40 634 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Tänker du verkligen att du "stöttar" något när du handlar, de flesta handlar för att de behöver varan, det är liksom inte stödköp?P para skrev:
Kina är ju problematiskt eftersom det svårligen låter sig rundas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Skrev jag det?P para skrev:
Givetvis vill jag inte stödja diktaturer heller.
Men jag tycker det är skillnad på att stå som Vd som ett bolag och bete sig som Musk.
Hade han bara varit ägare med 13% tror jag inte jag hade brytt mig.
I princip har du en poäng men skall man diskutera allt med samma utgångspunkt kan man knappast diskutera produktval överhuvudtaget.D djac skrev:
Så egentligen har det med hur du självs syns i samhället? Dvs ”alla” vet att Musk är förknippat med Tesla och därför vill du inte ha en Tesla på uppfarten?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Va? Nej.P PHPersson skrev:
Jag vill inte stötta och uppmuntra Musks beteende därmed vill jag inte bidra ekonomiskt till saker som är förknippade med honom och väljer bort att köpa en Tesla.
Men tänker du så oavsett bil du köper? Eller bryr du dig lite mindre om det gäller saker som inte är lika uppmärksammat i samhället?13th Marine skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det är väl Renault Scenic som gäller då, vanlig Europeisk bil, och ska ha bättre infotainment system än VW iallafall.P PHPersson skrev:Själv har jag sålt min av samma anledning men problemet är att de är så fruktansvärt bra så även om jag har samma åsikt som dig så överväger jag att köpa en Tesla igen ändå. Jag saknar så mycket bra grejer, men kanske beror det också på att BMWn är ”kass” så får väl ta tiden och åka och testa andra bilar. Personligen så går Kina bort, USA går bort (trots att jag köpt en USA byggd bil utan att jag visste om det), VW går bort. Inte så mycket kvar och skall jag tulla på mina principer kan jag lika gärna köpa Tesla igen. För i mina ögon är VW lika illa som Tesla och dessutom sämre (enligt mig).
Ja faktiskt… problemet är att min kravställning inte riktigt harmoniserar med Scenicen. Min kompis som sen köpte en Megane var inne på en Scenic och jag tyckte den var trevlig… men 4wd är dessvärre ett ”krav”.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Problemet är ju inte bara fascistkopplingen eller epstein-skandalen, utan att han konstant lovar stort och levererar väldigt smått. Starship skulle varit på Mars vid det här laget. Roadster som han tog in bra med kapital på närmar sig väl 10 år (löftena om att den skulle kunna flyga trodde väl ingen på) snart. Semi skulle sålt i miljoner, finns väl 200 stycken. Hela USA skulle haft hyperloop där man skulle resa i 1000 kmh. Än sålänge är det en omständig snutt tunnel där Teslan kör sig själv... Etc etc..P PHPersson skrev:Det håller jag helt med om, tycker bara diskussionen blir konstig när man väljer bort en bil som dessutom tillverkas i Tyskland pga en galen person med autism. Inte för att rättfärdiga hans beteende men tycker ändå det är konstigt för att sedan köpa en annan bil utan att ta hänsyn alls till vem man sponsrar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 264 inlägg
Om man bryr sig om vad Elon Musk faktiskt tycker om invandring är det svårt att se honom som rasist. Elitist, absolut, men inte rasist. Mängden framgångsrika asiater han gett sitt stöd är exempelvis legio.
Det är klart att det är lätt att missta en elitistisk vit sydafrikan för rasist, men det är som jag ser det ogrundat. Med det sagt skulle jag inte bli det minsta förvånad om han såg ner pä vissa folkgrupper, men då av kulturekla skäl.
Att han viftade med högerarmen i något som såg ut som en hitlerhälsning borde han ha vetat bättre än att göra, men karln är ju både oborstad och aspig. Hade det inte varit för hans kopplingar till Trump tror jag att han hade tolkats mer välvilligt av många.
För egen del är jag en av dem som prioriterar att inte ge mer pengar än nödvändigt till onda regimer som Kinas högre än jag prioriterar att markera mot en osmaklig vd i den fria världen, men jag förstår även dem som tror att det senare kan ge mer effekt än det förra.
Jag kör delvis elbil för att inte stödja petroleumdiktaturerna. Därför är det mig främmande att istället välja något från världens största diktatur.
Jag har säkert batterier från Kina i min bil och tror väl inte att mina köp är fria från kinesiska komponenter annars heller, men ska man välja bort något tar jag den större ondskan före den störste clownen.
Det är klart att det är lätt att missta en elitistisk vit sydafrikan för rasist, men det är som jag ser det ogrundat. Med det sagt skulle jag inte bli det minsta förvånad om han såg ner pä vissa folkgrupper, men då av kulturekla skäl.
Att han viftade med högerarmen i något som såg ut som en hitlerhälsning borde han ha vetat bättre än att göra, men karln är ju både oborstad och aspig. Hade det inte varit för hans kopplingar till Trump tror jag att han hade tolkats mer välvilligt av många.
För egen del är jag en av dem som prioriterar att inte ge mer pengar än nödvändigt till onda regimer som Kinas högre än jag prioriterar att markera mot en osmaklig vd i den fria världen, men jag förstår även dem som tror att det senare kan ge mer effekt än det förra.
Jag kör delvis elbil för att inte stödja petroleumdiktaturerna. Därför är det mig främmande att istället välja något från världens största diktatur.
Jag har säkert batterier från Kina i min bil och tror väl inte att mina köp är fria från kinesiska komponenter annars heller, men ska man välja bort något tar jag den större ondskan före den störste clownen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nu är ju inte bil nått jag köper flera gånger om året.P PHPersson skrev:
Men kan jag enkelt välja bort nått jag inte uppskattar så gör jag det.
Givetvis kräver det att jag känner till frågan och den är viktig för mig.
Ja det är problematiskt… de måste sålt relativt många ”Total självkörmingsförmåga” som är totalt värdelöst för de flesta, så absolut har du rätt även om man tyvärr är så van att man filtrerar det man läser och hör.Dan_Johansson skrev:
Problemet är ju inte bara fascistkopplingen eller epstein-skandalen, utan att han konstant lovar stort och levererar väldigt smått. Starship skulle varit på Mars vid det här laget. Roadster som han tog in bra med kapital på närmar sig väl 10 år (löftena om att den skulle kunna flyga trodde väl ingen på) snart. Semi skulle sålt i miljoner, finns väl 200 stycken. Hela USA skulle haft hyperloop där man skulle resa i 1000 kmh. Än sålänge är det en omständig snutt tunnel där Teslan kör sig själv... Etc etc..
Kan någon motbevisa att äldre tesla model s är den bästa elbilen att köpa, fortfarande?
De kostar mindre än 200 000kr nu för en typ 2016-2017 med bra specifikation. Lastutrymme som en v70 vilket det knappast finns mer än en handfull elbilar som matchar, fortfarande. Absolut ingen till i närheten av det priset. Man byter batteri vid behov till ett bättre begagnat för 100 000kr vilket man kan göra flera gånger om och ändå ha en relativt billig elbil. Gratis snabbladdning hela bilens livslängd. Räckvidd på 30-40 mil i motorvägsfart. Bra prestanda. Krocksäker till tusen.
Dras med en del krånglande komponenter, det får man räkna med. Budgetera för 30 000kr i reparationer årligen ger fortfarande ett väldigt billigt ägande.
Finns det något bättre köp, överhuvudtaget? Och finns det något bättre köp, om man vill ha en elbil som också är en "riktig bil", fullstor och man får in barnvagn och stor hundbur samt packning?
De kostar mindre än 200 000kr nu för en typ 2016-2017 med bra specifikation. Lastutrymme som en v70 vilket det knappast finns mer än en handfull elbilar som matchar, fortfarande. Absolut ingen till i närheten av det priset. Man byter batteri vid behov till ett bättre begagnat för 100 000kr vilket man kan göra flera gånger om och ändå ha en relativt billig elbil. Gratis snabbladdning hela bilens livslängd. Räckvidd på 30-40 mil i motorvägsfart. Bra prestanda. Krocksäker till tusen.
Dras med en del krånglande komponenter, det får man räkna med. Budgetera för 30 000kr i reparationer årligen ger fortfarande ett väldigt billigt ägande.
Finns det något bättre köp, överhuvudtaget? Och finns det något bättre köp, om man vill ha en elbil som också är en "riktig bil", fullstor och man får in barnvagn och stor hundbur samt packning?
Nej du har förmodligen rätt, men det finns några nackdelar som kan vara bra att veta.V varpan1 skrev:Kan någon motbevisa att äldre tesla model s är den bästa elbilen att köpa, fortfarande?
- Går inte att ha dragkrok.
- Baksätet på de äldre är inte jättebra.
- Bilar utan glastak har väldigt låg takhöjd för passagerare bak.
- Halvljuset innan faceliften är ett skämt, finns inga spolare för strålkastarna heller.
- Adapter krävs för CCS, även ombyggnad på Tesla om det inte är gjort.
- Minns jag rätt var det även problem med att det inte fanns vanlig radio på de första årsmodellerna, men är inte säker på det.
Edit: Dock finns tunein, internetradio vilket fungerar kanonbra om det är internetmottagning. Men det var inte 4g på de första.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 264 inlägg
Det beror väl på vad man prioriterar. Det är en tio år gammal bil från en då relativt ny biltillverkare. En hel del saker med dem var dåliga redan från början och andra har slitits. Och ytterligare andra saker (som laddhastighet och vinterförbrukning är subpar med dagens mått mätt, men kan förstås upplevas som bra nog ändå.V varpan1 skrev:
Det är inte heller givet att bilen har fri supercharging. Sånt kan ha tagits bort om den bytts in mot en ny Tesla. Men har den bara sålts privat finns det kvar.
Jag provkörde en Tesla S när de kom. Minns att det var en extremt positiv och rolig upplevelse. Tystnaden. Accelerationen. Men att det skulle vara en så bra bil att den tio år senare alltjämt är i särklass, det tycker jag inte.
Men har du verkligen fastnat för den tror jag att det kan vara ett roligt köp om inte annat.