maxmsm skrev:
Jag gissar på att om man hade blandat in körda mil på respektive drivmedelstyp så hade batteribilarna skenat i brandstatistiken.
Kanske, eller kanske inte.

Det är inte ens säkert att biltillverkarna har koll på de olika orsakerna till att batterier kan brinna och ibland också brinner i deras bilar. Jag tänker på fallen där ganska nya bilar brinner. Det hände ju hos Bavaria i Solna nyligen att en BMW 330e brann. Det finns som vanligt väldigt lite känt om den branden för BMW har inget intresse av att sprida information om sina problem.

2019 brann en BMW i8 hos en återförsäljare i Holland. Det är märkligt att BMW inte har lyckats lösa problemet med batteribränder på över 5 år. Jag gissar att dom inte har tillräcklig kompetens om Li-Ion batterier och deras egenskaper. Det kan ju t ex finnas tillverkningsdefekter i battericeller eller felaktig hantering av BMS, Battery Management System som styr användningen av batteriet.
https://motorillustrated.com/bmw-i8...e-dealership-gets-dropped-in-huge-bath/23440/

Mercan som brann i Florida och totalförstörde den villan var en lånebil från Mercedes och därmed troligen max ett år gammal.

Det tycks brista en hel del i hur dom utvecklar och verifierar sina produkter. Sådant kan vara ett resultat av att utvecklingen av batteribilar är politiskt framtvinad och att för många genvägar därför har tvingats fram spekulerar jag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Eller folk som har tröttnat på att köra batteribil med ganska begränsad räckvidd, jag läste en artikel för runt en månad sedan där man angav att var tredje elbilsägare globalt och 46% av amerikanske elbilsägare övervägde att återgå till bil med förbränningsmotor.
Dvs 2/3 verkar ändå vara så pass nöjda med elbilen att de fortsätter köra elbil.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dvs 2/3 verkar ändå vara så pass nöjda med elbilen att de fortsätter köra elbil.
Ja, 2/3 av den lilla grupp som skaffat elbil.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, 2/3 av den lilla grupp som skaffat elbil.
Ja, det är svårt för de som inte har en elbil att gå från en elbil.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Hur många procent globalt kör batteribil resp bil med förbränningsmotor?

Länk till artikel:

[länk]
Det kan ju också ha med ekonomin att göra, en elbil är dyrare i inköp och man har mindre pengar idag och kikar därmed på en billigare fossilbil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Tror precis tvärtom.
Vilka köper eller får elbil som firmabil?
Jo dom som kör mycket och långt
Har själv en gammal arbetskollega som ligger och kör 6-8000 mil om året som säljare i en Tesla.
Det konstiga är ju att han har väldigt låga milkostnader och ser inga problem med laddning och räckvid som många som inte kör elbil ser som dom största problemen.
Vad exakt menar han med milkostnaden?
Kostnaden för bränsle enbart eller alla kostnader ink värdeminskning?
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kan ju också ha med ekonomin att göra, en elbil är dyrare i inköp och man har mindre pengar idag och kikar därmed på en billigare fossilbil.
Man räknar med att nästa år så kommer det en hel del batteribilar runt 250 000:- i nypris pga de totala utsläppskraven/biltillverkare.
 
maxmsm skrev:
Vad exakt menar han med milkostnaden?
Kostnaden för bränsle enbart eller alla kostnader ink värdeminskning?
Den totala kostnaden.
Han är smålänning trots han är född i Skåne.
Första Teslan gick 6000 mil på en totalkostnad på 18 kr per mil TOTALT.
Han bokförde varenda krona.
Dock så var det när där var hajp på elbilarna när den skulle säljas så den köptes på utförsäljning och såldes privat innan nästa köptes.
Tror inte man kan komma billigare undan på nybil.
Dock så blir det dyrare framåt då andrahandsvärdet trillat neråt till mer normala nivåer, samtidigt har han skaffat solceller för att få ner bränslekostnaden.
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Den totala kostnaden.
Han är smålänning trots han är född i Skåne.
Första Teslan gick 6000 mil på en totalkostnad på 18 kr per mil TOTALT.
Han bokförde varenda krona.
Dock så var det när där var hajp på elbilarna när den skulle säljas så den köptes på utförsäljning och såldes privat innan nästa köptes.
Tror inte man kan komma billigare undan på nybil.
Dock så blir det dyrare framåt då andrahandsvärdet trillat neråt till mer normala nivåer, samtidigt har han skaffat solceller för att få ner bränslekostnaden.
Var det en -16 eller tidigare?
 
maxmsm skrev:
Var det en -16 eller tidigare?
Måste varit nyare.
En longrange med 0-100 på 3.3 sekunder.
Han hade den knappt ett år innan den såldes.
Jag kör själv bensin bilar gärna med ljud och lite hk men detta var ett as till att gå.
 
W witten skrev:
Jag tror du får ut mer av att säkerställa att brandskyddet mellan hus och garage inte har brister
Första problemet är väl att de flesta hus inte har någon vidare brandcell mot garage?

Oavsett, så saknas det för elbilar handfasta uppgifter på brandlast (joule) och maximal temperatur så att en eventuell brandvägg kan dimensioneras med säkerhet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Första problemet är väl att de flesta hus inte har någon vidare brandcell mot garage?

Oavsett, så saknas det för elbilar handfasta uppgifter på brandlast (joule) och maximal temperatur så att en eventuell brandvägg kan dimensioneras med säkerhet.
Du ska väl ändå ha EI30 mellan garage och bostad?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du ska väl ändå ha EI30 mellan garage och bostad?
Med tanke på brandlasten och utryckningstider lär det vara långt under vad som behövs för elbilar.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Med tanke på brandlasten och utryckningstider lär det vara långt under vad som behövs för elbilar.
Har du någon källa på det eller är det bara din gissning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.