Ni som säger att laddhybrider är skit och samtidigt att det elbilar inte behöver servas… hur går det ihop?
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
 
P PHPersson skrev:
Ni som säger att laddhybrider är skit och samtidigt att det elbilar inte behöver servas… hur går det ihop?
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
Jag tycker det är dåligt med hybrid eftersom den behöver service som en bensinbil. Anta att du kör 1500 mil om året varav 500 på bensin. Service med oljebyte varje år blir dyrt för dessa 500 mil. Även mer komplex konstruktion med mer som kan behöva repareras när bilen åldras, inget broblem första åren men en risk senare
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Jag tror att det brukar vara tätare serviceintervall på laddhybriden än på en bensinbil. Det var det i alla fall på min Golf GTE.

P PHPersson skrev:
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
Bet var ganska ospecifikt. Rena bensinbilar, rena elbilar och laddhybrider har olika fördelar. Ingen av dem är bäst på allt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag har haft laddhybrid Passat GTE och var mkt nöjd med driftskostnaden på den, dyr (> 5k SEK på VW) service varje år dock med oljebyte m m trots att jag körde mer än hälften på el. Detta kompenseras av lägre skatt än en bensinpassat så på totalen blev det en prisvärd bil tycker jag.

VW säger att bensinmotorn får fler kallstarter p g a hybrid, därav motiverar de sitt 12mån serviceintervall.
 
P Pin skrev:
Jag tycker det är dåligt med hybrid eftersom den behöver service som en bensinbil. Anta att du kör 1500 mil om året varav 500 på bensin. Service med oljebyte varje år blir dyrt för dessa 500 mil. Även mer komplex konstruktion med mer som kan behöva repareras när bilen åldras, inget broblem första åren men en risk senare
Men alltså inte sämre än en bensinbil?
 
A Avemo skrev:
Jag tror att det brukar vara tätare serviceintervall på laddhybriden än på en bensinbil. Det var det i alla fall på min Golf GTE.


Bet var ganska ospecifikt. Rena bensinbilar, rena elbilar och laddhybrider har olika fördelar. Ingen av dem är bäst på allt.
Jag tänker rent service/hållbarhetsmässigt?
 
B bhus2021 skrev:
Jag har haft laddhybrid Passat GTE och var mkt nöjd med driftskostnaden på den, dyr (> 5k SEK på VW) service varje år dock med oljebyte m m trots att jag körde mer än hälften på el. Detta kompenseras av lägre skatt än en bensinpassat så på totalen blev det en prisvärd bil tycker jag.

VW säger att bensinmotorn får fler kallstarter p g a hybrid, därav motiverar de sitt 12mån serviceintervall.
Det kan jag förstå dock, i mina äldre VW bilar, har de haft service som anpassar sig efter hur man kör. Man kan tycka att så borde det vara även med en hybrid.
 
P PHPersson skrev:
Ni som säger att laddhybrider är skit och samtidigt att det elbilar inte behöver servas… hur går det ihop?
Jag vet inte hur många vanliga människor som säger båda de sakerna, men Tesla exempelvis säger det senare, att deras bilar inte behöver servas, bara lagas. Själv har jag en VW, de har tvåårsintervall på servicen utan ett kombinerat miltak. Det är glesare än jag haft på mina senaste bilar.
P PHPersson skrev:
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Mängden potentiella starter, därtill relativa kallstarter (även om bensinmotorn ofta går ett minimiantal minuter för att bli varm första gången per resa den startar).

För en av de hybrider jag haft vet jag att verkstaden sa att kolvarna var i en hårdare legering än på motsvarande rena bensinbil då de levde ett hårdare liv.

Så kort sagt slits bensinmotorn mer på en hybrid. Oavsett det har man dubbla system, bensin och el, som dels ska fungera var för sig, dels ihop. Naturligtvis innebär det högre driftkostnader.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte hur många vanliga människor som säger båda de sakerna, men Tesla exempelvis säger det senare, att deras bilar inte behöver servas, bara lagas. Själv har jag en VW, de har tvåårsintervall på servicen utan ett kombinerat miltak. Det är glesare än jag haft på mina senaste bilar.

Mängden potentiella starter, därtill relativa kallstarter (även om bensinmotorn ofta går ett minimiantal minuter för att bli varm första gången per resa den startar).

För en av de hybrider jag haft vet jag att verkstaden sa att kolvarna var i en hårdare legering än på motsvarande rena bensinbil då de levde ett hårdare liv.

Så kort sagt slits bensinmotorn mer på en hybrid. Oavsett det har man dubbla system, bensin och el, som dels ska fungera var för sig, dels ihop. Naturligtvis innebär det högre driftkostnader.
Stämmer bra in på den Passat GTE vi hade innan, andra kolvar för att hålla ett hårdare liv, och tätare serviceintervall för att oljan ska vara fräsch (1500mil/1år).
Motorn kan ju kallstartas vid en omkörning på motorvägen.

En normal service gick väl iofs inte på mer än 3-4000kr, men var fjärde service gick också på 11000kr.
 
P PHPersson skrev:
Men alltså inte sämre än en bensinbil?
I vissa fall tex VW oljeservice årligen istället för vartannat år.

Service på batteri i slutet av bilens livslängd?

Högre vikt, mindre utrymme pga två drivlinor i samma bil (för de bilar som inte är gjorda som hybrid från början)
 
P PHPersson skrev:
Ni som säger att laddhybrider är skit och samtidigt att det elbilar inte behöver servas… hur går det ihop?
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
Fler delar, mer som kan gå sönder typ.

Hade man byggt hybriderna som en elbil med mindre batteri och bensinaren som en ren REX. Hade de kunnat ha ett helt separat servicesystem för REX enheten. Oljebyte efter driftstimmar bara.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Fler delar, mer som kan gå sönder typ.

Hade man byggt hybriderna som en elbil med mindre batteri och bensinaren som en ren REX. Hade de kunnat ha ett helt separat servicesystem för REX enheten. Oljebyte efter driftstimmar bara.
Men det säljer inte, man verkar istället ta en parallellhybrid och få mer sammanlagd motoreffekt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det säljer inte, man verkar istället ta en parallellhybrid och få mer sammanlagd motoreffekt.
Det är ingen som erbjudit en bra variant. Kommande XC70 i Kina verkar ha en sån setup. Återstår att se om den blir bra.

Effekt på elmotorn är ju i princip bara begränsad av batteriet
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ingen som erbjudit en bra variant. Kommande XC70 i Kina verkar ha en sån setup. Återstår att se om den blir bra.

Effekt på elmotorn är ju i princip bara begränsad av batteriet
BMW i3 försökte de med väl?

Jag tror helt enkelt man vill åt den ökade motoreffekten som en parallellhybrid ger, det säljer bättre än den minskade komplexiteten en seriehybrid innebär.

Själv tycker jag en El/vätgashybrid kan vara intressant.
 
Väljer man dubbel drivlina trots att redan bilar med enkel drivlina har massor av kvalitétsproblem så har man i alla fall inga ekonomiska problem. Eller hur tänker folk? Kul att prova nya prototyper är ett vanligt argument men hur kul är det egentligen. Samma folk som tycker att det är kul med solpaneler på taket och Li-Ion batterier i huset. Jag argumenterar som alltid att det är bättre att välja ett arbete där man får betalt för att leka med prototyper istället för att försämra privatekonomin. Det argumentet går dock sällan hem. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.