40 604 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Jag känner flera som jobbar i fordonsindustrin (inte Volvo PV, utan på lastbilssidan), de anser att Tesla är rent skräp byggmässigt (delarna passar dåligt ihop - ett exempel ä att dörrarna på MY ofta har en smutsrand vid/på dörrarna för att plåten inte ligger i linje mellan skärm/dörr/dörr/skärm). De brukar lyfta några andra punkter runt detta också.
Ingen av dem skulle kunna tänka sig en Tesla, märkena på deras bilar varierar - men ingen Tesla. De har i alla fall råd med en...
Ingen av dem skulle kunna tänka sig en Tesla, märkena på deras bilar varierar - men ingen Tesla. De har i alla fall råd med en...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Du har samma problem med bakdörrarna på XC60, bakhjulen sprutar in saltsmuts i skarvenpacman42 skrev:
Jag känner flera som jobbar i fordonsindustrin (inte Volvo PV, utan på lastbilssidan), de anser att Tesla är rent skräp byggmässigt (delarna passar dåligt ihop - ett exempel ä att dörrarna på MY ofta har en smutsrand vid/på dörrarna för att plåten inte ligger i linje mellan skärm/dörr/dörr/skärm). De brukar lyfta några andra punkter runt detta också.
Jag har haft två Teslor, och det är utan tvekan de bästa bilar jag har ägt. Innan dess körde jag en Volvo V60, men bytte senare över till den “ljusa sidan”.
När det gäller det moraliska i att äga en bil där Elon Musk – som har haft armen i den förbjudna vinkeln – äger cirka 15 % av företaget, kan det vara värt att sätta saker i perspektiv. Qatar Holding äger till exempel runt 17 % av det anrika bilföretaget Volkswagen. Ni vet, företaget där Hitler tog det första spadtaget till fabriken.
Det är också samma företag som manipulerade sina utsläppsvärden och orsakade stora mängder förtida dödsfall på grund av höga NOx-utsläpp. Dessutom fortsätter de att tillverka bilar med bensinmotorer.
Men Qatar anses kanske ändå vara en bra ägare?
I landet är homosexualitet förbjudet.
Al Thani-familjen har styrt i över hundra år.
Politiska partier är förbjudna.
Ekonomin bygger i stor utsträckning på olja och gas.
Det här är sådant som vissa brukar protestera mot när det gäller orättvisor i världen.
Eller?
När det gäller det moraliska i att äga en bil där Elon Musk – som har haft armen i den förbjudna vinkeln – äger cirka 15 % av företaget, kan det vara värt att sätta saker i perspektiv. Qatar Holding äger till exempel runt 17 % av det anrika bilföretaget Volkswagen. Ni vet, företaget där Hitler tog det första spadtaget till fabriken.
Det är också samma företag som manipulerade sina utsläppsvärden och orsakade stora mängder förtida dödsfall på grund av höga NOx-utsläpp. Dessutom fortsätter de att tillverka bilar med bensinmotorer.
Men Qatar anses kanske ändå vara en bra ägare?
I landet är homosexualitet förbjudet.
Al Thani-familjen har styrt i över hundra år.
Politiska partier är förbjudna.
Ekonomin bygger i stor utsträckning på olja och gas.
Det här är sådant som vissa brukar protestera mot när det gäller orättvisor i världen.
Eller?
Tror snarare de är livrädda för Semin, minns när Scanias VD för inte så många år sedan sa att el-lastbilar duger till att köra popcorn…pacman42 skrev:
Själv har jag sålt min av samma anledning men problemet är att de är så fruktansvärt bra så även om jag har samma åsikt som dig så överväger jag att köpa en Tesla igen ändå. Jag saknar så mycket bra grejer, men kanske beror det också på att BMWn är ”kass” så får väl ta tiden och åka och testa andra bilar. Personligen så går Kina bort, USA går bort (trots att jag köpt en USA byggd bil utan att jag visste om det), VW går bort. Inte så mycket kvar och skall jag tulla på mina principer kan jag lika gärna köpa Tesla igen. För i mina ögon är VW lika illa som Tesla och dessutom sämre (enligt mig).pacman42 skrev:
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nu är förvisso inte Musk bara en anonym ägare, utan även företagets frontfigur och vd.
Fast spelar det så stor roll egentligen? Och isf varför? Köper du en VW ger du lika mycket pengar till en stat som använder utländsk arbetskraft med slavliknande förhållanden, kvinnor (unga) måste be om lov för att åka utomlands etc. Är det så väldigt mycket mer ok?13th Marine skrev:
Ah men det där är en värdelös diskussion, det finns många missförhållanden i världen och många sätt att reagera, en del stödjer stadsmissionen, andra en djurrättsorganisation, bägge behövs och det är dumt att bråka om vem som gör bäst, de flesta gör ju inget.P PHPersson skrev:
Vi ser på strömmingarna att även om man inte är uttalad fascist, så är det rätt många som iaf inte ser det som ett tillräckligt problem när de gör sina val. Nu är det väl så (o)lyckligt att iaf i Europa så råkade många i målgruppen för Teslabilar också ha lite extra motstånd mot detta och därför faller försäljningen som en sten.
Det håller jag helt med om, tycker bara diskussionen blir konstig när man väljer bort en bil som dessutom tillverkas i Tyskland pga en galen person med autism. Inte för att rättfärdiga hans beteende men tycker ändå det är konstigt för att sedan köpa en annan bil utan att ta hänsyn alls till vem man sponsrar.D djac skrev:Ah men det där är en värdelös diskussion, det finns många missförhållanden i världen och många sätt att reagera, en del stödjer stadsmissionen, andra en djurrättsorganisation, bägge behövs och det är dumt att bråka om vem som gör bäst, de flesta gör ju inget.
Vi ser på strömmingarna att även om man inte är uttalad fascist, så är det rätt många som iaf inte ser det som ett tillräckligt problem när de gör sina val. Nu är det väl så (o)lyckligt att iaf i Europa så råkade många i målgruppen för Teslabilar också ha lite extra motstånd mot detta och därför faller försäljningen som en sten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
För mig spelar det roll, Tesla förknippas hårt med Musk, och Musks beteende smittar i mina ögon därmed av sig på bolaget Tesla.P PHPersson skrev:
Att låta Musk bete sig som han gör och låta honom fortsätta i sin roll som Tesla-Vd är gör att vi normaliserar den typen av beteende, vilket jag inte tycker är okej.
Men du tycker det är ok att normalisera och stötta Kina och Qatar eller hur tänker du där? Varför ens kasta skit med ena handen när du plockar upp med andra?13th Marine skrev:
Fast är det verkligen det, vad folk än engagerar sig i så kan jag hitta något som är värre och så är vi där igen, -varför gör du det när du kunde gjort detta?P PHPersson skrev:Det håller jag helt med om, tycker bara diskussionen blir konstig när man väljer bort en bil som dessutom tillverkas i Tyskland pga en galen person med autism. Inte för att rättfärdiga hans beteende men tycker ändå det är konstigt för att sedan köpa en annan bil utan att ta hänsyn alls till vem man sponsrar.