40 672 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Ok jag kan inte så mycket om det, vad är det du använder via apple carplay som du tycker är bättre? Och du har fortfarande en kass eller obefintlig gps-integration till bilens hårdvara tex? Vilket är ganska viktigt i en elbil. Och du har ingen bra lösning för navigation till laddare längs en rutt? Kan du starta bilen via appen, låna ut den via appen nyckellöst, läsa ut felkoder i bilens egna menysystem med tre knapptryck, genomföra serviceprogram och diagnostik av tex AC, kylsystem i samma meny, får du trådlösa mjukvaruppdateringar regelbundet, kan du lämna bilen med värme/kyla igång, har du "camp-mode" och "dog-mode"? För att nämna några saker. Min 12 år gamla bil har allt ovan, jag är inte säker på att nya bilar ens kan en handfull av detta? Varför är det så?B bhus2021 skrev:
Det du har i telefonen speglas till bilens display. Appar för navigering, a better route planer, musik som exempel.V varpan1 skrev:Ok jag kan inte så mycket om det, vad är det du använder via apple carplay som du tycker är bättre? Och du har fortfarande en kass eller obefintlig gps-integration till bilens hårdvara tex? Vilket är ganska viktigt i en elbil. Och du har ingen bra lösning för navigation till laddare längs en rutt? Kan du starta bilen via appen, låna ut den via appen nyckellöst, läsa ut felkoder i bilens egna menysystem med tre knapptryck, genomföra serviceprogram och diagnostik av tex AC, kylsystem i samma meny, får du trådlösa mjukvaruppdateringar regelbundet, kan du lämna bilen med värme/kyla igång, har du "camp-mode" och "dog-mode"? För att nämna några saker. Min 12 år gamla bil har allt ovan, jag är inte säker på att nya bilar ens kan en handfull av detta? Varför är det så?
Nej camp mode saknas, i övrigt nyckellöst men jag lånar aldrig ut min bil annat än med vanliga nyckeln. Dock har min bil saker som din saknar, t ex luftfjädring och handtag att hålla sig i vid taket, riktiga dörrhandtag, samt dedikerade knappar/rattar för värme, fläkt, volym e t c. Smaksak vad man gillar, jag är inte för enkelskärmssystemet i många bilar, ser bara billigt ut (och är mycket billigare för tillverkaren)V varpan1 skrev:Ok jag kan inte så mycket om det, vad är det du använder via apple carplay som du tycker är bättre? Och du har fortfarande en kass eller obefintlig gps-integration till bilens hårdvara tex? Vilket är ganska viktigt i en elbil. Och du har ingen bra lösning för navigation till laddare längs en rutt? Kan du starta bilen via appen, låna ut den via appen nyckellöst, läsa ut felkoder i bilens egna menysystem med tre knapptryck, genomföra serviceprogram och diagnostik av tex AC, kylsystem i samma meny, får du trådlösa mjukvaruppdateringar regelbundet, kan du lämna bilen med värme/kyla igång, har du "camp-mode" och "dog-mode"? För att nämna några saker. Min 12 år gamla bil har allt ovan, jag är inte säker på att nya bilar ens kan en handfull av detta? Varför är det så?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jaha ok, min bil har ett eget spotifypremiumkonto man kommer åt i skärmen, utan kostnad, så använder det. Navigeringen är väldigt bra då den ger väldiga bra laddrutter så har aldrig efterfrågat någon annan navigering, men förstår att man kan göra det i andra bilar (hade en Kia elbil som hade en fullständigt värdelös gps, såg ut som en Tomtom från 2005 typ).P Pin skrev:
Utan CarPlay är vi beroende av bilens inbyggda system. Är de bra och ännu viktigare att de uppdateras så är det ju ok.V varpan1 skrev:Jaha ok, min bil har ett eget spotifypremiumkonto man kommer åt i skärmen, utan kostnad, så använder det. Navigeringen är väldigt bra då den ger väldiga bra laddrutter så har aldrig efterfrågat någon annan navigering, men förstår att man kan göra det i andra bilar (hade en Kia elbil som hade en fullständigt värdelös gps, såg ut som en Tomtom från 2005 typ).
Dogmode saknas också väl? Tesla har luftfjädring, även GPS styrd sådan vilket är grymt bra när man bor på landet.B bhus2021 skrev:Nej camp mode saknas, i övrigt nyckellöst men jag lånar aldrig ut min bil annat än med vanliga nyckeln. Dock har min bil saker som din saknar, t ex luftfjädring och handtag att hålla sig i vid taket, riktiga dörrhandtag, samt dedikerade knappar/rattar för värme, fläkt, volym e t c. Smaksak vad man gillar, jag är inte för enkelskärmssystemet i många bilar, ser bara billigt ut (och är mycket billigare för tillverkaren)
Det är jättepraktiskt om jag är upptagen på jobbet och typ morsan behöver låna bilen, bara att aktivera den från distans i appen! (Men vissa saker kan man ju få vara lyckligt ovetande om att man behöver 😁) Eller om någon ska låna nåt av mig, eller behöver komma in i huset tex. Bara att lägga föremålet i bagaget och via appen öppna och sedan stänga bagaget igen när den som ska låna är på plats, medan jag kanske är på semester i spanien.B bhus2021 skrev:Nej camp mode saknas, i övrigt nyckellöst men jag lånar aldrig ut min bil annat än med vanliga nyckeln. Dock har min bil saker som din saknar, t ex luftfjädring och handtag att hålla sig i vid taket, riktiga dörrhandtag, samt dedikerade knappar/rattar för värme, fläkt, volym e t c. Smaksak vad man gillar, jag är inte för enkelskärmssystemet i många bilar, ser bara billigt ut (och är mycket billigare för tillverkaren)
Jo min bil har luftfjädring, det är inget den saknar. Ställbar markfrigång mellan 13-17cm, samma system som mercedes. Uppdateras också automatiskt baserat på gps-koordinater så fjädringen anpassar sig efter vägen.
Handtag att hålla sig i är riktigt att den saknar.
"Riktiga dörrhandtag" vet jag inte vad det betyder, men min bil har fysiska handtag som jag greppar med hela handen runt om och drar mot mig så klickar det till och dörren öppnas.
Min bil har scrollhjul att både justera kupéfläkten med och ett scrollhjul att justera stereovolymen med, båda sitter på ratten. Jag har också knappar för att byta låt, pausa musiken, etc. Det går bra att scrolla mellan olika funktioner för scrollhjulen också. Men det är riktigt att mycket styrs via skärmen. Tex stolsvärme eller att byta radiostation osv.
Hörde något om att Tesla patenterat dogmode, eller om det var att varumärkesskyddat namnet. Nått var det med att andra tillverkare kan ha samma funktion, men måste kalla det något annat? Så det kan vara svårt att veta för varje bilmodell utan en djupdykning i menysystemet.P PHPersson skrev:
Inte gjort någon undersökning i patentregistret alltså utan bara vad jag hört ryktesvägen, kan vara fel mao...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Snabb googling säger att Ford ska ha patenterat någon variant av "pet mode", men såg inget om att Tesla har patent på "dog mode".engs skrev:
Hörde något om att Tesla patenterat dogmode, eller om det var att varumärkesskyddat namnet. Nått var det med att andra tillverkare kan ha samma funktion, men måste kalla det något annat? Så det kan vara svårt att veta för varje bilmodell utan en djupdykning i menysystemet.
Inte gjort någon undersökning i patentregistret alltså utan bara vad jag hört ryktesvägen, kan vara fel mao...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Är det? För egen del föredrar jag att välja laddstation själv framför att bilen gör det. Fler saker än för bilen optimal laddning spelar roll för mig, och saker som hunger och kissnödighet är viktigare att integrera med valet än bilens hårdvara som jag ser det.V varpan1 skrev:
Nej, och det har väl ärligt talat ingen.V varpan1 skrev:
”Visa laddstationer inom 30–60 minuter och vad det finns för matställen nära dem” är min önskade lösning. Varken Tesla, Google maps eller Chargefinder gör det på ett tillräckligt bra sätt. Hoppas mest på Google här, men utesluter inte att Tesla löser det först.
Jag säger inte att det är exakt vad du menar men i Tesla så ser du vilka "services" som finns vid laddstationerna, dvs vilka restauranger etc.Nötegårdsgubben skrev:
Är det? För egen del föredrar jag att välja laddstation själv framför att bilen gör det. Fler saker än för bilen optimal laddning spelar roll för mig, och saker som hunger och kissnödighet är viktigare att integrera med valet än bilens hårdvara som jag ser det.
Nej, och det har väl ärligt talat ingen.
”Visa laddstationer inom 30–60 minuter och vad det finns för matställen nära dem” är min önskade lösning. Varken Tesla, Google maps eller Chargefinder gör det på ett tillräckligt bra sätt. Hoppas mest på Google här, men utesluter inte att Tesla löser det först.
Gissar att svaret på en sådan fråga först kan komma när AI släpps i bilarna?