13th Marine 13th Marine skrev:
BMW i3 försökte de med väl?

Jag tror helt enkelt man vill åt den ökade motoreffekten som en parallellhybrid ger, det säljer bättre än den minskade komplexiteten en seriehybrid innebär.

Själv tycker jag en El/vätgashybrid kan vara intressant.
Visst, men i3 REX var dåligt utförd på många vis. Range extendern var inte särskilt bra, och i3 i sig är ju besvärligt muppig i utformningen.
Hade du haft en 30kW range extender med 50l bensintank i frunken eller under bagagegolvet på en Model Y med 40kWh batteri hade det säkert sålt för de som drar släp etc. Eller bor där det är dåligt laddnätverk utanför hemmet.

Vätgas i bilar är bara dumt, komplicerat, inneffektivt och.. bara dåligt.

Systemeffekt är ett dåligt argument. Med ett 20kWh batteri kan man plocka ut 200kW kontinuerligt. Och dubbla vid korta acceleration boost.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Problemet med många kallstarter där motorn aldrig kommer upp i drifttemperatur är att oljan späds ut med oförbränt bränsle.
Det märker man när oljenivån ökar på stickan.
Därför måste man byta olja ofta på en hybrid och helst inte fylla på olja ända upp.

Ett annat problem är att avgassystemet fylls med kondensvatten så att olika sensorer hamnar i vattnet och börjar visa fel värden.
Verkstadens lösning är då borra dräneringshål i systemet.

P Peter_Ker skrev:
Ett annat problem är att avgassystemet fylls med kondensvatten så att olika sensorer hamnar i vattnet och börjar visa fel värden.
Verkstadens lösning är då borra dräneringshål i systemet.
Det borde vara ganska enkelt att designa bort

J
Rabbithole Rabbithole skrev:
Visst, men i3 REX var dåligt utförd på många vis. Range extendern var inte särskilt bra, och i3 i sig är ju besvärligt muppig i utformningen.
Tycker ändå i3 var rätt häftig. Var sugen på en sån, men de var både dyra och kunde bara ha 2 pers i baksätet så... Men visst, jag tittade på rena el-versionerna. REX håller jag med verkade lite väl sunkig.

Mitsubishi outlander hade också ett kul koncept, minns inte exakt, men den var nästan en seriehybrid, men med mekanisk paralellkoppling men bara på högsta växeln, dvs vid långkörning så kunde man köra på bensinmotorn (om jag minns rätt).

Gamla Toyota Prius hade ju också en kul lösning på växellåda.

Men resten verkar ju i princip tagit sin vanliga låda och yxat på en elmotor.

T TommyC skrev:
Väljer man dubbel drivlina trots att redan bilar med enkel drivlina har massor av kvalitétsproblem så har man i alla fall inga ekonomiska problem.
Håller med. Hybrider känns inte kul som begagnade. Som förmånsbil var de ju bra med de skatteregler som då gällde. För första ägaren.

Det borde vara ganska enkelt att designa bort
Jag tror det är rätt komplicerat... Man kan ju liksom inte borra hål i systemet här och var.

Dessutom sägs det ju att pga litet batteri som hela tiden cyklas fullt till noll så slits batteriet rätt fort, jämfört med en elbil, speciellt de som bara laddar till 80% och inte laddar för ofta och inte kör tomt...

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tycker ändå i3 var rätt häftig. Var sugen på en sån, men de var både dyra och kunde bara ha 2 pers i baksätet så... Men visst, jag tittade på rena el-versionerna. REX håller jag med verkade lite väl sunkig.

Mitsubishi outlander hade också ett kul koncept, minns inte exakt, men den var nästan en seriehybrid, men med mekanisk paralellkoppling men bara på högsta växeln, dvs vid långkörning så kunde man köra på bensinmotorn (om jag minns rätt).

Håller med. Hybrider känns inte kul som begagnade. Som förmånsbil var de ju bra med de skatteregler som då gällde. För första ägaren.

Jag tror det är rätt komplicerat... Man kan ju liksom inte borra hål i systemet här och var.

Dessutom sägs det ju att pga litet batteri som hela tiden cyklas fullt till noll så slits batteriet rätt fort, jämfört med en elbil, speciellt de som bara laddar till 80% och inte laddar för ofta och inte kör tomt...
I3 hade i början för litet batteri, dumma dörrar till det trånga baksätet och ett dåligt bagageutrymme. En e-Golf kombi däremot..

Cykler beror helt på batteristorlek, och 40-60kWh skulle nog funka bra

J JohanLun skrev:
Jag tror att den bara hade en växel. Så den var seriehybrid i låga farter. Men den är väl inte alls speciellt snål i hybridläget? Enda besparingen är att man kan ladda. När batteriet är slut är den törstig.

J JohanLun skrev:
Jag tror att alla toyotahybrider har det systemet. Det är komplicerat och det blir lite speciell känsla att köra det. Men det är snålt.

J JohanLun skrev:
Eller ännu mer yxigt lämna växellådan orörd i fram och låta elmotorn driva i bak som Volvo gjorde. Många av laddhybriderna kändes som hastverk i början. Kia som var utan värme till exempel.

J
En e-Golf kombi däremot..
Jag hade flera golfkombi som var perfekt för oss i storlek. Men e-golf och golf GTE fanns bara som icke-kombi, vad jag vet. ID3 kunde (och vad jag vet kan fortfarande) inte ha takräcke, annars kunde man haft sådan och takbox. Jag hade nöjet att få prova Golf GTE mars 2014, troligen bland de första i Sverige skulle jag tro...
I3 hade i början för litet batteri, dumma dörrar till det trånga baksätet och ett dåligt bagageutrymme.
Jo, jag köpte ingen i3. Hade de kostat samma som zoe hade jag nog tagit egenheterna och bara 3 passagerare. Men de var svåra att hitta beg med vettig spec och till vettigt pris, då, 2022.
Cykler beror helt på batteristorlek, och 40-60kWh skulle nog funka bra
Med >40kwh batteri känns det onödigt att släpa runt på en fossilmotor?

J
A Avemo skrev:
Jag tror att den bara hade en växel. Så den var seriehybrid i låga farter. Men den är väl inte alls speciellt snål i hybridläget? Enda besparingen är att man kan ladda. När batteriet är slut är den törstig.
https://www.myoutlanderphev.com/threads/technical-graphs-and-images.1278/

Finns beskrivning här ovan...

Oavsett, en roligare "take" på hybridkonceptet än många andra tycker jag... Däremot verkar ju bilen som helhet vara ganska tillyxad även i ren bensinversion. Känns som man tagit det sämsta från japansk och amerikansk design och kvalitet, plastigt och fult.

Tyskarna kan göra snygga bilar med bra design, bra köregenskaper och premiumkänsla. Men den faktiska kvaliten är det väl ibland lite si och så med.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hade flera golfkombi som var perfekt för oss i storlek. Men e-golf och golf GTE fanns bara som icke-kombi, vad jag vet. ID3 kunde (och vad jag vet kan fortfarande) inte ha takräcke, annars kunde man haft sådan och takbox. Jag hade nöjet att få prova Golf GTE mars 2014, troligen bland de första i Sverige skulle jag tro...

Jo, jag köpte ingen i3. Hade de kostat samma som zoe hade jag nog tagit egenheterna och bara 3 passagerare. Men de var svåra att hitta beg med vettig spec och till vettigt pris, då, 2022.

Med >40kwh batteri känns det onödigt att släpa runt på en fossilmotor?
Fossilmotorn bara för de som har dragbehovet tänker jag, och de som vill hålla sig kvar i det kända.

Korrekt med e-Golf.

Angående ID3 så kan den rent tekniskt/praktiskt ha takräcke, det skiljer väldigt lite från Seat Leon/Golf utan rails med takräcke som klämmer runt taket. Men VW valde bort att godkänna den med takräcke. Dom gjorde ju tankevurpan med dragkroken också, och ingen SW version.

SW brukar betyda SoftWare som i programvara men jag gissar att det betyder något annat i detta sammanhang? Förkortningssjukan anser jag för övrigt är vedervärdig och bör bekämpas i alla sammanhang VSB 😆

T TommyC skrev:
Förkortningssjukan anser jag för övrigt är vedervärdig och bör bekämpas i alla sammanhang
Men VW förstod du? QED

SW är för övrigt en förkortning av Sportwagen på tyska, vilket då inte ska förväxlas med sportbil, utan snarare är tänkt för dem med ett aktivt fritidsliv och därför större transportbehov.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Oavsett, en roligare "take" på hybridkonceptet än många andra tycker jag.
De har ju gemensamt med Toyota att börja från grunden i stället för att bara slänga dit en elmotor på växellådan. Men olikt Toyota blev inte resultatet så bra. Jag tycker det är överraskande att Toyota som har en så lång historia av hybrider inte lyckades följa med när laddhybrider blev stora.

Nissan har väl lyckats få en seriehybrid att bli snålare än samma bil med växellåda. Men annars verkar seriehybriderna ha blivit ineffektiva vad jag sett.

J JohanLun skrev:
Tyskarna kan göra snygga bilar med bra design, bra köregenskaper och premiumkänsla. Men den faktiska kvaliten är det väl ibland lite si och så med.
Med min ID4 hade jag inga problem med kvaliteten. Men köregenskaperna var inte lysande. Framför allt inte i halka.

A Avemo skrev:
Jag tycker det är överraskande att Toyota som har en så lång historia av hybrider inte lyckades följa med när laddhybrider blev stora.
De trodde väl väldigt länge egentligen inte på batteridrift i sig, utan hade bara batteriet som något att lagra överskottsenergi i.

Varför kan man förstås fråga sig, men iom. att deras mål inte var att ersätta bensinmotorn med batteri så tänkte de väl annorlunda. Om idén redan från början var att bygga bränslecellsbilar så kräver väl dessa mer eller mindre ett buffertbatteri för att funka, så om batteriet hos dem var ett medel för att gå från bensin till vätgas kan man ju i någon mån förstå om de upplevde laddhybrider som ett stickspår.

Att de nog hade fel är en annan sak.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför kan man förstås fråga sig, men iom. att deras mål inte var att ersätta bensinmotorn med batteri så tänkte de väl annorlunda.
Japan bränner olja, gas och kol för att generera 88% av sin el. Rena elbilar är alltså ingenting som egentligen hjälper i Japan om man ser till miljön.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.