41 017 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Vilket nyanserat inlägg....Bengt-re skrev:
Extremt usla bilar kanske är att ta i, jag tror primärt det handlar om att man inte har krav på service. Det anmärkningsvärda är ju hjulupphängningarna, vilket varit Teslas återkommande problem genom alla år även om det blivit klart bättre.
Jag har kört en MY i snart 7000mil på 2,5 år. När jag lämnar in den om 5 månader och den är 3 år gammal kommer den troligtvis vara närmare 8000mil och 3 år gammal utan att ha besökt en verkstad nån gång. Detta upplägg skapar såklart ökad felfrekvens vid besiktning. Det finns ju dock inget som hindrar att man lämnar in bilen på service, det är bara inte ett krav för att garantier skall gälla.
Jag är alltså av motsatt åsikt när man säger att kvaliteten är ett skämt, en bil som rullat 7000mil utan service och fortfarande känns som ny i bilen utan märkbart slitage varken inne eller ute har inte dålig kvalitet. Om man sen privatleasar är ju detta helt irrelevant, då är det ju Tesla som står med risken.
Skulle jag köpa en ny om bolaget inte :
1. Var amerikanskt
2. Hade en VD med tveksamma värderingar på fler än ett sätt.
Ja mest troligt, alla fall som andra bil.
Ja, jag läste det också jag försvarar inte vare sig Tesla eller Musk men man brukar väl säga att man ska skilja på verk och person.L Liljeros skrev:Vilket nyanserat inlägg....
Extremt usla bilar kanske är att ta i, jag tror primärt det handlar om att man inte har krav på service. Det anmärkningsvärda är ju hjulupphängningarna, vilket varit Teslas återkommande problem genom alla år även om det blivit klart bättre.
Jag har kört en MY i snart 7000mil på 2,5 år. När jag lämnar in den om 5 månader och den är 3 år gammal kommer den troligtvis vara närmare 8000mil och 3 år gammal utan att ha besökt en verkstad nån gång. Detta upplägg skapar såklart ökad felfrekvens vid besiktning. Det finns ju dock inget som hindrar att man lämnar in bilen på service, det är bara inte ett krav för att garantier skall gälla.
Jag är alltså av motsatt åsikt när man säger att kvaliteten är ett skämt, en bil som rullat 7000mil utan service och fortfarande känns som ny i bilen utan märkbart slitage varken inne eller ute har inte dålig kvalitet. Om man sen privatleasar är ju detta helt irrelevant, då är det ju Tesla som står med risken.
Skulle jag köpa en ny om bolaget inte :
1. Var amerikanskt
2. Hade en VD med tveksamma värderingar på fler än ett sätt.
Ja mest troligt, alla fall som andra bil.
I mina ögon är Tesla fortfarande outstanding som elbil, bilarna blir stadigt bättre och mer prisvärda och konkurrenterna slirar. Det säljs ju några Teslor så en del bortser ju helt tydligt från allt Musk-skit.
Jag finner också det intressant att se vad bolaget gör, de har ju legat före marknaden länge. Att nu drar ner på personbilssidan och öka på robotar och robottaxi är ju rätt aggressivt. Tesla ligger ju hästlängder före de traditionella tillverkarna och knappt bakom de kinesiska men börjar ändå ge upp redan nu. Det är en rätt fet signal till europeerna som är flera generationer efter, vad ska de ta sig till?
Så långt efter tycker jag inte de traditionella tillverkarna är, snarare tvärtom på en hel del områden - laddhastighet, komfort, bättre instrumentering (ingen single-kinaskärn), bättre filhållningsassisten, handtag för att hålla sig i i taket, V2G/H e t c.
Det är trots allt bara en bil. Om den har tvspel inbyggt eller ej känns irrelevant. Enda stora punkterna där Tesla fortfarande leder tycker jag är servicefriheten samt elförbrukningen per mil.
Det är trots allt bara en bil. Om den har tvspel inbyggt eller ej känns irrelevant. Enda stora punkterna där Tesla fortfarande leder tycker jag är servicefriheten samt elförbrukningen per mil.
Jag tror det framförallt handlar om plattformen elbil där Tesla verkligen fungerar, dom har inte högst laddhastighet, störst batterier eller längst räckvidd men dom fungerar och är enkla att använda i vardagen för gemene man.B bhus2021 skrev:Så långt efter tycker jag inte de traditionella tillverkarna är, snarare tvärtom på en hel del områden - laddhastighet, komfort, bättre instrumentering (ingen single-kinaskärn), bättre filhållningsassisten, handtag för att hålla sig i i taket, V2G/H e t c.
Men övriga kommer ikapp med stormsteg och Tesla lever lite för mycket på gamla meriter...
Det är inte så jag menar, jag menar affärsmässigt, Tesla ligger strax efter kineserna i att få ner tillverkningskostnaderna men har ändå en hygglig vinst per bil, européerna är helt avhängda där, de är generationer efter i design och produktionsmetoder och kommer inte leva länge om de inte gör enorma investeringar och förändringar.B bhus2021 skrev:Så långt efter tycker jag inte de traditionella tillverkarna är, snarare tvärtom på en hel del områden - laddhastighet, komfort, bättre instrumentering (ingen single-kinaskärn), bättre filhållningsassisten, handtag för att hålla sig i i taket, V2G/H e t c.
Tesla som ligger så när väljer ändå att dra ner.
Tesla lägger ner X och S som står för 3% av försäljningen.D djac skrev:Det är inte så jag menar, jag menar affärsmässigt, Tesla ligger strax efter kineserna i att få ner tillverkningskostnaderna men har ändå en hygglig vinst per bil, européerna är helt avhängda där, de är generationer efter i design och produktionsmetoder och kommer inte leva länge om de inte gör enorma investeringar och förändringar.
Tesla som ligger så när väljer ändå att dra ner.
Men synd att det inte kommer nån billigare småbil.
Snacka om att ni extremvänster folk bara blir värre o värre för varje dag med era ständiga påhopp och smutskastningskampanjer. Utan minsta fakta sprider ni massa skit. Ser hur din polare Perstad på YouTube med jämna mellanrum lägger upp en video om hur då,inga Tesla är, men han som journalist borde veta att om man inte presenterar fakta så är det propaganda. Tyvärr är hans videos medveten propaganda och därför vill han inte berätta att felen det handlar om är gamla Model S bilar så därför berättar han inget om vilken model eller årsmodell eller vilken omfattning det handlar om. Ren o skär anti Musk propaganda, tycker det är riktigt lågt.Bengt-re skrev:
Sen är det märkligt att typ 99% av alla som säger att Tesla har extremt dålig kvalitet inte ens har ägt en Tesla själv. Jag har en Tesla och flera kompisar samt många arbetskamrater kör Tesla och vi är alla väldigt nöjda med våra problemfria bilar. Klart alla bilar kan ha några småproblem men Tesla ligger klart i top kan jag säga av egen erfarenhet. Orkar inte lista alla problem jag har haft med alla andra nya bilar jag haft innan, men den listan skulle bli lång.
Sen kan du kolla denna lista också.
https://carup.se/skrallen-tesla-slar-toyota-palitligast-av-alla-bilar/
Fråga 1: vilken bil har sämst kvalitet. Bil A som gör dyr påtvingad service varje år och där man fixar saker som kunder får betala och ibland saker som tillverkaren står för. Den bilen kanske har åtgärder varje år men går allting igenom besiktningen trotts flertal fel.
Bil B. Ingen påtvingad service och den blir ibland underkänd på besiktning för småsaker som är enkla att fixa. Tex i Tesla Service meny kan du själv justera ljus nivån upp och ner, Tesla förespråkar right to repair så det går t.ex. att släppa elektrisk handbroms och göra bromsservice själv, dessutom finns hela el schemat att se i bilens display i service läget.
Fråga 2. Vad är det för Nazze skitsnack du kommer med?? Idag ser man dessa personer på torgen i storstäderna varje helg och dom tillhör ju vänstern. Men förstår att ni vill rikta bort dessa händelser mot någon annan so förespråkar yttrandefrihet.
Fråga 3. Om Tesla nu är så extrem dåliga varför är det så många Taxi som väljer Tesla, det borde ju vara extremt dåligt för deras business om deras bilpark måste ständigt stå på verkstad för reparation?
Men jag antar att du inte ens åker bil utan kör cykel och äter gräs.
Precis men Tesla vinner fortfarande på effektivitet och slår många bilar med 100kWh batterier. Men visst kan man ladda hemma så gör det inte så stor skillnad men ladda på brf eller snabbladdare för 6kr kWh så blir det stor skillnad när din bil drar 50% mer.L Liljeros skrev:Jag tror det framförallt handlar om plattformen elbil där Tesla verkligen fungerar, dom har inte högst laddhastighet, störst batterier eller längst räckvidd men dom fungerar och är enkla att använda i vardagen för gemene man.
Men övriga kommer ikapp med stormsteg och Tesla lever lite för mycket på gamla meriter...
Trotts att Tesla kanske inte laddar snabbast så är det inget problem då vi bara gör långa körningar på semester och då kombinerar vi laddning med fika eller lunch och får alltid springa iväg och flytta bilen när den är klar före oss..
Lugna ner dig lite tänk på att dom är vänsterblivna och inte kan tänka själva..C Crank skrev:Snacka om att ni extremvänster folk bara blir värre o värre för varje dag med era ständiga påhopp och smutskastningskampanjer. Utan minsta fakta sprider ni massa skit. Ser hur din polare Perstad på YouTube med jämna mellanrum lägger upp en video om hur då,inga Tesla är, men han som journalist borde veta att om man inte presenterar fakta så är det propaganda. Tyvärr är hans videos medveten propaganda och därför vill han inte berätta att felen det handlar om är gamla Model S bilar så därför berättar han inget om vilken model eller årsmodell eller vilken omfattning det handlar om. Ren o skär anti Musk propaganda, tycker det är riktigt lågt.
Sen är det märkligt att typ 99% av alla som säger att Tesla har extremt dålig kvalitet inte ens har ägt en Tesla själv. Jag har en Tesla och flera kompisar samt många arbetskamrater kör Tesla och vi är alla väldigt nöjda med våra problemfria bilar. Klart alla bilar kan ha några småproblem men Tesla ligger klart i top kan jag säga av egen erfarenhet. Orkar inte lista alla problem jag har haft med alla andra nya bilar jag haft innan, men den listan skulle bli lång.
Sen kan du kolla denna lista också.
[länk]
Fråga 1: vilken bil har sämst kvalitet. Bil A som gör dyr påtvingad service varje år och där man fixar saker som kunder får betala och ibland saker som tillverkaren står för. Den bilen kanske har åtgärder varje år men går allting igenom besiktningen trotts flertal fel.
Bil B. Ingen påtvingad service och den blir ibland underkänd på besiktning för småsaker som är enkla att fixa. Tex i Tesla Service meny kan du själv justera ljus nivån upp och ner, Tesla förespråkar right to repair så det går t.ex. att släppa elektrisk handbroms och göra bromsservice själv, dessutom finns hela el schemat att se i bilens display i service läget.
Fråga 2. Vad är det för Nazze skitsnack du kommer med?? Idag ser man dessa personer på torgen i storstäderna varje helg och dom tillhör ju vänstern. Men förstår att ni vill rikta bort dessa händelser mot någon annan so förespråkar yttrandefrihet.
Fråga 3. Om Tesla nu är så extrem dåliga varför är det så många Taxi som väljer Tesla, det borde ju vara extremt dåligt för deras business om deras bilpark måste ständigt stå på verkstad för reparation?
Men jag antar att du inte ens åker bil utan kör cykel och äter gräs.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 273 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 273 inlägg
Tja, om man ska ha åsikter om tillverkare och deras politiska åsikter/handlingar etc är det många man kan ha åsikter om. Alla kinesiska bilar, inkl Volvo. Vem vill köpa amerikanskt idag så då går Ford etc bort. VW startades väl av nazisterna? Fler?Bengt-re skrev:
Koreanska bilar borde vara OK, men Japan var begick massor av krigsbrott under andra världskriget så….
Eller så kan man bara välja en bil som passar ens behov och plånbok istället för att göra bilköpet till ett politiskt budskap? Fritt val för alla 👍
Det är iaf ganska många som är nöjda eller mycket nöjda med sina Teslor, fast det räknas kanske inte?
Ja att hävda att det är extremt usla bilar är extremt korkat. Någon läser en artikel om dåliga besiktningsresultat och kombinerar det med sitt hat mot ägaren och bilmärket, och plötsligt är bilarna värdelösa.😂L Liljeros skrev:
Problemen ligger som du säger delvis i att Tesla inte kräver service för att alla garantier ska gälla. Det tolkar kreti och pleti som att bilarna är underhållsfria.
Att bromsar som knappt används och aldrig servas ger anmärkningar på besiktningen är ingen högoddsare.
Den allra vanligaste anmärkningen är feljusterat halvljus och dimljus. Det är dåligt av Tesla att släppa ut bilar från fabriken med felinställda ljus. Det går att få det justerat gratis på Teslas verkstäder. Eller så gör man en justering första gången man besiktigar bilen så är det problemet borta.
Kvar är den glappande hjulupphängningen, men frågan är hur omfattande det är.
Min Model Y passerar 8.000 mil om två dagar när vi kör till fjällen och bilen gick igenom besiktningen helt utan anmärkning eller muntligt påpekande förra veckan.
Jag bad besiktningskillen att vara supernoggran och kolla extra på hjulupphängningen, eftersom det var sista chansen att få eventuella anmärkningar åtgärdade på garantin. Men han hittade ingenting att anmärka på.
Han ställde sig frågande till anmärkningarna på hjulupphängningen från besiktningen i Danmark. Det är enligt honom ovanligt med dessa problem på Model Y i Sverige. Däremot sa han att 30-40% får anmärkning på ljusinställningen.
Jag har haft ett antal nya bilar genom åren och ingen annan bil än Teslan har gått de första 8.000 mil helt utan problem eller reparationer. Att jag även sluppit lämna in den på service är en annan stor fördel.
Jag kommer dock inte att byta till en ny Tesla nästa gång jag byter bil.
Men det beror absolut inte på någon bristande kvalitet eller att bilen är dålig. Tvärtom är det den bästa bilen jag haft.
Blir bara så trött på hur anti propaganda drevet går genom att ständigt skicka meddelande i alla forum och YouTube att Tesla är dåliga och aldrig visa någon statistik bakom sina påståenden.G Greger_08 skrev:
Jag har haft väldigt många nya bilar och ingen har vart helt problemfri dom första tre åren och alla har haft både problem och återkallelser av olika grad.
Min Tesla hade problem med länkarmarna precis som alla hade runt årsmodell 2021, men Tesla fixade det snabbt dagen efter på garantin.
Men konstigt att så många ikke Tesla ägare hävdar att Tesla är dåliga… 🤣. Bara det säger ju sitt, snackar någon illa om Tesla så fråga om dom haft en sljälv och be dom beskriva vila dyra problem dom haft.
Jag har kört väldigt många bilmärken och är inte märkesbunden på något sätt då jag sällan haft samma märke mer än två gånger på rad. Snart blir det min andra Tesla men om två år när andra bilen ska bytas ut så kan det bli vilket märke som helst för jag är nyfiken på nya saker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag tycker det definitivt är skillnad på ett företag som för 80år sedan grundades av nazister, och ett företag vars profilerade Vd heilar på scen och stöttar partier långt ut på högerkanten just nu...
Elon har aldrig Heilat på någon scen, det är bara extrem vänstern som försöker smutskasta han och han visste att dom skulle gå i den fällan när han gjorde Hjärtat till folket hälsningen. Och enligt er så är alla partier i opposition långt ut till höger, bara ett sätt att försöka trolla bort eran opposition.13th Marine skrev:
Haha, du är ju rolig du: https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk_salute_controversyC Crank skrev:Elon har aldrig Heilat på någon scen, det är bara extrem vänstern som försöker smutskasta han och han visste att dom skulle gå i den fällan när han gjorde Hjärtat till folket hälsningen. Och enligt er så är alla partier i opposition långt ut till höger, bara ett sätt att försöka trolla bort eran opposition.
Är det den här hälsningen du kallar "Hjärtat till folket hälsningen"? Övriga värden kallar det för nazisthälsning, välkommen ut från vilken garderob du nu har gömt dig i sedan 1945.