K Krille4 skrev:
Ett av de bästa begagnatköpen i dagsläget är nog en Model Y LR som man kan köpa från strax över 300 kkr. Bra utrymmen, fyrhjulsdrift, lång räckvidd och troligtvis ok andrahandsvärde.

Kan man absolut inte köpa en Tesla så kan en ID 4 vara ett prisvärt alternativ för strax över 250 kkr. Rätt dålig räckvidd och ingen fyrhjulsdrift för det priset men ändå en helt ok elbil med bra utrymmen och borde även den stå sig rätt bra i andrahandsvärde. Kör man sällan längre sträckor och inte mer än 1000 mil/år kan man privatleasa en begagnad för 3600 kr/mån i 24 månader. Ett tryggt och billigt sätt att testa på hur det fungerar att äga elbil.

Även Model 3 LR har fallit mycket i pris och funderar på att byta ut vår andrabil mot den - högre försäkringskostnader men lägre "bränslekostnader" jämfört med den Golf vi har. Eller kanske en privatleasad lätt begagnad ID3 för 2800 kr/mån, då slipper man fundera på andrahandsvärdet. Alternativt kanske en begagnad BMW i3 94 för ca 150 kkr, men det känns lite mer som en chansning.

Finns många intressanta alternativ på begagnatmarknaden nu.

/Krille
ID4 har ju nästan samma räckvidd som Model Y LR, så håller nog inte med om att den är dålig. Bara vintertid 😉

Finns ju ID4 GTX strax över 300' precis som Model Y LR AWD, men där har ID4 bättre komfort än de tidiga Model Y
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
ID4 har ju nästan samma räckvidd som Model Y LR, så håller nog inte med om att den är dålig. Bara vintertid 😉

Finns ju ID4 GTX strax över 300' precis som Model Y LR AWD, men där har ID4 bättre komfort än de tidiga Model Y
Den laddar ganska långsamt jämfört med MY LR sommartid också. ID4 är en ganska trevlig bil så länge man inte behöver snabbladdare på vägen.

Åker man sällan långt är det ett fullgott alternativ
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J
K Krille4 skrev:
Ett av de bästa begagnatköpen i dagsläget är nog en Model Y LR som man kan köpa från strax över 300 kkr. Bra utrymmen, fyrhjulsdrift, lång räckvidd och troligtvis ok andrahandsvärde.

Kan man absolut inte köpa en Tesla så kan en ID 4 vara ett prisvärt alternativ för strax över 250 kkr. Rätt dålig räckvidd och ingen fyrhjulsdrift för det priset men ändå en helt ok elbil med bra utrymmen och borde även den stå sig rätt bra i andrahandsvärde. Kör man sällan längre sträckor och inte mer än 1000 mil/år kan man privatleasa en begagnad för 3600 kr/mån i 24 månader. Ett tryggt och billigt sätt att testa på hur det fungerar att äga elbil.

Även Model 3 LR har fallit mycket i pris och funderar på att byta ut vår andrabil mot den - högre försäkringskostnader men lägre "bränslekostnader" jämfört med den Golf vi har. Eller kanske en privatleasad lätt begagnad ID3 för 2800 kr/mån, då slipper man fundera på andrahandsvärdet. Alternativt kanske en begagnad BMW i3 94 för ca 150 kkr, men det känns lite mer som en chansning.

Finns många intressanta alternativ på begagnatmarknaden nu.

/Krille
Jag har också funderat på om vi borde byta vår Zoe till nåt som har snabbladdning för att kunna ta elbilen även på längre resor. Nu har vi haft vår Zoe i ca 3 år och kört 5.000 mil. Sparade pengar på bränsle är väl då knappt 50.000. Funkade bilen för långresor så gör vi väl ca 500 mil till per år (idag i en gammal bensinbil).

Problemet är ju, tex en ny Tesla MY är väl billig att finansiera, men värdeminskningen lär vara enorm. En beg TM3 är ju inte så dyr, men risken är att bromsrör och annat börjar gå sönder och reparationskostnaden blir hög. Dessutom är försäkringskostnaden hög. En Id4 är väl något billigare att försäkra, men inte mycket.

Id3 har varken krok eller takräck, krok kanske man kan vara utan men utan takräcke så går tex skidresan bort.

Sparat bränsle är då för mig 15.000 per år med elbil. Men ökad värdeminskning och dyrare försäkring om jag vill byta till en större elbil (tex Id4 eller T M3) äter nog upp hela vinsten jämfört med en fossilbil.

Vid hur många mil går break even? Helt klart, kör man tex 3-4.000 mil per år så är nog en beg tesla billig, då värdeminskning och försäkring per mil sannolikt är lägre och vinsten med bränslet är högre.

Jag hade tidigare en Passat GTE som förmånsbil via jobbet, och det är en halvmesyr på allt. Och tror jag en mardröm att äga när garantier gått ut. Vilket jag tror fler hybridbilar är. Så att köpa en sån privat finns inte på kartan.

Det skulle kännas väldigt konstigt att gå tillbaka till fossilbil. Jag gillar responsen och körbarheten i elbil, överlägsen! Men kör man inte så många mil och har behov av en lite större bil och gör långresor ibland så känns det som att det inte finns någon bra beg elbil just nu. :( Får nog vänta nåt år till med bilbyte...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Satsuki
Begagnad Tesla MY? 3 år sedan de tyskbyggda MYP kom så kanske en del tjänstebilar som byts ut nu? Kan snabbladda och har bra bagage. Inte standard m krok men rakräcke kan man sätta på dem. Vi sitter bekvämt 4 vuxna, varav en 180+ tonåring i baksätet.
Försäkringen är dock hög…

Hybrid skulle jag aldrig våga köpa begagnad, två system som kan gå sönder :)
 
BigR
Snabbladdad 🙂
Svart Kia EV6 77,4 kWh Plus elbil i ett showroom hos Landrins Bil med erbjudande om gratis reservation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haft ID4 i 4 år nu kan väll summera den så här..
Meme med bild på man i vit keps och texten "NOT GREAT NOT TERRIBLE", relaterad till diskussion om bilens räckvidd på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För plånboken har den dock varit dålig men det är alla nya bilar..

Det är räckvidden på vintern som imponerar minst 19 mil brukar det stå ibland när det är kallt ute vid 80%..
 
  • Wow
  • Haha
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Problemet är ju, tex en ny Tesla MY är väl billig att finansiera, men värdeminskningen lär vara enorm. En beg TM3 är ju inte så dyr, men risken är att bromsrör och annat börjar gå sönder och reparationskostnaden blir hög.
Grufman bil säger 6h på bromsrören, så ~12.000kr +delar
 
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Grufman bil säger 6h på bromsrören, så ~12.000kr +delar
Billigare än en storservice av en ICE...
 
RoTe RoTe skrev:
Billigare än en storservice av en ICE...
Nja, beror på vilken bil du avser.😉 men har ju inget med val av elbil att göra.
 
RoTe
A AndersS skrev:
Nja, beror på vilken bil du avser.😉 men har ju inget med val av elbil att göra.
Min poäng var att det inte var så fasligt mycket pengar, idag...
 
RoTe RoTe skrev:
Min poäng var att det inte var så fasligt mycket pengar, idag...
Låter väldigt dyrt men det är ju 6 veckors leasing för många.
 
  • Haha
RoTe
  • Laddar…
Chefen pratar mera o mera om elbil som firmabil.
Såg VWs reklam om e-Transporter (som är en Ford) på facebook.
0-100 på 6 sek, släp på 2000 kg, 40 mil.
Menar de att jag kan åka 40 mil med ett 2 tons släp bakom i 100 km/h ??
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Menar de att jag kan åka 40 mil med ett 2 tons släp bakom i 100 km/h ??
Knappast, under goda omständigheter, med lätt gasfot, utan hemlängtan kanske den går 40 mil sommartid om du inte kör klimatanläggningen.
 
Att kyla på sommaren drar inte jättemycket effekt för att det är en liten tempdiff värmepumpen jobbar mot, på vintern är diffen stor och därmed behövs mer effekt för samma resultat.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Andreas_Hansson
BigR BigR skrev:
Snabbladdad 🙂
[bild]
Den är dock rätt törstig så du kommer inte fram snabbare iallafall. Många som hänger upp sig på att bilen skall ladda supersnabbt och väljer bil efter det.
De flesta kommer nog inte snabbladda många gånger på en månad. Att välja bil för att kanske tjäna en kvart är tokigt.
De äldre id4 verkar dock ladda extremt långsamt. Dessutom verkar den ha en hel del småfel och en allmänt buggig mjukvara. Inget jag skulle köpa utan garanti under hela ägandet. Folkvagn har dessutom bara 2 års nybilsgaranti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.