P PHPersson skrev:
Nej du har förmodligen rätt, men det finns några nackdelar som kan vara bra att veta.
- Går inte att ha dragkrok.
- Baksätet på de äldre är inte jättebra.
- Bilar utan glastak har väldigt låg takhöjd för passagerare bak.
- Halvljuset innan faceliften är ett skämt, finns inga spolare för strålkastarna heller.
- Adapter krävs för CCS, även ombyggnad på Tesla om det inte är gjort.
- Minns jag rätt var det även problem med att det inte fanns vanlig radio på de första årsmodellerna, men är inte säker på det.
Edit: Dock finns tunein, internetradio vilket fungerar kanonbra om det är internetmottagning. Men det var inte 4g på de första.
-Stämmer med dragkroken, ett stort minus! Finns dock ett typ 40-tal enskilda bilar som lyckades få drsgkrok monterat under en kort period när bilprovningen godkände det via ett tyskt godkännande.
-Fortfarande bättre baksäte än på de flesta andra elbilar, men jag har inte suttit i alla. :)
-Bra poäng om glastaket! Men tror det är extremt få som inte har glastak..? Jag är 195cm och kan sitta i baksätet, håret nuddar taket om jag har lite "frisyr" i det.
-Intressant med halvljuset, det visste jag inte! Vilka elbilar har bättre halvljus samt spolare för strålkastarna och kan samtidigt konkurrera om att vara en bättre elbil ekonomiskt? Vet bara att halvljuset är bättre än den Kia E-niro jag hade, samt bättre än bilar med halogen vilket jag mest haft, då är halvljuset på teslan bättre än halogenhelljuset på andra bilar till och med.
-Adapter för CCS har i princip alla äldre model s nu, tidigare ägare har i princip alla fall uppdaterat. Och det krävdes ingen ombyggnad, bara en lös adapter och en mjukvaruuppdatering.
-Det finns DAB radio endast i min. Saknar att ha TA för det saknas, har flera gånger hamnat i köer pga det. Tycker dock att den dåliga radiolösningen uppvägs av gratis spotifyabonnemang som ingår hela bilens livslängd. :)
-4G mottagare har också i princip alla bilarna nu, det har tidigare ägare lagt till längs vägen!

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl på vad man prioriterar. Det är en tio år gammal bil från en då relativt ny biltillverkare. En hel del saker med dem var dåliga redan från början och andra har slitits. Och ytterligare andra saker (som laddhastighet och vinterförbrukning är subpar med dagens mått mätt, men kan förstås upplevas som bra nog ändå.

Det är inte heller givet att bilen har fri supercharging. Sånt kan ha tagits bort om den bytts in mot en ny Tesla. Men har den bara sålts privat finns det kvar.

Jag provkörde en Tesla S när de kom. Minns att det var en extremt positiv och rolig upplevelse. Tystnaden. Accelerationen. Men att det skulle vara en så bra bil att den tio år senare alltjämt är i särklass, det tycker jag inte.

Men har du verkligen fastnat för den tror jag att det kan vara ett roligt köp om inte annat.
Till detta ska läggas att Tesla inte är ett "vanligt" företag, de kommer mer ur en "den starkes rätt"-tradition, de respekterar inte ARN bla, och förmodligen inte andra regelverk heller, så länge de med kraft kan skrämma kunderna. I detta sammanhanget så ska man vara medveten om att man är rätt ensam med sin äldre Tesla, de gamla tillverkarna är mer benägna att erkänna seriemässiga fel och reparera ganska länge, har faktiskt ett nära exempel nu, en MB W212 från 2012 med rostig bakaxel, de byter Mercedes fortfarande på goodwill, så här många år senare. Det kan man aldrig ens hoppas på med Tesla såklart.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl på vad man prioriterar. Det är en tio år gammal bil från en då relativt ny biltillverkare. En hel del saker med dem var dåliga redan från början och andra har slitits. Och ytterligare andra saker (som laddhastighet och vinterförbrukning är subpar med dagens mått mätt, men kan förstås upplevas som bra nog ändå.

Det är inte heller givet att bilen har fri supercharging. Sånt kan ha tagits bort om den bytts in mot en ny Tesla. Men har den bara sålts privat finns det kvar.

Jag provkörde en Tesla S när de kom. Minns att det var en extremt positiv och rolig upplevelse. Tystnaden. Accelerationen. Men att det skulle vara en så bra bil att den tio år senare alltjämt är i särklass, det tycker jag inte.

Men har du verkligen fastnat för den tror jag att det kan vara ett roligt köp om inte annat.
Just att den är 10 år gammal, eller 12 år i mitt fall till och med, och från en ny biltillverkare och faktiskt är den första riktiga elbilen som inte bara är en gimmick för enstaka miljöpartistkommuners egen bilpool, är så imponerande! Närmast otroligt.

Laddhastigheten går från strax över 100kw och sjunker snabbt till 80kw och vid över 50% går den ner till 50-60kw och fortsätter sedan sjunka och om man avslutar laddningen på 80% går det som långsammast i 36kw. Det är klart en nackdel! Men i och med att laddningen varje gång är helt utan kostnad så kan nog många acceptera det. Man kan istället lägga den extra laddtiden på att twx internetshoppa något för typ 300 spänn eller vad andra betalar för en laddning, eller sätta in 300kr på avanza. Om fri snabbladdning tagits bort tycker jag inte man ska köpa bilen, de flesta exemplaren har det kvar så det öe onödigt att välja en utan.

Att bilen nu 12 år senare alltjämt är i särklass har jag inte påstått, min tes är att den har blivit den mest prisvärda elbilen på marknaden idag, och jag tror inte att det finns ett billigare elbilsägande om man vill ha en fullstor bil! Trots sin ålder och vissa tillkortakommanden som redovisats. Sen att den fortfarande har fri snabbladdning, den bästa appen med bäst funktionalitet på marknaden, enda elbilen(?) med höjbar luftfjädring för körning sista biten till fjällstugan men kan också ligga slickad på motorvägen som en porsche, större bagageutrymme än någon annan elbil (utom model X, Kia Ev9 och volvo EX90 (antar jag?) gör att den kanske ändå alltjämt är i särklass på vissa sätt. Alla de olika felen man kan läsa om bemöter jag också i mitt försts inlägg, räkna med att lägga 30k på reparationer/service årligen (jag själv har klarat mig på betydligt mindre), men jag tror ändå inte att det gör någon annan bil mer ekonomisk?

F
Hoppas Volvo är bättre på att bygga bilar än vad man är på att bygga meningar. Artikelrubrik om nya elektriska dörrhandtag på Volvo EX60.

• Haha
  • Gilla
Kenmar03 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Till detta ska läggas att Tesla inte är ett "vanligt" företag, de kommer mer ur en "den starkes rätt"-tradition, de respekterar inte ARN bla, och förmodligen inte andra regelverk heller, så länge de med kraft kan skrämma kunderna. I detta sammanhanget så ska man vara medveten om att man är rätt ensam med sin äldre Tesla, de gamla tillverkarna är mer benägna att erkänna seriemässiga fel och reparera ganska länge, har faktiskt ett nära exempel nu, en MB W212 från 2012 med rostig bakaxel, de byter Mercedes fortfarande på goodwill, så här många år senare. Det kan man aldrig ens hoppas på med Tesla såklart.
Touché på dig, Min model s 2014 fick i höstas båda bakre bärarmarna bytta (normalt en kostnad på 16k hos tesla) på en recall, alla äldre model s får nu 10-13 år senare nya bärarmar. Din uppfattning är alltså tyvärr fördomar!
Jag får också regelbundna mjukvaruuppdateringar av bilen när den står här hemma på garageuppfarten, ofta uppdateringar riktade specifikt för att föebättra just min bilmodell! Vilken mercedes, bmw eller volvo från 2014 får det? Verkar snarare som att verkligheten är tvärtom vad du påstår.
Sen är tesla ett skitföretag som jag aldrig skulle anlita, men min bil tar de hand om. Behöver jag åtgärda något på verkstad vänder jag mig till någon av de förträffligt skickliga helt fristående verkstäderna som är experter på tesla.

D
V varpan1 skrev:
Touché på dig, Min model s 2014 fick i höstas båda bakre bärarmarna bytta (normalt en kostnad på 16k hos tesla) på en recall, alla äldre model s får nu 10-13 år senare nya bärarmar. Din uppfattning är alltså tyvärr fördomar!
Jag får också regelbundna mjukvaruuppdateringar av bilen när den står här hemma på garageuppfarten, ofta uppdateringar riktade specifikt för att föebättra just min bilmodell! Vilken mercedes, bmw eller volvo från 2014 får det? Verkar snarare som att verkligheten är tvärtom vad du påstår.
Sen är tesla ett skitföretag som jag aldrig skulle anlita, men min bil tar de hand om. Behöver jag åtgärda något på verkstad vänder jag mig till någon av de förträffligt skickliga helt fristående verkstäderna som är experter på tesla.
Ja, det var ju lyckosamt, tyvärr rimmar det illa med mina egna erfarenheter.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att efter några försök att reparera så eskaleras det till intern support som oftast kommer tillbaks och förklarar att det inte är ett fel utan så här ska det vara, detta gäller såklart i första hand garantiärenden.

Min uppfattning är att din, såklart positiva, upplevelse snarare är undantaget, men ett välkommet sådant.

Som du säger så har Tesla andra fördelar men det finns inget som hindrar att bägge är sanna.

D djac skrev:
Ja, det var ju lyckosamt, tyvärr rimmar det illa med mina egna erfarenheter.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att efter några försök att reparera så eskaleras det till intern support som oftast kommer tillbaks och förklarar att det inte är ett fel utan så här ska det vara, detta gäller såklart i första hand garantiärenden.

Min uppfattning är att din, såklart positiva, upplevelse snarare är undantaget, men ett välkommet sådant.

Som du säger så har Tesla andra fördelar men det finns inget som hindrar att bägge är sanna.
Jo men jag har väldigt dåliga erfarenheter av volvos garantihantering, så då nollas väl bådas våra erfarenheter mot varandra och vi får börja om på nytt? :) det finns säkert statistik! Men jag håller med dig i att tesla är ett skitföretag! De har dock gjort en otrolig bil i model s som skakat om hela oljeindustrin i grunden, och de ser fortfarande efter våra gamla bilar.

V varpan1 skrev:
-Stämmer med dragkroken, ett stort minus! Finns dock ett typ 40-tal enskilda bilar som lyckades få drsgkrok monterat under en kort period när bilprovningen godkände det via ett tyskt godkännande.
-Fortfarande bättre baksäte än på de flesta andra elbilar, men jag har inte suttit i alla. :)
-Bra poäng om glastaket! Men tror det är extremt få som inte har glastak..? Jag är 195cm och kan sitta i baksätet, håret nuddar taket om jag har lite "frisyr" i det.
-Intressant med halvljuset, det visste jag inte! Vilka elbilar har bättre halvljus samt spolare för strålkastarna och kan samtidigt konkurrera om att vara en bättre elbil ekonomiskt? Vet bara att halvljuset är bättre än den Kia E-niro jag hade, samt bättre än bilar med halogen vilket jag mest haft, då är halvljuset på teslan bättre än halogenhelljuset på andra bilar till och med.
-Adapter för CCS har i princip alla äldre model s nu, tidigare ägare har i princip alla fall uppdaterat. Och det krävdes ingen ombyggnad, bara en lös adapter och en mjukvaruuppdatering.
-Det finns DAB radio endast i min. Saknar att ha TA för det saknas, har flera gånger hamnat i köer pga det. Tycker dock att den dåliga radiolösningen uppvägs av gratis spotifyabonnemang som ingår hela bilens livslängd. :)
-4G mottagare har också i princip alla bilarna nu, det har tidigare ägare lagt till längs vägen!
Alltså som helhetspaket för pengarna är det en överlägsen bil, har alla funktioner som nya bilar gör reklam för idag =).
Det är bara mjukvarauppdatering för CCSn det är helt rätt men den måste göras på Tesla menade jag, räcker inte OTA.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
D
V varpan1 skrev:
Jo men jag har väldigt dåliga erfarenheter av volvos garantihantering, så då nollas väl bådas våra erfarenheter mot varandra och vi får börja om på nytt? :) det finns säkert statistik! Men jag håller med dig i att tesla är ett skitföretag! De har dock gjort en otrolig bil i model s som skakat om hela oljeindustrin i grunden, och de ser fortfarande efter våra gamla bilar.
Det är bra att du känner så, jag säger i all välmening att man ska vara införstådd med att Tesla är ett väldigt annorlunda företag, som skapat onormalt bra produkter. De är bla i stort sett ensamma om att konsekvent inte följa ARNs beslut, det kan du se som en fördel men det innebär en tydlig osäkerhet, som man bara ska vara medveten om helt enkelt.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja gamle Krille håller som vanligt på och kör tummen upp på saker som han inte har en aning om precis som du, låt mig gissa, du har läst nyheterna och tror på allt du läser? Du har nämligen väldigt fel precis som Krille.
Har haft mina X inne på Tesla för massor av fel, ja det var massor av fel men inte en enda gång var det problem. De lyckades inte alltid men då kom de hem och hämtade bilen och lämnade fri lånebil ihop med att jag fick tillbaka min bil nytvättad både inne och ute som kompensation. Även efter garantin har de varit väldigt generösa med att laga bilen, tex. främre drivknutar som de har problem med på Xen.
I höstas köpte jag en BMW X5, nypris c:a 1500 000kr. Det är fel på säkerhetsbältet bak (upprullaren) så vid ett tillfälle innan vi visste det så hamnde det utanför dörren och plåten vid insteget klämdes sönder av softclose funktionen. BMWs svar? "Du får komma in med bilen så får vi göra en felsökning, hittar vi inget fel så får du betala för felsökningen."
Tesla har aldrig debiterat för felsökning när de inte hittat fel utan istället ursäktat sig för att de inte hittar felet.

Edit: Nu är det inte en sanning för alla såklart, men att säga att motsatsen gäller är helt fel.

Redigerat:
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är bra att du känner så, jag säger i all välmening att man ska vara införstådd med att Tesla är ett väldigt annorlunda företag, som skapat onormalt bra produkter. De är bla i stort sett ensamma om att konsekvent inte följa ARNs beslut, det kan du se som en fördel men det innebär en tydlig osäkerhet, som man bara ska vara medveten om helt enkelt.
Bra poäng, men helt irrelevant i diskussionen om att äga en äldre model s eftersom den inte har någon garanti och aldrig kommer att bli föremål för något utfall i ARN. Även om det kunde ske fram till för bara några år sedan eftersom tesla för dessa bilar hade en fullkomligt omatchad garanti, med 8 års fullständig garanti för hela bilen inkl motor och batteri och för obegränsat antal mil under dessa 8 år och heller inga motprestationskrav på service, som däremot andra tillverkare kräver, där växellådsras hos mercedes tex kan skyllas på försenad motorservice med motoroljebyte, fastän inga servicepunkter berör växellådan.

Är det förresten någon som har en grov kalkyl för kostnad av ägande av en annan elbil idag som klår en äldre model s? Vore intressant om det hänt något sedan jag scannade av hela marknaden för några år sedan och kom fram till min slutsats. Jag har inte lika bra koll nu och tänker att flera här i tråden säkert ligger närmare att köpa bil än jag och därför har jämfört mer nu.

Eller är model s vinnare, eftersom kritiken hittills handlat om dålig radio och diskussioner om hur många år utanför garantiperioden man gör saker på goodwill?

D
P PHPersson skrev:
Edit: Nu är det inte en sanning för alla såklart, men att säga att motsatsen gäller är helt fel.
Oklart vad du menar men jag har själv övervägande positiva erfarenheter men det är ju högst anekdotiskt och ganska ointressant. Däremot accepterar jag att företag är olika och Tesla har ju blivit stora mycket för att de är annorlunda och det yttrar sig på lite olika sätt.

Att du inte vill att det ska framföras kan jag inte riktigt ta hänsyn till, i Sverige har vi exempelvis ett arrangemang där man i ARN, med branschrepresentanter, enkelt kan avgöra konsumentärenden men Tesla struntar i detta, det ska man vara meveten om.

V varpan1 skrev:
Är det förresten någon som har en grov kalkyl för kostnad av ägande av en annan elbil idag som klår en äldre model s? Vore intressant om det hänt något sedan jag scannade av hela marknaden för några år sedan och kom fram till min slutsats. Jag har inte lika bra koll nu och tänker att flera här i tråden säkert ligger närmare att köpa bil än jag och därför har jämfört mer nu.

Eller är model s vinnare, eftersom kritiken hittills handlat om dålig radio och diskussioner om hur många år utanför garantiperioden man gör saker på goodwill?
En ny bil är "alltid" dyrare än en begagnad, man får jämföra äpplen och äpplen och där finns ingen bil som är nära en Model S.
D djac skrev:
Oklart vad du menar men jag har själv övervägande positiva erfarenheter men det är ju högst anekdotiskt och ganska ointressant. Däremot accepterar jag att företag är olika och Tesla har ju blivit stora mycket för att de är annorlunda och det yttrar sig på lite olika sätt.

Att du inte vill att det ska framföras kan jag inte riktigt ta hänsyn till, i Sverige har vi exempelvis ett arrangemang där man i ARN, med branschrepresentanter, enkelt kan avgöra konsumentärenden men Tesla struntar i detta, det ska man vara meveten om.
Du får såklart framföra vad du vill med att du skrev ”Det kan man aldrig ens hoppas på med Tesla såklart.” är direkt felaktigt så det är onödigt att skriva.
Vad gäller ARN så är det inget juridiskt bindande och får man rätt där bör man gå vidare genom en stämningsansökan. Jag försvarar inte att Tesla skiter i ARN men de är långt ifrån ensamma om att göra det och jag tror bilköpare är bland de petigaste konsumenterna man kan hitta.

T TypRätt skrev:
Om man inte ska plocka upp något på blocket så lär de bli först nästa år man skaffar elbil. Mina förutsättningar är att vi har en diesel kombi för långfärd och den har många mil kvar att gå. Men det är relativt ofta vi behöver vara på olika håll med barnens aktiviteter och egna bestyr. Så om det inte är långt man ska med en elbil vad tycker ni man ska köpa då? Eller ska man vänta och se om Slate blir något. Tycker det verkar som ett kul koncept.
Två saker.
Aldrig köpa elbil, till och med tillverkarna förutsätter att man leasa dom eftersom de inte själv ens vet hur bra kvaliteten är på batterierna och när man kollar in XC90 eller stora Mercedes GLS som ingen verkar vilja ha mer. Har varit på mässa i Munchen för några veckor sedan och kan bara säga varför betala 3-4 gånger mer för en bil som kommer från Europa eller USA när kvaliteten på "mässan" iaf är bättre med bilar från Kina.
Om du behöver en extra bil så leasa en BYD Seal "kombi" eftersom det måste man ha i Sverige. När du ska till fjällen eller ut i Europa på semestern ta Diesel bilen. Själv kör jag tesla Model Y sedan 2 år. Kommer välja Kinesiskt om ett år när leasingen går ut.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.