358 630 läst ·
6 083 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
Det kan vara värt att notera att bara för att man inte tänker köpa någon elbil behöver man inte vara en "elbilshatare".E enoch85 skrev:
Det kan finnas flera orsaker till att man avstår köp.
- Man ser inget behov av det.
- Man har inte råd.
- Man bor så till (finns en hel del främst i lägenhet som har det så)att laddning är knepigt.
- Man som i mitt fall jag kör 400 mil om året med en bil som drar 0,5 l bensin/mil, kostar 360:- om året i skatt, 2200:- i helförsäkring, är i mycket fint skick och är fullt betald.
Går aldrig att räkna hem ett byte till elbil.
Hade jag fortfarande pendlat tio mil per dag hade en elbil helt klart varit intressant.
Haha.P Pin skrev:
Jag pratade med Kia åf idag och de rekommenderade att jag tar lån på bilen och får 55 papp i rabatt på bilen. Sen löser lånet efter 3 månader.
Kontant kommer jag aldrig kunna få ner priset i närheten.
Det är ju som Systembolaget skulle erbjuda provsmakning...
Åf får nog mer kickback på att kränga lån/finanseiering än bilar.P Pligg85 skrev:
När jag köpte bil (beg) fick jag fri service och två års garanti om jag lånade minst 50000 i minst 24 månader så då gjorde jag det.P Pligg85 skrev:
Om Tesla nu byter VD och normaliseras så har jag svårt att se ett objektivt bättre köp än en sådan, om man nu inte kan tänka sig en kines, de har många starka modeller men kommer såklart med många frågetecken också.
Jag har själv en Tesla men att köpa en av Elon idag förefaller svårsmält för de flesta, uppdaterade bilar till bra priser och kampanjer på det men siffrorna faller rätt ner, det är ett tydligt besked från konsumenterna.
Jag har själv en Tesla men att köpa en av Elon idag förefaller svårsmält för de flesta, uppdaterade bilar till bra priser och kampanjer på det men siffrorna faller rätt ner, det är ett tydligt besked från konsumenterna.
Elon tjänar inte på att vara VD.D djac skrev:Om Tesla nu byter VD och normaliseras så har jag svårt att se ett objektivt bättre köp än en sådan, om man nu inte kan tänka sig en kines, de har många starka modeller men kommer såklart med många frågetecken också.
Allt som driver kursen kommer ju gynna Elons innehav.
Förstår inte att man som motståndare till Elon skulle vilja se en ny VD och kunna köpa en Tesla.
Gråter man inte då när aktiekursen kan vända?
Konstiga påståenden, du har missat hans bonuspaket, jag vet inte vad du har i lön men för mig är det mycket i alla fall?P Pligg85 skrev:
Jag tror alla noterade bolag har aktieägare som är tvivelaktiga, så oavsett vad jag köper så skickar jag pengar till någon som jag inte gillar, det är att dra det ett steg för långt för mig och gissningsvis för alla andra också.
Klart han har bonus. Han hade ju avtal som ingen förutom han själv trodde på.D djac skrev:Konstiga påståenden, du har missat hans bonuspaket, jag vet inte vad du har i lön men för mig är det mycket i alla fall?
Jag tror alla noterade bolag har aktieägare som är tvivelaktiga, så oavsett vad jag köper så skickar jag pengar till någon som jag inte gillar, det är att dra det ett steg för långt för mig och gissningsvis för alla andra också.
Men åter igen, om Tesla mår bra (aktiekursen) av att få en sansad VD och bolaget blir bättre och säljer mer bilar utan Elon. Vem tjänar mest i fortsättningen på det?
Det vet jag inte eftersom jag inte har den insikten men jag gissat att du far efter aktieägarkollektivet?P Pligg85 skrev:
Sen är jag inte helt övertygad om att Tesla fortsatt ligger i vinnarhålet oavsett men världen hade blivit lite bättre om Musks inflytande on exponering hade minskat i alla fall.
Nu var det bilarna, som ju de flesta inte kan köpa just nu, som det handlade om och jag vidhåller att jag tycker du hade varit ett bra köp om de var köpbara.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 959 inlägg
Tesla är väl bra just i det avseende att man vet vad man får. Bilarna är konsekvent designade och väl uppdaterade.
Det finns många upstickare där man inte riktigt vet om dom är bra eller inte. Det är väl fördelen med en "gammal" modell som hängt med länge
Det finns många upstickare där man inte riktigt vet om dom är bra eller inte. Det är väl fördelen med en "gammal" modell som hängt med länge
Ja Fisker och Vinfast är ju knappast högst på 2025 års önskelista.Rabbithole skrev:
En sorts krav är alltså kvalitet och robusthet i service- och återförsäljarled samt företaget/koncernens övergripande ekonomiska tillstånd.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 959 inlägg
Tillförlitlig teknik med rimliga lösningar och god tillgång på reservdelar tänker jag främst på.BigR skrev:
VW Golf & Passat t.ex. busenkelt att hitta delar. Hur är det med Tesla, MG och BYD?
De skiljer det sig säkert åt mellan.Rabbithole skrev:
Men detta diskuteras mycket, bilmarknaden är ju ganska omstöpt och färre kunder tänker som vi har gjort, man köper eller abonnerar på en funktion för stunden. De äldre tillverkarna måste fortfarande vara klart bättre där, större servicenät osv, ska bli spännande att se hur det utvecklas, om de också ska modernisera sina organisationer.
Nu har vi svaret; elbilsgurun har talat 😁 https://elbilsgurun.se/basta-elbilarna/basta-elbilarna-2025-komplett-guide-for-svenska-kopare/