engs
Börjar bli dags att beställa tjänstebil snart. Har gått igenom endel modeller från de märken vi kan välja på.

Kia EV5, det är en helt ny bil förstår jag som, men vilken usel laddhastighet? Toppar på 150kW och snittar på 115 10-80%. Märkligt att man satsar på 400V på en ny modell, visst var väl Kia väldigt tidiga med 800V annars? Snittet på 10-80 är ju usel även när man jänför med andra 400V bilar. Räckvidd på motorväg är usel också.

Kia EV9 ser bra ut tills man kollar räckvidd vid motorväg, synnerhet när det är kallt... kostar väl att köra runt med en tegelsten.

Polestar... tror samtliga är för små för mig.

Skoda Enyaq, långsam laddning + litet batteri, klen räckvidd.

Audi, känns som de ligger efter? Q4 etron är ju hopplös på räckvidd. Q6 etron är väl mer en "riktig" Audi men gissar den blir våldsam dyr.

VW, ID.7 Tourer, OK räckvidd, långsam laddning. Bra utrymmen inne men saknar en frunk.
ID.4, klen räckvidd, långsam laddning. Batteriet man får med GTX är väl OK på gränsen, lite bättre än standard. Sådan jag har också så vore kul med något annat.

Mercedes vet jag inte vad de pysslar med, ivf på de billigare modellerna som är aktuella för mig. Känns som de ligger 10 år efter eller vänder sig till pensionärer som på sin höjd har den för att veckohandla.

De enda som får full pott när jag rankar räckvidd + laddhastighet är BMW iX3 50 och Volvo EX60 P12.
Den senare är väl helt horribilt dyr, krävs ju P12 för den räckvidd de annonserar om. + leverans om kanske ett år?

BMW har lite klent bagage, skulle väl fungera tack vara frunken men det blir tight.

Har jag missat någon modell bland dessa märken man bör kolla närmare på? 4-hjulsdrift och hyffsat bagageutrymme är krav.
Helst en räckvidd på över 350km enligt ev-database vid "highway - cold".

engs engs skrev:
Märkligt att man satsar på 400V på en ny modell, visst var väl Kia väldigt tidiga med 800V annars?
Det är väl det vanliga hönan och ägget-problemet? Det finns inte finns så många rena 800-voltsladdare att det är ett tillräckligt bra säljargument. 800-volts-bilarna har en inbyggd omvandlare till 400 volt med begränsad effekt, så det är inte ovanligt att de är långsammare att ladda med 400 volt än rena 400-voltsbillar.

engs
useless useless skrev:
Det är väl det vanliga hönan och ägget-problemet? Det finns inte finns så många rena 800-voltsladdare att det är ett tillräckligt bra säljargument. 800-volts-bilarna har en inbyggd omvandlare till 400 volt med begränsad effekt, så det är inte ovanligt att de är långsammare att ladda med 400 volt än rena 400-voltsbillar.
Visst, Volvo EX60 ska väl dock ha lyckats förstår jag som. Dvs väldigt bra hastighet både på 800 och 400. BMW iX3 på 400 har jag inte koll på.

Snabbladdar redan idag till 90% på Ionity vilka jag tror har 800V?

Mercha igen, 400V laddning är extrautrustning på 800V bilar? Borde vara någon reglering / standard man följer på sådant här. Är ju sådant som ger elbilsskeptiker vatten på sin kvarn. Tänk att köpa en sådan, kanske beggad och inte ha koll. Blir strandad i nån håla där det bara finns 400V-laddare.

Redigerat:
D
engs engs skrev:
Börjar bli dags att beställa tjänstebil snart. Har gått igenom endel modeller från de märken vi kan välja på.

Kia EV5, det är en helt ny bil förstår jag som, men vilken usel laddhastighet? Toppar på 150kW och snittar på 115 10-80%. Märkligt att man satsar på 400V på en ny modell, visst var väl Kia väldigt tidiga med 800V annars? Snittet på 10-80 är ju usel även när man jänför med andra 400V bilar. Räckvidd på motorväg är usel också.

Kia EV9 ser bra ut tills man kollar räckvidd vid motorväg, synnerhet när det är kallt... kostar väl att köra runt med en tegelsten.

Audi, känns som de ligger efter? Q4 etron är ju hopplös på räckvidd. Q6 etron är väl mer en "riktig" Audi men gissar den blir våldsam dyr.

VW, ID.7 Tourer, OK räckvidd, långsam laddning. Bra utrymmen inne men saknar en frunk.
ID.4, klen räckvidd, långsam laddning. Batteriet man får med GTX är väl OK på gränsen, lite bättre än standard. Sådan jag har också så vore kul med något annat.

Mercedes vet jag inte vad de pysslar med, ivf på de billigare modellerna som är aktuella för mig. Känns som de ligger 10 år efter eller vänder sig till pensionärer som på sin höjd har den för att veckohandla.

De enda som får full pott när jag rankar räckvidd + laddhastighet är BMW iX3 50 och Volvo EX60 P12.
Den senare är väl helt horribilt dyr, krävs ju P12 för den räckvidd de annonserar om. + leverans om kanske ett år?

BMW har lite klent bagage, skulle väl fungera tack vara frunken men det blir tight.

Har jag missat någon modell bland dessa märken man bör kolla närmare på? 4-hjulsdrift och hyffsat bagageutrymme är krav.
Jag känner inte till ditt körmönster men ibland stirrar man sig blind på sånt här, som sen visar sig mindre relevant för en själv.

Förväntar du dig att regelbundet tömma mer än ett batteri per dag i din körning?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
engs engs skrev:

Jag tror att du inte ska hänga upp dig för mycket på laddhastighet. Det är en väldigt tilltalande parameter att gräva ner sig i, men i det dagliga bilägandet är det nog långt ifrån det viktigaste för att man ska gilla bilen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
engs
D djac skrev:
Jag känner inte till ditt körmönster men ibland stirrar man sig blind på sånt här, som sen visar sig mindre relevant för en själv.

Förväntar du dig att regelbundet tömma mer än ett batteri per dag i din körning?
Beror på batteristorlek / räckvidd så klart. Men ja, idag med id.4 är det inte alls ovanligt att jag snabbladdar 2ggr, eller fler / dag. (+AC- laddning nattetid om det finns vid hotellet).

• Gilla
djac
  • Laddar…
engs
V varpan1 skrev:
Jag tror att du inte ska hänga upp dig för mycket på laddhastighet. Det är en väldigt tilltalande parameter att gräva ner sig i, men i det dagliga bilägandet är det nog långt ifrån det viktigaste för att man ska gilla bilen.
Snabbladdar nog betydligt mer än genomsnittsföraren. Påverkas därmed mer såklart än någon som gör det vid enstaka längre semestertripp.

Är inte alls ovanligt att jag gör kanske 6 snabbladdningar på en 3-4 dagars jobb när jag är ute

Det fungerar ju idag också men skulle uppskatta större flexibilitet. Inte behöva välja lunchsställe utefter laddplats varje gång osv.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
engs engs skrev:
Snabbladdar nog betydligt mer än genomsnittsföraren. Påverkas därmed mer såklart än någon som gör det vid enstaka längre semestertripp.

Är inte alls ovanligt att jag gör kanske 6 snabbladdningar på en 3-4 dagars jobb när jag är ute

Det fungerar ju idag också men skulle uppskatta större flexibilitet. Inte behöva välja lunchsställe utefter laddplats varje gång osv.
Fattar! Och du laddar inte på arbetstid heller? Kör du så mycket i jobbet kanske du ska kompromissa med andra saker istället då! :)

engs
V varpan1 skrev:
Fattar! Och du laddar inte på arbetstid heller? Kör du så mycket i jobbet kanske du ska kompromissa med andra saker istället då! :)
Jo det gör jag. Får tom övertidsersättning när jag sitter å laddar på kvällen. Men jag är hellre hemma hos familjen en halvtimme tidigare än att jag får övertidsersättning för att väntan på bilen ska ladda nånstans utefter E4an.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Ja gamle Krille håller som vanligt på och kör tummen upp på saker som han inte har en aning om precis som du, låt mig gissa, du har läst nyheterna och tror på allt du läser? Du har nämligen väldigt fel precis som Krille.
Har haft mina X inne på Tesla för massor av fel, ja det var massor av fel men inte en enda gång var det problem. De lyckades inte alltid men då kom de hem och hämtade bilen och lämnade fri lånebil ihop med att jag fick tillbaka min bil nytvättad både inne och ute som kompensation. Även efter garantin har de varit väldigt generösa med att laga bilen, tex. främre drivknutar som de har problem med på Xen.
I höstas köpte jag en BMW X5, nypris c:a 1500 000kr. Det är fel på säkerhetsbältet bak (upprullaren) så vid ett tillfälle innan vi visste det så hamnde det utanför dörren och plåten vid insteget klämdes sönder av softclose funktionen. BMWs svar? "Du får komma in med bilen så får vi göra en felsökning, hittar vi inget fel så får du betala för felsökningen."
Tesla har aldrig debiterat för felsökning när de inte hittat fel utan istället ursäktat sig för att de inte hittar felet.

Edit: Nu är det inte en sanning för alla såklart, men att säga att motsatsen gäller är helt fel.
Oj, jag hade helt glömt att jag har en egen liten analytiker som kartlägger och känner sig tvingad att kommentera vilka inlägg jag gillar. Det är ju nästan lite gulligt ❤️

Och ja, jag lever uppenbarligen i total okunskap – trots sju verkstadsbesök hos Tesla på drygt två år. Tre inom garanti, fyra utanför. Men det är förstås en oväsentlig detalj. Egna erfarenheter ska ju aldrig få störa en riktigt bra berättelse om hur allt fungerar prickfritt.

Fantastiskt att din upplevelse varit felfri trots ”massor av fel”. Det är ändå en imponerande kombination. Jag måste ha missat den servicenivån där de både hämtar bilen, lämnar lånebil, tvättar den, löser allt och samtidigt aldrig har problem – trots att de ibland inte lyckas. Det är nästan poetiskt

Kul att din upplevelse varit toppen. Min har varit… mer varierad.

/Krille

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
A6 Avant Quattro kanske

D
K Krille4 skrev:
Oj, jag hade helt glömt att jag har en egen liten analytiker som kartlägger och känner sig tvingad att kommentera vilka inlägg jag gillar. Det är ju nästan lite gulligt ❤️

Och ja, jag lever uppenbarligen i total okunskap – trots sju verkstadsbesök hos Tesla på drygt två år. Tre inom garanti, fyra utanför. Men det är förstås en oväsentlig detalj. Egna erfarenheter ska ju aldrig få störa en riktigt bra berättelse om hur allt fungerar prickfritt.

Fantastiskt att din upplevelse varit felfri trots ”massor av fel”. Det är ändå en imponerande kombination. Jag måste ha missat den servicenivån där de både hämtar bilen, lämnar lånebil, tvättar den, löser allt och samtidigt aldrig har problem – trots att de ibland inte lyckas. Det är nästan poetiskt

/Krille
Ah, ja men såklart och detta kan ju säkert sägas om alla bilmärken, om man bygger sitt liv runt anekdotiskt bevisföring.

Det som är klart i fallet med Tesla är att det bolaget genomsyras av en annan anda, som har resulterat i mycket positivt men kommer med vissa andra mindre positiva saker.

Att Musk ganska tydligt är en förespråkare för en annan samhällsordning kan ingen ha missat och det står såklart envar fritt att stämma Tesla istället för den mer civiliserade ordningen som normalt gäller.

Det jag skrev om den interna processen för återkommande problem har jag fått beskriven av de som arbetar på Teslacenter, det är vad de måste gå igenom för att kunna hjälpa kunder.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

/Krille
Vad glad jag blir att du uppskattar min analys :). Det må vara poetiskt men för att uppskatta iaf min poesi bör man läsa vad jag skriver:) gör man det så ser man att jag aldrig varit nöjd med helheten utan nöjd med hur de hanterat situationen med bilens fel, jag vet inte hur det var för dig men vägrade dem att åtgärda felen på din bil?

engs engs skrev:
Det låter ju lite som att ditt körmönster tillhör de 1% som är minst lämpade för elbil. Det är nog flera år bort innan tekniken och marknaden hunnit ikapp den målgrupp du tillhör. Kanske ta en diesel i några år?

engs
H HenrikHuslöse skrev:
Det låter ju lite som att ditt körmönster tillhör de 1% som är minst lämpade för elbil. Det är nog flera år bort innan tekniken och marknaden hunnit ikapp den målgrupp du tillhör. Kanske ta en diesel i några år?
Inget annat än elbil är möjligt att ta ut som tjänstebil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.