41 049 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Precis men den stora nackdelen är att det inte är bindande. Jag har själv vunnit en tvist över IF via ARN och för att se till att det inte syntes i statistiken så använde dem sig av ett systerbolag (nordic guarantee) som helt plötsligt tog på sig skulden och ersatte skadan. På så sätt ser det ut som att IF aldrig varit i tvist. Eller såg ut, detta var 2010 ca så mycket kan ha hänt sedan dess.D djac skrev:
Med det sagt även om det är of-topic är ARN inte så ”kraftfullt” och hela processen var gravt förenklad. Dock borde såklart Tesla följa utfallen.
Ska hela sanningen fram så kör Teslan mycket längre än Zeekrn på den energi som laddats på 27 respektive 14 minuter. Så i praktiken är det inte så stor skillnad.Isakare skrev:
Zeekr 7X så slipper du hänga vid laddaren så länge, vi har några på firman, de är väldigt nöjda mot tidigare PS2.
Bilen laddade på 14 min vad en Tesla Y laddade på 27 min vid test av Vi Bilägare, tror de var uppe över 350 Kwh vid kompatibel laddare.
Resa Stockholm-Falkenberg ville bilen laddas 5 minuter.
Men jag förstår att folk som tidigare kört PS2 blir impade av Zeekrn. De äldre PS2orna hade sjukt hög förbrukning. Så då inser man inte att 7X har alldeles för hög förbrukning egentligen.
Ser fram emot Zeekr 7GT som verkar få betydligt rimligare förbrukning. Det kan bli en het kandidat vid nästa bilbyte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Det är ju själva poängen. Liksom att bolag ska ha ett incitament att följa utslagen för att de i stort indikerar var rättssystemet skulle hamna och det är billigare än att processa ”på riktigt”.P PHPersson skrev:
Men när man kommer till ett bolag som har en kultur av att hellre ha rätt än hålla ner konfliktnivån exponeras systemets tandlöshet. Men att Tesla har svårt att vika sig för våra korporativistiska system samtidigt som de böjer sig för mindre fördelaktiga (men fullt ut tvingande) system är ju sen gammalt. Det är samma ideologiska strid som den de är i med IF Metall.
Ja, vi har helt olika ingångsvinklar i det här, du bygger allt på anekdotisk bevisföring, jag bortser från det och använder den större bilden.P PHPersson skrev:Precis men den stora nackdelen är att det inte är bindande. Jag har själv vunnit en tvist över IF via ARN och för att se till att det inte syntes i statistiken så använde dem sig av ett systerbolag (nordic guarantee) som helt plötsligt tog på sig skulden och ersatte skadan. På så sätt ser det ut som att IF aldrig varit i tvist. Eller såg ut, detta var 2010 ca så mycket kan ha hänt sedan dess.
Med det sagt även om det är of-topic är ARN inte så ”kraftfullt” och hela processen var gravt förenklad. Dock borde såklart Tesla följa utfallen.
Tyvärr ej med i utbudet av bilmärken att välja bland.Isakare skrev:
Zeekr 7X så slipper du hänga vid laddaren så länge, vi har några på firman, de är väldigt nöjda mot tidigare PS2.
Bilen laddade på 14 min vad en Tesla Y laddade på 27 min vid test av Vi Bilägare, tror de var uppe över 350 Kwh vid kompatibel laddare.
Resa Stockholm-Falkenberg ville bilen laddas 5 minuter.
EQC? Tror den är helt borta eller bytt namn i sådana fall.Rabbithole skrev:
Kollat statistiken på EQA och EQB främst och det var riktiga pensionärsbilar. Vad gäller räckvidd och laddhastighet. EQB slutar väl säljas nu precis så den går bort ändå. Dessa är väl 400V enbart.
Kollar lite på GLB och CLA nu men misstänker det blir svårt få in de under TCO-gränsen.
Nej de går inte helt bort pga att man får betala extra för 400V laddning, men tycker det är en idiotisk sak att lägga som extrautrustning.
Helst vill jag ha en bil som tar mig minst 350km på motorväg även när det är -10. Men man kan inte få allt man önskar.
Roligt med krävande användning men är det inte bättre att titta på verklighetstester, finns ju ett otal sådana i biltidningarna, min upplevelse är att det är svårt att uppnå teoretiska max vid vanlig användning?engs skrev:
Tyvärr ej med i utbudet av bilmärken att välja bland.
EQC? Tror den är helt borta eller bytt namn i sådana fall.
Kollat statistiken på EQA och EQB främst och det var riktiga pensionärsbilar. Vad gäller räckvidd och laddhastighet. EQB slutar väl säljas nu precis så den går bort ändå. Dessa är väl 400V enbart.
Kollar lite på GLB och CLA nu men misstänker det blir svårt få in de under TCO-gränsen.
Nej de går inte helt bort pga att man får betala extra för 400V laddning, men tycker det är en idiotisk sak att lägga som extrautrustning.
Helst vill jag ha en bil som tar mig minst 350km på motorväg även när det är -10. Men man kan inte få allt man önskar.
Läst om Volvo EX60 där batteriet är en del i bilens kaross.
"Likt Tesla är batteriet inte modulärt uppbyggt. Om en cell skadas och hela batteripaketet behöver bytas skulle det vara en mycket komplicerad process"
Vad blir andrahandsvärdet på en sån med dåligt/trasigt batteri ??
"Likt Tesla är batteriet inte modulärt uppbyggt. Om en cell skadas och hela batteripaketet behöver bytas skulle det vara en mycket komplicerad process"
Vad blir andrahandsvärdet på en sån med dåligt/trasigt batteri ??
Ja, hoppas Björn, han norska elbilstestaren, gör ett 1000km test med iX3'an snart.D djac skrev:
Nej inte alls, du svarade förvisso inte på min tidigare fråga med eftersom du sa att man hos Tesla inte kan ens drömma om att få saker lagade utanför garantin och det är fel så är det inte mer än så. Dvs ingen anekdotisk bevisning alls, bara rent konkret att det var fel.D djac skrev:
Sedan om Mercedes / BMW och andra gör det mer frekvent än Tesla vet inte jag och knappast du heller?
hmmm Tror inte att Tesla kommer att öka sin försäljning direkt nu då de ska tvinga in Grok AI i bilarna ....
https://www.nyteknik.se/elbilar/tes...ok-i-bilar-i-flera-europeiska-laender/4437687
https://www.nyteknik.se/elbilar/tes...ok-i-bilar-i-flera-europeiska-laender/4437687
Sant, juridikspåret är ju alltid ett mysigt alternativ.P PHPersson skrev:Ja det är sant, men jag har aldrig påstått att det inte är det.
Men det är ju snarare mindre arbete att stämma någon än att skicka ärende till ARN, är man privatperson kan man dessutom ha ekonomiskt skydd i hemförsäkringen. När jag tänker på det kanske inte ens ARN tar upp tvister mellan företag. Hade varit intressant att läsa ett ARN case mot Tesla.
Men när man köper en bil för en halv miljon plus tänker jag spontant att målet inte ska vara att behöva optimera mellan stämning och ARN-anmälan 🙂
/Krille
Om du sätter filter på ev-database då, vad får du då upp för alternativ?engs skrev:
Börjar bli dags att beställa tjänstebil snart. Har gått igenom endel modeller från de märken vi kan välja på.
Kia EV5, det är en helt ny bil förstår jag som, men vilken usel laddhastighet? Toppar på 150kW och snittar på 115 10-80%. Märkligt att man satsar på 400V på en ny modell, visst var väl Kia väldigt tidiga med 800V annars? Snittet på 10-80 är ju usel även när man jänför med andra 400V bilar. Räckvidd på motorväg är usel också.
Kia EV9 ser bra ut tills man kollar räckvidd vid motorväg, synnerhet när det är kallt... kostar väl att köra runt med en tegelsten.
Polestar... tror samtliga är för små för mig.
Skoda Enyaq, långsam laddning + litet batteri, klen räckvidd.
Audi, känns som de ligger efter? Q4 etron är ju hopplös på räckvidd. Q6 etron är väl mer en "riktig" Audi men gissar den blir våldsam dyr.
VW, ID.7 Tourer, OK räckvidd, långsam laddning. Bra utrymmen inne men saknar en frunk.
ID.4, klen räckvidd, långsam laddning. Batteriet man får med GTX är väl OK på gränsen, lite bättre än standard. Sådan jag har också så vore kul med något annat.
Mercedes vet jag inte vad de pysslar med, ivf på de billigare modellerna som är aktuella för mig. Känns som de ligger 10 år efter eller vänder sig till pensionärer som på sin höjd har den för att veckohandla.
De enda som får full pott när jag rankar räckvidd + laddhastighet är BMW iX3 50 och Volvo EX60 P12.
Den senare är väl helt horribilt dyr, krävs ju P12 för den räckvidd de annonserar om. + leverans om kanske ett år?
BMW har lite klent bagage, skulle väl fungera tack vara frunken men det blir tight.
Har jag missat någon modell bland dessa märken man bör kolla närmare på? 4-hjulsdrift och hyffsat bagageutrymme är krav.
Helst en räckvidd på över 350km enligt ev-database vid "highway - cold".
Svårt med räckvidden dock då det filtret inte kan baseras på väder/temperatur.
Här är ett förslag till filter. Volvon ska kosta som IX3 enligt dom.
https://ev-database.org/#group=vehi...00_3500&rs-c=0_5000&rs-y=2020_2027&s=6&p=0-50
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Just för att det låter som en säljare som gör långresor. Jag brukade räkna 100 mil per dag minus 10 mil för varje kundbesök. Fyra kundbesök innebar max 60 mils körning den dagen. Det finns ingen tid över i en säljares dag.Nötegårdsgubben skrev: