Purre
Både Kia och XPeng kallar det Pet mode iaf. Kan finns fler aktörer som har samma funktion under antingen samma namn eller något annat. Så något patent som stänger ute andra aktörer än Tesla för liknande funktion verkar inte finnas.

Purre Purre skrev:
Både Kia och XPeng kallar det Pet mode iaf. Kan finns fler aktörer som har samma funktion under antingen samma namn eller något annat. Så något patent som stänger ute andra aktörer än Tesla för liknande funktion verkar inte finnas.
Det gör det väldigt konstigt att inte fler har det för det är så genialt enkelt och bra.

Purre
P PHPersson skrev:
Det gör det väldigt konstigt att inte fler har det för det är så genialt enkelt och bra.
Tror att tillverkarna inte förstått att det är en saknas funktion från användarna förns nu. Kia har inte funktionen på Ev6 utan då får man 30min och man måste hålla på med någon speciallösning med öppna rutor eller liknande om jag förstått det rätt. Den kom ändå 2021. Om dagens version av Ev6 har det vet jag inte.

Men ja det är ändå bara en mjukvaru-funktion som slukar batteri så förstår inte riktigt varför man inte implementerar det. Ingen som tvingar en att köpa varken husdjur eller övernatta i bilen.

Purre Purre skrev:
Tror att tillverkarna inte förstått att det är en saknas funktion från användarna förns nu. Kia har inte funktionen på Ev6 utan då får man 30min och man måste hålla på med någon speciallösning med öppna rutor eller liknande om jag förstått det rätt. Den kom ändå 2021. Om dagens version av Ev6 har det vet jag inte.

Men ja det är ändå bara en mjukvaru-funktion som slukar batteri så förstår inte riktigt varför man inte implementerar det. Ingen som tvingar en att köpa varken husdjur eller övernatta i bilen.
Håller med helt, samma idioti på min BMW. Går i 30min, askrångligt att stänga av larmet och sedan går det bara att starta om 2 gånger tror jag. Efter det måste man aktivt gå till bilen och "starta" den, stänga av den och sen går det att starta igen. (dessutom så går det inte att ställa värmen/kylan så hunden får basta på vintern). Alltså bara mjukvara precis som du skriver.

Majgårdarna
Har nyss köpt hund och upptäckte vad bra Dog mode är på Teslan.

Förutom att det står med stor text på displayen att tempraturen är 20 grader så får man får ögonblicksbilder från interiör kameran i telefonen.
Klickar man på bilden så får man snabbt upp en live bild av vad voffen håller på med.

Fungerar otroligt bra.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Detta är kanske en konsekvens av den mjukvarukatastrof som de gamla tillverkarna lever i, att ändra minsta lilla i mjukvaran är mycket krävande, många licensavtal med många leverantörer och mycket testning för minsta lilla.

Detta har beskrivits rätt väl av Fords VD som öppet pratar om hur skadlig denna situationen är för de gamla fossilbilstillverkarna.

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag säger inte att det är exakt vad du menar men i Tesla så ser du vilka "services" som finns vid laddstationerna, dvs vilka restauranger etc.
Ja, och det kan jag få med Chargefinder också (kanske inte i carplayläget, har inte testat), men det är riktigt att det inte är det jag vill ha. Inte heller vill jag ha Googles inställning med de fem (?) närmaste laddstationerna, utan jag vill just kunna göra det med lite framförhållning när jag bedömer att det börjar bli dags.

Är jag exempelvis strax före Norrköping på väg söderut måste jag först passera Peking innan jag kan fundera på laddare i Linköping om jag vilm ha Googles hjälp. Chargemap är lika närsynt.

Tesla kör jag inte så där vet jag inte, men antar att man kan få lite geografisk spridning genom att välja bara Teslaladdare exempelvis.

13th Marine 13th Marine skrev:
En tillfällig försäljningsdipp på 14000 bilar, eller 60% ner från året innan?
Jag tvivlar, men vi får väl se.
Ja för att EU har 30% importtullar på Model 3 som tillverkas i Kina, man talar tyst om EU tullar och skriker högt om att Trump hotar med tullar men gör samma sak själva.

Som jag sagt innan det var en dipp för ett år sedan då många avvaktade med att beställa en ny Tesla Model Y för att en ny Juniper version var på G, efter det så har Tesla haft så många beställningar att dom inte hinner med. Berlin fabriken går på 100% och leveranstiderna är längre än vanligt och många har väntat ca 4månaxer på sina bilar.

Trotts allt så var Tesla Model Y den näst bäst säljande El bilen i Januari bara Volvos Lilla bil EX40 sålde bättre, men den hade nog bättre siffror för att dom förhandsregistrerade dessa hos bilhandlarna och dom kommer släppa ut dom på marknaden med väldigt låga privatleasing priser.

Men Tesla är överlägset bäst sålda bil i Mellan SUV klassen.

13th Marine 13th Marine skrev:
En tillfällig försäljningsdipp på 14000 bilar, eller 60% ner från året innan?
Jag tvivlar, men vi får väl se.
Du kan själv läsa på Teslaclubsweden forum model Y och Väntrum tråden hur många är frustrerade över långa väntetider,

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det kan jag få med Chargefinder också (kanske inte i carplayläget, har inte testat), men det är riktigt att det inte är det jag vill ha. Inte heller vill jag ha Googles inställning med de fem (?) närmaste laddstationerna, utan jag vill just kunna göra det med lite framförhållning när jag bedömer att det börjar bli dags.

Är jag exempelvis strax före Norrköping på väg söderut måste jag först passera Peking innan jag kan fundera på laddare i Linköping om jag vilm ha Googles hjälp. Chargemap är lika närsynt.

Tesla kör jag inte så där vet jag inte, men antar att man kan få lite geografisk spridning genom att välja bara Teslaladdare exempelvis.
Jag är egentligen inte så erfaren, kör inte på det sättet, hunnit med två resor på kontinenten och Malmö-Stockholm några gånger. Tycker det fungerar bra, om man använder navigation, hela resan planeras upp tidsoptimerat och man kan byta laddställen efter tycke och smak, mat, toalett.

Det där med mat är ju ett kapitel, för min del så är de svåra att kombinera, möjligtvis lite arrogant men mat vid ladd/tank-ställen är ju vad det är, jag planerar gärna in bättre luncher men de ställena får man ju ändå köra en omväg för, eller så accepterar man att maten blir vad den blir när man prioriterar körtiden.

Men som sagt, man kanske kan köra chatgpt på telefonen och be den om både en bra lunch och optimerad laddning, jag har inte testat?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har precis beställt en EV5 FWD GT-Line som ersätter vår E-Soul från 2020, 8800 mil. 100% SOH på stora batteriet senaste servicen så den har hållit riktigt bra och känns fortfarande som en bra elbil.

Vi ville främst ha en bekvämare bil, tystare och mjukare fjädring/känsla när man kör. Praktiskt behöver vi få in vuxna (3st) i baksätet då och då och kunna transportera katterna i deras burar, det klarar vår E-Soul. Dragkrok var en annan sak vi saknat på vår bil som var krav men nästan alla bilar kan dra nu för tiden (behöver bara 750kg obromsat). Gärna något mer räckvidd men vår WLPT på 450km har räckt och blivit över. Då vår snabbladdar på 45 minuter eller mer ville vi ner till 30min, snabbare än så är inte särskilt relevant för oss då bara en av oss har körkort. En 30min paus behövs efter några timmars körning även om snabbare alltid är trevligt.

Provkörde en rad olika bilar, inte bara från Kia. Hade hoppats att EV6 eller EV4 Fastback skulle vara de rätta men de föll båda bort. Testade även EV3, Ioniq 5, Polestar 4, Toyota Bz4X. Tesla fick inte vara med, ingen HUD eller förardisplay och allt via skärmen diskvalificerar märket även om USA och Musk hade varit normala.

EV6 (Facelift) upplevde vi som rätt bullrigt. Något tystare än vår E-Soul men samtidigt stötig. Den föll bort fort.
EV3 hade obekväma säten och var även den rätt bullrig. Föll också bort fort.
EV4 Fastback gillade jag mycket, lite opraktisk såklart men det fungerade. Tyst och bekväm att köra om än lite nervös när vägunderlaget var sådär. Fick dock inte till en riktigt bekväm körställning, något med nacken som strulade och min fru tyckte den var lite jobbig att kliva in och ur. Den gick tyvärr bort.
Bz4X var rätt på många sätt men fruktansvärt hör ljudnivå när man körde motorväg. Kanske för att demobilen hade 20" fälgar (dumt att det skall vara så stora nu för tiden.
Ioniq 5 var tystare och bekvämare än EV6 men tyckte inte att man satt helt perfekt och vår närmsta återförsäljare kändes sådär. Hade behövt en längre provkörning men detta var nog modell 2 på listan. Rätt dyr också och världens fulaste nyckel (spelar så klart ingen roll).
Polestar 4 övertygade mig om att jag behöver ha en bil med fysiska knappar. Det är hemskt att allt man använder ofta går via skärmen. Ingen bakruta är bara konstigt men man hade vant sig. Relativt tyst och man satt bekvämt.
EV5 blev den solklara vinnaren i slutändan. Praktisk bil (en fyrkant. precis som vår E-Soul) som var tyst hela vägen upp till 120 km/h och bekväm. Sportig och rolig att köra är den kanske inte men det är ingen prioritet för oss, bilen ska vara bekväm när man kör några timmar. Räckvidden är bra nog och laddningen snabb nog för oss.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Äh, det där stämmer inte. Alla laddare på 200 kW+ förutom Teslas är 800 V och många (om inte de flesta) 150 kW är 800 V.

Min bil laddar ca 100 kW på 400 V men då maxar den laddaren så den laddar ändå snabbar än en 400 V-bil med brant kurva typ Enyaq.
För övrigt så är de enda gångerna som jag laddat på 400 V när Tesla haft gratisladdning på sina stationer.
Idag så blev det besök vid en 150 kW Recharge-laddare (Kempower). Det är långa 150 kW-laddare som är 800 V men tyvärr inte de Kempower som Recharge sätter upp vid tex donken-restauranger.

45-80% med i princip 103 kW hela vägen. Tror inte att det är så många 400 V-bilar som grejar det så högt i SoC.
Det är en Ioniq 5 2024. De faceliftade Ioniq 5 2025 och framåt maxar 125 kW på 400 V.

• Diagram över laddningshastighet vid Kempower-laddare, visar 103-104 kW från 45% till 80% SoC, totalt laddningstid 18 minuter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Attitudeswe
Min enyaq -23 laddar också med full fart rätt högt upp i laddning

Laddningsinformation i en bilapp visar batterinivå på 75 %, resterande laddningstid 30 min och effekt på 119 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Majgårdarna
Laddar ni ofta högt vid snabbladdning?
Kwh priset är ju ganska högt?

Model Y med LFP fixar 175kW (max) om man pluggar in vid runt 80-90 % SOC vilket är otroligt smidigt om man bara ska toppa upp lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.