Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
De äldre id4 verkar dock ladda extremt långsamt.
Nja, de har uppgraderats löpande och nu laddar de upp till ca 135 kW. Jag har en från 2022 och kör själv gärna långt ner på batteriet innan jag laddar (gärna gott och väl under 10 %) och kommer ofta över 125 kW sommartid då.

På vintern, i synnerhet om det är rejält kallt, kan det dock vara betydligt sämre eftersom det saknas förvärmning.
Dessutom verkar den ha en hel del småfel och en allmänt buggig mjukvara.
Oklart vad det är för småfel du syftar på. Jag har inte upptäckt några (12 V-batteriet byttes iofs. preventivt på garanti), men det vore iofs. inte ovanligt på en ny bilmodell. Mjukvaran är mer seg än buggig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Majgårdarna
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, de har uppgraderats löpande och nu laddar de upp till ca 135 kW. Jag har en från 2022 och kör själv gärna långt ner på batteriet innan jag laddar (gärna gott och väl under 10 %) och kommer ofta över 125 kW sommartid då.

På vintern, i synnerhet om det är rejält kallt, kan det dock vara betydligt sämre eftersom det saknas förvärmning.

Oklart vad det är för småfel du syftar på. Jag har inte upptäckt några (12 V-batteriet byttes iofs. preventivt på garanti), men det vore iofs. inte ovanligt på en ny bilmodell. Mjukvaran är mer seg än buggig.
De äldre saknar förvärmning av batteriet så på vintern är det kutym att jojo åka för att få högre laddhastighet..
Det vanliga verkar vara att handtagen går sönder. Laddluckan, 12v batteriet, krängningshämmare, gps antenn. Den har dessutom bara 2 års garanti. O ja glömde. För att se laddstatus så måste du ha ett abonnemang..
Är man nyfiken kan man gå in i valfri Facebook grupp och läsa innan man köper en utan garanti.

Är Tesla uträknat tror ni? Har ingen direkt erfarenhet av något bilmärke men spontant känns Tesla som en riktigt trevlig bil. Nyaste versionen av model 3 med 70 mil verkar ju vara en rätt bra bil, men törs man köpa en? Märket är skadat av allt som hänt och hur kommer man kunna sälja en Tesla begagnat verkar inte helt oproblematiskt.

M m@nge skrev:
Är Tesla uträknat tror ni?
Nej. Folk glömmer fort.

• Haha
djac
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Är Tesla uträknat tror ni? Har ingen direkt erfarenhet av något bilmärke men spontant känns Tesla som en riktigt trevlig bil. Nyaste versionen av model 3 med 70 mil verkar ju vara en rätt bra bil, men törs man köpa en? Märket är skadat av allt som hänt och hur kommer man kunna sälja en Tesla begagnat verkar inte helt opoproblematiskt.
Det är en förträffligt bra bil på många vis, effektiv och mycket bra komfort.

Just nu ligger Tesla uselt i försäljning, under Volvo på elbilsfronten. Det är nog trefaldigat mellan ökat antal vettiga konkurrenter, Musk-hat och USA avståndstagande (Trump effekt)

Jag tror dock dom kommer återhämta sig något även fast magin är borta, och nya Q? Som ska lanseras i sommar kan bli ett populärt alternativ till t.ex. EX30 och EV3

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är en förträffligt bra bil på många vis, effektiv och mycket bra komfort.

Just nu ligger Tesla uselt i försäljning, under Volvo på elbilsfronten. Det är nog trefaldigat mellan ökat antal vettiga konkurrenter, Musk-hat och USA avståndstagande (Trump effekt)

Jag tror dock dom kommer återhämta sig något även fast magin är borta, och nya Q? Som ska lanseras i sommar kan bli ett populärt alternativ till t.ex. EX30 och EV3
Komforten är ju helt värdelös i Model 3… Sålde bilen redan efter ett år på grund av hur dåligt allt förutom Teslas laddnätverk är.

A Arseface skrev:
Komforten är ju helt värdelös i Model 3… Sålde bilen redan efter ett år på grund av hur dåligt allt förutom Teslas laddnätverk är.
Nej. Highland versionen av Model 3 är riktigt bra. Håller den jämförbar med BMW i4 i stötighet och ljudnivå, fast med bättre stolar och lite rymligare.

A Arseface skrev:
Gissar att nya versionen M3 ”Highland” har bättre komfort?

Majgårdarna
M m@nge skrev:
Gissar att nya versionen M3 ”Highland” har bättre komfort?
Jag har haft en 2021 och har nu en 2024 Highland.
Den nya har bättre fjädringskomfort och bättre stolar med ventilation.
Den är även tystare vilket märks mest i baksätet.
Fast jag tycke att 2021an var en riktigt bra bil. den bästa jag haft då.

Man får ju sjukt mycket bil för pengarna på en begagnad 3 nu.
En 2022a med ryzen processorn är vad jag skulle rekommendera.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Nej. Highland versionen av Model 3 är riktigt bra. Håller den jämförbar med BMW i4 i stötighet och ljudnivå, fast med bättre stolar och lite rymligare.
Missade att det gällde Highland. Har inte testat den så vet inte om den är bättre eller ej men den tidigare versionen hade extremt dålig komfort.

Dock så antar jag att förarassistansen fortfarande är lika dålig som tidigare.

BigR
Den är dock rätt törstig så du kommer inte fram snabbare iallafall. Många som hänger upp sig på att bilen skall ladda supersnabbt och väljer bil efter det.
De flesta kommer nog inte snabbladda många gånger på en månad. Att välja bil för att kanske tjäna en kvart är tokigt.
De äldre id4 verkar dock ladda extremt långsamt. Dessutom verkar den ha en hel del småfel och en allmänt buggig mjukvara. Inget jag skulle köpa utan garanti under hela ägandet. Folkvagn har dessutom bara 2 års nybilsgaranti.
Det är väl när man behöver snabbladdning som den är värd något. Samma med kapacitet, många skulle klara sig med 50kwh batteri för det mesta, eller utan fyrhjulsdrift osv.

• Wow
L55
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Missade att det gällde Highland. Har inte testat den så vet inte om den är bättre eller ej men den tidigare versionen hade extremt dålig komfort.
2021 gjordes ju ett första komfortlyft. Den tycker jag ändå har acceptabel ljudnivå i nivå med de flesta mellanklassbilar typ Golf och tidigare 3-serie, lite stötig fjädring bara. Har inte kört den innan 2021. Sen är Highland ett stort kliv upp.

Kass eller ej beror nog på vilka förväntningar man har och vad man jämför med.

M m@nge skrev:
Är Tesla uträknat tror ni? Har ingen direkt erfarenhet av något bilmärke men spontant känns Tesla som en riktigt trevlig bil. Nyaste versionen av model 3 med 70 mil verkar ju vara en rätt bra bil, men törs man köpa en? Märket är skadat av allt som hänt och hur kommer man kunna sälja en Tesla begagnat verkar inte helt oproblematiskt.
Vad du än gör så kolla försäkringen.
Som 60 plussare som bor i villa på liten ort så kommer jag inte under 1000 kr i månaden på helförsäkring efter nästan 45 år utan skador.
Jämfört med en udda bil som jag har nu med över 300 hk som kostar 330 kr i månaden i helförsäkring för mig och då jag kör väldigt lite så blir försäkringen väldigt hög per mil för min del.

A Argastesnickaren skrev:
Vad du än gör så kolla försäkringen.
Som 60 plussare som bor i villa på liten ort så kommer jag inte under 1000 kr i månaden på helförsäkring efter nästan 45 år utan skador.
Jämfört med en udda bil som jag har nu med över 300 hk som kostar 330 kr i månaden i helförsäkring för mig och då jag kör väldigt lite så blir försäkringen väldigt hög per mil för min del.
Är det 4x4 du tänker på? Kanske är RWD lite billigare?

M m@nge skrev:
Är det 4x4 du tänker på? Kanske är RWD lite billigare?
Jag har kollat på alla m3orna samt modell S.
Alla startade för mig på över tusenlappen oavsett vilket försäkringsbolag jag kollat på.
Mest ett litet tips att kolla innan köp så det inte blir en överraskning efter köp:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.