357 278 läst ·
6 049 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Hej jag ställde fråga om personbilar generellt, men fick svar för privatägda bilar. Som redan nämnts tror jag inte det är någon större skillnad i värst fall någon procent till. Du får ställa frågan till TRAFA, så får vi se om du får ett svar.P PHPersson skrev:
mycket tror och gissar där i din text. Jag kan bara referera till det 20-tal i min bekantskapskrets i Stockholmsområdet som har elbilar (ca hälften tjänstebilar) och där är det hemmaladdning som gäller, snabbladdning endast vid långresa som sker i snitt 5-10ggr per år. De jag vet som varje vecka kör långt (+3k mil/år) har diesel.P PHPersson skrev:Självklart är det en minoritet, ingen har väl sagt något annat tror jag. Men om man tittar bara på elbilar skulle jag gissa att det är nära 50% som kör över 2000mil per år. Men även körsträckan per år är rätt så ointressant, det intressanta är väl hur många som har behovet att snabbladda med sina elbilar och där tror jag vi hamnar på 95%. Tar vi det vidare ett steg till och hur många som anser att det är problem med snabbladdning med dagens bilar är väl det den mest intressanta frågeställningen. Min gissning är 1/3.
Man gör lämpligen en avvägning innan man ger sig in på ett annat bränsleslag än diesel/bensin.
Eftersom snabbladdning är dyrare än diesel per mil så faller kalkylen naturligt där om man har många långresor.
En stor del av företagsägda bilar är förmånsbilar som används som vilken privatägd bil som helst. De allra flesta som har "tjänstebilar" kör i princip ingenting i tjänsten.P PHPersson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
95% har behov av att snabbladda, men bara 1/3 tycker det är ett problem?P PHPersson skrev:Självklart är det en minoritet, ingen har väl sagt något annat tror jag. Men om man tittar bara på elbilar skulle jag gissa att det är nära 50% som kör över 2000mil per år. Men även körsträckan per år är rätt så ointressant, det intressanta är väl hur många som har behovet att snabbladda med sina elbilar och där tror jag vi hamnar på 95%. Tar vi det vidare ett steg till och hur många som anser att det är problem med snabbladdning med dagens bilar är väl det den mest intressanta frågeställningen. Min gissning är 1/3.
Jag är tveksam till siffran 95%, men det beror väl mest på vad man lägger för värdering i det hela. Jag har kört Stockholm - Skellefteå ett antal gånger till exempel, med bensinbil för att vara tydlig. Nästan alla gånger har det varit barn i bilen så vi har antingen stannat för en längre lunch och bensträckare där barnen fått leka, eller så har vi tagit in på ett hotell på vägen. Något behov av snabbladdning skulle vi inte ha haft med den typen av körning. Någon resa till fjällen har det blivit vintertid och samma sak där, ett längre matstopp. Jag är väl inte i 3000 mil om året, framförallt inte nu längre när jag jobbar mest hemma, men kör förmodligen mer än medelbilisten. Kanske tillhör jag de 5% som är undantaget, som inte har behov.
Sen är det givet att får jag väl mellan två identiska bilar där den ena laddare snabbare så tar jag ju den snabbare, men att säga att jag har ett behov med min typ av körning tycker jag inte.
Men som jag skrev ovan, var och en bör välja en bil som passar just den personen/familjen
Precis så, problemet är väl som förstagångsköpare när man är inne och läser på forum. Människor rent generellt har svårt att erkänna att den bilen de köpt inte är så bra, vilket får effekten att det dras och vrids åt det positiva hållet. Likaså säljare, jag tror det är just därför många blir besvikna på räckvidd mm.B bhus2021 skrev:mycket tror och gissar där i din text. Jag kan bara referera till det 20-tal i min bekantskapskrets i Stockholmsområdet som har elbilar (ca hälften tjänstebilar) och där är det hemmaladdning som gäller, snabbladdning endast vid långresa som sker i snitt 5-10ggr per år. De jag vet som varje vecka kör långt (+3k mil/år) har diesel.
Man gör lämpligen en avvägning innan man ger sig in på ett annat bränsleslag än diesel/bensin.
Eftersom snabbladdning är dyrare än diesel per mil så faller kalkylen naturligt där om man har många långresor.
Jag tror du överskattar grovt, ser man på den årliga körsträckan så ligger inte elbilar högt, och de är få, så jag gissar de ligger under diesel och laddhybriderna.P PHPersson skrev:Självklart är det en minoritet, ingen har väl sagt något annat tror jag. Men om man tittar bara på elbilar skulle jag gissa att det är nära 50% som kör över 2000mil per år. Men även körsträckan per år är rätt så ointressant, det intressanta är väl hur många som har behovet att snabbladda med sina elbilar och där tror jag vi hamnar på 95%. Tar vi det vidare ett steg till och hur många som anser att det är problem med snabbladdning med dagens bilar är väl det den mest intressanta frågeställningen. Min gissning är 1/3.
Utifrån egna fältstudier så är det nästan ingen som regelbundet snabbladdar, man destinationsladdar nästan uteslutande förutom vid några enstaka långresor. Jag gissar tvärtom, <5% där snabbladdningen betyder speciellt mycket.
Du kan ha rätt men då förstår jag verkligen inte vem som köper en elbil. Köra säg 2500mil på 3år och betala flera hundra tusen för det. Vem i hela världen vill betala 100kr/mil för en vanlig bil? Förstår att försäljningen av elbilar hackar.D djac skrev:Jag tror du överskattar grovt, ser man på den årliga körsträckan så ligger inte elbilar högt, och de är få, så jag gissar de ligger under diesel och laddhybriderna.
Utifrån egna fältstudier så är det nästan ingen som regelbundet snabbladdar, man destinationsladdar nästan uteslutande förutom vid några enstaka långresor. Jag gissar tvärtom, <5% där snabbladdningen betyder speciellt mycket.
Alla köp är ju kompromisser och det finns saker som man värderar innan man köper, dessa är sällan samma som man värderar efter, det gäller både kommersiella och privata köpare.P PHPersson skrev:Precis så, problemet är väl som förstagångsköpare när man är inne och läser på forum. Människor rent generellt har svårt att erkänna att den bilen de köpt inte är så bra, vilket får effekten att det dras och vrids åt det positiva hållet. Likaså säljare, jag tror det är just därför många blir besvikna på räckvidd mm.
Ett vanligt fel vid bilköp är att man värderar sällananvändningsegenskaperna för tungt och fäster för lite uppmärksamhet vid det dagliga. Man köper tex ofta en bil för den där Italienresan, som sen kanske bara blir av var tredje år, bilen blev större och dyrare men man gjorde kanske bara en sån resa, den kan ha kostat ett par hundratusen i bilkostnad.
Ja, att köpa bil är en dålig affär, det är inte rationellt för det mesta, man köper en upplevd frihet i många fall, milkostnaden på nya bilar är enorm, om man räknar rätt.P PHPersson skrev:
Ja och med det synsättet borde en billig hybrid vara den optimala bilen för nästan alla. Jag menar nästan alla resor är under 5mil och då kör man på el. Är man orolig för att den skall gå sönder så säljer man innan garanti går ut.D djac skrev:Alla köp är ju kompromisser och det finns saker som man värderar innan man köper, dessa är sällan samma som man värderar efter, det gäller både kommersiella och privata köpare.
Ett vanligt fel vid bilköp är att man värderar sällananvändningsegenskaperna för tungt och fäster för lite uppmärksamhet vid det dagliga. Man köper tex ofta en bil för den där Italienresan, som sen kanske bara blir av var tredje år, bilen blev större och dyrare men man gjorde kanske bara en sån resa, den kan ha kostat ett par hundratusen i bilkostnad.
Kör man så lite hade jag skippat batteriet, en liten bensinare drar "ingenting" idag.P PHPersson skrev:
Japp, så för att svara på frågan: Vilken elbil skall man köpa 2025 så är mitt svar 1. Porsche Macan. 2. Tesla Model Y. 3. BMW I4D djac skrev:
Edit: räknar inte in kommande bilar som inte går att få under 2025.