1 741 006 läst ·
26 042 svar
1741k läst
26,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det gjorde inte Mercedes heller.J Jansson69 skrev:
Båda bilarna körde hela sträckan.
"It wasn’t just one CONCEPT AMG GT XX that mastered the extremely demanding marathon program – but two. Both vehicles set off simultaneously on the record-breaking drive and delivered a compelling demonstration of endurance: After more than seven and a half days of operation and a full circumnavigation of the globe each, they crossed the finish line just 25 kilometres apart – the equivalent of barely two laps on the Nardò proving ground. Completing this around-the-world challenge twice within eight days underscores, in striking fashion, the exceptional long-term performance capability of the powertrain."
Allvetare
· Östergötland
· 4 322 inlägg
Nu har vi snart haft vår e-Berlingo, som jag nämnt tidigare i tråden, i 1 år och har kört 2400mil och överlag är vi nöjda för en bil som kostat drygt 300k ny.
I sommar har vi varit på campingsemester och diverse andra utflykter. Sommartid är bilen hyfsat snål, vi åkte ca. 23 mil ner till en MTB-ort i småland. Fullpackad bil med 6-mannatät, kök, tältsängar, takbox m.m. och tre cyklar på cykehållare bakom. Kanske 50% motorväg och 50% 80-väg. Vi körde nog aldrig snabbare än 110 på motorvägen trots att en del var 120-väg. Vi hade nog klarat oss på en laddning ner men var ändå tvungna att ta ett WC-besök på vägen ner och hem så vi laddade lite och passade på att ta något att käka. Vi kan konstatera att Circle-K's plug and charge funkade utmärkt, bara att sätta i sladden och ladda. Inga kort, appar (efter man ställt in första gången förstår) e.d.
På plats på campingen upptäckte vi att det fanns en destinationsladdare när vi kom dit så ville vi hade vi kanske kunnat åka både dit och hem utan att lägga mer än några enstaka minuter på att flytta bilen till destinationsladdaren och tillbaka till campingsplatsen.
Förbrukningen varierade mellan som lägst 1,6kWh/mil på plan 80-väg och som högst ca. 2,5kWh på 110-väg i mild uppförsbacke.
Vintertid då? Mjo, räckvidden sjunker till runt 17-22mil beroende på hur kallt det är. Man laddar ju innan det tar slut så kanske verklig körsträcka innan laddning 15mil? Vi kör sällan längre än så så enda gången detta tillförde extra laddtid var vid besök till släktningar 9mil bort när vi glömde laddsladd eller att ladda hos dem ( ja vi har frågat
).
Några problem då? Mja, man får ladda 12vs-batteriet ca. 2:an till var 3:e månad när man kör mycket korta sträckor. På sommaren märker man det genom att AC:n inte drar ingån förrän man kört en bit (och 12vs batteriet har laddat upp) och på vintern märker man det när bilen helt enkelt inte startar när man vrider om nyckeln. Tycker det hade varit rimligt att även 12vs batteriet får sig lite kräm när laddsladden ändå är i...
Har även dragit lite släp(750kg) med den, mest soptippen och något virkeslass, vilket funkar utmärkt. I jämna hastigheter under typ 100km/h påverkar det inte förbrukningen särskilt mycket.
Överlag en riktigt vettig bil för rimliga pengar som funkar om man inte regelbundet behöver plöja många mil.
I sommar har vi varit på campingsemester och diverse andra utflykter. Sommartid är bilen hyfsat snål, vi åkte ca. 23 mil ner till en MTB-ort i småland. Fullpackad bil med 6-mannatät, kök, tältsängar, takbox m.m. och tre cyklar på cykehållare bakom. Kanske 50% motorväg och 50% 80-väg. Vi körde nog aldrig snabbare än 110 på motorvägen trots att en del var 120-väg. Vi hade nog klarat oss på en laddning ner men var ändå tvungna att ta ett WC-besök på vägen ner och hem så vi laddade lite och passade på att ta något att käka. Vi kan konstatera att Circle-K's plug and charge funkade utmärkt, bara att sätta i sladden och ladda. Inga kort, appar (efter man ställt in första gången förstår) e.d.
På plats på campingen upptäckte vi att det fanns en destinationsladdare när vi kom dit så ville vi hade vi kanske kunnat åka både dit och hem utan att lägga mer än några enstaka minuter på att flytta bilen till destinationsladdaren och tillbaka till campingsplatsen.
Förbrukningen varierade mellan som lägst 1,6kWh/mil på plan 80-väg och som högst ca. 2,5kWh på 110-väg i mild uppförsbacke.
Vintertid då? Mjo, räckvidden sjunker till runt 17-22mil beroende på hur kallt det är. Man laddar ju innan det tar slut så kanske verklig körsträcka innan laddning 15mil? Vi kör sällan längre än så så enda gången detta tillförde extra laddtid var vid besök till släktningar 9mil bort när vi glömde laddsladd eller att ladda hos dem ( ja vi har frågat
Några problem då? Mja, man får ladda 12vs-batteriet ca. 2:an till var 3:e månad när man kör mycket korta sträckor. På sommaren märker man det genom att AC:n inte drar ingån förrän man kört en bit (och 12vs batteriet har laddat upp) och på vintern märker man det när bilen helt enkelt inte startar när man vrider om nyckeln. Tycker det hade varit rimligt att även 12vs batteriet får sig lite kräm när laddsladden ändå är i...
Har även dragit lite släp(750kg) med den, mest soptippen och något virkeslass, vilket funkar utmärkt. I jämna hastigheter under typ 100km/h påverkar det inte förbrukningen särskilt mycket.
Överlag en riktigt vettig bil för rimliga pengar som funkar om man inte regelbundet behöver plöja många mil.
Vad är det du känner tveksamhet över? Har själv gjort skiftet under året efter att ha varit tveksam över många bitar. I dag är jag fortfarande inte "elbils-frälst" men ångrar inte bytet som helhet.A AndersS skrev:
Var väl snarare Volvo som gjorde ett felaktigt val när dom utvecklade bilen.A AndersS skrev:
800V teknologi har ju funnits länge, men det är inget avgörande för bilens funktion. Är först när man skall snabbladda som man märker skillnaden, men som t.ex för nya MB CLA så måste du hitta en 800V laddare för att kunna ladda bilen.
Men du glömmer en väldigt viktig aspekt oavsett behovet eller inte, vad tror du andrahandsvärdet kommer vara på EX90 utg1 vs utg2?GoC skrev:
Var väl snarare Volvo som gjorde ett felaktigt val när dom utvecklade bilen.
800V teknologi har ju funnits länge, men det är inget avgörande för bilens funktion. Är först när man skall snabbladda som man märker skillnaden, men som t.ex för nya MB CLA så måste du hitta en 800V laddare för att kunna ladda bilen.