BigR
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Subaru släppen outback som ren elbil nästa år. Borde bli succe i Sverige?

Subaru E-Outback är en rejäl fabiljefraktare med 380 hk, fyrhjulsdrift och 600 liters utrymme under insynsskyddet.
Subarus DNA försvinner tillsammans med boxermotorerna. Det är bara en moddad Toyota bZ4X.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
ogre ogre skrev:
Ärligt nyfiken på vilka dessa kritiska punkter skulle vara - förstår att folk använder bilen olika, men för mig är elbil redan nu överlägsen på alla för mig kritiska punkter.
Dagens Li-Ion batterier har felmoder som kan få dom att spontant självantända även när dom inte laddas. Dessa batterier kommer jag aldrig att acceptera. Många blundar för det problemet med argumentet att det är väldigt ovanligt. Batteribilar har bara funnits i ca 10 år men de flesta som sålts är väsentligt yngre än så. Någon samlad statistik finns inte. Spektakulära fall finns det ett flertal av redan och troligen kommer felfrekvensen med bränder att öka när bilarna åldras.

Konsekvenserna när Li-Ion batterier brinner är tyvärr ofta svåra då de inte kan släckas pga att de producerar sitt eget syre när de hamnar i termisk rusning. https://insideevs.com/news/730672/south-korea-ev-fire-panic/

Li-Ion batterierna är även känsliga för mekanisk påverkan och fukt. Det finns spektakulära exempel där bilar inom sekunder efter en våldsam kollision har fattat eld och ibland exploderat. Elektriska dörrlås passar då väldigt illa. Nu har Ford återkallat 300 000 bilar pga att dörrarna inte kan öppnas när det blir problem med 12V batteriet.

Nästa större problem på min lista är att batteribilarna är för dyra och att många modeller lider av ganska stora kvalitétsproblem inklusive programbuggar, elektronikfel och uselt rostskydd. Bilarna är inte prisvärda och riskerar i vissa fall att få skrotas i förtid. Mercedes står för ett avskräckande exempel med prislappen 510 000 kr för nytt batteri till laddhybriden Mercedes-Benz B250e.

Bättre batterier utan felmoden brand kan förhoppningsvis komma inom några år. Vi får hoppas att det finns något kvar av den Europeiska bilindustrin då.

I två separata olyckor i USA i november 2024 med Tesla Model S och Cybertruck dog 8 personer och 1 skadades svårt när bilarna fattade eld kort efter att ha krockat våldsamt.
I den filmen förklarar brandmannen också att det är ovanligt att bensinbilar fattar eld när de krockas.

I den här gamla tråden finns det många åsikter och fakta om brinnande och exploderande batteribilar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elbilar-explosion-risk.480738/post-5958375
 
  • Haha
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
Fast just bränslekostnaden är det största skälet till att folk köper elbil. Kanske i konkurrens med rent ideologiska motiv, fast när det gäller ideologi spelar kanske inte körekonomin någon större roll.
Kör man förmånsbil blir en elbil ofta billigare, lite pga skatteeffekter. Lite pga att man ändå tar en stor värdeminskning och månadskostnad, men om man betalar bränslet själv blir det nästan gratis mot bensin.

Jag hade en passat GTE via jobbet 2020, min kalkyl med att köra till jobbet 10 mil om dan och lite körning privat gick helt om intet då det blev hemjobb och inget sportlov eller sportaktiviteter för barnen pga covid de två åren. Så den kalkylen gick inte räkna hem, men OM jag åkt så mkt som jag brukade så hade den vart billigare än motsvarande "bara bensin eller diesel" passat. Då fanns ingen ren elbil som funkade vi kunde välja på (ID4 kom väl strax efter har jag för mig).

Så, om bilen sina första år går många mil och har en stor värdeminskning vilket bränsle den än går på, då kan elbil vara lönsamt.
L lbgu skrev:
Hade elbilar varit dyrare att tanka än fossilbilar hade i princip inga köpt elbilar förutom de ideologiskt motiverade.
Jag är nog lite ideologiskt motiverad då jag nu kör en Renault Zoe. Jag kör numera lite för få mil per år för att räkna hem en förmånsbil (med de avtal vi har som är personalbil = ganska dyrt då man betalar bruttoleasingavgift med löneavdrag), jag kör nog för få mil för att räkna hem Zoen åxå. Men jag har för mig jag gjorde ett överslag att värdeminskningen ungefär motsvarar det jag sparat i bränsle mot en fossilbil. Nedsidan är att bilen är lite för liten och inte funkar till långresor. Men det jag kört med den har bara kostat mig försäkring och service (ca 8-9.000 per år sammanräknat), om jag ser till att värdeminskningen gått på ett ut med lägre bränslekostnad.

Men elbilar har även en mycket bättre körbarhet, även min Zoe är pigg, start i backar och ivägkörning från trafikljus, tipin, allt är bättre än en bensinare av "normalt slag". Även Zoen kan klimatisera, dvs när det är varmt ute så kör man kylan en stund innan avfärd, när det är kallt kör man värmen. Änsålänge funkar till och med att starta det via app i telefonen (sålänge 3G lever). Man slipper även åka till macken, vilket jag gjorde nån gång i veckan förut.

Men med det sagt, jag börjar fundera vad byta till - finns ingen lika billig bil och nästa bil vill jag helst ska funka för långresor, dvs ha mer utrymme, längre räckvidd och dräglig snabbladdning. Då det är 2-3 resor per år kan jag köpa att stanna 2 ggr och ladda i nån halvtimme eller lite mer på en 50 milatripp. Men problemet är ju att dessa bilar ännu är lite för dyra. Den bil jag helst skulle vilja ha är en tesla M3, en standard range och bakhjulsdriven skulle räcka, är perfekt i storlek. Men försäkringspremien är för hög och även om de kommit ned i pris så är det långmilade som är eller snart är utanför maskinskada. Det känns som att just den "golf-kombi" storleken på elbil är ovanlig. Antingen dyra jättebilar med stora batterier, eller rena stadsbilar. Väldigt få i segmentet normal familjekombi av mindre modell.
 
BigR
T TommyC skrev:
Dagens Li-Ion batterier har felmoder som kan få dom att spontant självantända även när dom inte laddas. Dessa batterier kommer jag aldrig att acceptera. Många blundar för det problemet med argumentet att det är väldigt ovanligt. Batteribilar har bara funnits i ca 10 år men de flesta som sålts är väsentligt yngre än så. Någon samlad statistik finns inte. Spektakulära fall finns det ett flertal av redan och troligen kommer felfrekvensen med bränder att öka när bilarna åldras.

Konsekvenserna när Li-Ion batterier brinner är tyvärr ofta svåra då de inte kan släckas pga att de producerar sitt eget syre när de hamnar i termisk rusning. [länk]

Li-Ion batterierna är även känsliga för mekanisk påverkan och fukt. Det finns spektakulära exempel där bilar inom sekunder efter en våldsam kollision har fattat eld och ibland exploderat. Elektriska dörrlås passar då väldigt illa. Nu har Ford återkallat 300 000 bilar pga att dörrarna inte kan öppnas när det blir problem med 12V batteriet. [media]
Nästa större problem på min lista är att batteribilarna är för dyra och att många modeller lider av ganska stora kvalitétsproblem inklusive programbuggar, elektronikfel och uselt rostskydd. Bilarna är inte prisvärda och riskerar i vissa fall att få skrotas i förtid. Mercedes står för ett avskräckande exempel med prislappen 510 000 kr för nytt batteri till laddhybriden Mercedes-Benz B250e.

Bättre batterier utan felmoden brand kan förhoppningsvis komma inom några år. Vi får hoppas att det finns något kvar av den Europeiska bilindustrin då.

I två separata olyckor i USA i november 2024 med Tesla Model S och Cybertruck dog 8 personer och 1 skadades svårt när bilarna fattade eld kort efter att ha krockat våldsamt.
[media]I den filmen förklarar brandmannen också att det är ovanligt att bensinbilar fattar eld när de krockas.

I den här gamla tråden finns det många åsikter och fakta om brinnande och exploderande batteribilar.
[länk]
It’s better to burn out than to fade away
-Kurgan
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kör man förmånsbil blir en elbil ofta billigare, lite pga skatteeffekter. Lite pga att man ändå tar en stor värdeminskning och månadskostnad, men om man betalar bränslet själv blir det nästan gratis mot bensin.

Jag hade en passat GTE via jobbet 2020, min kalkyl med att köra till jobbet 10 mil om dan och lite körning privat gick helt om intet då det blev hemjobb och inget sportlov eller sportaktiviteter för barnen pga covid de två åren. Så den kalkylen gick inte räkna hem, men OM jag åkt så mkt som jag brukade så hade den vart billigare än motsvarande "bara bensin eller diesel" passat. Då fanns ingen ren elbil som funkade vi kunde välja på (ID4 kom väl strax efter har jag för mig).

Så, om bilen sina första år går många mil och har en stor värdeminskning vilket bränsle den än går på, då kan elbil vara lönsamt.

Jag är nog lite ideologiskt motiverad då jag nu kör en Renault Zoe. Jag kör numera lite för få mil per år för att räkna hem en förmånsbil (med de avtal vi har som är personalbil = ganska dyrt då man betalar bruttoleasingavgift med löneavdrag), jag kör nog för få mil för att räkna hem Zoen åxå. Men jag har för mig jag gjorde ett överslag att värdeminskningen ungefär motsvarar det jag sparat i bränsle mot en fossilbil. Nedsidan är att bilen är lite för liten och inte funkar till långresor. Men det jag kört med den har bara kostat mig försäkring och service (ca 8-9.000 per år sammanräknat), om jag ser till att värdeminskningen gått på ett ut med lägre bränslekostnad.

Men elbilar har även en mycket bättre körbarhet, även min Zoe är pigg, start i backar och ivägkörning från trafikljus, tipin, allt är bättre än en bensinare av "normalt slag". Även Zoen kan klimatisera, dvs när det är varmt ute så kör man kylan en stund innan avfärd, när det är kallt kör man värmen. Änsålänge funkar till och med att starta det via app i telefonen (sålänge 3G lever). Man slipper även åka till macken, vilket jag gjorde nån gång i veckan förut.

Men med det sagt, jag börjar fundera vad byta till - finns ingen lika billig bil och nästa bil vill jag helst ska funka för långresor, dvs ha mer utrymme, längre räckvidd och dräglig snabbladdning. Då det är 2-3 resor per år kan jag köpa att stanna 2 ggr och ladda i nån halvtimme eller lite mer på en 50 milatripp. Men problemet är ju att dessa bilar ännu är lite för dyra. Den bil jag helst skulle vilja ha är en tesla M3, en standard range och bakhjulsdriven skulle räcka, är perfekt i storlek. Men försäkringspremien är för hög och även om de kommit ned i pris så är det långmilade som är eller snart är utanför maskinskada. Det känns som att just den "golf-kombi" storleken på elbil är ovanlig. Antingen dyra jättebilar med stora batterier, eller rena stadsbilar. Väldigt få i segmentet normal familjekombi av mindre modell.
Låter nästan som att Kia Niro är nästa bil?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Rabbithole Rabbithole skrev:
Låter nästan som att Kia Niro är nästa bil?
Jo, det är en lagom stor. Tycker dock de känns ligga lite högt i pris, om en ca 3 år gammal med <4000 mil på mätarn kostade runt 200 så skulle det kännas bättre. Men maskinskadan räcker ett tag till på Zoen, så jag tror jag sitter still i båten - iom Zoen nog inte ens är värd 100.000 nu så tror jag att kommande 2 år kommer ha en lägre värdeminskning, dessutom har jag slutat serva på Hedin, så nu är bilen riktigt billig i drift. Om man var riktigt snål och laddade på de gratisladdare som fortfarande finns kvar så kan man åka ruskigt billigt.

Det känns som det borde komma ut många fler beggade bilar med ok prestanda inom 1-2 år.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Storsockret
BigR BigR skrev:
Subarus DNA försvinner tillsammans med boxermotorerna. Det är bara en moddad Toyota bZ4X.
bZ Woodland lär det vara. Så den kan man kika på om man är intresserad av hur e-outback kommer bli

Ser ut att kunna vara ganska bra med bagageutrymme även om det är svårt att uppskatta mått på video. Liter säger väl en del men det är oftast utformningen ovanför insynsskydded som gör skillnaden.

 
j.f.s
T TommyC skrev:
Dagens Li-Ion batterier har felmoder som kan få dom att spontant självantända även när dom inte laddas. Dessa batterier kommer jag aldrig att acceptera. Många blundar för det problemet med argumentet att det är väldigt ovanligt. Batteribilar har bara funnits i ca 10 år men de flesta som sålts är väsentligt yngre än så. Någon samlad statistik finns inte. Spektakulära fall finns det ett flertal av redan och troligen kommer felfrekvensen med bränder att öka när bilarna åldras.

Konsekvenserna när Li-Ion batterier brinner är tyvärr ofta svåra då de inte kan släckas pga att de producerar sitt eget syre när de hamnar i termisk rusning. [länk]

Li-Ion batterierna är även känsliga för mekanisk påverkan och fukt. Det finns spektakulära exempel där bilar inom sekunder efter en våldsam kollision har fattat eld och ibland exploderat. Elektriska dörrlås passar då väldigt illa. Nu har Ford återkallat 300 000 bilar pga att dörrarna inte kan öppnas när det blir problem med 12V batteriet. [media]
Nästa större problem på min lista är att batteribilarna är för dyra och att många modeller lider av ganska stora kvalitétsproblem inklusive programbuggar, elektronikfel och uselt rostskydd. Bilarna är inte prisvärda och riskerar i vissa fall att få skrotas i förtid. Mercedes står för ett avskräckande exempel med prislappen 510 000 kr för nytt batteri till laddhybriden Mercedes-Benz B250e.

Bättre batterier utan felmoden brand kan förhoppningsvis komma inom några år. Vi får hoppas att det finns något kvar av den Europeiska bilindustrin då.

I två separata olyckor i USA i november 2024 med Tesla Model S och Cybertruck dog 8 personer och 1 skadades svårt när bilarna fattade eld kort efter att ha krockat våldsamt.
[media]I den filmen förklarar brandmannen också att det är ovanligt att bensinbilar fattar eld när de krockas.

I den här gamla tråden finns det många åsikter och fakta om brinnande och exploderande batteribilar.
[länk]
https://internationalfireandsafetyj...-cars-compared-to-petrol-and-diesel-vehicles/

https://www.theguardian.com/busines...ater-fire-risk-than-petrol-or-diesel-vehicles

https://www.evengineeringonline.com...les-pose-fire-risks-60-times-higher-than-evs/

Sluta sprida felaktigheter.

I Tesla så kan man öppna dörrarna mekaniskt även om bilen normalt öppnar dörrarna elektriskt. Rätt säker på att Ford också har möjligheten att mekaniskt öppna dörren vid elektriskt bortfall.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BigR
Storsockret Storsockret skrev:
bZ Woodland lär det vara. Så den kan man kika på om man är intresserad av hur e-outback kommer bli

Ser ut att kunna vara ganska bra med bagageutrymme även om det är svårt att uppskatta mått på video. Liter säger väl en del men det är oftast utformningen ovanför insynsskydded som gör skillnaden.

[media]
Ser ut som en intressant Toyota.

Subaru däremot går mot att vara enbart badge engineering. Tråkigt.

Planeras visst också en helel småbil från Toyota som ska rebadgas som en Subaru Justy.

Jag har kört Subaru i 20 år, även en låtsas-Subaru Justy som andrabil. Inget större fel på den men hade hellre köpt en Aygo eller en Yaris istället för att krångla med Subarus onödigt dyra reservdelar. För övrigt så släppte dom reservdelshanteringen efter 10 år så man får leta på skroten, autodoc eller jaga motsvarande Toyota-del om den passar. Tyvärr moddas det här och där så man vet aldrig säkert. Det var ungefär efter 10 år jag började behöva delar 😠. Tack för det Subaru.

Köp Toyota istället.
 
j.f.s j.f.s skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

Sluta sprida felaktigheter.

I Tesla så kan man öppna dörrarna mekaniskt även om bilen normalt öppnar dörrarna elektriskt. Rätt säker på att Ford också har möjligheten att mekaniskt öppna dörren vid elektriskt bortfall.
Länk till svensk textad sida gällande samma artikel som ovan.

https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BigR
Sluta mata pyromanerna. Det finns en annan rykande tråd för dom som är rädda att förintas av elbilar.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

Sluta sprida felaktigheter.

I Tesla så kan man öppna dörrarna mekaniskt även om bilen normalt öppnar dörrarna elektriskt. Rätt säker på att Ford också har möjligheten att mekaniskt öppna dörren vid elektriskt bortfall.
Även om jag tycker brandrisken är kraftigt överdriven så är Teslas nödöppning inte speciellt praktisk.
Detta för en model S, kanske lämpligt med en säkerhetsgenomgång för alla passagerare innan färd?

Tesla Model S instruktion för att öppna bakdörr utan ström, visar sits och pil för nödöppning genom att dra en kabel under mattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
Nej den är kass, det håller jag med om. På Model 3 (som jag har) sitter nödöppningen iaf bättre till. Fram så sitter den på handtaget. Bak är det lite sämre då den sitter i dörrfacket.
 
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det lutar alltså åt att bilföraren faktiskt var korkad som kämpade så med att ligga 1 sekund bakom bilen framför. Bra. Glömde nämna att bromslysediscot slutade när vi kom in i ett samhälle där idioten lämnade en större lucka till framförvarande. Jag har aldrig sett detta intensiva blinkande från någon annan bil(förare) tidigare.
Men detta är inget nytt fenomen, man kan se bilister som färdas helt solo på motorväg där bromsljusen tänds då och då, de har väl kommit upp över hastighetsgränsen och känner att de vill sakta ner, då bromsar de helt enkelt..

Kanske jag som blivit gubbig men upplever att fler kör ryckigt på motorväg, är det omodernt att använda farthållare nuförtiden?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D djac skrev:
Kanske jag som blivit gubbig men upplever att fler kör ryckigt på motorväg, är det omodernt att använda farthållare nuförtiden?
Eller adaptiv farthållare som upptäcker hinder som inte finns? (Har jag dock aldrig upplevt när man åker solo)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.