Fairlane
P PHPersson skrev:
Japp, så för att svara på frågan: Vilken elbil skall man köpa 2025 så är mitt svar 1. Porsche Macan. 2. Tesla Model Y. 3. BMW I4

Edit: räknar inte in kommande bilar som inte går att få under 2025.
Du svarar nog inte på frågan "Vilken elbil skall man köpa 2025?" utan snarare frågan "Vilken elbil skulle du köpa 2025?"

Svaret på frågan "vilken elbil skall man köpa?" är snarare "det beror helt på hur du kör, hur mycket du är beredd att betala, vilka krav du har etc".

Jag är hyfsat intresserad av bilar utan att vara fanatisk och jag gillar din lista, även om jag skulle välja bort Teslan och kanske även de andra av ekonomiska skäl, det är inte alltid jag köper bilen jag drömmer om, utan tvärtom blir det oftast en som uppfyller tillräckligt mycket. Då jag är intresserad av bilar fick jag en fråga av en kompis för några år sen om vilken bil han borde köpa. Det är en person som är rätt ointresserad av bilar, ointresserad av status, 0-100 är helt ointressant etc, han vill ha en bilsom tar honom från A till B. Trygghet och säkerhet värderar han högt. De bilar jag rekommenderade honom att titta på skulle jag aldrig välja själv. Men han köpte en av de modellerna och körde i många och och var lyrisk. Den uppfyllde hans kravbild perfekt. Så är det väl med alla bilar, vissa passar en bra, andra sämre.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Tyvärr är det bara privatägda bilar vilket jag tror överrepresenteras av korta körningar, har du samma data även för företagsägda? Annars säger det tyvärr inte så mycket. Mer än att kanske c:a 20% av alla är entusiastbilar.
Företagsägda personbilar har en genomsnittlig årlig körsträcka på 1280 mil vilket inte är speciellt mycket högre än för privatägda bilar.

https://www.trafa.se/globalassets/s...rackor/2024/korstrackor-2024---2025-09-18.pdf

Stapeldiagram över genomsnittlig årlig körsträcka i mil för personbilar 2024, per ägarkategori, med högst värde för taxi på 616 mil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag vet inte exakt varför vi har den här diskussionen men jag vet att du är ute på hal is. Jag misstänker att du inte är så van med matematisk statistik…
Att det är många som kör långt och har det behovet tror du inte på?

”Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.”

Där hade du nog bara otur när du tänkte? Du kan ju inte börja räkna in människor som inte har körkort lika lite som du kan räkna in entusiastbilar.

Så du får nog acceptera att det är du som har fel.
Och ändå så visade sig min känsla och mina överslagsberäkningar slå din och dina.
P PHPersson skrev:
28:e september är inte sommar ;)
Det var inte jag som påstod att det var varmt, det var du. Min ambition var att visa på en realistisk, verklig bild av vad typen av bilar vi diskuterade faktiskt laddade.

Jag vet inte riktigt vad din ambition med utbytet var eller är.
P PHPersson skrev:
Hur kan jag göra det bättre än att visa en bild på hur snabbt (långsamt) bilen laddar och samtidigt skriva hur lång tid det tar att ladda för att köra en viss sträcka?
Min bild ovan var tagen för att försöka beskriva en representativ bild av verkligheten, din bedömer jag var till för att visa att något var dåligt.

Verkligheten är att batteriet både enkelt kan förvärmas och att laddeffekten successivt stiger när man börjar ladda ett kallt batteri. Som andra påpekat vet vi inte heller hur tomt batteriet var. Jag tror alltså att en mätning av faktisk laddeffekt om bilen hade laddats i den situationen hade blivit bättre än vad bilden antydde.

Kort sagt, bilden upplevdes mer vara tagen för att sprida ett förklenande budskap än att ge en reell bild av verkligheten. Och som ägare av en liknande (men tekniskt något sämre) bil valde jag att ifrågasätta narrativet.
P PHPersson skrev:
Det är nog bara du som är insnöad på att alla alltid kan ladda på natten var de än är och aldrig kör längre än drygt bilens räckvidd.
Jag tror ärligt talat att det är du som är insnöad om att din situation och dina preferenser är representativa.

Jag har upprepade gånger skrivit att jag förstår att andra har andra preferenser och behov än jag. Du verkar ha en mindre öppen inställning och tro att jag skriver det jag gör utan förståelse för andra (hur du nu läser in det om du gör det).

Jag har som sagt inget problem med om du inte är nöjd med en ID7:a, även om jag påtalat (och nu fått vatten på min kvarn från den statistik andra tagit fram) att dina behov är tämligen icke-representativa.
P PHPersson skrev:
Har kollat nu och väldigt ca så är det lika många människor som har körkort som det finns bilar.
Det förvånade mig faktiskt lite, jag hade nog tippat på fler körkort än bilar.
P PHPersson skrev:
Misstänker att det finns ytterligare människor som har körkort men som inte kör. Äldre kvinnor enligt mina fördomar.
Delar den uppfattningen och fördomen.

Och ändå visade den statistik @trähandtag och @Krille4 fått fram att min känsla om att bara någon eller ett par procent kör mer än du var rätt nära sanningen. Jag hade nog något fel, det är säkert 3–4 % givet att företagsbilarna låg på 120 % av de privatägda, men jag skriver nog det som hyfsat rätt ändå.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå så visade sig min känsla och mina överslagsberäkningar slå din och dina.
Statistiken saknar tillräckligt med data för att säga vara sig det ens eller andra.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var inte jag som påstod att det var varmt, det var du. Min ambition var att visa på en realistisk, verklig bild av vad typen av bilar vi diskuterade faktiskt laddade.

Jag vet inte riktigt vad din ambition med utbytet var eller är.
Min ambition var vara att belysa att laddning på vintertid i en ID7a är väldigt långt efter de bästa konkurrenterna. Inte att just den laddningen vid den tidpunkten var 100% korrekt.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min bild ovan var tagen för att försöka beskriva en representativ bild av verkligheten, din bedömer jag var till för att visa att något var dåligt.

Verkligheten är att batteriet både enkelt kan förvärmas och att laddeffekten successivt stiger när man börjar ladda ett kallt batteri. Som andra påpekat vet vi inte heller hur tomt batteriet var. Jag tror alltså att en mätning av faktisk laddeffekt om bilen hade laddats i den situationen hade blivit bättre än vad bilden antydde.

Kort sagt, bilden upplevdes mer vara tagen för att sprida ett förklenande budskap än att ge en reell bild av verkligheten. Och som ägare av en liknande (men tekniskt något sämre) bil valde jag att ifrågasätta narrativet.
Det var det inte men jag tycker det är tråkigt och oroande att det är så dåligt även på en ”ny” VW.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ärligt talat att det är du som är insnöad om att din situation och dina preferenser är representativa.
Fast nu var det jag som skrev och då är det min avsikt som är sanningen. Tolkade du det fel så är det bara fel inget krångligare än så.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har upprepade gånger skrivit att jag förstår att andra har andra preferenser och behov än jag. Du verkar ha en mindre öppen inställning och tro att jag skriver det jag gör utan förståelse för andra (hur du nu läser in det om du gör det).

Jag har som sagt inget problem med om du inte är nöjd med en ID7:a, även om jag påtalat (och nu fått vatten på min kvarn från den statistik andra tagit fram) att dina behov är tämligen icke-representativa.

Det förvånade mig faktiskt lite, jag hade nog tippat på fler körkort än bilar.
Och jag trodde tvärs om :) då har vi lärt oss något.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Delar den uppfattningen och fördomen.

Och ändå visade den statistik @trähandtag och @Krille4 fått fram att min känsla om att bara någon eller ett par procent kör mer än du var rätt nära sanningen. Jag hade nog något fel, det är säkert 3–4 % givet att företagsbilarna låg på 120 % av de privatägda, men jag skriver nog det som hyfsat rätt ändå.
förutom att jag hävdar att jag hade mer rätt, men siffrorna avslöjar inte huruvida det är så. Du får nog heller inte titta på 1280 utan snarare 1500 för att komma nära sanningen. Tror det är försumbart hur många förmånsbilar som inte är leasade. Övriga är nog mest bilar som ägs av bilhandlare och liknande. Därav tror jag att jag har rätt :). Men skall vi nöja oss med att sanningen ligger någonstans emellan och att vi båda hade fel och gå vidare?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
skall vi nöja oss med att sanningen ligger någonstans emellan och att vi båda hade fel och gå vidare?
Det kan vi absolut göra. Mitt mål var mest att ge en annan bild av samma situation. Är vi överens om att man kan se olika på saken så är jag nöjd.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Statistiken saknar tillräckligt med data för att säga vara sig det ens eller andra.

Min ambition var vara att belysa att laddning på vintertid i en ID7a är väldigt långt efter de bästa konkurrenterna. Inte att just den laddningen vid den tidpunkten var 100% korrekt.

Det var det inte men jag tycker det är tråkigt och oroande att det är så dåligt även på en ”ny” VW.

Fast nu var det jag som skrev och då är det min avsikt som är sanningen. Tolkade du det fel så är det bara fel inget krångligare än så.

Och jag trodde tvärs om :) då har vi lärt oss något.

förutom att jag hävdar att jag hade mer rätt, men siffrorna avslöjar inte huruvida det är så. Du får nog heller inte titta på 1280 utan snarare 1500 för att komma nära sanningen. Tror det är försumbart hur många förmånsbilar som inte är leasade. Övriga är nog mest bilar som ägs av bilhandlare och liknande. Därav tror jag att jag har rätt :). Men skall vi nöja oss med att sanningen ligger någonstans emellan och att vi båda hade fel och gå vidare?
Nja - 1504 mil gäller både företags- och privatleasade bilar. Så 1280 mil är sanningen för företagsägda bilar.🙂

/Krille
 
Redigerat:
K Krille4 skrev:
Nja - 1504 mil gäller både företags- och privatleasade bilar. Så 1280 mil är sanningen för företagsägda bilar.🙂

/Krille
Då var det ännu mer missvisande är vad jag trodde. Dvs informationen blir rätt meningslös eftersom det bakas in massor av bilar. Tex skulle man vilka sortera ut alla bilar som går mindre än 100mil. Men som sagt statistiken blir tämligen meningslös även om det var ett bra försök.
 
Redigerat:
Oavsett vad man tycker om VW och ID7 ser det ut som just den modellen som är svaret på frågan i rubriken. Det kryllar ju av ID7:or ute på vägarna redan.
 
J jocke31 skrev:
Om jag hade kört mycket bil i jobbet hade jag skaffat en Lucid Air Grand Touring. Den har rejäl räckvidd:[bild]
P PHPersson skrev:
Japp, så för att svara på frågan: Vilken elbil skall man köpa 2025 så är mitt svar 1. Porsche Macan. 2. Tesla Model Y. 3. BMW I4

Edit: räknar inte in kommande bilar som inte går att få under 2025.
Inte Taycan?
 
Satsuki
P Pin skrev:
Inte Taycan?
Taycan är SNYGG!🤩
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Snittkörsträckor för olika drivmedel:
Tabell över körsträckor och antal personbilar efter drivmedel och ägare, år 2024, med data från TRAFA.

Och snittkörningar baserat på registreringslän:
Tabell över genomsnittlig körsträcka i mil per registreringslän och fordonsägare i Sverige 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa: TRAFA
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Snittkörsträckor för olika drivmedel:
[bild]

Och snittkörningar baserat på registreringslän:
[bild]

Källa: TRAFA
Och där ser man tydligt att Norrbottningar kör mycket längre än Stockholmare och därför inte kan ha elbil...
Eller?





Jo, jag vet att det beror på att familjer utanför storstäderna i större utsträckning har flera bilar.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Och där ser man tydligt att Norrbottningar kör mycket längre än Stockholmare och därför inte kan ha elbil...
Eller?





Jo, jag vet att det beror på att familjer utanför storstäderna i större utsträckning har flera bilar.
Om det finns el i Norrbotten så går det väl bra?
 
D djac skrev:
Om det finns el i Norrbotten så går det väl bra?
Det var ironi... Många hävdar att man inte kan ha elbil i norra Sverige eftersom man kör så förbannat långt jämt. Till skillnad från stockholmare som bara kör några km fram och tillbaks till jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det säger ju inte statistiken något om, de kanske bara gör 5 resor a 200 mil? 😉😄
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.