68 362 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Kanske, eller kanske inte.maxmsm skrev:
Det är inte ens säkert att biltillverkarna har koll på de olika orsakerna till att batterier kan brinna och ibland också brinner i deras bilar. Jag tänker på fallen där ganska nya bilar brinner. Det hände ju hos Bavaria i Solna nyligen att en BMW 330e brann. Det finns som vanligt väldigt lite känt om den branden för BMW har inget intresse av att sprida information om sina problem.
2019 brann en BMW i8 hos en återförsäljare i Holland. Det är märkligt att BMW inte har lyckats lösa problemet med batteribränder på över 5 år. Jag gissar att dom inte har tillräcklig kompetens om Li-Ion batterier och deras egenskaper. Det kan ju t ex finnas tillverkningsdefekter i battericeller eller felaktig hantering av BMS, Battery Management System som styr användningen av batteriet.
https://motorillustrated.com/bmw-i8...e-dealership-gets-dropped-in-huge-bath/23440/
Mercan som brann i Florida och totalförstörde den villan var en lånebil från Mercedes och därmed troligen max ett år gammal.
Det tycks brista en hel del i hur dom utvecklar och verifierar sina produkter. Sådant kan vara ett resultat av att utvecklingen av batteribilar är politiskt framtvinad och att för många genvägar därför har tvingats fram spekulerar jag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 401 inlägg
Dvs 2/3 verkar ändå vara så pass nöjda med elbilen att de fortsätter köra elbil.maxmsm skrev:
Hur många procent globalt kör batteribil resp bil med förbränningsmotor?13th Marine skrev:
Länk till artikel:
https://foretagande.se/nyheter/elbilen-overges-till-forman-for-forbranningsmotorn?lastid=11013
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 401 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 401 inlägg
Vad exakt menar han med milkostnaden?A Argastesnickaren skrev:Tror precis tvärtom.
Vilka köper eller får elbil som firmabil?
Jo dom som kör mycket och långt
Har själv en gammal arbetskollega som ligger och kör 6-8000 mil om året som säljare i en Tesla.
Det konstiga är ju att han har väldigt låga milkostnader och ser inga problem med laddning och räckvid som många som inte kör elbil ser som dom största problemen.
Kostnaden för bränsle enbart eller alla kostnader ink värdeminskning?
Den totala kostnaden.maxmsm skrev:
Han är smålänning trots han är född i Skåne.
Första Teslan gick 6000 mil på en totalkostnad på 18 kr per mil TOTALT.
Han bokförde varenda krona.
Dock så var det när där var hajp på elbilarna när den skulle säljas så den köptes på utförsäljning och såldes privat innan nästa köptes.
Tror inte man kan komma billigare undan på nybil.
Dock så blir det dyrare framåt då andrahandsvärdet trillat neråt till mer normala nivåer, samtidigt har han skaffat solceller för att få ner bränslekostnaden.
Var det en -16 eller tidigare?A Argastesnickaren skrev:Den totala kostnaden.
Han är smålänning trots han är född i Skåne.
Första Teslan gick 6000 mil på en totalkostnad på 18 kr per mil TOTALT.
Han bokförde varenda krona.
Dock så var det när där var hajp på elbilarna när den skulle säljas så den köptes på utförsäljning och såldes privat innan nästa köptes.
Tror inte man kan komma billigare undan på nybil.
Dock så blir det dyrare framåt då andrahandsvärdet trillat neråt till mer normala nivåer, samtidigt har han skaffat solceller för att få ner bränslekostnaden.
Första problemet är väl att de flesta hus inte har någon vidare brandcell mot garage?W witten skrev:
Oavsett, så saknas det för elbilar handfasta uppgifter på brandlast (joule) och maximal temperatur så att en eventuell brandvägg kan dimensioneras med säkerhet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 401 inlägg
Du ska väl ändå ha EI30 mellan garage och bostad?spikplanka skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 401 inlägg