361 453 läst ·
6 122 svar
361k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Ni som säger att laddhybrider är skit och samtidigt att det elbilar inte behöver servas… hur går det ihop?
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
Jag tycker det är dåligt med hybrid eftersom den behöver service som en bensinbil. Anta att du kör 1500 mil om året varav 500 på bensin. Service med oljebyte varje år blir dyrt för dessa 500 mil. Även mer komplex konstruktion med mer som kan behöva repareras när bilen åldras, inget broblem första åren men en risk senareP PHPersson skrev:Ni som säger att laddhybrider är skit och samtidigt att det elbilar inte behöver servas… hur går det ihop?
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
Jag tror att det brukar vara tätare serviceintervall på laddhybriden än på en bensinbil. Det var det i alla fall på min Golf GTE.P PHPersson skrev:
Bet var ganska ospecifikt. Rena bensinbilar, rena elbilar och laddhybrider har olika fördelar. Ingen av dem är bäst på allt.P PHPersson skrev:
Jag har haft laddhybrid Passat GTE och var mkt nöjd med driftskostnaden på den, dyr (> 5k SEK på VW) service varje år dock med oljebyte m m trots att jag körde mer än hälften på el. Detta kompenseras av lägre skatt än en bensinpassat så på totalen blev det en prisvärd bil tycker jag.
VW säger att bensinmotorn får fler kallstarter p g a hybrid, därav motiverar de sitt 12mån serviceintervall.
VW säger att bensinmotorn får fler kallstarter p g a hybrid, därav motiverar de sitt 12mån serviceintervall.
Men alltså inte sämre än en bensinbil?P Pin skrev:Jag tycker det är dåligt med hybrid eftersom den behöver service som en bensinbil. Anta att du kör 1500 mil om året varav 500 på bensin. Service med oljebyte varje år blir dyrt för dessa 500 mil. Även mer komplex konstruktion med mer som kan behöva repareras när bilen åldras, inget broblem första åren men en risk senare
Jag tänker rent service/hållbarhetsmässigt?A Avemo skrev:
Det kan jag förstå dock, i mina äldre VW bilar, har de haft service som anpassar sig efter hur man kör. Man kan tycka att så borde det vara även med en hybrid.B bhus2021 skrev:Jag har haft laddhybrid Passat GTE och var mkt nöjd med driftskostnaden på den, dyr (> 5k SEK på VW) service varje år dock med oljebyte m m trots att jag körde mer än hälften på el. Detta kompenseras av lägre skatt än en bensinpassat så på totalen blev det en prisvärd bil tycker jag.
VW säger att bensinmotorn får fler kallstarter p g a hybrid, därav motiverar de sitt 12mån serviceintervall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 953 inlägg
Jag vet inte hur många vanliga människor som säger båda de sakerna, men Tesla exempelvis säger det senare, att deras bilar inte behöver servas, bara lagas. Själv har jag en VW, de har tvåårsintervall på servicen utan ett kombinerat miltak. Det är glesare än jag haft på mina senaste bilar.P PHPersson skrev:
Mängden potentiella starter, därtill relativa kallstarter (även om bensinmotorn ofta går ett minimiantal minuter för att bli varm första gången per resa den startar).P PHPersson skrev:
För en av de hybrider jag haft vet jag att verkstaden sa att kolvarna var i en hårdare legering än på motsvarande rena bensinbil då de levde ett hårdare liv.
Så kort sagt slits bensinmotorn mer på en hybrid. Oavsett det har man dubbla system, bensin och el, som dels ska fungera var för sig, dels ihop. Naturligtvis innebär det högre driftkostnader.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Stämmer bra in på den Passat GTE vi hade innan, andra kolvar för att hålla ett hårdare liv, och tätare serviceintervall för att oljan ska vara fräsch (1500mil/1år).Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte hur många vanliga människor som säger båda de sakerna, men Tesla exempelvis säger det senare, att deras bilar inte behöver servas, bara lagas. Själv har jag en VW, de har tvåårsintervall på servicen utan ett kombinerat miltak. Det är glesare än jag haft på mina senaste bilar.
Mängden potentiella starter, därtill relativa kallstarter (även om bensinmotorn ofta går ett minimiantal minuter för att bli varm första gången per resa den startar).
För en av de hybrider jag haft vet jag att verkstaden sa att kolvarna var i en hårdare legering än på motsvarande rena bensinbil då de levde ett hårdare liv.
Så kort sagt slits bensinmotorn mer på en hybrid. Oavsett det har man dubbla system, bensin och el, som dels ska fungera var för sig, dels ihop. Naturligtvis innebär det högre driftkostnader.
Motorn kan ju kallstartas vid en omkörning på motorvägen.
En normal service gick väl iofs inte på mer än 3-4000kr, men var fjärde service gick också på 11000kr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Fler delar, mer som kan gå sönder typ.P PHPersson skrev:Ni som säger att laddhybrider är skit och samtidigt att det elbilar inte behöver servas… hur går det ihop?
Om vi tar en standard bensinbil… vad är det laddhybriden behöver servas som inte bensinbilen behöver?
Likaså… om en laddhybrid är så mycket sämre än en bensinbil, vad är det som är dåligt? Borde inte samma ”dålighet” finnas i en ren elbil?
Hade man byggt hybriderna som en elbil med mindre batteri och bensinaren som en ren REX. Hade de kunnat ha ett helt separat servicesystem för REX enheten. Oljebyte efter driftstimmar bara.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Men det säljer inte, man verkar istället ta en parallellhybrid och få mer sammanlagd motoreffekt.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
BMW i3 försökte de med väl?Rabbithole skrev:
Jag tror helt enkelt man vill åt den ökade motoreffekten som en parallellhybrid ger, det säljer bättre än den minskade komplexiteten en seriehybrid innebär.
Själv tycker jag en El/vätgashybrid kan vara intressant.
Väljer man dubbel drivlina trots att redan bilar med enkel drivlina har massor av kvalitétsproblem så har man i alla fall inga ekonomiska problem. Eller hur tänker folk? Kul att prova nya prototyper är ett vanligt argument men hur kul är det egentligen. Samma folk som tycker att det är kul med solpaneler på taket och Li-Ion batterier i huset. Jag argumenterar som alltid att det är bättre att välja ett arbete där man får betalt för att leka med prototyper istället för att försämra privatekonomin. Det argumentet går dock sällan hem. 😂
