359 935 läst ·
6 099 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fast då är vi där igen…ogre skrev:
Inte jättesvårt att räkna hem en elbil även om den är dyrare i inköp. Hade en RAV4 'vanlig' hybrid med leasingkostnad på 3500 i månaden, Nuvarande Kia EV6 kostar 5000 - behöver ju bara tanka två tankar bensin i månaden för att den kostnaden ska göra bensinbilen dyrare. service försäkring etc är samma kostnad oavsett bil i det fallet.
1. Hybridbilar som inte är laddbara är enligt mig det sämsta alternativet eftersom all tillförd energi kommer från bensin / diesel med massa exta vikt. Så jag tänker mer på en icke hybrid som är billigare.
2. Ponera att din hybrid drar 0,6 med en tank på 55liter så medför det att du kör ca 2200mil per år. Rätt så mycket och ändå trots att det är en dyr hybrid är det +-0.
Ja men då är det en helt annan sak, du köpte en 3år gammal elbil och det är förmodligen en kanonaffär eftersom andrahandsmarknaden inte är kanon direkt. Men jag menar att köpa en ny elbil inte lönar sig för en normalanvändare.S sjoelund skrev:Är på semester nu utan tillgång till kalkylarket, men en V70 2006 som såldes och en e-Niro 2021 som köptes förra året.
Jag har räknat på att nya bilen skrivs av på 10 år (värde noll efter det), vilket är konservativt. Och räknat med genomsnittet som reparationer kostade för V70, men de var högre de sista åren så konservativa kostnader för den också.
Jag räknade då med faktiska kostnader för bensin, snabbladdare, och laddning hemma över ett år. Jag gjorde om kalkylen efter köpet då jag haft bilen ett år och resultatet var bättre än väntat. Dessutom slipper man ha bilen på verkstad ett par gånger per år...
Tycker mild hybrider är geniala då man lyckas sänka förbrukningen mycket om det handlar om stadstrafik förstås..P PHPersson skrev:Fast då är vi där igen…
1. Hybridbilar som inte är laddbara är enligt mig det sämsta alternativet eftersom all tillförd energi kommer från bensin / diesel med massa exta vikt. Så jag tänker mer på en icke hybrid som är billigare.
2. Ponera att din hybrid drar 0,6 med en tank på 55liter så medför det att du kör ca 2200mil per år. Rätt så mycket och ändå trots att det är en dyr hybrid är det +-0.
Ett batteri på 1kW kan inte väga mycket.. Den nya remdrivna startmotor&generator lär ju inte väga mycket mer än en traditionell startmotor och generator tillsammans..
Det var mitt faktiska case, så ville bara säga att det är möjligt. Köpte Toyotan året innan den släpptes som plug-in hybrid - men som plug-in väger den 200 kg mer och kostar ca 25% mer i inköp. Vet inte vad man kan få ner förbrukningen på en sån till - min drog ganska precis 0.6 under de tre år jag körde denP PHPersson skrev:Fast då är vi där igen…
Redigerat:
Håller helt med.G Greger_08 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Så tycker jag ju å andra sidan, med reservation för att jag sällan skriver saker som skitdåligt. Jag förstår inte vad som håller andrahandsvärdet på hybrider uppe. Likt gamla sportbilar borde de vara billiga eftersom de är så dyra att hålla igång.P PHPersson skrev:
Så synes det inte vara, men som jag ser det är det en högst svajig grund för det som har väldigt lite med driftkostnader att göra, något som brukar påverka andrahandsvärden rejält.
Tja, statistik talar för motsatsen, alltså att hybrider körs betydligt mindre på el än vad många tror. Kanske är det annorlunda på andrahandsmarknaden om bilarna köps som pendlarbilar för korta sträckor, men för nya bilar är det så.P PHPersson skrev:
Vad skulle fördelen vara, mer än priset?P PHPersson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
1kWh är ju i princip bara ett extra startbatteri. Elmotorer är lätta så det går att göra hybrider som inte väger nämnvärt mer, och ju större batteri och starkare elmotor det är, desto enklare kan man göra förbränningsmotorn.G Greger_08 skrev:
Ska man ändå ha en hybrid, tycker jag man lika gärna kan göra batteriet lite större så det faktiskt går att köra på ren el ett tag. Men det är en gråskala, där vad som blir bäst alltid beror på det specifika körfallet
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Laddhybriderna går väl ofta sina första år som tjänstebilar där tjänstemannen definitivt inte vill betala för laddning hemma.Nötegårdsgubben skrev:
Så tycker jag ju å andra sidan, med reservation för att jag sällan skriver saker som skitdåligt. Jag förstår inte vad som håller andrahandsvärdet på hybrider uppe. Likt gamla sportbilar borde de vara billiga eftersom de är så dyra att hålla igång.
Så synes det inte vara, men som jag ser det är det en högst svajig grund för det som har väldigt lite med driftkostnader att göra, något som brukar påverka andrahandsvärden rejält.
Tja, statistik talar för motsatsen, alltså att hybrider körs betydligt mindre på el än vad många tror. Kanske är det annorlunda på andrahandsmarknaden om bilarna köps som pendlarbilar för korta sträckor, men för nya bilar är det så.
Vad skulle fördelen vara, mer än priset?
Har några i grannskapet med laddhybrider som tjänstebilar, väldigt sällan de kommer körandes på batteri.
Men efterföljande ägare är nog mer intresserade av batteridriften.
Medlem
· Uppland
· 2 258 inlägg
Jag har inga svenska siffror men jag såg en kinesisk studie som visade att personbilar i snitt körs mest det första året. Sedan faller den årliga körsträckan hela tiden vilket innebär att tio år gamla bilar körs ganska sparsamt. Nu är kinesernas bilar nyare av våra av flera skäl, men jag tror att kurvan har samma form här också.Nötegårdsgubben skrev:
Den statistiken säger förstås ingenting absolut om var medianen ligger, men i mina ögon pekar den mot att det är troligare att medianen ligger högre än snittet för de bilar som faktiskt är i dagligt bruk och borde vara underlag för diskussionen, då en stor andel bilar synes vara den typen av bilar som @useless menar att vi inte borde räkna.
Vad tror ni själva, och vad bygger ni era antaganden på?
Om jag skulle spekulera i ett exempel. Tänk att en typisk bil blir 18 år och hinner gå 21 000 mil på den tiden. Då kanske den har gått 500 mil/år under år 9 - 18, 1500 mil om året år 3-9 och 2500 mil om året de första tre åren.
För egen del vill jag ha minst 35 mil i praktiken, inte WLTP. mitt användarfall är Stockholm-Malmö 63 mil och vill inte tvingas ta pausen exakt halvvägs eller när nu det behövs enligt bilen.S sjoelund skrev:Att man inte behöver 70 mils räckvidd beror på att man inte orkar köra 8 timmar i sträck utan paus. Kanske att det går om man växlar förare, men man vill förmodligen ändå stanna för att äta.
35 mil räckvidd duger ganska bra av egen erfarenhet. Mer ger inte så mycket värde - kanske att man då kan välja att ladda till bara 80% inför längre resor och kan spara lite på batteriets hälsa.
Jag kan ladda hemma och starta med 100%. Någonstans runt 10% är det väl dags att ladda längs motorvägen då det är några mil mellan laddstationerna. Sedan ladda upp till ca 80%, dvs 170% totalt. Vill inte komma fram med nästan noll då jag inte kan ladda där jag besöker. Och så vill jag att det funkar i 110-120 km/h och även vår och höst. Kallaste vintern oftast inga långfärder för min del. Antar att 50+ mil WLTP behövs då. Full last, inget släp eller takbox.
En paus längs resan behövs för mat och toa men inte mer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Nja, snarare förmånsbilar och då betalar man sitt eget bränsle oavsett i Sverige. Så att man väljer bort att ladda är för mig obegripligt, men så ser det ut, iaf. till del. Vet inte vem som står för bränslet i andra länder, men företagshybrider verkar internationellt användas uselt vad gäller eldrift.13th Marine skrev:
I Sverige går hybrider till 50 % på bensin.
https://omev.se/2024/01/11/laddhybridbilar-del-2-korcykler-och-verklig-forbrukning-av-drivmedel/
Ja, jag pratar om 35 mil riktig räckvidd i motorvägsfart. 120 km/h i motvind är det nog på gränsen att man kommer upp i den sträckan. 110 km/h är det inga problem med motvind. Vindstilla kommer man längre - mot Malmö är det nog OK, men Göteborg blåser det alltid och den drar lite mer...P Pin skrev:
WLTP 455, EPA 632 (och av någon anledning listar Kia EPA-räckvidden i bilens gränssnitt när man är fulladdad - rak world range listas som 375 på EV db