357 156 läst ·
6 044 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Ja.A Andreas Mur skrev:
Nej, jag utgår från statistik. Jag kör klart mer än snittet.A Andreas Mur skrev:
Jag ber om ursäkt å statistikens vägnar.A Andreas Mur skrev:
Nej, det gör det inte. Det är nog som mest någon eller ett par procent.A Andreas Mur skrev:
Du överdriver din laddprestanda rätt rejält, en het sommardag kan du komma upp i det när allt är perfekt men ge dig ut nu och du gör det inte med din bil, extremt tröttsamt.. och sedan som andra säger hur ofta kommer du till en max med pumpar stående… du överdriver nåt så enormt.. jag är nöjd med elbil generellt men jag har inget behov, som du tycks, ha av att skönmåla min bil.Nötegårdsgubben skrev:
Va? 50 kWh laddning utöver fullt batteri ger 64 % extra laddning. Det tror jag att jag laddar på en halvtimme. Och med totalt 127 kWh på 50 mil har jag en möjlig snittförbrukning på över 2,5 kWh/mil.
Jag tror du missförstått siffrorna. Medvetet eller ej.
Att jag börjar med fullt batteri är dels helt normalt, dels något jag varit tydlig med hela tiden att det är så jag tycker man ska räkna.
Vill någon börja en resa med tomt batteri förklarar de lämpligen det i förutsättningarna, eftersom det är ett besynnerligt val.
Kör jag till Göteborg startar jag med fullt batteri och räknar med att stanna och äta något i typ Jönköping och ladda samtidigt. Att räkna eller resonera på ett annat sätt vore mig främmande och jag tror det gäller de flesta elbilsförare. Att börja dagen med batteriet fullt med billig hemladdad el är ju en av de stora fördelarna med elbil.
Jag beklagar om dina argument är slut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det här är en faktisk laddsession från i höstas.A Andreas Mur skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite lång för att vara optimal, men ändå nära 90 kW. Att snitta 100 kW på sommaren vid laddningar upp till 50 kWh gör jag regelmässigt.
Jag vet inte varför det skulle vara så svårt att tro.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag tror absolut att det finns de i norra Sverige som kör mycket, men även de som kör väldigt lite. I små orter är avstånden små även i norr och långt ifrån alla rör sig frekvent utanför hemorten.A Andreas Mur skrev:
Därtill bor bara drygt tio procent av Sveriges befolkning i Norrland. Så även om tio procent av dessa skulle köra extremt mycket står de bara för en procent av landets befolkning.
Nötegårdsgubben skrev:
Det här är en faktisk laddsession från i höstas.
[bild]
Lite lång för att vara optimal, men ändå nära 90 kW. Att snitta 100 kW på sommaren vid laddningar upp till 50 kWh gör jag regelmässigt.
Jag vet inte varför det skulle vara så svårt att Exalt
Nötegårdsgubben skrev:
Det blir nog fel att gå på statistik här, det finns mängder med bilar som inte rullar något alls. Jag har tex 2st som går kanske 10mil var max per år.Nötegårdsgubben skrev:
Så om man på bilar som används som bruksbilar / tjänstebilar skulle jag gissa att du får en helt annan siffra. Speciellt också om du tar bort de som bor i en storstad och sällan åker långt.
Då var det väl 18-20 grader, bättre förutsättningar är svårt att hitta. Det var sommarvärme då i princip.Nötegårdsgubben skrev:
Men jag har pratat om laddhastighet ända sedan bilden på ID7an. Tycker att ladda x antar km på en viss tid är det som är intressant.Nötegårdsgubben skrev:
Va? 50 kWh laddning utöver fullt batteri ger 64 % extra laddning. Det tror jag att jag laddar på en halvtimme. Och med totalt 127 kWh på 50 mil har jag en möjlig snittförbrukning på över 2,5 kWh/mil.
Jag tror du missförstått siffrorna. Medvetet eller ej.
Att jag börjar med fullt batteri är dels helt normalt, dels något jag varit tydlig med hela tiden att det är så jag tycker man ska räkna.
Vill någon börja en resa med tomt batteri förklarar de lämpligen det i förutsättningarna, eftersom det är ett besynnerligt val.
Kör jag till Göteborg startar jag med fullt batteri och räknar med att stanna och äta något i typ Jönköping och ladda samtidigt. Att räkna eller resonera på ett annat sätt vore mig främmande och jag tror det gäller de flesta elbilsförare. Att börja dagen med batteriet fullt med billig hemladdad el är ju en av de stora fördelarna med elbil.
Jag beklagar om dina argument är slut.
Tex åker jag ofta till kunder många mil bort, jag kan inte be att få ladda hos dem utan när jag skall åka hem är jag just i den situationen att batteriet närmar sig tomt och jag skall tillbaka. Vet inte hur du gör men hälsar jag på vänner så ber jag inte att få ladda säg 70kWh. Skulle aldrig kunna med det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag tror inte heller att man för mycket ska stirra sig blind på körda mil per fordon när det man egentligen pratar om är körda mil per person. Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.P PHPersson skrev:
Ja, men egentligen är mil per person som sagt intressantare och det skevar som sagt åt andra hållet. Kör man mer än dubbelt så mycket som genomsnittsbilen rullar kör man således relativt sett väldigt mycket, så personer som kör över 3.000 mil per år måste statistiskt sett vara få.P PHPersson skrev:
Vilken fullständigt konstig delmängd att exkludera. Det bor exempelvis dubbelt så många människor i Stockholms län som i Norrland. Varför skulle vi exkludera de förra (och fler därtill) men räkna de senare när vi pratar svenska genomsnitt?P PHPersson skrev:
Acceptera bara att du har fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det var säkert sommarvärme på sommaren, det är en korrekt observation. Det är det väl å andra sidan rimligt att det är om man pratar sommarförhållanden.P PHPersson skrev:
Jag tog en slumpvis vald dag då jag laddade mycket. (Rent av lite för mycket för att beviset skulle vara entydigt till min fördel.) Att den dagen var representativ för det vi pratade om var väl bra?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Håller med om att det i sig är ett intressant mått. Men du får nog finna dig i att behöva leverera ett bättre resonemang än exempelvis bilden i nedanstående inlägg om du vill ha en diskussion om något annat än att det du presenterar är en nidbild eller om att de förutsättningar du beskriver är relativt hanterbara.P PHPersson skrev:
Får inte med själva bilden i citatetP PHPersson skrev:
Ok. Är det din bild att du är representativ för särskilt många om du ofta har kunder du åker till något/några tiotal mil bort? Och räcker batteriet som du säger tur och retur förstår jag inte riktigt problemet; då har du ju bränslemässigt optimerat din resa om något.P PHPersson skrev:
Beror på vem det är, men generellt har jag inte mina vänner på 30+ mils avstånd så att det behövs. Men jag har sådana vänner, som av en händelse med elbil och då blir det ju en ömsesidig nytta om man kan ladda hos varandra vid sådana besök. Så det gör vi.P PHPersson skrev:
Men generellt sett nej, och inte heller finns det något behov hos den stora mängd av bekantskapskretsen som finns på närmare håll.
På landet sommartid med relativt mycket långväga gäster trugar jag dock ofta på dem el likväl som mat och husrum. Generellt sett är el något jag har lättare att bjuda på än be om.
Problemet i såna här situationer är att det som de som är negativa väljer att prata om är sällan eller aldrig-händelser och därför har få elbilsägare erfarenheter som kan användas. Normala bilförare upplever inga problem men stora fördelar.P PHPersson skrev:
Men ditt sista påstående är ju rätt och kan appliceras på alla bilar, grunden är ju att ingen bil är universell och perfekt för allt.
