Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så tycker jag ju å andra sidan, med reservation för att jag sällan skriver saker som skitdåligt. Jag förstår inte vad som håller andrahandsvärdet på hybrider uppe. Likt gamla sportbilar borde de vara billiga eftersom de är så dyra att hålla igång.

Så synes det inte vara, men som jag ser det är det en högst svajig grund för det som har väldigt lite med driftkostnader att göra, något som brukar påverka andrahandsvärden rejält.
Fast många kan som sagt köra mycket på el, min svåger tex tankar ca 2ggr per år resterande på el. Kör ca 2000mil per år och det är såklart en mervärde både ekonomiskt och för miljön.
Tja, statistik talar för motsatsen, alltså att hybrider körs betydligt mindre på el än vad många tror. Kanske är det annorlunda på andrahandsmarknaden om bilarna köps som pendlarbilar för korta sträckor, men för nya bilar är det så.
Det tyder väl i sig på att människor är lata och bekvämlighet går för miljön.
Vad skulle fördelen vara, mer än priset?
Prestanda… själv funderar jag på en hybrid från BMW. De har flera som är väldigt trevliga. Tex X1 med 320hk eller liknande. Eller x5 men rak sexa och ca 500hk.

G
Rabbithole Rabbithole skrev:
1kWh är ju i princip bara ett extra startbatteri. Elmotorer är lätta så det går att göra hybrider som inte väger nämnvärt mer, och ju större batteri och starkare elmotor det är, desto enklare kan man göra förbränningsmotorn.

Ska man ändå ha en hybrid, tycker jag man lika gärna kan göra batteriet lite större så det faktiskt går att köra på ren el ett tag. Men det är en gråskala, där vad som blir bäst alltid beror på det specifika körfallet
Blir ju mer komplicerat när man ska kunna köra på enbart el inte lika genialt enligt mig.

Attitudeswe
Subaru släppen outback som ren elbil nästa år. Borde bli succe i Sverige?

Subaru E-Outback är en rejäl fabiljefraktare med 380 hk, fyrhjulsdrift och 600 liters utrymme under insynsskyddet.

G
Attitudeswe Attitudeswe skrev:

Subaru E-Outback är en rejäl fabiljefraktare med 380 hk, fyrhjulsdrift och 600 liters utrymme under insynsskyddet.
Äntligen en Subaru som inte drar olja 🙃

• Haha
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…

Låt mig gissa… Verklig räckvidd på max 30mil på vintern. Prislapp 7-800’kr. Som många andra elbilar som redan finns. Så tyvärr tror jag inte det blir succe.

Attitudeswe
P PHPersson skrev:
Låt mig gissa… Verklig räckvidd på max 30mil på vintern. Prislapp 7-800’kr. Som många andra elbilar som redan finns. Så tyvärr tror jag inte det blir succe.
30mil på vintern är inget stort problem. Det har mina senaste 2 elbilar haft. Dom har körts 2500mil/år med resor upp mot 60mil vintertid.

550kkr skulle vara ett vettigt pris...

30mil på vintern är inget stort problem. Det har mina senaste 2 elbilar haft. Dom har körts 2500mil/år med resor upp mot 60mil vintertid.

550kkr skulle vara ett vettigt pris...
Inget problem men heller inget nytt.

Ja skulle den gå att köpa för 550 med fyrhjulsdrift så vore det succe men det tror inte jag.

G Greger_08 skrev:
Blir ju mer komplicerat när man ska kunna köra på enbart el inte lika genialt enligt mig.
Vilka mildhybrider är det du tänker på? Min uppfattning är att det är ganska små besparingar det ger. De finns ju just för att det är ett litet och enkelt tillägg till en icke hybrid. Men det är ju också en liten insats för en liten besparing. På landsväg gör det väl knappt någon skillnad alls.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag körde bakom en ioniq5 (honda?) idag vars bromslysen tändes hela tiden. Den höll konstant 1 sekund till bilen framför. Var det (den korkade) föraren som trampade på bromsen eller (den korkade) bilen själv som tyckte det var lämpligt?

Kanske den adaptiva farthållaren?

Jag uppfattade ingen inbromsning.

Frågan är egentligen hur många idiotiska säkerhetsfunktioner det är i bilarna numera? Jag har nog av dem i min fossil från 2018. Törs man byta bil?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
(honda?)
Hyundai.
Törs man byta bil?
Ja. Släpp greppet om handledaren nu. 🙃

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag körde bakom en ioniq5 (honda?) idag vars bromslysen tändes hela tiden. Den höll konstant 1 sekund till bilen framför. Var det (den korkade) föraren som trampade på bromsen eller (den korkade) bilen själv som tyckte det var lämpligt?

Frågan är egentligen hur många idiotiska säkerhetsfunktioner det är i bilarna numera? Jag har nog av dem i min fossil från 2018. Törs man byta bil?
Det var nog ingen idiotisk säkerhetsfunktion utan helt enkelt motorbroms/energiåtervinning som aktiveras när man lättar på gasen.
Eftersom motorbromsen på en elbil kan vara relativt kraftig är det krav på att bromsljuset ska tändas.

Vad jag märkt på både hybrider och elbilar är det ofta inte bromspedalen som tänder bromsljuset utan en viss retardation. Det räcker att släppa på gasen för att det skall tändas. Huruvida föraren eller bilen var korkad låter jag vara osagt. Men jag kan tänka mig att ett blinkande bromsljus även kan uppkomma om man rör gasen för mycket upp och ner.

Törs man byta bil?
Nej.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
j.f.s

På min Tesla så tänds bromsljuset vid ”motorbroms”. Dvs så fort man släpper gaspedalen och bilen regenererar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det lutar alltså åt att bilföraren faktiskt var korkad som kämpade så med att ligga 1 sekund bakom bilen framför. Bra. Glömde nämna att bromslysediscot slutade när vi kom in i ett samhälle där idioten lämnade en större lucka till framförvarande. Jag har aldrig sett detta intensiva blinkande från någon annan bil(förare) tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.