Majgårdarna
pacman42 pacman42 skrev:
Denna tråd har ju inte riktigt kommit igång, vilken bil skall man köpa 2026?

Jag kommer aldrig mer att köpa japanskt (hatar allt plingande och pipande), kinesiskt är inget alternativ. Jag ogillar kraftigt VW. Stellantis är jag ordentligt tveksam till så det börjar inte finnas så många kvar att välja bland.

Jag har främst tittat på KIA EV6 och Volvo XC40 long range med ett par-tre år på nacken. Jag vill främst ha en praktisk bil och jag kommer att dra släp till och från också. Jag kan tänka mig att ladda lite oftare på långkörningarna, men 40 mil i räckvidd är för lite, kör man när det är kallt så kommer man ju knappt att hinna köra innan det är dags att ladda då. Inte så att jag inte kan tänka mig att ladda oftare, men frugan vill ju dessutom gärna ha tio mils marginal, annars blir hon nervös...

Man verkar kunna få en EV6 med 4WD för en rimlig peng ändå. Så det ligger närmast till hands. Framåt vårkanten kan det vara dags att byta för mig (enligt nuvarande tankebana i alla fall).
Gillar du inte pling skall du väl skippa Kia. Den plingar och har sig hela tiden.
Är vägen krokig så måste man även stänga av "lane assist" då den är totalt livsfarlig.

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Gillar du inte pling skall du väl skippa Kia. Den plingar och har sig hela tiden.
Är vägen krokig så måste man även stänga av "lane assist" då den är totalt livsfarlig.
På frugans Fiat stänger vi av det på vägar utan mittlinje, den skall ha in oss i mitten av vägen hela tiden. Kraftigt irriterande att behöva hålla emot, så man stänger av finessen. Och då vi bor där vägarna saknar mittlinje så är den oftast avstängd.

Majgårdarna
pacman42 pacman42 skrev:
På frugans Fiat stänger vi av det på vägar utan mittlinje, den skall ha in oss i mitten av vägen hela tiden. Kraftigt irriterande att behöva hålla emot, så man stänger av finessen. Och då vi bor där vägarna saknar mittlinje så är den oftast avstängd.
Ja då är den ju väldigt dåligt programmerad.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja då är den ju väldigt dåligt programmerad.
Det lutar kraftigt åt en XC40 från 2024 (nya drivlinan). Men det finns inga till salu runt Göteborg, så jag får kolla läget i januari.

pacman42 pacman42 skrev:
Det lutar kraftigt åt en XC40 från 2024 (nya drivlinan). Men det finns inga till salu runt Göteborg, så jag får kolla läget i januari.
Håll utkik efter C40 också? Bör nog komma ut en del tidiga 24or under våren. Var det runt mars 2024 dom bytte namn till EX40 dessutom. Det är ingen skillnad förutom namnet

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vad är det som plingar? Enda gången jag kan komma på att min låter är vid fartkameror.

Smala vägar utan mittlinje stänger jag av line assist precis som @pacman42
Tycker oavsett att line assisten är ljusår bättre än den som var i en nyare Volvo jag körde på en resa. Kian puttar dig försynt från kanten, Volvon slet tag i ratten och vräkte bilen åt andra hållet helt besinningslöst. Var oerhört obehagligt. 😱

F-n vad svårt att hitta en 2024 Volvo XC40 Twin Motor i Göteborgsområdet. Det är dammsuget. Jag tolkar det som att Bilstaden Göteborg vet vad man skall ha...

Jag får helt enkelt hitta en som motsvarar det jag är intresserad av på annan ort och ta tåget på chans. Det verkar finnas en del att välja på i området Skåne-Blekinge-Kalmar. Och kollektivtrafiken är ju bra där.

Eller så åker jag med min bil på en roadtrip och passar på att höra vad de är beredda att betala för den. De ville inte ens ha den när jag kollade lokalt. Jag tycker ändå att en Outlander med nytt batteri för mindre än två år sedan borde vara intressant.

engs
Ska bli intressant att se pris och mer detaljer när Volvo släpper mer info om EX60, två veckor kvar.
810 km räckvidd, 400 kW och 4-hjulsdrift låter lovande. Hoppas den går få in som tjänstebil även med 4-hjulsdrift och inte alldeles spartanskt utrustad. Även att bagaget räcker till då.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ska bli intressant att se pris och mer detaljer när Volvo släpper mer info om EX60, två veckor kvar.
810 km räckvidd, 400 kW och 4-hjulsdrift låter lovande. Hoppas den går få in som tjänstebil även med 4-hjulsdrift och inte alldeles spartanskt utrustad. Även att bagaget räcker till då.
Jag tror bagaget blir i nivå med en ID4, marginellt bättre än XC60.

Priset ska vara som en XC60 Phev, hoppas det är den fyrhjulsdrivna då. Tänker mig som IX3 fast billigare och snyggare

Jag känner en som varit med och tagit fram XC60:n, enligt honom är det en riktig game-changer. Han är rejält stolt över vad de har åstadkommit. Vi får se om han har anledning att vara det...

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
F-n vad svårt att hitta en 2024 Volvo XC40 Twin Motor i Göteborgsområdet. Det är dammsuget. Jag tolkar det som att Bilstaden Göteborg vet vad man skall ha...

Jag får helt enkelt hitta en som motsvarar det jag är intresserad av på annan ort och ta tåget på chans. Det verkar finnas en del att välja på i området Skåne-Blekinge-Kalmar. Och kollektivtrafiken är ju bra där.

Eller så åker jag med min bil på en roadtrip och passar på att höra vad de är beredda att betala för den. De ville inte ens ha den när jag kollade lokalt. Jag tycker ändå att en Outlander med nytt batteri för mindre än två år sedan borde vara intressant.
Jag har fått reda på varför det inte finns några begagnade elbilar runt Göteborg. Det är för att alla bilar som finns runt Göteborg köpa upp och skeppas utomlands...

• Ledsen
JohnBergq
  • Laddar…
Har nog hittat en bil jag vill ha. Volvo XC40 Twin år 2024. Klart mest för pengarna när jag surfar runt. Provkörde den igår och var helt såld. Slush på vägen och den satt som klistrad. Körde genom en stor och djup vattenpöl, det ryckte inte ens i ratten.

2024 har nya drivlinan och den har tappat 300000 i värde sedan den var ny...

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
Purre
pacman42 pacman42 skrev:
Har nog hittat en bil jag vill ha. Volvo XC40 Twin år 2024. Klart mest för pengarna när jag surfar runt. Provkörde den igår och var helt såld. Slush på vägen och den satt som klistrad. Körde genom en stor och djup vattenpöl, det ryckte inte ens i ratten.

2024 har nya drivlinan och den har tappat 300000 i värde sedan den var ny...
300' låter mycket.
Nu har jag dålig koll på pris men Google AI säger nypris från 569'. Då är du under 300 och en halvering i pris typ?

Skärmdump som visar prisinformation för Volvo EX40 Twin Motor från Google-sökning, med kampanjpriser från 569,900 kr upp till 750,000 kr för olika versioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purre Purre skrev:
300' låter mycket.
Nu har jag dålig koll på pris men Google AI säger nypris från 569'. Då är du under 300 och en halvering i pris typ?

[bild]
569' är för den enklaste modellen. Jag skall ha en med extra allt.

Edit: extra allt är Ultimate-paketet (som kostade runt 80-100', med 360-kamera bland annat - adaptiv farthållare ingick iofs även i Plus) och 4WD (Twin Motor). Begagnad får man betala 20-30' extra för desaa.

Redigerat:
Dök upp i mitt flöde på FB, en grupp om VW ID7.
Nån som tidigare hade åkt Tesla Y var väldigt missnöjd med ID7s förbrukning nu när det var kallt "Den här bilen är inte tillverkad för Svensk vinter" 80-100 på snöig motorväg 3 kWh/mil i några minusgrader.
I samma grupp kunde man läsa att dörrhandtag tydligen var förbrukningsvara, nån hade bytt sitt första redan efter 2 månader !!! och snedslitna däck.
Så ID7 kanske inte är elbilen 2026 ??

• Haha
  • Gilla
Bengt-re och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.