234 122 läst · 3 776 svar
234k läst
3,8k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
I min egna spåkula så är elbilen på en nedåtgående trend.
Det ska bli spännande att se hur VW ska klara av att bli av med alla elbilar som EU kräver att dom avyttrar innan årsskiftet.
Samma sak som jag så många gånger sagt:
Ca 2012 vad en dieselbil det mest miljövänliga du kunde köpa. "Framtidens bränsle propagerades...
Ca 2015 var en etanolbil E85 det mest miljövänliga du kunde köpa. "Framtidens bränsle" propagerades...
Ca 2018 var en gasbil det mest miljövänliga du kunde köpa. "Framtidens bränsle" propagerades...
Ca 2022 var det en elbil det mest miljövänligaste du kunde köpa... "Framtidens bränsle" propagerades...
Och nu börjar rapporterna hagla i diverse riktningar beträffande metaller för elbilars batterier...
Sen finns det dom som propagerar för vätgas...
Jag köper ingen elbil i år heller...
Utan jag sitter lugnt i båten och kör två dieselbilar utan att ha Gretas påhittade samvetskval. Skam känner jag då inte. Snarare "vad var det jag sa".
Förresten, vad hände med "Palestina-Geta" hon verkar vara på riktig dekis.
Hitte-På-Greta kanske vore ett mer passande namn.
Det ska bli spännande att se hur VW ska klara av att bli av med alla elbilar som EU kräver att dom avyttrar innan årsskiftet.
Ca 2012 vad en dieselbil det mest miljövänliga du kunde köpa. "Framtidens bränsle propagerades...
Ca 2015 var en etanolbil E85 det mest miljövänliga du kunde köpa. "Framtidens bränsle" propagerades...
Ca 2018 var en gasbil det mest miljövänliga du kunde köpa. "Framtidens bränsle" propagerades...
Ca 2022 var det en elbil det mest miljövänligaste du kunde köpa... "Framtidens bränsle" propagerades...
Och nu börjar rapporterna hagla i diverse riktningar beträffande metaller för elbilars batterier...
Utan jag sitter lugnt i båten och kör två dieselbilar utan att ha Gretas påhittade samvetskval. Skam känner jag då inte. Snarare "vad var det jag sa".

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 707 inlägg
Om man inte bara tittar på propaganda utan tittar på bränslena så har du vad jag ka se ordnat dem i fallande ordning med avseende på koldioxidutsläpp. Just elbilens plats är inte lika fix. Men diesel släpper ut mindre än bensin, E85 släpper ut mindre än diesel och biogas släpper ut mindre än E85. Och med rätt elproduktion är elbilen kanske ännu bättre än biogas. Och så har det varit hela tiden från 2012 till 2022. Men andra omständigheter har gjort att varje bränsle haft sin tid. Om man exempelvis inte bryr sig om koldioxidutsläpp behöver man ju inte fundera på den aspekten när man väljer bil.Krilleman skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 707 inlägg
Kollar man på LCA så är det plug-in hybrid och elbil som slåss om minst utsläpp.Krilleman skrev:
I min egna spåkula så är elbilen på en nedåtgående trend.
[bild]
LNG bilar på biogas är ju också bra då det är en biprodukt av jordbruk, men släpper ut partiklar i avgasröret
Men dom rådande reglerna för kraven beträffande försäljningen av nyproducerade elbilar kommer köpläget bara bli bättre fram åt nyåret då EU satt lägstanivåer.Andreas_Hansson skrev:
VW ligger pyrt till då nybilsmarknaden inte går så bra i kombination med deras omställning för elbilstillverkning. Dom ligger långt efter mot deras konkurrenter.
Det ska bli spännande att se upplösningen!
Propaganda och propagera kanske har lite olika nyans. Det var inte där jag ville uppehålla mig.Krilleman skrev:
Du tog upp bränslen i den ordning som de enligt din spaning propagerats som framtidens bränsle. Och det var min spaning att det i så fall är bränslen med allt lägre koldioxidutsläpp som propagerats. Och därmed inte helt ologiskt för den som har ambitionen att minska koldioxidutsläpp.
Bråka nu inte pojkar. Om ni ändå måste debattera Greta, klimatförnekelse, klimatångest, bensinkraft, dieselbrännare, eller bara känner ett tvång att argumentera för att inte köpa elbil så finns en passande och välkomnande plats under Övrigt Off Topic 😀.
Att köpa elbil 2025 är det som gäller här.
Tidningen M3 har bemödat sig (inte AI-genererat) att testa (nåja) eller iallafall skrivit och tyckt om, en massa elbilar under några år. Nu har dom uppdaterat sin översikt med Tesla Model Y Juniper 2025 och Volkswagen ID.4 GTX : https://www.m3.se/article/1860897/basta-elbil-test.html Kul läsning för den som går i dessa tankar.
Till vänster i översikten länkar M3 vidare till sina artiklar om:
Att köpa elbil 2025 är det som gäller här.
Tidningen M3 har bemödat sig (inte AI-genererat) att testa (nåja) eller iallafall skrivit och tyckt om, en massa elbilar under några år. Nu har dom uppdaterat sin översikt med Tesla Model Y Juniper 2025 och Volkswagen ID.4 GTX : https://www.m3.se/article/1860897/basta-elbil-test.html Kul läsning för den som går i dessa tankar.
Till vänster i översikten länkar M3 vidare till sina artiklar om:
- Audi Q4 45 e-tron Quattro
- Audi Q4 50 e-tron Quattro
- BMW i4 Edrive40
- BYD Dolphin
- BYD Seal
- Cupra Born VZ
- Ford Capri 2025
- Ford Explorer EV 2024
- Ford Mustang Mach-E GT
- Hyundai Ioniq 5
- KIA EV3
- Kia EV6 AWD
- Kia Niro EV
- Mercedes EQA 250
- Mercedes G 580
- MG4 Electric
- MG5 Electric
- Nio EL6
- Nio EL7
- NIO EL8
- Nio ET5
- Nio ET5 Touring
- Nio ET7
- EQA 250+
- Polestar 2
- Polestar 3
- Polestar 4
- Renault Megane Electric
- Renault Scenic E-Tech Electric
- Tesla Model 3 RWD
- Tesla Model S Plaid
- Tesla Model X Plaid
- Model Y Juniper 2025
- Tesla Model Y Performance
- Toyota bZ4X
- Volkswagen ID.4
- Volkswagen ID.4 GTX 2025
- Volkswagen ID.5
- Volvo C40 Recharge Twin
- Volvo EX30
- Volvo XC40 Recharge
- Xpeng G6 performance
- Xpeng G9
- Zeekr 001
- Zeekr X
Sannerligen intressant.Krilleman skrev:
Men dom rådande reglerna för kraven beträffande försäljningen av nyproducerade elbilar kommer köpläget bara bli bättre fram åt nyåret då EU satt lägstanivåer.
VW ligger pyrt till då nybilsmarknaden inte går så bra i kombination med deras omställning för elbilstillverkning. Dom ligger långt efter mot deras konkurrenter.
Det ska bli spännande att se upplösningen!
Tror också att priserna kommer bli mer fördelaktiga.
Men just denna prissättning på bil kontra räntan som jag nämnt innan tycker jag snedvrider marknaden och helt ärligt kan jag inte förstå varför både säljare, finans och konsument verkar vilja ha det så.
Det verkar ju som konsumenten lockas mer av nollränta och dyrare bil.
Kontantpriset på en 600.000 kronors bil kan ju sänkas 60.000kr till om de bara sätter en rimlig ränta.
Och vi som önskar köpa en bil utan finans har ju svårt med fördelar.
Nämnde tidigare att handlaren kan ge mig liten rabatt vid köp men om jag tar den på finans är det 55-60 tusen som bilen rabatteras.
Och att bästa dealen är på avbetalning och begära in slutfaktura direkt.
Ett av de bästa begagnatköpen i dagsläget är nog en Model Y LR som man kan köpa från strax över 300 kkr. Bra utrymmen, fyrhjulsdrift, lång räckvidd och troligtvis ok andrahandsvärde.
Kan man absolut inte köpa en Tesla så kan en ID 4 vara ett prisvärt alternativ för strax över 250 kkr. Rätt dålig räckvidd och ingen fyrhjulsdrift för det priset men ändå en helt ok elbil med bra utrymmen och borde även den stå sig rätt bra i andrahandsvärde. Kör man sällan längre sträckor och inte mer än 1000 mil/år kan man privatleasa en begagnad för 3600 kr/mån i 24 månader. Ett tryggt och billigt sätt att testa på hur det fungerar att äga elbil.
Även Model 3 LR har fallit mycket i pris och funderar på att byta ut vår andrabil mot den - högre försäkringskostnader men lägre "bränslekostnader" jämfört med den Golf vi har. Eller kanske en privatleasad lätt begagnad ID3 för 2800 kr/mån, då slipper man fundera på andrahandsvärdet. Alternativt kanske en begagnad BMW i3 94 för ca 150 kkr, men det känns lite mer som en chansning.
Finns många intressanta alternativ på begagnatmarknaden nu.
/Krille
Kan man absolut inte köpa en Tesla så kan en ID 4 vara ett prisvärt alternativ för strax över 250 kkr. Rätt dålig räckvidd och ingen fyrhjulsdrift för det priset men ändå en helt ok elbil med bra utrymmen och borde även den stå sig rätt bra i andrahandsvärde. Kör man sällan längre sträckor och inte mer än 1000 mil/år kan man privatleasa en begagnad för 3600 kr/mån i 24 månader. Ett tryggt och billigt sätt att testa på hur det fungerar att äga elbil.
Även Model 3 LR har fallit mycket i pris och funderar på att byta ut vår andrabil mot den - högre försäkringskostnader men lägre "bränslekostnader" jämfört med den Golf vi har. Eller kanske en privatleasad lätt begagnad ID3 för 2800 kr/mån, då slipper man fundera på andrahandsvärdet. Alternativt kanske en begagnad BMW i3 94 för ca 150 kkr, men det känns lite mer som en chansning.
Finns många intressanta alternativ på begagnatmarknaden nu.
/Krille