357 156 läst ·
6 044 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
VW laddar lika fort som Tesla om man förvärmer batteriet.P PHPersson skrev:
Men du och din fru molgam har ju flera Teslor så du vet ju säkerligen hur snabbt de laddar om du stoppar i sladden när du har kallt batteri.
Ja lika långsamt som på bilden..
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Min X från 2016 laddade snabbare med kallt batteri…Majgårdarna skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Okej. intressant att det är sån skillnad mot Storsockrets trots liknande utetemperaturer.P PHPersson skrev:
Men om jag tolkar det rätt så handlar detta om hur pass mycket bilen hinner förvärma batteriet innan laddning, står man väl vid stolpen så värms batteriet snabbare och man lär ha möjlighet till snabbare laddning efter en liten stund.
Kan nog bero på hur ”hårt” man kör. Batteriet borde vara mindre effektivt vid högre strömmar (=värme).13th Marine skrev:
Okej. intressant att det är sån skillnad mot Storsockrets trots liknande utetemperaturer.
Men om jag tolkar det rätt så handlar detta om hur pass mycket bilen hinner förvärma batteriet innan laddning, står man väl vid stolpen så värms batteriet snabbare och man lär ha möjlighet till snabbare laddning efter en liten stund.
Förvärmer genom att slå på värmen i appen 10 min innan. Då är bilen varm och skön och man slipper oftast skrapa rutorna. Dessutom så värms batteriet upp och bilen drarindre.Isakare skrev:
Bra tryck i värmen i min bil. Blir snabbt varm.
Har kollat nu och väldigt ca så är det lika många människor som har körkort som det finns bilar.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte heller att man för mycket ska stirra sig blind på körda mil per fordon när det man egentligen pratar om är körda mil per person. Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.
Ja, men egentligen är mil per person som sagt intressantare och det skevar som sagt åt andra hållet. Kör man mer än dubbelt så mycket som genomsnittsbilen rullar kör man således relativt sett väldigt mycket, så personer som kör över 3.000 mil per år måste statistiskt sett vara få.
Vilken fullständigt konstig delmängd att exkludera. Det bor exempelvis dubbelt så många människor i Stockholms län som i Norrland. Varför skulle vi exkludera de förra (och fler därtill) men räkna de senare när vi pratar svenska genomsnitt?
Acceptera bara att du har fel.
Då har jag från 10miljoner dragit bort alla under 18år och att det är ca 78% av resten som har körkort. Misstänker att det finns ytterligare människor som har körkort men som inte kör. Äldre kvinnor enligt mina fördomar.
Men datan kommer från olika år så det är väldigt ca som sagt.
Tyvärr är det bara privatägda bilar vilket jag tror överrepresenteras av korta körningar, har du samma data även för företagsägda? Annars säger det tyvärr inte så mycket. Mer än att kanske c:a 20% av alla är entusiastbilar.trähandtag skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Hur man än vänder och vrider det så kan man inte direkt påstå att det är vanligt att folk kör över 3000 mil om året. De gör en klar minoritet som gör det.
Oavsett det så är det väl som alltid, välj en bil som passar dig. Elbil är jättebra för vissa, hopplöst för andra. Sen vissa kör på ett sätt så snabb laddning är "nödvändigt", andra inte. Man kan exempelvis tillhöra gruppen som kör över 3000 mil om året utan att ha något behov alls av att ladda snabbt, medan en annan som kör kortare per år har behovet.
Oavsett det så är det väl som alltid, välj en bil som passar dig. Elbil är jättebra för vissa, hopplöst för andra. Sen vissa kör på ett sätt så snabb laddning är "nödvändigt", andra inte. Man kan exempelvis tillhöra gruppen som kör över 3000 mil om året utan att ha något behov alls av att ladda snabbt, medan en annan som kör kortare per år har behovet.
Efter att försökt följa tråden, idag mera förvirrad än tidigare, och att den ändrat fokus på sista tiden till att ska man välja elbil eller köra vidare bensin/diesel..
Borde inte en del av inläggen flyttas till tråden nedan som just nu ligger "död", men har den frågeställningen?
Kanske även olika trådar utifrån privat köp och företag/leasing, det är ju helt olika förutsättningar åtminstone ekonomiskt.
Nu allt blandas allt ,,,,,,
För tidigt att köpa elbil?
Borde inte en del av inläggen flyttas till tråden nedan som just nu ligger "död", men har den frågeställningen?
Kanske även olika trådar utifrån privat köp och företag/leasing, det är ju helt olika förutsättningar åtminstone ekonomiskt.
Nu allt blandas allt ,,,,,,
För tidigt att köpa elbil?
Självklart är det en minoritet, ingen har väl sagt något annat tror jag. Men om man tittar bara på elbilar skulle jag gissa att det är nära 50% som kör över 2000mil per år. Men även körsträckan per år är rätt så ointressant, det intressanta är väl hur många som har behovet att snabbladda med sina elbilar och där tror jag vi hamnar på 95%. Tar vi det vidare ett steg till och hur många som anser att det är problem med snabbladdning med dagens bilar är väl det den mest intressanta frågeställningen. Min gissning är 1/3.Fairlane skrev:
Hur man än vänder och vrider det så kan man inte direkt påstå att det är vanligt att folk kör över 3000 mil om året. De gör en klar minoritet som gör det.