357 156 läst ·
6 044 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Du svarar nog inte på frågan "Vilken elbil skall man köpa 2025?" utan snarare frågan "Vilken elbil skulle du köpa 2025?"P PHPersson skrev:
Svaret på frågan "vilken elbil skall man köpa?" är snarare "det beror helt på hur du kör, hur mycket du är beredd att betala, vilka krav du har etc".
Jag är hyfsat intresserad av bilar utan att vara fanatisk och jag gillar din lista, även om jag skulle välja bort Teslan och kanske även de andra av ekonomiska skäl, det är inte alltid jag köper bilen jag drömmer om, utan tvärtom blir det oftast en som uppfyller tillräckligt mycket. Då jag är intresserad av bilar fick jag en fråga av en kompis för några år sen om vilken bil han borde köpa. Det är en person som är rätt ointresserad av bilar, ointresserad av status, 0-100 är helt ointressant etc, han vill ha en bilsom tar honom från A till B. Trygghet och säkerhet värderar han högt. De bilar jag rekommenderade honom att titta på skulle jag aldrig välja själv. Men han köpte en av de modellerna och körde i många och och var lyrisk. Den uppfyllde hans kravbild perfekt. Så är det väl med alla bilar, vissa passar en bra, andra sämre.
Företagsägda personbilar har en genomsnittlig årlig körsträcka på 1280 mil vilket inte är speciellt mycket högre än för privatägda bilar.P PHPersson skrev:
https://www.trafa.se/globalassets/s...rackor/2024/korstrackor-2024---2025-09-18.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Och ändå så visade sig min känsla och mina överslagsberäkningar slå din och dina.P PHPersson skrev:Jag vet inte exakt varför vi har den här diskussionen men jag vet att du är ute på hal is. Jag misstänker att du inte är så van med matematisk statistik…
Att det är många som kör långt och har det behovet tror du inte på?
”Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.”
Där hade du nog bara otur när du tänkte? Du kan ju inte börja räkna in människor som inte har körkort lika lite som du kan räkna in entusiastbilar.
Så du får nog acceptera att det är du som har fel.
Det var inte jag som påstod att det var varmt, det var du. Min ambition var att visa på en realistisk, verklig bild av vad typen av bilar vi diskuterade faktiskt laddade.P PHPersson skrev:
Jag vet inte riktigt vad din ambition med utbytet var eller är.
Min bild ovan var tagen för att försöka beskriva en representativ bild av verkligheten, din bedömer jag var till för att visa att något var dåligt.P PHPersson skrev:
Verkligheten är att batteriet både enkelt kan förvärmas och att laddeffekten successivt stiger när man börjar ladda ett kallt batteri. Som andra påpekat vet vi inte heller hur tomt batteriet var. Jag tror alltså att en mätning av faktisk laddeffekt om bilen hade laddats i den situationen hade blivit bättre än vad bilden antydde.
Kort sagt, bilden upplevdes mer vara tagen för att sprida ett förklenande budskap än att ge en reell bild av verkligheten. Och som ägare av en liknande (men tekniskt något sämre) bil valde jag att ifrågasätta narrativet.
Jag tror ärligt talat att det är du som är insnöad om att din situation och dina preferenser är representativa.P PHPersson skrev:
Jag har upprepade gånger skrivit att jag förstår att andra har andra preferenser och behov än jag. Du verkar ha en mindre öppen inställning och tro att jag skriver det jag gör utan förståelse för andra (hur du nu läser in det om du gör det).
Jag har som sagt inget problem med om du inte är nöjd med en ID7:a, även om jag påtalat (och nu fått vatten på min kvarn från den statistik andra tagit fram) att dina behov är tämligen icke-representativa.
Det förvånade mig faktiskt lite, jag hade nog tippat på fler körkort än bilar.P PHPersson skrev:
Delar den uppfattningen och fördomen.P PHPersson skrev:
Och ändå visade den statistik @trähandtag och @Krille4 fått fram att min känsla om att bara någon eller ett par procent kör mer än du var rätt nära sanningen. Jag hade nog något fel, det är säkert 3–4 % givet att företagsbilarna låg på 120 % av de privatägda, men jag skriver nog det som hyfsat rätt ändå.
Statistiken saknar tillräckligt med data för att säga vara sig det ens eller andra.Nötegårdsgubben skrev:
Min ambition var vara att belysa att laddning på vintertid i en ID7a är väldigt långt efter de bästa konkurrenterna. Inte att just den laddningen vid den tidpunkten var 100% korrekt.Nötegårdsgubben skrev:
Det var det inte men jag tycker det är tråkigt och oroande att det är så dåligt även på en ”ny” VW.Nötegårdsgubben skrev:
Min bild ovan var tagen för att försöka beskriva en representativ bild av verkligheten, din bedömer jag var till för att visa att något var dåligt.
Verkligheten är att batteriet både enkelt kan förvärmas och att laddeffekten successivt stiger när man börjar ladda ett kallt batteri. Som andra påpekat vet vi inte heller hur tomt batteriet var. Jag tror alltså att en mätning av faktisk laddeffekt om bilen hade laddats i den situationen hade blivit bättre än vad bilden antydde.
Kort sagt, bilden upplevdes mer vara tagen för att sprida ett förklenande budskap än att ge en reell bild av verkligheten. Och som ägare av en liknande (men tekniskt något sämre) bil valde jag att ifrågasätta narrativet.
Fast nu var det jag som skrev och då är det min avsikt som är sanningen. Tolkade du det fel så är det bara fel inget krångligare än så.Nötegårdsgubben skrev:
Och jag trodde tvärs omNötegårdsgubben skrev:
Jag har upprepade gånger skrivit att jag förstår att andra har andra preferenser och behov än jag. Du verkar ha en mindre öppen inställning och tro att jag skriver det jag gör utan förståelse för andra (hur du nu läser in det om du gör det).
Jag har som sagt inget problem med om du inte är nöjd med en ID7:a, även om jag påtalat (och nu fått vatten på min kvarn från den statistik andra tagit fram) att dina behov är tämligen icke-representativa.
Det förvånade mig faktiskt lite, jag hade nog tippat på fler körkort än bilar.
förutom att jag hävdar att jag hade mer rätt, men siffrorna avslöjar inte huruvida det är så. Du får nog heller inte titta på 1280 utan snarare 1500 för att komma nära sanningen. Tror det är försumbart hur många förmånsbilar som inte är leasade. Övriga är nog mest bilar som ägs av bilhandlare och liknande. Därav tror jag att jag har rättNötegårdsgubben skrev:
Delar den uppfattningen och fördomen.
Och ändå visade den statistik @trähandtag och @Krille4 fått fram att min känsla om att bara någon eller ett par procent kör mer än du var rätt nära sanningen. Jag hade nog något fel, det är säkert 3–4 % givet att företagsbilarna låg på 120 % av de privatägda, men jag skriver nog det som hyfsat rätt ändå.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nja - 1504 mil gäller både företags- och privatleasade bilar. Så 1280 mil är sanningen för företagsägda bilar.🙂P PHPersson skrev:Statistiken saknar tillräckligt med data för att säga vara sig det ens eller andra.
Min ambition var vara att belysa att laddning på vintertid i en ID7a är väldigt långt efter de bästa konkurrenterna. Inte att just den laddningen vid den tidpunkten var 100% korrekt.
Det var det inte men jag tycker det är tråkigt och oroande att det är så dåligt även på en ”ny” VW.
Fast nu var det jag som skrev och då är det min avsikt som är sanningen. Tolkade du det fel så är det bara fel inget krångligare än så.
Och jag trodde tvärs omdå har vi lärt oss något.
förutom att jag hävdar att jag hade mer rätt, men siffrorna avslöjar inte huruvida det är så. Du får nog heller inte titta på 1280 utan snarare 1500 för att komma nära sanningen. Tror det är försumbart hur många förmånsbilar som inte är leasade. Övriga är nog mest bilar som ägs av bilhandlare och liknande. Därav tror jag att jag har rätt. Men skall vi nöja oss med att sanningen ligger någonstans emellan och att vi båda hade fel och gå vidare?
/Krille
Redigerat:
Då var det ännu mer missvisande är vad jag trodde. Dvs informationen blir rätt meningslös eftersom det bakas in massor av bilar. Tex skulle man vilka sortera ut alla bilar som går mindre än 100mil. Men som sagt statistiken blir tämligen meningslös även om det var ett bra försök.K Krille4 skrev:
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Inte Taycan?P PHPersson skrev:
Och där ser man tydligt att Norrbottningar kör mycket längre än Stockholmare och därför inte kan ha elbil...tveksamt skrev:
Eller?
Jo, jag vet att det beror på att familjer utanför storstäderna i större utsträckning har flera bilar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Det säger ju inte statistiken något om, de kanske bara gör 5 resor a 200 mil? 😉😄