Ingen överhuvudtaget som kör v2x eller v2g?
Tar emot all användarinfo ni har!

Redigerat:
Jag håller ett öga öppet, men än så länge känns det inte moget.

Batterilagring sjunker ju i pris det med, priserna i Sverige är ju dopade av det gröna bidraget.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller ett öga öppet, men än så länge känns det inte moget.

Batterilagring sjunker ju i pris det med, priserna i Sverige är ju dopade av det gröna bidraget.
Sant, men ett rullande batterilager som inte tillhör fastigheten är ju riktigt åtråvärt!
Nästkommande ägare får bestämma över sitt eget batteri, och man rullarvidare med sitt eget.

K KTMLarsen skrev:
Sant, men ett rullande batterilager som inte tillhör fastigheten är ju riktigt åtråvärt!
Nästkommande ägare får bestämma över sitt eget batteri, och man rullarvidare med sitt eget.
Då tror jag inte man ska ha en VAG-bil idag, om man inte kan hitta ett sätt att låsa upp batteriet, Googles AI-sammanfattning säger 10kW effekt, men jag har ingen aning om det går att lita på.

Men ska inte nyare Kia också ha V2x?

EV9 ska ha v2x men känner ingen som använt det än

Finns ett flertal nya med rätt iso standard, men vill inte köpa en ny bil!

EV6an kanske har, den går ju att köpa med några år på nacken nuförtiden.

Nicke Nyfiken
K KTMLarsen skrev:
Hej kan du länka till den infon?
Den uträkningen byggde säkert på siffrorna som 13th Marine skrev.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
men köper man en idag måste man ju vara totalt ointresserad av hur man uppfattas....
Inte för att jag direkt överväger någon Tesla men jag är totalt och fullkomligt ointresserad av hur omvärlden uppfattar mina bilköp! Totalt!

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker det definitivt är skillnad på ett företag som för 80år sedan grundades av nazister, och ett företag vars profilerade Vd heilar på scen och stöttar partier långt ut på högerkanten just nu...
Jag håller med, de flesta borde kunna vara tydliga i sitt ställningstagande runt nazisympatisörer men idag tolererar uppenbarligen många detta, även i en svensk politisk kontext. Man kanske inte identifierar sig som nazist men har heller inga bekymmer med det.

När det gäller bilval så är det ju ofta väldigt subjektivt, några kanske är arga på tillverkarna som var inblandade i dieselgate, osv.

Sen tror jag ju att exempelvis Epsteinaffären är långt ifrån att vara över och att de flesta konsekvenserna ligger framför oss.

Jag tycker det är bättre att rangordna bilarna efter prestanda, sen tar man eventuell politisk avvägning på slutraden

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Precis men Tesla vinner fortfarande på effektivitet och slår många bilar med 100kWh batterier. Men visst kan man ladda hemma så gör det inte så stor skillnad men ladda på brf eller snabbladdare för 6kr kWh så blir det stor skillnad när din bil drar 50% mer.

Trotts att Tesla kanske inte laddar snabbast så är det inget problem då vi bara gör långa körningar på semester och då kombinerar vi laddning med fika eller lunch och får alltid springa iväg och flytta bilen när den är klar före oss..
Betänk också att om en bil drar 50% mer måste den ladda 50% smabbare… en mer intressant data hade varit tiden att ladda 30mils räckvidd från säg 10% batteri. Då tror jag Tesla skulle ligga, om inte i topp så relativt bra till.

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
G
Frugan skulle åka till Arlanda mitt i natten trodde 50% ~15 mil skulle räcka för 10 mil men med 3 mil kvar vart det akut laddning på Circle-K :(

Där stationen började krångla och "kidnappade" bilen i 45 min (Gick inte att avbryta laddningen och supporten kunde inte göra nått heller.)

• Wow
Pin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vilket nyanserat inlägg....

Extremt usla bilar kanske är att ta i, jag tror primärt det handlar om att man inte har krav på service. Det anmärkningsvärda är ju hjulupphängningarna, vilket varit Teslas återkommande problem genom alla år även om det blivit klart bättre.

Jag har kört en MY i snart 7000mil på 2,5 år. När jag lämnar in den om 5 månader och den är 3 år gammal kommer den troligtvis vara närmare 8000mil och 3 år gammal utan att ha besökt en verkstad nån gång. Detta upplägg skapar såklart ökad felfrekvens vid besiktning. Det finns ju dock inget som hindrar att man lämnar in bilen på service, det är bara inte ett krav för att garantier skall gälla.

Jag är alltså av motsatt åsikt när man säger att kvaliteten är ett skämt, en bil som rullat 7000mil utan service och fortfarande känns som ny i bilen utan märkbart slitage varken inne eller ute har inte dålig kvalitet. Om man sen privatleasar är ju detta helt irrelevant, då är det ju Tesla som står med risken.

Skulle jag köpa en ny om bolaget inte :
1. Var amerikanskt
2. Hade en VD med tveksamma värderingar på fler än ett sätt.
Ja mest troligt, alla fall som andra bil.
Sämsta bilen som säljs iaf kvallitetsmässigt. INGA andra bilar är ens i närheten.

Bengt-re Bengt-re skrev:
Sämsta bilen som säljs iaf kvallitetsmässigt. INGA andra bilar är ens i närheten.
Har du källa på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.