P PHPersson skrev:
Tragiskt att VW är så långt efter… jag är seriöst orolig för europas bilfabriker.
Vad var SoC på bilen du delade bilden från?

Storsockret
13th Marine 13th Marine skrev:
Du som uppenbarligen kör en ID7, vad är det för något vi tittar på egentligen?

Att om bilen får 1:25h så kan den förvärma batteriet så att den kan ladda med 109kW?
ja, och förmodligen högre sen då eftersom på 1.25 så kommer man ju en bit och då är soc lägre

Majgårdarna
P PHPersson skrev:
Tragiskt att VW är så långt efter… jag är seriöst orolig för europas bilfabriker.
VW laddar lika fort som Tesla om man förvärmer batteriet.
Men du och din fru molgam har ju flera Teslor så du vet ju säkerligen hur snabbt de laddar om du stoppar i sladden när du har kallt batteri.
Ja lika långsamt som på bilden..

Här är för övrigt laddkurvan på en ID7 Pro med 82kWh-batteriet:
Laddkurva för Volkswagen ID.7 Pro med 82kWh-batteri, visar laddhastighet mot batteriets laddningsnivå (SoC), med topp på ca 110kW vid 54% SoC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det stämmer ju bra att man vid 54% SoC får ungefär 110kW.

Så frågan är ju vad bilen som startade diskussionen hade för SoC, 75%?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
VW laddar lika fort som Tesla om man förvärmer batteriet.
Men du och din fru molgam har ju flera Teslor så du vet ju säkerligen hur snabbt de laddar om du stoppar i sladden när du har kallt batteri.
Ja lika långsamt som på bilden..
Min X från 2016 laddade snabbare med kallt batteri…

Här är för övrigt laddkurvan på en ID7 Pro med 82kWh-batteriet:
[bild]
Så det stämmer ju bra att man vid 54% SoC får ungefär 110kW.

Så frågan är ju vad bilen som startade diskussionen hade för SoC, 75%?
Nej ca 30-40% men vet inte exakt -11

P PHPersson skrev:
Nej ca 30-40% men vet inte exakt -11
Okej. intressant att det är sån skillnad mot Storsockrets trots liknande utetemperaturer.

Men om jag tolkar det rätt så handlar detta om hur pass mycket bilen hinner förvärma batteriet innan laddning, står man väl vid stolpen så värms batteriet snabbare och man lär ha möjlighet till snabbare laddning efter en liten stund.

Okej. intressant att det är sån skillnad mot Storsockrets trots liknande utetemperaturer.

Men om jag tolkar det rätt så handlar detta om hur pass mycket bilen hinner förvärma batteriet innan laddning, står man väl vid stolpen så värms batteriet snabbare och man lär ha möjlighet till snabbare laddning efter en liten stund.
Kan nog bero på hur ”hårt” man kör. Batteriet borde vara mindre effektivt vid högre strömmar (=värme).

Isakare Isakare skrev:
Hur är värme komforten i era elbilar ??
Läste om en som efter några år i en Enyac har bytt till diesel Audi och uppskattade att inte frysa om fötterna längre.
Förvärmer genom att slå på värmen i appen 10 min innan. Då är bilen varm och skön och man slipper oftast skrapa rutorna. Dessutom så värms batteriet upp och bilen drarindre.
Bra tryck i värmen i min bil. Blir snabbt varm.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte heller att man för mycket ska stirra sig blind på körda mil per fordon när det man egentligen pratar om är körda mil per person. Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.

Ja, men egentligen är mil per person som sagt intressantare och det skevar som sagt åt andra hållet. Kör man mer än dubbelt så mycket som genomsnittsbilen rullar kör man således relativt sett väldigt mycket, så personer som kör över 3.000 mil per år måste statistiskt sett vara få.

Vilken fullständigt konstig delmängd att exkludera. Det bor exempelvis dubbelt så många människor i Stockholms län som i Norrland. Varför skulle vi exkludera de förra (och fler därtill) men räkna de senare när vi pratar svenska genomsnitt?

Acceptera bara att du har fel.
Har kollat nu och väldigt ca så är det lika många människor som har körkort som det finns bilar.
Då har jag från 10miljoner dragit bort alla under 18år och att det är ca 78% av resten som har körkort. Misstänker att det finns ytterligare människor som har körkort men som inte kör. Äldre kvinnor enligt mina fördomar.
Men datan kommer från olika år så det är väldigt ca som sagt.

Här kommer en sammanställning från TRAFA år 2022 avseende årliga körsträckor i olika intervall.
Excel-tabell över årliga körsträckor för privatägda personbilar 2022 med genomsnitt 1082 och median 996, uppdelat i olika intervallprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Här kommer en sammanställning från TRAFA år 2022 avseende årliga körsträckor i olika intervall.
[bild]
Tyvärr är det bara privatägda bilar vilket jag tror överrepresenteras av korta körningar, har du samma data även för företagsägda? Annars säger det tyvärr inte så mycket. Mer än att kanske c:a 20% av alla är entusiastbilar.

Fairlane
Hur man än vänder och vrider det så kan man inte direkt påstå att det är vanligt att folk kör över 3000 mil om året. De gör en klar minoritet som gör det.

Oavsett det så är det väl som alltid, välj en bil som passar dig. Elbil är jättebra för vissa, hopplöst för andra. Sen vissa kör på ett sätt så snabb laddning är "nödvändigt", andra inte. Man kan exempelvis tillhöra gruppen som kör över 3000 mil om året utan att ha något behov alls av att ladda snabbt, medan en annan som kör kortare per år har behovet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Efter att försökt följa tråden, idag mera förvirrad än tidigare, och att den ändrat fokus på sista tiden till att ska man välja elbil eller köra vidare bensin/diesel..
Borde inte en del av inläggen flyttas till tråden nedan som just nu ligger "död", men har den frågeställningen?
Kanske även olika trådar utifrån privat köp och företag/leasing, det är ju helt olika förutsättningar åtminstone ekonomiskt.
Nu allt blandas allt ,,,,,,

För tidigt att köpa elbil?

• Gilla
Nicke Nyfiken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur man än vänder och vrider det så kan man inte direkt påstå att det är vanligt att folk kör över 3000 mil om året. De gör en klar minoritet som gör det.

Oavsett det så är det väl som alltid, välj en bil som passar dig. Elbil är jättebra för vissa, hopplöst för andra. Sen vissa kör på ett sätt så snabb laddning är "nödvändigt", andra inte. Man kan exempelvis tillhöra gruppen som kör över 3000 mil om året utan att ha något behov alls av att ladda snabbt, medan en annan som kör kortare per år har behovet.
Självklart är det en minoritet, ingen har väl sagt något annat tror jag. Men om man tittar bara på elbilar skulle jag gissa att det är nära 50% som kör över 2000mil per år. Men även körsträckan per år är rätt så ointressant, det intressanta är väl hur många som har behovet att snabbladda med sina elbilar och där tror jag vi hamnar på 95%. Tar vi det vidare ett steg till och hur många som anser att det är problem med snabbladdning med dagens bilar är väl det den mest intressanta frågeställningen. Min gissning är 1/3.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.