Unikt namn
Rapsoljesheikar som kör runt i gamla rostiga hilux vore en syn för ögat.

Framtidsspaning av rang.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Grundproblemet är väl annars att i princip samtidiga nyare kombibilar har väldigt litet bagage jämfört med äldre varianter...
Tycker det är både högt och lågt. Många bilar har fått större bagage med generationslyft. T.ex. V60 och Tiguan. Vertikal ruta i bakluckan ger ju en del extra volym istället för låglutande som EV6, A6 och V90

Unikt namn Unikt namn skrev:
Framtidsspaning av rang.
Rapsoljesheikar som kör runt i gamla rostiga hilux vore en syn för ögat.

Framtidsspaning av rang.
Rostig eller ej så kommer en Hilux rulla långt efter dom andra bilarna stannat. Om du inte har sett avsnittet av Top-Gear som hette Killing a Toyota eller något liknande så rekomenderar jag det. Ser du nyheter ifrån något skitland där dom kör omkring i gamla skrot pickisar med kulsprutor på flaket så är det en garanterat en Toyota. Nu är det massa elektronik i dom som kan paja men dom äldre kunde en apa med en skiftnyckel och en burk WD-40 fixa.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mofo_Madness Mofo_Madness skrev:
En liten fråga
Vad var din fråga?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BigR
P Pin skrev:
Vad var din fråga?
Jag tror han försöker säga att elbilen 2025 ska vara en Toyota Hilux Diesel som kan lagas av apor med WD40.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, och EV6 och PS4 är ju hatchback/sedan och inte SUV oavsett vad dom skriver. ID4 är ju inte heller riktig SUV utan mer en crossover.
Allt är blandat nu för tiden så man får se på siffrorna. Jag använder carsized.com flitigt
CUV har använts ibland. Rörig marknadsföring.

Carsized är bra men jobbig reklam. Det finns även där lite fel i datan, tex jämförs ibland bagagevolym med nedfällda säten felaktigt mot bagagevolym med uppfällda säten.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Jag tror han försöker säga att elbilen 2025 ska vara en Toyota Hilux Diesel som kan lagas av apor med WD40.

CUV har använts ibland. Rörig marknadsföring.

Carsized är bra men jobbig reklam. Det finns även där lite fel i datan, tex jämförs ibland bagagevolym med nedfällda säten felaktigt mot bagagevolym med uppfällda säten.
Ja, men det är lätt att avgöra när man kollar på siffrorna, 500l bagage eller 2000l 😅

Sverige har massor raps, det växer fan överallt, även på fält där det inte planteras. Varför börjar inte Sverige göra biodiesel? Vi kunde bli Nordens mellanöstern. Tänk svenska bönder som rika sheikar.
Räkna på det så inser du fort att det krävs orimligt mycket mark för att odla raps till drivmedel.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rostig eller ej så kommer en Hilux rulla långt efter dom andra bilarna stannat. Om du inte har sett avsnittet av Top-Gear som hette Killing a Toyota eller något liknande så rekomenderar jag det. Ser du nyheter ifrån något skitland där dom kör omkring i gamla skrot pickisar med kulsprutor på flaket så är det en garanterat en Toyota. Nu är det massa elektronik i dom som kan paja men dom äldre kunde en apa med en skiftnyckel och en burk WD-40 fixa.
Synd bara att Toyota slutade sälja hilux i Europa och ersatte den med franskbyggda hiace.
Kvaliten är inte i närheten.

Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
Räkna på det så inser du fort att det krävs orimligt mycket mark för att odla raps till drivmedel.
Det är ju därför rapssheiken bara har råd med en rostig hilux.
Hur lagar apor bilar som faller i sär pga rost?

Det finns inga evighetsbilar i ett land med vägsalt.

Nu är det massa elektronik i dom som kan paja men dom äldre kunde en apa med en skiftnyckel och en burk WD-40 fixa.
Ungefär som med en sjuttiotals merca eller volvo. Frågan nu är ju vilken elbil man ska satsa på 2025 om man inte vill ha en sån gammal häck, duger id7 kombi?

Hur lagar apor bilar som faller i sär pga rost?
Sannolikt med migsvets, engelsmän och annat löst folk tejpar ju och hästfolk kör med balsnöre,

För oss som inte vill ägna fritiden åt bilreparationer kanske id7 kombi trots allt är det minst dåliga alternativet 2025.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J
Tokslut Tokslut skrev:
Det är kul gjort! De har tryckt de lite varstans

Megapacks och kretskort mm.
[bild]
[bild]
Att Elon och hans kompisar har samma humor som många andra "gubbar" eller "grabbar" har ju framgått. Många tycker det är fånligt. Jag tycker det är rätt kul. Tex detta med handfatet var ju rätt fyndigt. Såg filmatiseringen av Stenbeck, och han verkade ju också vara en gubbe med humor, karisma men också kunna bete sig rätt dåligt. Mer humor behövs i världen tycker jag. Men Musks senaste "sågningar" i MAGA tycker jag riktigt illa om.

Men något jag funderar på, hur är spårbarheten i materialflödet? Många elektronikkomponenter kan ju vara slutmonterade i ett land, men i nästan samtliga fall så är en större andel av komponenterna från kina eller taiwan. Måste leverantörerna hålla reda på värdet av alla insatsvaror för tullar, eller kan man komma runt tullarna genom att skicka tex ett stort batteri med högt värde från tex Kina till Tyskland, sätta på en etikett och säga att batteriet är tillverkat i Tyskland och sen skicka det vidare till USA med lägre tull än direkt från Kina? Jag antar det finns någon regel om hur värdet ökar, dvs om tyskarna bara tillför 1% av värdet så borde det räknas som att det är tillverkat i Kina. Men tex kretsar och kretskort är nästan alltid gjort i ett asiatiskt land.

Säg att man bygger en iPhone i Kina och säljer den för 10 kr till Tyskland, laddar på en mjukvara och säljer för 100kr till USA och i USA packar man i konsumentförpackning och lägger till en laddsladd eller nåt liknande och säljer för 10.000 kr. Vad är då tullen? För många leverantörer har ju tex hubbar i olika länder, så samma företag kan ju äga komponenten under hela flödet.

J JohanLun skrev:
Att Elon och hans kompisar har samma humor som många andra "gubbar" eller "grabbar" har ju framgått. Många tycker det är fånligt. Jag tycker det är rätt kul. Tex detta med handfatet var ju rätt fyndigt. Såg filmatiseringen av Stenbeck, och han verkade ju också vara en gubbe med humor, karisma men också kunna bete sig rätt dåligt. Mer humor behövs i världen tycker jag. Men Musks senaste "sågningar" i MAGA tycker jag riktigt illa om.

Men något jag funderar på, hur är spårbarheten i materialflödet? Många elektronikkomponenter kan ju vara slutmonterade i ett land, men i nästan samtliga fall så är en större andel av komponenterna från kina eller taiwan. Måste leverantörerna hålla reda på värdet av alla insatsvaror för tullar, eller kan man komma runt tullarna genom att skicka tex ett stort batteri med högt värde från tex Kina till Tyskland, sätta på en etikett och säga att batteriet är tillverkat i Tyskland och sen skicka det vidare till USA med lägre tull än direkt från Kina? Jag antar det finns någon regel om hur värdet ökar, dvs om tyskarna bara tillför 1% av värdet så borde det räknas som att det är tillverkat i Kina. Men tex kretsar och kretskort är nästan alltid gjort i ett asiatiskt land.

Säg att man bygger en iPhone i Kina och säljer den för 10 kr till Tyskland, laddar på en mjukvara och säljer för 100kr till USA och i USA packar man i konsumentförpackning och lägger till en laddsladd eller nåt liknande och säljer för 10.000 kr. Vad är då tullen? För många leverantörer har ju tex hubbar i olika länder, så samma företag kan ju äga komponenten under hela flödet.
Digitala produktpass kommer och ställer ganska omfattande krav på spårbarheten. Men det finns säkert lite smusslande och kryphål att hitta

MultiMan
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad av Tesla-hatare så såg jag igår att man nu kan beställa nya Tesla Model Y (den som började levereras nu i april) och amortera privat för 0% ränta. Nya Model Y tror jag är en mycket bra bil som dessutom är tillverkad i Tyskland. Skulle själv vilja ha en sådan.
Jag hatar inte Tesla, men jag avskyr fascisten Elon Musk och vill göra vad jag kan för att inte öka hans makt. Säljer Tesla bra kan Musk hitta på ännu mer skit. Har inte något att göra med om bilen är bra eller inte. Rysk kaviar är också utmärkt men jag skulle aldrig vilja bidra till den ryska krigsekonomin.

Återgår han till att försöka åka till Mars via Starship och släpper den politiska delen, kommer jag antagligen gå tillbaka till där min åsikter var innan nuvarande katastrof i Vita huset.

BigR
Apropå etiskt kompatibla bilar 2025 så är det mångfacetterat. Politiskt, säkerhetsmässigt, personuppgiftsmässigt.

Man vill kanske inte stödja företag med VD som flinande står och heilar i svart keps och heller inte lämna ut sina personuppgifter till tillverkare (och länder) som hanterar uppgifterna vårdslöst, säljer vidare till andra företag eller ger uppgifterna till en mer eller mindre totalitär regim.

Att begränsa insamlingen ändamålsenligt för bilägaren verkar också vara främmande, tillverkare samlar in film, bild, ljud köpinformation osv. och drar slutsatser om etnicitet, sexliv osv.....

Det enda man kan göra som konsument är att läsa in sig på avtal och oberoende undersökningar och bilda sig en egen uppfattning. Annars kan man också fortsätta köra en gammal islamisttruck som apor kan laga med WD40 😆.

Följande länder har i EU bedömts ha adekvat skyddsnivå för överföring av personuppgifter:

Andorra
Argentina
Bailiwick of Guernsey
Färöarna
Isle of Man
Israel
Japan
Jersey
Nya Zeeland
Schweiz
Storbritannien
Sydkorea
Uruguay

På vissa områden eller under särskilda villkor fungerar även dessa :
- Kanada, om deras lagstiftning för skydd av personuppgifter i privat sektor är tillämplig på mottagarens personuppgiftsbehandling.
- USA, om mottagaren omfattas av ”EU-US Data Privacy Framework”.

Sedan finns Mozilla’s *Privacy Not Included som hjälper konsumenter att göra säkra val av produkter som är anslutna till internet. Dvs alla bilar idag......

Guiden nedan ger information om integritet och säkerhet för olika biltillverkare, så att vi bättre kan förstå risker och hur personliga data hanteras.

https://www.mozillafoundation.org/en/privacynotincluded/categories/cars/

Skrämmande läsning 😠. Här kan alla hitta något för pajkastning på valfritt bilmärke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.