6 kr/kWh utan abonnemang. Ska ta supercharger i lågpris nästa gång. Circle K hade en trasig laddstolpe som sa att den var trasig först när jag stoppat i sladden och försökte börja ladda. Nästa stolpe blottade uselt gränssnitt. Otydligt var kortet ska blippas och omöjligt att läsa liten text på displayen i starkt solljus. Första försöker att betala med kort misslyckades och jag var tvungen att fippla med bilen för att få loss kabeln och sätta i den igen för att starta om proceduren. Då gick det. Fick också först vända bilen och köra in för att sladden skulle räcka. När jag skulle backa ut hade någon parkerat bakom. Totalt en dålig upplevelse.
Slutsats:
Dyr
Ful interiör
Rolig och lätt att köra
Många verkar dela denna upplevelse av EX30, trots detta säljer dom bra ganska bra, är Volvos varumärke så starkt framförallt i Sverige ?P Pin skrev:Jag har nu en Volvo EX30 som hyrbil. Detta är mina erfarenheter så långt:
7. OK bullernivå
Slutsats:
Dyr
Ful interiör
Rolig och lätt att köra
Eller så är dom inte så brydda över det då dom har all tid i världenL Liljeros skrev:
Jag ser iaf många medelålders/äldre som kör dom när jag är ute i trafiken.
Alla är i det spannet som jag känner som har en EX30/40.
Testa håll in hemknappen på skärmen tills allt startar om. (Kanske det du menar med soft reset)P Pin skrev:Jag har nu en Volvo EX30 som hyrbil. Detta är mina erfarenheter så långt:
7. OK bullernivå
Slutsats:
Dyr
Ful interiör
Rolig och lätt att köra
Har du ljud när du blinkar?