41 031 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Nej, de vägrade inte laga bilen. Ribban för min nöjdhet ligger aningen högre än “de sa inte nej”.🙂P PHPersson skrev:Vad glad jag blir att du uppskattar min analys. Det må vara poetiskt men för att uppskatta iaf min poesi bör man läsa vad jag skriver
gör man det så ser man att jag aldrig varit nöjd med helheten utan nöjd med hur de hanterat situationen med bilens fel, jag vet inte hur det var för dig men vägrade dem att åtgärda felen på din bil?
Att få fel åtgärdade är liksom grundnivå i konceptet bilägande, inte ett bonusprogram. Du verkar ju inte helt nöjd med BMW heller trots att de inte vägrade åtgärda felet på din bil.
Så nej – Tesla vägrade inte. Men det krävs lite mer än frånvaron av vägran för att jag ska stå och jubla.
/Krille
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 293 inlägg
Äh, varför då? För mig låter det som en säljare som ibland gör långresor. Det tycker jag är ett intressant exempel och något som rimligen ofta kan gå att hantera med dagens bästa elbilar.H HenrikHuslöse skrev:
Förstår om en utgående (tre år gammal?) ID4 inte riktigt duger för specen, men är nyfiken på vilka modeller som gör det.
Zeekr 7X så slipper du hänga vid laddaren så länge, vi har några på firman, de är väldigt nöjda mot tidigare PS2.engs skrev:
Bilen laddade på 14 min vad en Tesla Y laddade på 27 min vid test av Vi Bilägare, tror de var uppe över 350 Kwh vid kompatibel laddare.
Resa Stockholm-Falkenberg ville bilen laddas 5 minuter.
Håller med tid till 100% med det var det jag svarade Djac på… dvs man behöver inte stämma dem för att få sin bil lagad och dessutom lagar de ibland bilar utanför garantin. Därav att de han skrev och du gillade var fel.K Krille4 skrev:Nej, de vägrade inte laga bilen. Ribban för min nöjdhet ligger aningen högre än “de sa inte nej”.🙂
Att få fel åtgärdade är liksom grundnivå i konceptet bilägande, inte ett bonusprogram. Du verkar ju inte helt nöjd med BMW heller trots att de inte vägrade åtgärda felet på din bil.
Så nej – Tesla vägrade inte. Men det krävs lite mer än frånvaron av vägran för att jag ska stå och jubla.
/Krille
Har aldrig påstått att jag är nöjd med hur många fel bilarna har haft, speciellt första Xen var på tok för mycket fel. Jag är nöjd med hur Tesla hanterade felen… även om det hade varit bättre med en felfri bil. Men återigen så upplever jag dem inte som sämre än någon annan biltillverkare, vi kan ta EX90, Polestar2, ID3, Mercedes rostproblem, BMWs vanos etc. De är inte direkt felfria bilar.
Då förstod du inte vad du läste, det Tesla har gemensamt med alla andra är att de ibland gör rätt och ibland fel, skillnaderna ligger i företagskultur och filosofi, där lyser Musks åsikter igenom ganska tydligt, dvs när det går dåligt ska man vara medveten om att de kan bete sig väldigt annorlunda än andra.P PHPersson skrev:Håller med tid till 100% med det var det jag svarade Djac på… dvs man behöver inte stämma dem för att få sin bil lagad och dessutom lagar de ibland bilar utanför garantin. Därav att de han skrev och du gillade var fel.
Har aldrig påstått att jag är nöjd med hur många fel bilarna har haft, speciellt första Xen var på tok för mycket fel. Jag är nöjd med hur Tesla hanterade felen… även om det hade varit bättre med en felfri bil. Men återigen så upplever jag dem inte som sämre än någon annan biltillverkare, vi kan ta EX90, Polestar2, ID3, Mercedes rostproblem, BMWs vanos etc. De är inte direkt felfria bilar.
Det är också ganska tydligt att personalens bedömningar inte betyder så mycket, till den grad att lokal personal ofta försöker hjälpa trots bolagets riktlinjer.
Berätta gärna då vad ”Det kan man aldrig ens hoppas på med Tesla såklart.” betyder om det inte betyder att Tesla aldrig står för kostnaden på äldre bilar utanför garantin?D djac skrev:Då förstod du inte vad du läste, det Tesla har gemensamt med alla andra är att de ibland gör rätt och ibland fel, skillnaderna ligger i företagskultur och filosofi, där lyser Musks åsikter igenom ganska tydligt, dvs när det går dåligt ska man vara medveten om att de kan bete sig väldigt annorlunda än andra.
Det är också ganska tydligt att personalens bedömningar inte betyder så mycket, till den grad att lokal personal ofta försöker hjälpa trots bolagets riktlinjer.
Sedan kan jag också berätta att iaf VW och BMW inte får ta några som helst beslut hos ÅF utan det skall godkännas av BMW / VW.
Skönt att ribban är satt vid att man slipper stämma dem för att få bilen lagad.P PHPersson skrev:Håller med tid till 100% med det var det jag svarade Djac på… dvs man behöver inte stämma dem för att få sin bil lagad och dessutom lagar de ibland bilar utanför garantin. Därav att de han skrev och du gillade var fel.
Var i Djacs inlägg som jag gillade stod det att man måste stämma Tesla för att få sin bil lagad?
/Krille
Han skrev:K Krille4 skrev:
”de respekterar inte ARN bla” vilket i praktiken betyder att om kunden har rätt och Tesla fel så måste man stämma dem för att få sin bil lagad.
Ja men det är ju helt sant eftersom Tesla faktiskt inte respekterar ARN. De flesta väljer nog att betala istället för att stämma Tesla men är knappast nöjda.P PHPersson skrev:
/Krille
Ja det är sant, men jag har aldrig påstått att det inte är det.K Krille4 skrev:
Men det är ju snarare mindre arbete att stämma någon än att skicka ärende till ARN, är man privatperson kan man dessutom ha ekonomiskt skydd i hemförsäkringen. När jag tänker på det kanske inte ens ARN tar upp tvister mellan företag. Hade varit intressant att läsa ett ARN case mot Tesla.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Äh, det där stämmer inte. Alla laddare på 200 kW+ förutom Teslas är 800 V och många (om inte de flesta) 150 kW är 800 V.useless skrev:
Det är väl det vanliga hönan och ägget-problemet? Det finns inte finns så många rena 800-voltsladdare att det är ett tillräckligt bra säljargument. 800-volts-bilarna har en inbyggd omvandlare till 400 volt med begränsad effekt, så det är inte ovanligt att de är långsammare att ladda med 400 volt än rena 400-voltsbillar.
Min bil laddar ca 100 kW på 400 V men då maxar den laddaren så den laddar ändå snabbar än en 400 V-bil med brant kurva typ Enyaq.
För övrigt så är de enda gångerna som jag laddat på 400 V när Tesla haft gratisladdning på sina stationer.
ARN är för konsumenter och en av fördelarna är att du inte riskerar höga kostnader.P PHPersson skrev:Ja det är sant, men jag har aldrig påstått att det inte är det.
Men det är ju snarare mindre arbete att stämma någon än att skicka ärende till ARN, är man privatperson kan man dessutom ha ekonomiskt skydd i hemförsäkringen. När jag tänker på det kanske inte ens ARN tar upp tvister mellan företag. Hade varit intressant att läsa ett ARN case mot Tesla.