361 453 läst ·
6 122 svar
361k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Dagens Li-Ion batterier har felmoder som kan få dom att spontant självantända även när dom inte laddas. Dessa batterier kommer jag aldrig att acceptera. Många blundar för det problemet med argumentet att det är väldigt ovanligt. Batteribilar har bara funnits i ca 10 år men de flesta som sålts är väsentligt yngre än så. Någon samlad statistik finns inte. Spektakulära fall finns det ett flertal av redan och troligen kommer felfrekvensen med bränder att öka när bilarna åldras.ogre skrev:
Konsekvenserna när Li-Ion batterier brinner är tyvärr ofta svåra då de inte kan släckas pga att de producerar sitt eget syre när de hamnar i termisk rusning. https://insideevs.com/news/730672/south-korea-ev-fire-panic/
Li-Ion batterierna är även känsliga för mekanisk påverkan och fukt. Det finns spektakulära exempel där bilar inom sekunder efter en våldsam kollision har fattat eld och ibland exploderat. Elektriska dörrlås passar då väldigt illa. Nu har Ford återkallat 300 000 bilar pga att dörrarna inte kan öppnas när det blir problem med 12V batteriet.
Nästa större problem på min lista är att batteribilarna är för dyra och att många modeller lider av ganska stora kvalitétsproblem inklusive programbuggar, elektronikfel och uselt rostskydd. Bilarna är inte prisvärda och riskerar i vissa fall att få skrotas i förtid. Mercedes står för ett avskräckande exempel med prislappen 510 000 kr för nytt batteri till laddhybriden Mercedes-Benz B250e.
Bättre batterier utan felmoden brand kan förhoppningsvis komma inom några år. Vi får hoppas att det finns något kvar av den Europeiska bilindustrin då.
I två separata olyckor i USA i november 2024 med Tesla Model S och Cybertruck dog 8 personer och 1 skadades svårt när bilarna fattade eld kort efter att ha krockat våldsamt.
I den här gamla tråden finns det många åsikter och fakta om brinnande och exploderande batteribilar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elbilar-explosion-risk.480738/post-5958375
Kör man förmånsbil blir en elbil ofta billigare, lite pga skatteeffekter. Lite pga att man ändå tar en stor värdeminskning och månadskostnad, men om man betalar bränslet själv blir det nästan gratis mot bensin.L lbgu skrev:
Jag hade en passat GTE via jobbet 2020, min kalkyl med att köra till jobbet 10 mil om dan och lite körning privat gick helt om intet då det blev hemjobb och inget sportlov eller sportaktiviteter för barnen pga covid de två åren. Så den kalkylen gick inte räkna hem, men OM jag åkt så mkt som jag brukade så hade den vart billigare än motsvarande "bara bensin eller diesel" passat. Då fanns ingen ren elbil som funkade vi kunde välja på (ID4 kom väl strax efter har jag för mig).
Så, om bilen sina första år går många mil och har en stor värdeminskning vilket bränsle den än går på, då kan elbil vara lönsamt.
Jag är nog lite ideologiskt motiverad då jag nu kör en Renault Zoe. Jag kör numera lite för få mil per år för att räkna hem en förmånsbil (med de avtal vi har som är personalbil = ganska dyrt då man betalar bruttoleasingavgift med löneavdrag), jag kör nog för få mil för att räkna hem Zoen åxå. Men jag har för mig jag gjorde ett överslag att värdeminskningen ungefär motsvarar det jag sparat i bränsle mot en fossilbil. Nedsidan är att bilen är lite för liten och inte funkar till långresor. Men det jag kört med den har bara kostat mig försäkring och service (ca 8-9.000 per år sammanräknat), om jag ser till att värdeminskningen gått på ett ut med lägre bränslekostnad.L lbgu skrev:
Men elbilar har även en mycket bättre körbarhet, även min Zoe är pigg, start i backar och ivägkörning från trafikljus, tipin, allt är bättre än en bensinare av "normalt slag". Även Zoen kan klimatisera, dvs när det är varmt ute så kör man kylan en stund innan avfärd, när det är kallt kör man värmen. Änsålänge funkar till och med att starta det via app i telefonen (sålänge 3G lever). Man slipper även åka till macken, vilket jag gjorde nån gång i veckan förut.
Men med det sagt, jag börjar fundera vad byta till - finns ingen lika billig bil och nästa bil vill jag helst ska funka för långresor, dvs ha mer utrymme, längre räckvidd och dräglig snabbladdning. Då det är 2-3 resor per år kan jag köpa att stanna 2 ggr och ladda i nån halvtimme eller lite mer på en 50 milatripp. Men problemet är ju att dessa bilar ännu är lite för dyra. Den bil jag helst skulle vilja ha är en tesla M3, en standard range och bakhjulsdriven skulle räcka, är perfekt i storlek. Men försäkringspremien är för hög och även om de kommit ned i pris så är det långmilade som är eller snart är utanför maskinskada. Det känns som att just den "golf-kombi" storleken på elbil är ovanlig. Antingen dyra jättebilar med stora batterier, eller rena stadsbilar. Väldigt få i segmentet normal familjekombi av mindre modell.
”It’s better to burn out than to fade away”T TommyC skrev:Dagens Li-Ion batterier har felmoder som kan få dom att spontant självantända även när dom inte laddas. Dessa batterier kommer jag aldrig att acceptera. Många blundar för det problemet med argumentet att det är väldigt ovanligt. Batteribilar har bara funnits i ca 10 år men de flesta som sålts är väsentligt yngre än så. Någon samlad statistik finns inte. Spektakulära fall finns det ett flertal av redan och troligen kommer felfrekvensen med bränder att öka när bilarna åldras.
Konsekvenserna när Li-Ion batterier brinner är tyvärr ofta svåra då de inte kan släckas pga att de producerar sitt eget syre när de hamnar i termisk rusning. [länk]
Li-Ion batterierna är även känsliga för mekanisk påverkan och fukt. Det finns spektakulära exempel där bilar inom sekunder efter en våldsam kollision har fattat eld och ibland exploderat. Elektriska dörrlås passar då väldigt illa. Nu har Ford återkallat 300 000 bilar pga att dörrarna inte kan öppnas när det blir problem med 12V batteriet. [media]
Nästa större problem på min lista är att batteribilarna är för dyra och att många modeller lider av ganska stora kvalitétsproblem inklusive programbuggar, elektronikfel och uselt rostskydd. Bilarna är inte prisvärda och riskerar i vissa fall att få skrotas i förtid. Mercedes står för ett avskräckande exempel med prislappen 510 000 kr för nytt batteri till laddhybriden Mercedes-Benz B250e.
Bättre batterier utan felmoden brand kan förhoppningsvis komma inom några år. Vi får hoppas att det finns något kvar av den Europeiska bilindustrin då.
I två separata olyckor i USA i november 2024 med Tesla Model S och Cybertruck dog 8 personer och 1 skadades svårt när bilarna fattade eld kort efter att ha krockat våldsamt.
[media]I den filmen förklarar brandmannen också att det är ovanligt att bensinbilar fattar eld när de krockas.
I den här gamla tråden finns det många åsikter och fakta om brinnande och exploderande batteribilar.
[länk]
-Kurgan
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Låter nästan som att Kia Niro är nästa bil?J JohanLun skrev:Kör man förmånsbil blir en elbil ofta billigare, lite pga skatteeffekter. Lite pga att man ändå tar en stor värdeminskning och månadskostnad, men om man betalar bränslet själv blir det nästan gratis mot bensin.
Jag hade en passat GTE via jobbet 2020, min kalkyl med att köra till jobbet 10 mil om dan och lite körning privat gick helt om intet då det blev hemjobb och inget sportlov eller sportaktiviteter för barnen pga covid de två åren. Så den kalkylen gick inte räkna hem, men OM jag åkt så mkt som jag brukade så hade den vart billigare än motsvarande "bara bensin eller diesel" passat. Då fanns ingen ren elbil som funkade vi kunde välja på (ID4 kom väl strax efter har jag för mig).
Så, om bilen sina första år går många mil och har en stor värdeminskning vilket bränsle den än går på, då kan elbil vara lönsamt.
Jag är nog lite ideologiskt motiverad då jag nu kör en Renault Zoe. Jag kör numera lite för få mil per år för att räkna hem en förmånsbil (med de avtal vi har som är personalbil = ganska dyrt då man betalar bruttoleasingavgift med löneavdrag), jag kör nog för få mil för att räkna hem Zoen åxå. Men jag har för mig jag gjorde ett överslag att värdeminskningen ungefär motsvarar det jag sparat i bränsle mot en fossilbil. Nedsidan är att bilen är lite för liten och inte funkar till långresor. Men det jag kört med den har bara kostat mig försäkring och service (ca 8-9.000 per år sammanräknat), om jag ser till att värdeminskningen gått på ett ut med lägre bränslekostnad.
Men elbilar har även en mycket bättre körbarhet, även min Zoe är pigg, start i backar och ivägkörning från trafikljus, tipin, allt är bättre än en bensinare av "normalt slag". Även Zoen kan klimatisera, dvs när det är varmt ute så kör man kylan en stund innan avfärd, när det är kallt kör man värmen. Änsålänge funkar till och med att starta det via app i telefonen (sålänge 3G lever). Man slipper även åka till macken, vilket jag gjorde nån gång i veckan förut.
Men med det sagt, jag börjar fundera vad byta till - finns ingen lika billig bil och nästa bil vill jag helst ska funka för långresor, dvs ha mer utrymme, längre räckvidd och dräglig snabbladdning. Då det är 2-3 resor per år kan jag köpa att stanna 2 ggr och ladda i nån halvtimme eller lite mer på en 50 milatripp. Men problemet är ju att dessa bilar ännu är lite för dyra. Den bil jag helst skulle vilja ha är en tesla M3, en standard range och bakhjulsdriven skulle räcka, är perfekt i storlek. Men försäkringspremien är för hög och även om de kommit ned i pris så är det långmilade som är eller snart är utanför maskinskada. Det känns som att just den "golf-kombi" storleken på elbil är ovanlig. Antingen dyra jättebilar med stora batterier, eller rena stadsbilar. Väldigt få i segmentet normal familjekombi av mindre modell.
Jo, det är en lagom stor. Tycker dock de känns ligga lite högt i pris, om en ca 3 år gammal med <4000 mil på mätarn kostade runt 200 så skulle det kännas bättre. Men maskinskadan räcker ett tag till på Zoen, så jag tror jag sitter still i båten - iom Zoen nog inte ens är värd 100.000 nu så tror jag att kommande 2 år kommer ha en lägre värdeminskning, dessutom har jag slutat serva på Hedin, så nu är bilen riktigt billig i drift. Om man var riktigt snål och laddade på de gratisladdare som fortfarande finns kvar så kan man åka ruskigt billigt.Rabbithole skrev:
Det känns som det borde komma ut många fler beggade bilar med ok prestanda inom 1-2 år.
bZ Woodland lär det vara. Så den kan man kika på om man är intresserad av hur e-outback kommer bliBigR skrev:
Ser ut att kunna vara ganska bra med bagageutrymme även om det är svårt att uppskatta mått på video. Liter säger väl en del men det är oftast utformningen ovanför insynsskydded som gör skillnaden.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 242 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 242 inlägg
https://internationalfireandsafetyj...-cars-compared-to-petrol-and-diesel-vehicles/T TommyC skrev:Dagens Li-Ion batterier har felmoder som kan få dom att spontant självantända även när dom inte laddas. Dessa batterier kommer jag aldrig att acceptera. Många blundar för det problemet med argumentet att det är väldigt ovanligt. Batteribilar har bara funnits i ca 10 år men de flesta som sålts är väsentligt yngre än så. Någon samlad statistik finns inte. Spektakulära fall finns det ett flertal av redan och troligen kommer felfrekvensen med bränder att öka när bilarna åldras.
Konsekvenserna när Li-Ion batterier brinner är tyvärr ofta svåra då de inte kan släckas pga att de producerar sitt eget syre när de hamnar i termisk rusning. [länk]
Li-Ion batterierna är även känsliga för mekanisk påverkan och fukt. Det finns spektakulära exempel där bilar inom sekunder efter en våldsam kollision har fattat eld och ibland exploderat. Elektriska dörrlås passar då väldigt illa. Nu har Ford återkallat 300 000 bilar pga att dörrarna inte kan öppnas när det blir problem med 12V batteriet. [media]
[media]I den filmen förklarar brandmannen också att det är ovanligt att bensinbilar fattar eld när de krockas.
[länk]
https://www.theguardian.com/busines...ater-fire-risk-than-petrol-or-diesel-vehicles
https://www.evengineeringonline.com...les-pose-fire-risks-60-times-higher-than-evs/
Sluta sprida felaktigheter.
I Tesla så kan man öppna dörrarna mekaniskt även om bilen normalt öppnar dörrarna elektriskt. Rätt säker på att Ford också har möjligheten att mekaniskt öppna dörren vid elektriskt bortfall.
Ser ut som en intressant Toyota.Storsockret skrev:
bZ Woodland lär det vara. Så den kan man kika på om man är intresserad av hur e-outback kommer bli
Ser ut att kunna vara ganska bra med bagageutrymme även om det är svårt att uppskatta mått på video. Liter säger väl en del men det är oftast utformningen ovanför insynsskydded som gör skillnaden.
[media]
Subaru däremot går mot att vara enbart badge engineering. Tråkigt.
Planeras visst också en helel småbil från Toyota som ska rebadgas som en Subaru Justy.
Jag har kört Subaru i 20 år, även en låtsas-Subaru Justy som andrabil. Inget större fel på den men hade hellre köpt en Aygo eller en Yaris istället för att krångla med Subarus onödigt dyra reservdelar. För övrigt så släppte dom reservdelshanteringen efter 10 år så man får leta på skroten, autodoc eller jaga motsvarande Toyota-del om den passar. Tyvärr moddas det här och där så man vet aldrig säkert. Det var ungefär efter 10 år jag började behöva delar 😠. Tack för det Subaru.
Köp Toyota istället.
Byggveteran
· 2 676 inlägg
Länk till svensk textad sida gällande samma artikel som ovan.j.f.s skrev:
https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Även om jag tycker brandrisken är kraftigt överdriven så är Teslas nödöppning inte speciellt praktisk.j.f.s skrev:
Detta för en model S, kanske lämpligt med en säkerhetsgenomgång för alla passagerare innan färd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men detta är inget nytt fenomen, man kan se bilister som färdas helt solo på motorväg där bromsljusen tänds då och då, de har väl kommit upp över hastighetsgränsen och känner att de vill sakta ner, då bromsar de helt enkelt..Bo.Siltberg skrev:
Det lutar alltså åt att bilföraren faktiskt var korkad som kämpade så med att ligga 1 sekund bakom bilen framför. Bra. Glömde nämna att bromslysediscot slutade när vi kom in i ett samhälle där idioten lämnade en större lucka till framförvarande. Jag har aldrig sett detta intensiva blinkande från någon annan bil(förare) tidigare.
Kanske jag som blivit gubbig men upplever att fler kör ryckigt på motorväg, är det omodernt att använda farthållare nuförtiden?