358 952 läst ·
6 084 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Tycker det är både högt och lågt. Många bilar har fått större bagage med generationslyft. T.ex. V60 och Tiguan. Vertikal ruta i bakluckan ger ju en del extra volym istället för låglutande som EV6, A6 och V90Huddingebo skrev:
Unikt namn skrev:
Rostig eller ej så kommer en Hilux rulla långt efter dom andra bilarna stannat. Om du inte har sett avsnittet av Top-Gear som hette Killing a Toyota eller något liknande så rekomenderar jag det. Ser du nyheter ifrån något skitland där dom kör omkring i gamla skrot pickisar med kulsprutor på flaket så är det en garanterat en Toyota. Nu är det massa elektronik i dom som kan paja men dom äldre kunde en apa med en skiftnyckel och en burk WD-40 fixa.Unikt namn skrev:
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Jag tror han försöker säga att elbilen 2025 ska vara en Toyota Hilux Diesel som kan lagas av apor med WD40.P Pin skrev:
CUV har använts ibland. Rörig marknadsföring.Rabbithole skrev:
Carsized är bra men jobbig reklam. Det finns även där lite fel i datan, tex jämförs ibland bagagevolym med nedfällda säten felaktigt mot bagagevolym med uppfällda säten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Ja, men det är lätt att avgöra när man kollar på siffrorna, 500l bagage eller 2000l 😅BigR skrev:
Jag tror han försöker säga att elbilen 2025 ska vara en Toyota Hilux Diesel som kan lagas av apor med WD40.
CUV har använts ibland. Rörig marknadsföring.
Carsized är bra men jobbig reklam. Det finns även där lite fel i datan, tex jämförs ibland bagagevolym med nedfällda säten felaktigt mot bagagevolym med uppfällda säten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 375 inlägg
Räkna på det så inser du fort att det krävs orimligt mycket mark för att odla raps till drivmedel.Mofo_Madness skrev:
Synd bara att Toyota slutade sälja hilux i Europa och ersatte den med franskbyggda hiace.Mofo_Madness skrev:
Rostig eller ej så kommer en Hilux rulla långt efter dom andra bilarna stannat. Om du inte har sett avsnittet av Top-Gear som hette Killing a Toyota eller något liknande så rekomenderar jag det. Ser du nyheter ifrån något skitland där dom kör omkring i gamla skrot pickisar med kulsprutor på flaket så är det en garanterat en Toyota. Nu är det massa elektronik i dom som kan paja men dom äldre kunde en apa med en skiftnyckel och en burk WD-40 fixa.
Kvaliten är inte i närheten.
Det är ju därför rapssheiken bara har råd med en rostig hilux.13th Marine skrev:
Hur lagar apor bilar som faller i sär pga rost?Mofo_Madness skrev:
Rostig eller ej så kommer en Hilux rulla långt efter dom andra bilarna stannat. Om du inte har sett avsnittet av Top-Gear som hette Killing a Toyota eller något liknande så rekomenderar jag det. Ser du nyheter ifrån något skitland där dom kör omkring i gamla skrot pickisar med kulsprutor på flaket så är det en garanterat en Toyota. Nu är det massa elektronik i dom som kan paja men dom äldre kunde en apa med en skiftnyckel och en burk WD-40 fixa.
Det finns inga evighetsbilar i ett land med vägsalt.
Att Elon och hans kompisar har samma humor som många andra "gubbar" eller "grabbar" har ju framgått. Många tycker det är fånligt. Jag tycker det är rätt kul. Tex detta med handfatet var ju rätt fyndigt. Såg filmatiseringen av Stenbeck, och han verkade ju också vara en gubbe med humor, karisma men också kunna bete sig rätt dåligt. Mer humor behövs i världen tycker jag. Men Musks senaste "sågningar" i MAGA tycker jag riktigt illa om.Tokslut skrev:
Men något jag funderar på, hur är spårbarheten i materialflödet? Många elektronikkomponenter kan ju vara slutmonterade i ett land, men i nästan samtliga fall så är en större andel av komponenterna från kina eller taiwan. Måste leverantörerna hålla reda på värdet av alla insatsvaror för tullar, eller kan man komma runt tullarna genom att skicka tex ett stort batteri med högt värde från tex Kina till Tyskland, sätta på en etikett och säga att batteriet är tillverkat i Tyskland och sen skicka det vidare till USA med lägre tull än direkt från Kina? Jag antar det finns någon regel om hur värdet ökar, dvs om tyskarna bara tillför 1% av värdet så borde det räknas som att det är tillverkat i Kina. Men tex kretsar och kretskort är nästan alltid gjort i ett asiatiskt land.
Säg att man bygger en iPhone i Kina och säljer den för 10 kr till Tyskland, laddar på en mjukvara och säljer för 100kr till USA och i USA packar man i konsumentförpackning och lägger till en laddsladd eller nåt liknande och säljer för 10.000 kr. Vad är då tullen? För många leverantörer har ju tex hubbar i olika länder, så samma företag kan ju äga komponenten under hela flödet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Digitala produktpass kommer och ställer ganska omfattande krav på spårbarheten. Men det finns säkert lite smusslande och kryphål att hittaJ JohanLun skrev:Att Elon och hans kompisar har samma humor som många andra "gubbar" eller "grabbar" har ju framgått. Många tycker det är fånligt. Jag tycker det är rätt kul. Tex detta med handfatet var ju rätt fyndigt. Såg filmatiseringen av Stenbeck, och han verkade ju också vara en gubbe med humor, karisma men också kunna bete sig rätt dåligt. Mer humor behövs i världen tycker jag. Men Musks senaste "sågningar" i MAGA tycker jag riktigt illa om.
Men något jag funderar på, hur är spårbarheten i materialflödet? Många elektronikkomponenter kan ju vara slutmonterade i ett land, men i nästan samtliga fall så är en större andel av komponenterna från kina eller taiwan. Måste leverantörerna hålla reda på värdet av alla insatsvaror för tullar, eller kan man komma runt tullarna genom att skicka tex ett stort batteri med högt värde från tex Kina till Tyskland, sätta på en etikett och säga att batteriet är tillverkat i Tyskland och sen skicka det vidare till USA med lägre tull än direkt från Kina? Jag antar det finns någon regel om hur värdet ökar, dvs om tyskarna bara tillför 1% av värdet så borde det räknas som att det är tillverkat i Kina. Men tex kretsar och kretskort är nästan alltid gjort i ett asiatiskt land.
Säg att man bygger en iPhone i Kina och säljer den för 10 kr till Tyskland, laddar på en mjukvara och säljer för 100kr till USA och i USA packar man i konsumentförpackning och lägger till en laddsladd eller nåt liknande och säljer för 10.000 kr. Vad är då tullen? För många leverantörer har ju tex hubbar i olika länder, så samma företag kan ju äga komponenten under hela flödet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag hatar inte Tesla, men jag avskyr fascisten Elon Musk och vill göra vad jag kan för att inte öka hans makt. Säljer Tesla bra kan Musk hitta på ännu mer skit. Har inte något att göra med om bilen är bra eller inte. Rysk kaviar är också utmärkt men jag skulle aldrig vilja bidra till den ryska krigsekonomin.Per Eskilsson skrev:
Återgår han till att försöka åka till Mars via Starship och släpper den politiska delen, kommer jag antagligen gå tillbaka till där min åsikter var innan nuvarande katastrof i Vita huset.
Apropå etiskt kompatibla bilar 2025 så är det mångfacetterat. Politiskt, säkerhetsmässigt, personuppgiftsmässigt.
Man vill kanske inte stödja företag med VD som flinande står och heilar i svart keps och heller inte lämna ut sina personuppgifter till tillverkare (och länder) som hanterar uppgifterna vårdslöst, säljer vidare till andra företag eller ger uppgifterna till en mer eller mindre totalitär regim.
Att begränsa insamlingen ändamålsenligt för bilägaren verkar också vara främmande, tillverkare samlar in film, bild, ljud köpinformation osv. och drar slutsatser om etnicitet, sexliv osv.....
Det enda man kan göra som konsument är att läsa in sig på avtal och oberoende undersökningar och bilda sig en egen uppfattning. Annars kan man också fortsätta köra en gammal islamisttruck som apor kan laga med WD40 😆.
Följande länder har i EU bedömts ha adekvat skyddsnivå för överföring av personuppgifter:
Andorra
Argentina
Bailiwick of Guernsey
Färöarna
Isle of Man
Israel
Japan
Jersey
Nya Zeeland
Schweiz
Storbritannien
Sydkorea
Uruguay
På vissa områden eller under särskilda villkor fungerar även dessa :
- Kanada, om deras lagstiftning för skydd av personuppgifter i privat sektor är tillämplig på mottagarens personuppgiftsbehandling.
- USA, om mottagaren omfattas av ”EU-US Data Privacy Framework”.
Sedan finns Mozilla’s *Privacy Not Included som hjälper konsumenter att göra säkra val av produkter som är anslutna till internet. Dvs alla bilar idag......
Guiden nedan ger information om integritet och säkerhet för olika biltillverkare, så att vi bättre kan förstå risker och hur personliga data hanteras.
https://www.mozillafoundation.org/en/privacynotincluded/categories/cars/
Skrämmande läsning 😠. Här kan alla hitta något för pajkastning på valfritt bilmärke.
Man vill kanske inte stödja företag med VD som flinande står och heilar i svart keps och heller inte lämna ut sina personuppgifter till tillverkare (och länder) som hanterar uppgifterna vårdslöst, säljer vidare till andra företag eller ger uppgifterna till en mer eller mindre totalitär regim.
Att begränsa insamlingen ändamålsenligt för bilägaren verkar också vara främmande, tillverkare samlar in film, bild, ljud köpinformation osv. och drar slutsatser om etnicitet, sexliv osv.....
Det enda man kan göra som konsument är att läsa in sig på avtal och oberoende undersökningar och bilda sig en egen uppfattning. Annars kan man också fortsätta köra en gammal islamisttruck som apor kan laga med WD40 😆.
Följande länder har i EU bedömts ha adekvat skyddsnivå för överföring av personuppgifter:
Andorra
Argentina
Bailiwick of Guernsey
Färöarna
Isle of Man
Israel
Japan
Jersey
Nya Zeeland
Schweiz
Storbritannien
Sydkorea
Uruguay
På vissa områden eller under särskilda villkor fungerar även dessa :
- Kanada, om deras lagstiftning för skydd av personuppgifter i privat sektor är tillämplig på mottagarens personuppgiftsbehandling.
- USA, om mottagaren omfattas av ”EU-US Data Privacy Framework”.
Sedan finns Mozilla’s *Privacy Not Included som hjälper konsumenter att göra säkra val av produkter som är anslutna till internet. Dvs alla bilar idag......
Guiden nedan ger information om integritet och säkerhet för olika biltillverkare, så att vi bättre kan förstå risker och hur personliga data hanteras.
https://www.mozillafoundation.org/en/privacynotincluded/categories/cars/
Skrämmande läsning 😠. Här kan alla hitta något för pajkastning på valfritt bilmärke.