D
A Andreas Mur skrev:
Få andra, tycker du?? Du utgår från dig själv och tänker att andra gör lika.. ganska respekt löst mot alla som bor i vårt avlånga land. Finns mängder av folk som kör mer än de 3000 per år som jag kör.
Du behöver ju inte argumentera om detta, vi vet hur långt bilarna rullar i Sverige, det är få som kör långt per år och ännu färre som kör långa sträckor.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Du behöver ju inte argumentera om detta, vi vet hur långt bilarna rullar i Sverige, det är få som kör långt per år och ännu färre som kör långa sträckor.
Nä bi har ju olika åsikter där, och en mängd bilar står och körs kanske nästan inte alls. Så statistiken per bil blir ju fel.

D
A Andreas Mur skrev:
Nä bi har ju olika åsikter där, och en mängd bilar står och körs kanske nästan inte alls. Så statistiken per bil blir ju fel.
Finns inte utrymme för åsikter, då måste man utgå från att alla bilägare i Sverige manipulerar vägmätaren hela tiden och importerar eget bränsle för att det ska se rimligt ut. Det är bara att släppa, det är förvånansvärt få billar som rullar mycket och av de ytterligare få som gör det bara på långresor.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Satsuki
R Rolle85 skrev:
Att köpa Tesla känns riskabelt, inget jag hade vågat köpa i dessa dagar när värdet på dem sjunker som en sten.

En Volvo håller däremot värdet bra alltid.
Tja, det finns ju fler Teslor är elektriska volvo och pris brukar ju bero på tillgång och efterfrågan så jag är inte riktigt säker på att det är korrekt.
Åas stämmer det kanske att ex90 (som väl kostar över miljonen?) håller det procentuella värdet bättre än en en Tesla MX eller MS (som är närmast i jämförelse), men då skulle jag tro att det snarast beror på att det numerärt säljs färre Volvo.

Volvo har ju inte ens någon modell som motsvarar Tesla M3 eller MY 🤷🏼‍♀️
Sedan kan det ju naturligtvis finnas andra aspekter av ett bilköp än att köpa en bil som håller värdet över tid, tex räckvidd, laddhastighet, mjukvara, lastutrymme, antal sittplatser, inköpspris etc etc

Hur är värme komforten i era elbilar ??
Läste om en som efter några år i en Enyac har bytt till diesel Audi och uppskattade att inte frysa om fötterna längre.

Jag har då inga problem i min ID4 som är en syskonmodell till Enqayen.
Gissar på användarfel.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hur är värme komforten i era elbilar ?
Mycket bättre än i de avgasbilar jag haft. Slår på värmen på distans innan jag ska köra om det är kallt och får även om jag glömmer det vbärme direkt när jag startar bilen utan att behöva vänta på att en motor ska värmas upp.

Jag tror iofs. att man får bra värme från en avgasbil med när den väl har en varm motor, men eftersom du frågar: bättre än i någon av mina tidigare bilar.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte heller att man för mycket ska stirra sig blind på körda mil per fordon när det man egentligen pratar om är körda mil per person. Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.

Ja, men egentligen är mil per person som sagt intressantare och det skevar som sagt åt andra hållet. Kör man mer än dubbelt så mycket som genomsnittsbilen rullar kör man således relativt sett väldigt mycket, så personer som kör över 3.000 mil per år måste statistiskt sett vara få.

Vilken fullständigt konstig delmängd att exkludera. Det bor exempelvis dubbelt så många människor i Stockholms län som i Norrland. Varför skulle vi exkludera de förra (och fler därtill) men räkna de senare när vi pratar svenska genomsnitt?

Acceptera bara att du har fel.
Jag vet inte exakt varför vi har den här diskussionen men jag vet att du är ute på hal is. Jag misstänker att du inte är så van med matematisk statistik…
Att det är många som kör långt och har det behovet tror du inte på?

”Men det finns fem miljoner bilar i trafik på 10 miljoner människor, så egentligen skevar statistiken åt andra hållet, att genomsnittspersonen, även om vi bara räknar vuxna, kör mindre än genomsnittsbilen.”

Där hade du nog bara otur när du tänkte? Du kan ju inte börja räkna in människor som inte har körkort lika lite som du kan räkna in entusiastbilar.

Så du får nog acceptera att det är du som har fel.

Det var säkert sommarvärme på sommaren, det är en korrekt observation. Det är det väl å andra sidan rimligt att det är om man pratar sommarförhållanden.

Jag tog en slumpvis vald dag då jag laddade mycket. (Rent av lite för mycket för att beviset skulle vara entydigt till min fördel.) Att den dagen var representativ för det vi pratade om var väl bra?
28:e september är inte sommar ;)

Majgårdarna
Isakare Isakare skrev:
Hur är värme komforten i era elbilar ??
Läste om en som efter några år i en Enyac har bytt till diesel Audi och uppskattade att inte frysa om fötterna längre.
Mycket bättre. Hade förut en V60 D4 och värmen kommer så jäkla mycket snabbare i Teslan.
Den är snabbare och få isfri oxå, Volvon lät som ett tröskverk och luktade pyton när man värmde den.
Usch. borde förbjudas!

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Mycket bättre än i de avgasbilar jag haft. Slår på värmen på distans innan jag ska köra om det är kallt och får även om jag glömmer det vbärme direkt när jag startar bilen utan att behöva vänta på att en motor ska värmas upp.

Jag tror iofs. att man får bra värme från en avgasbil med när den väl har en varm motor, men eftersom du frågar: bättre än i någon av mina tidigare bilar.
Exakt så.
Har en Tesla Y som är helt överlägsen mot den Mercedes E jag bytte från på denna punkten.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Håller med om att det i sig är ett intressant mått. Men du får nog finna dig i att behöva leverera ett bättre resonemang än exempelvis bilden i nedanstående inlägg om du vill ha en diskussion om något annat än att det du presenterar är en nidbild eller om att de förutsättningar du beskriver är relativt hanterbara.
Hur kan jag göra det bättre än att visa en bild på hur snabbt (långsamt) bilen laddar och samtidigt skriva hur lång tid det tar att ladda för att köra en viss sträcka? Det är nog bara du som är insnöad på att alla alltid kan ladda på natten var de än är och aldrig kör längre än drygt bilens räckvidd.
Får inte med själva bilden i citatet

Ok. Är det din bild att du är representativ för särskilt många om du ofta har kunder du åker till något/några tiotal mil bort? Och räcker batteriet som du säger tur och retur förstår jag inte riktigt problemet; då har du ju bränslemässigt optimerat din resa om något.
Jag har inte sagt att det räcker tur och retur, ofast gör det inte det och det är då situationen uppkommer. Och ja jag tror väldigt många åker långt när de åker i jobbet.
Beror på vem det är, men generellt har jag inte mina vänner på 30+ mils avstånd så att det behövs. Men jag har sådana vänner, som av en händelse med elbil och då blir det ju en ömsesidig nytta om man kan ladda hos varandra vid sådana besök. Så det gör vi.

Men generellt sett nej, och inte heller finns det något behov hos den stora mängd av bekantskapskretsen som finns på närmare håll.

På landet sommartid med relativt mycket långväga gäster trugar jag dock ofta på dem el likväl som mat och husrum. Generellt sett är el något jag har lättare att bjuda på än be om.
Håller med helt om det sista, men det är sällan som fossilbilsförare erbjuder laddning. De är så vana med att det är ett ickeproblem.

Storsockret
Tänkte på den här tråden (och bilden från ID7) tidigare i morse så kollade hur det såg ut för mig

Detta med 54% SOC

Bilens skärm visar optimering för snabb laddning med aktuell kapacitet på 32 kW vid temperatur -12°C utanför Maxi ICA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle själv inte svänga in och ladda med så hög procent, snarare 10%. Ska köra Umeå - Mo i Rana kring nyår så det kan jag väl tänka mig blir ett bra riktigt test :)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Tänkte på den här tråden (och bilden från ID7) tidigare i morse så kollade hur det såg ut för mig

Detta med 54% SOC

[bild]

Skulle själv inte svänga in och ladda med så hög procent, snarare 10%. Ska köra Umeå - Mo i Rana kring nyår så det kan jag väl tänka mig blir ett bra riktigt test :)
Du som uppenbarligen kör en ID7, vad är det för något vi tittar på egentligen?

Att om bilen får 1:25h så kan den förvärma batteriet så att den kan ladda med 109kW?

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:

Detta med 54% SOC

[bild]

Tragiskt att VW är så långt efter… jag är seriöst orolig för europas bilfabriker.

• Haha
Storsockret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.