A Andreas Mur skrev:
Få andra, tycker du??
Ja.
A Andreas Mur skrev:
Du utgår från dig själv och tänker att andra gör lika..
Nej, jag utgår från statistik. Jag kör klart mer än snittet.
A Andreas Mur skrev:
ganska respekt löst mot alla som bor i vårt avlånga land.
Jag ber om ursäkt å statistikens vägnar.
A Andreas Mur skrev:
Finns mängder av folk som kör mer än de 3000 per år som jag kör.
Nej, det gör det inte. Det är nog som mest någon eller ett par procent.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Va? 50 kWh laddning utöver fullt batteri ger 64 % extra laddning. Det tror jag att jag laddar på en halvtimme. Och med totalt 127 kWh på 50 mil har jag en möjlig snittförbrukning på över 2,5 kWh/mil.

Jag tror du missförstått siffrorna. Medvetet eller ej.

Att jag börjar med fullt batteri är dels helt normalt, dels något jag varit tydlig med hela tiden att det är så jag tycker man ska räkna.

Vill någon börja en resa med tomt batteri förklarar de lämpligen det i förutsättningarna, eftersom det är ett besynnerligt val.

Kör jag till Göteborg startar jag med fullt batteri och räknar med att stanna och äta något i typ Jönköping och ladda samtidigt. Att räkna eller resonera på ett annat sätt vore mig främmande och jag tror det gäller de flesta elbilsförare. Att börja dagen med batteriet fullt med billig hemladdad el är ju en av de stora fördelarna med elbil.

Jag beklagar om dina argument är slut.
Du överdriver din laddprestanda rätt rejält, en het sommardag kan du komma upp i det när allt är perfekt men ge dig ut nu och du gör det inte med din bil, extremt tröttsamt.. och sedan som andra säger hur ofta kommer du till en max med pumpar stående… du överdriver nåt så enormt.. jag är nöjd med elbil generellt men jag har inget behov, som du tycks, ha av att skönmåla min bil.

Ja.

Så du tror inte att man kör en hel del lm man bor i norra Sverige, sluta nu.

Om jag hade kört mycket bil i jobbet hade jag skaffat en Lucid Air Grand Touring. Den har rejäl räckvidd: Tabell som visar Lucid Air Grand Tourings räckvidd mellan 530-1005 km under olika väderförhållanden och dess långdistansegenskaper med 5/5 stjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Du överdriver din laddprestanda rätt rejält, en het sommardag kan du komma upp i det när allt är perfekt men ge dig ut nu och du gör det inte med din bil,
Det här är en faktisk laddsession från i höstas.
Laddningsinformation med datum och tid 2025-09-28 12:34, plats Örebro UFC 2.2, varaktighet 43 minuter och 64.47 kWh förbrukade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite lång för att vara optimal, men ändå nära 90 kW. Att snitta 100 kW på sommaren vid laddningar upp till 50 kWh gör jag regelmässigt.

Jag vet inte varför det skulle vara så svårt att tro.

• Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Så du tror inte att man kör en hel del lm man bor i norra Sverige, sluta nu.
Jag tror absolut att det finns de i norra Sverige som kör mycket, men även de som kör väldigt lite. I små orter är avstånden små även i norr och långt ifrån alla rör sig frekvent utanför hemorten.

Därtill bor bara drygt tio procent av Sveriges befolkning i Norrland. Så även om tio procent av dessa skulle köra extremt mycket står de bara för en procent av landets befolkning.

• Gilla
djac
  • Laddar…
[bild]
Lite lång för att vara optimal, men ändå nära 90 kW. Att snitta 100 kW på sommaren vid laddningar upp till 50 kWh gör jag regelmässigt.

Jag vet inte varför det skulle vara så svårt att Exalt
[bild]

Ja.

Det blir nog fel att gå på statistik här, det finns mängder med bilar som inte rullar något alls. Jag har tex 2st som går kanske 10mil var max per år.
Så om man på bilar som används som bruksbilar / tjänstebilar skulle jag gissa att du får en helt annan siffra. Speciellt också om du tar bort de som bor i en storstad och sällan åker långt.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
[bild]

Då var det väl 18-20 grader, bättre förutsättningar är svårt att hitta. Det var sommarvärme då i princip.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Va? 50 kWh laddning utöver fullt batteri ger 64 % extra laddning. Det tror jag att jag laddar på en halvtimme. Och med totalt 127 kWh på 50 mil har jag en möjlig snittförbrukning på över 2,5 kWh/mil.

Jag tror du missförstått siffrorna. Medvetet eller ej.

Att jag börjar med fullt batteri är dels helt normalt, dels något jag varit tydlig med hela tiden att det är så jag tycker man ska räkna.

Vill någon börja en resa med tomt batteri förklarar de lämpligen det i förutsättningarna, eftersom det är ett besynnerligt val.

Kör jag till Göteborg startar jag med fullt batteri och räknar med att stanna och äta något i typ Jönköping och ladda samtidigt. Att räkna eller resonera på ett annat sätt vore mig främmande och jag tror det gäller de flesta elbilsförare. Att börja dagen med batteriet fullt med billig hemladdad el är ju en av de stora fördelarna med elbil.

Jag beklagar om dina argument är slut.
Men jag har pratat om laddhastighet ända sedan bilden på ID7an. Tycker att ladda x antar km på en viss tid är det som är intressant.
Tex åker jag ofta till kunder många mil bort, jag kan inte be att få ladda hos dem utan när jag skall åka hem är jag just i den situationen att batteriet närmar sig tomt och jag skall tillbaka. Vet inte hur du gör men hälsar jag på vänner så ber jag inte att få ladda säg 70kWh. Skulle aldrig kunna med det.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det blir nog fel att gå på statistik här, det finns mängder med bilar som inte rullar något alls. Jag har tex 2st som går kanske 10mil var max per år.
Jag tror inte heller att man för mycket ska stirra sig blind på körda mil per fordon när det man egentligen pratar om är körda mil per person. Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.
P PHPersson skrev:
Så om man på bilar som används som bruksbilar / tjänstebilar skulle jag gissa att du får en helt annan siffra.
Ja, men egentligen är mil per person som sagt intressantare och det skevar som sagt åt andra hållet. Kör man mer än dubbelt så mycket som genomsnittsbilen rullar kör man således relativt sett väldigt mycket, så personer som kör över 3.000 mil per år måste statistiskt sett vara få.
P PHPersson skrev:
Speciellt också om du tar bort de som bor i en storstad och sällan åker långt.
Vilken fullständigt konstig delmängd att exkludera. Det bor exempelvis dubbelt så många människor i Stockholms län som i Norrland. Varför skulle vi exkludera de förra (och fler därtill) men räkna de senare när vi pratar svenska genomsnitt?

Acceptera bara att du har fel.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Då var det väl 18-20 grader, bättre förutsättningar är svårt att hitta. Det var sommarvärme då i princip.
Det var säkert sommarvärme på sommaren, det är en korrekt observation. Det är det väl å andra sidan rimligt att det är om man pratar sommarförhållanden.

Jag tog en slumpvis vald dag då jag laddade mycket. (Rent av lite för mycket för att beviset skulle vara entydigt till min fördel.) Att den dagen var representativ för det vi pratade om var väl bra?

P PHPersson skrev:
Men jag har pratat om laddhastighet ända sedan bilden på ID7an. Tycker att ladda x antar km på en viss tid är det som är intressant.
Håller med om att det i sig är ett intressant mått. Men du får nog finna dig i att behöva leverera ett bättre resonemang än exempelvis bilden i nedanstående inlägg om du vill ha en diskussion om något annat än att det du presenterar är en nidbild eller om att de förutsättningar du beskriver är relativt hanterbara.
P PHPersson skrev:
ID7 -11 grader
Verkar som VWs brillianta batterihantering går i arv. 26kW / 78kW skulle iaf jag inte vara nöjd med 2025.
Får inte med själva bilden i citatet

P PHPersson skrev:
Tex åker jag ofta till kunder många mil bort, jag kan inte be att få ladda hos dem utan när jag skall åka hem är jag just i den situationen att batteriet närmar sig tomt och jag skall tillbaka.
Ok. Är det din bild att du är representativ för särskilt många om du ofta har kunder du åker till något/några tiotal mil bort? Och räcker batteriet som du säger tur och retur förstår jag inte riktigt problemet; då har du ju bränslemässigt optimerat din resa om något.
P PHPersson skrev:
Vet inte hur du gör men hälsar jag på vänner så ber jag inte att få ladda säg 70kWh. Skulle aldrig kunna med det.
Beror på vem det är, men generellt har jag inte mina vänner på 30+ mils avstånd så att det behövs. Men jag har sådana vänner, som av en händelse med elbil och då blir det ju en ömsesidig nytta om man kan ladda hos varandra vid sådana besök. Så det gör vi.

Men generellt sett nej, och inte heller finns det något behov hos den stora mängd av bekantskapskretsen som finns på närmare håll.

På landet sommartid med relativt mycket långväga gäster trugar jag dock ofta på dem el likväl som mat och husrum. Generellt sett är el något jag har lättare att bjuda på än be om.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Jag gillar elbilar men jag fullkomligt hatar att säljare och kunder för den delen inte kan vara mer ärliga. Dessutom kan ingen erkänna att en elbil inte är för alla. Vad är det som inte är sant?
Problemet i såna här situationer är att det som de som är negativa väljer att prata om är sällan eller aldrig-händelser och därför har få elbilsägare erfarenheter som kan användas. Normala bilförare upplever inga problem men stora fördelar.

Men ditt sista påstående är ju rätt och kan appliceras på alla bilar, grunden är ju att ingen bil är universell och perfekt för allt.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
3 307an skrev:
Nu kanske man inte köper en bil för att den håller värdet? Jag köper för att det ska fungera, det finns de som har 7 år garanti och som fungerar klockrent, jag har min tredje ;)
Då är det väl i första hand statsobligationer man kikar på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.