Majgårdarna
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Har precis beställt en EV5 FWD GT-Line som ersätter vår E-Soul från 2020, 8800 mil. 100% SOH på stora batteriet senaste servicen så den har hållit riktigt bra och känns fortfarande som en bra elbil.

Vi ville främst ha en bekvämare bil, tystare och mjukare fjädring/känsla när man kör. Praktiskt behöver vi få in vuxna (3st) i baksätet då och då och kunna transportera katterna i deras burar, det klarar vår E-Soul. Dragkrok var en annan sak vi saknat på vår bil som var krav men nästan alla bilar kan dra nu för tiden (behöver bara 750kg obromsat). Gärna något mer räckvidd men vår WLPT på 450km har räckt och blivit över. Då vår snabbladdar på 45 minuter eller mer ville vi ner till 30min, snabbare än så är inte särskilt relevant för oss då bara en av oss har körkort. En 30min paus behövs efter några timmars körning även om snabbare alltid är trevligt.

Provkörde en rad olika bilar, inte bara från Kia. Hade hoppats att EV6 eller EV4 Fastback skulle vara de rätta men de föll båda bort. Testade även EV3, Ioniq 5, Polestar 4, Toyota Bz4X. Tesla fick inte vara med, ingen HUD eller förardisplay och allt via skärmen diskvalificerar märket även om USA och Musk hade varit normala.

EV6 (Facelift) upplevde vi som rätt bullrigt. Något tystare än vår E-Soul men samtidigt stötig. Den föll bort fort.
EV3 hade obekväma säten och var även den rätt bullrig. Föll också bort fort.
EV4 Fastback gillade jag mycket, lite opraktisk såklart men det fungerade. Tyst och bekväm att köra om än lite nervös när vägunderlaget var sådär. Fick dock inte till en riktigt bekväm körställning, något med nacken som strulade och min fru tyckte den var lite jobbig att kliva in och ur. Den gick tyvärr bort.
Bz4X var rätt på många sätt men fruktansvärt hör ljudnivå när man körde motorväg. Kanske för att demobilen hade 20" fälgar (dumt att det skall vara så stora nu för tiden.
Ioniq 5 var tystare och bekvämare än EV6 men tyckte inte att man satt helt perfekt och vår närmsta återförsäljare kändes sådär. Hade behövt en längre provkörning men detta var nog modell 2 på listan. Rätt dyr också och världens fulaste nyckel (spelar så klart ingen roll).
Polestar 4 övertygade mig om att jag behöver ha en bil med fysiska knappar. Det är hemskt att allt man använder ofta går via skärmen. Ingen bakruta är bara konstigt men man hade vant sig. Relativt tyst och man satt bekvämt.
EV5 blev den solklara vinnaren i slutändan. Praktisk bil (en fyrkant. precis som vår E-Soul) som var tyst hela vägen upp till 120 km/h och bekväm. Sportig och rolig att köra är den kanske inte men det är ingen prioritet för oss, bilen ska vara bekväm när man kör några timmar. Räckvidden är bra nog och laddningen snabb nog för oss.
Den har inte 100% soc efter 8000 mil men det förstår du säkert själv. En felskrivning kanske.
KIA gör inga mirakelbatterier och de har ingen tillverkning själva.

Attitudeswe
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Laddar ni ofta högt vid snabbladdning?
Kwh priset är ju ganska högt?
De 10 ggr/år jag snabbladdar istället för hem/destinationsladdar är det ofta för att man gör en resa på 50+ mil där man äter på vägen. På 40min hinner man komma upp i 80% och det är lagom för att komma fram till destination/nästa snabbladdare med 10%

HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Polestar 4 övertygade mig om att jag behöver ha en bil med fysiska knappar. Det är hemskt att allt man använder ofta går via skärmen. Ingen bakruta är bara konstigt men man hade vant sig. Relativt tyst och man satt bekvämt
Har haft en P4 på lån denna vecka. Har kört elbil vid enstaka tillfällen tidigare men detta blev första gången som vardagsbil en längre tid.

Hade relativt låga förväntningar på hela anrättningen, men jag får erkänna att jag blev lite imponerad:
  • Den var inte plastig i inredningen som många nya dyra premiumbilar är idag.
  • Backspegeln kändes lite onödig men efter att ögat fokuserat fel 20ggr så började hjärnan göra rätt varje gång, så ok, det funkade.
  • Funkar för fullvuxna i alla säten
  • Väldigt tyst upp till farter runt 140-150, dock med dubbfria vinterdäck. Sommardäck brukar låta avsevärt mer men vindbrus hade man bra ordning på.
  • Drivlinan var trevlig, kul med 544hp. Tung bil men funkade ändå när det svänger i fart, polestar verkar vara duktiga på chassin.
  • Hade gärna haft lite fler knappar, men det mesta går att göra i ratten.
När kombin kommer kan den bli intressant förbises som har hund…

S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min enyaq -23 laddar också med full fart rätt högt upp i laddning

[bild]
Det är ju bra. Hur länge hade du laddat då för kollar man laddkurvor för Enyaq så stämmer inte de siffrorna? De första Enyaq var väl knappt i närheten av det där överhuvudtaget.

Så här presterar min bil sommartid på en 250 kW+-laddare. Jag brukar avbryta när det dippar under 130-150 kW.
179 kW i snitt 26-81%

Laddkurva för elbil vid HUD1-B i Hudiksvall, visar effekt (kW) och batteriprocent (%) från starttid 11:47 till 12:00. Max 157,21 kW vid 76% batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Den har inte 100% soc efter 8000 mil men det förstår du säkert själv. En felskrivning kanske.
KIA har en dold toppbuffert så när bilen är ny så är 100% kanske 95% eller så i verklig SoC.

S
Man laddar så mycket som man behöver för att komma fram. Hur ska man annars komma fram? 🤔
11-12 kr/mil för snabbladdning

Är ju inte markant dyrare än destinationsladdare. Min bil snittar runt 1,7kWh per mil så runt 7kr/mil tycker jag inte på något sätt är dyrt. Sett över ett år så ligger jag runt 2-3kr/mil i snitt så dessa tillfällen blir ganska snabbt utspädda.

De testade batteriet när jag gjorde senaste servicen, därifrån kommer 100%. Om det är för att den nu använder en del av toppbuffert eller inte känns lite sak samma. Självklart har det säkerligen försvunnit lite där men så länge man inte kör väldigt få mil kommer batteriet troligen aldrig behöva bytas innan bilen skrotas. Kia gör inga mirakelbatterier (deras tillverkare) men däremot har de uppenbarligen batterier av riktigt bra kvalitet. https://www.kvd.se/artiklar/elbilar/elbilsbatterierna-som-haller-bast

Attitudeswe
S sinuslinus skrev:
Det är ju bra. Hur länge hade du laddat då för kollar man laddkurvor för Enyaq så stämmer inte de siffrorna? De första Enyaq var väl knappt i närheten av det där överhuvudtaget.

Så här presterar min bil sommartid på en 250 kW+-laddare. Jag brukar avbryta när det dippar under 130-150 kW.
179 kW i snitt 26-81%

[bild]
Jag har en RWD med nya kemin. Den maxar 135kW men håller sig över 100 till 78%.

Detta var 26e dec i år med 7200mil på mätaren med laddstart kring 5% och vill minnas att det var +5 ute och efter 3 timmar på 120km/h farthållare. Första laddning på resan och förvärmning saknas i bilens årsmodell.

• Gilla
Ring och 1 till
  • Laddar…
Vad säger ni om följande kommentar som jag fick från återförsäljare.
Att ladda 100 % fullt med AC-laddning (2-22 kW) påverkar inte batteriets livslängd/ degenerering. Mantrat har ju varit max 80-90 %.

trähandtag trähandtag skrev:
Vad säger ni om följande kommentar som jag fick från återförsäljare.
Att ladda 100 % fullt med AC-laddning (2-22 kW) påverkar inte batteriets livslängd/ degenerering. Mantrat har ju varit max 80-90 %.
Vad är det för bil?

Detta var inte specifik elbil, utan ett generell åsikt

Detta var inte specifik elbil, utan ett generell åsikt
Fast utan att veta bil finns det inget svar eftersom olika bilar har olika mängd buffert (oanvänd del av batteriet).

Allt går att "påstå" eller utlova tills man har handlat. Efter detta så kommer det att dyka upp ny information. För innan behöver man inte stå för sitt ord.... (tycker en del återförsäljare🤔).

Sorry då kan jag inte hjälpa till. Återförsäljarens kommentar var generell. Nu var det hos Renault, men återförsäljaren sa att detta var något som de fick information om att AC-laddning till 100 % inte är något problem för batterierna oavsett märke på bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.