H HenrikHuslöse skrev:
Sverige har i en internationell jämförelse extremt klena huvudsäkringar. Flera länder har 3 x 25A men tyska bostäder ansluts med 3 x 63 A som standard. Brittiska hus ansluts generellt med 1 x 100A enfas medan Irland typiskt har 1 x 63A enfas.

Amerikanska hus ansluts normalt med 2 x 200 A eller större. Eftersom de har 240 V som huvudspänning och 120V mellan fas och nolledare så skulle det motsvara en enfasanslutning på 200A hos oss.

Svenskar klarar som vanligt inte att ställa krav.
Var någonstans kan man läsa om generella riktlinjer för serviser i Tyskland? När jag diskuterat med kontakter där verkar det allmänt i de områden jag varit som att de har enfasanslutningar, så att de generellt har så mycket kraft fram skulle jag vilja läsa lite mer om... Varken min Google-fu eller tyska är tillräckligt bra för att hitta något på egen hand...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ska man jämföra med andra länder, exempelvis USA med 100-400 A serviser så måste man komma ihåg att vi inte bara har trefas utan även att våra mätarsäkringar utgörs av tröga porslinssäkringar som momentant kan överbelastas kraftigt. Många andra länder har dvärgbrytare som mätarsäkring.

En gG porslinssäkring klara ungefär 200 % av märkströmmen i fem minuter, 150 % i ca en timme om jag minns rätt.

Trenden i Sverige är ju annars att ersätta säkringstarifferna med effekttariffer även på direktmätta kunder. Flera bolag gör det redan och fler kommer det bli iom elbilsladdning och kapacitetsbrist.

@
Mikael_L Mikael_L skrev:
En intressant fråga i sammanhanget är om det är nätägarna där som mest gamblar högt?
Dvs erbjuder alla kunder betydligt mer kapacitet än de faktiskt kan leverera, men om alla vid något tillfälle skulle ta ut nära max så brinner närmaste transformatorstation upp.
(Eh, alltså säkringar går i den eller överliggande nät bli överlastat med följd av säkringar där löser etc)

Ty det är liksom inte gratis att bygga överdimensionerad infrastruktur av detta slaget.
Om nätägarna har chansat så kommer de upptäcka problemen när det börjar stå elbilar överallt och ladda på em/kväll när folk har kommit hem.
Det är jag inte så säker på. De flesta laddar elbilen så sällan att det ändå inte blir så många som gör det samtidigt. Själv laddar jag vanligtvis 1-2 gånger i veckan och då oftast på kväll/natt. Med 3-fas laddare, lastballanseringen och fjärrvärme är det inget problem att bara ha 16A huvudsäkring.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S SkaneErik skrev:
Ska man jämföra med andra länder, exempelvis USA med 100-400 A serviser så måste man komma ihåg att vi inte bara har trefas utan även att våra mätarsäkringar utgörs av tröga porslinssäkringar som momentant kan överbelastas kraftigt. Många andra länder har dvärgbrytare som mätarsäkring.
Det är sant, men även en dvärgbrytare klarar överbelastning under en kortare stund så skillnaden i är inte jättestor mot smältsäkringar i överlastområdet. USA har ett ganska speciellt sätt att dimensionera huvudbrytare. Tanken är att man aldrig ska belasta huvudsäkringen till mer än 80% av märkströmmen. Därför dimensioneras brytarna alltid större än vad som tekniskt sett behövs. Motsvarande krav finns inte på transformatorerna.

MathiasS MathiasS skrev:
Är det du som inte förstår hur ett elsystem fungerar eller är det svenskar som inte kan ställa krav? Varför skulle någon ställa krav på att a 3x63A till en vanlig villa? INGEN villa i hela sverige har det behovet.

Det saknar helt relevans att dra fram 3x63 till varje hus eftersom det ändå inte finns förbrukare att nyttja det.

Det finns inget negativt med att maximal mätarsäkring normalt är 35A till en privatkund. Behöver du mer kan du få det, det är bara att betala och teckna abonnemang för det.

Om min nätägare byggde elnät för 3x63A per fastighet skulle jag snarare bli förbannad på höga nätavgifter än vara glad över möjligheten.
In till mig och säkert många andra kommer en 50 mm2 aluminiumkabel, som sedan avsäkras med några små fjuttproppar. Att räkna på vilken ström en markförlagd kabel av den typen klarar lämnas som en övning åt läsaren, men det är mer än 63A.

Rent allmänt så är kravet på en PEN-ledare att den är minst 10 mm2 och eftersom det vad jag vet inte säljs kabel med klenare fasledare än jordledare i Sverige så blir alla serviser i praktiken med minst 10 mm2. Det blir spänningsfallet som blir dimensionerande för inkommande kabel snarare än värmeutvecklingen.

Anta att man skulle avsäkra hus med 3 x 40A. Det är praktiskt eftersom det en vanlig märkström på jordfelsbrytare och huvudbrytare och det finns som DIII säkring. Alla kablar med 4G10 fungerar med smältsäkring vid förläggningssätt D1 (i mark i skyddsrör, strömvärde 52A enl. SS 424 14 24, kabel som tål 70C). Ofta används ju i mark N1XV som klarar en ledartemperatur på 90C och då klarar man till och med förläggningssätt A1 (omgiven av isolering) med god marginal. Vid 4% spänningsfall kan man gå ungefär 110 meter. Man klarar kravet på max frånkopplingstid om 5 sek med en säkring på 63A (två storlekar större för att uppnå selektivitet) i den matande änden av kabeln om impedansen före är 0.1 Ohm eller så.

Diazed säkring storlek DIII märkt med 40A 500V för elektriskt säkerhetsutbyte
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H HenrikHuslöse skrev:
In till mig och säkert många andra kommer en 50 mm2 aluminiumkabel, som sedan avsäkras med några små fjuttproppar. Att räkna på vilken ström en markförlagd kabel av den typen klarar lämnas som en övning åt läsaren, men det är mer än 63A.

Rent allmänt så är kravet på en PEN-ledare att den är minst 10 mm2 och eftersom det vad jag vet inte säljs kabel med klenare fasledare än jordledare i Sverige så blir alla serviser i praktiken med minst 10 mm2. Det blir spänningsfallet som blir dimensionerande för inkommande kabel snarare än värmeutvecklingen.

Anta att man skulle avsäkra hus med 3 x 40A. Det är praktiskt eftersom det en vanlig märkström på jordfelsbrytare och huvudbrytare och det finns som DIII säkring. Alla kablar med 4G10 fungerar med smältsäkring vid förläggningssätt D1 (i mark i skyddsrör, strömvärde 52A enl. SS 424 14 24, kabel som tål 70C). Ofta används ju i mark N1XV som klarar en ledartemperatur på 90C och då klarar man till och med förläggningssätt A1 (omgiven av isolering) med god marginal. Vid 4% spänningsfall kan man gå ungefär 110 meter. Man klarar kravet på max frånkopplingstid om 5 sek med en säkring på 63A (två storlekar större för att uppnå selektivitet) i den matande änden av kabeln om impedansen före är 0.1 Ohm eller så.

[bild]
in till de flesta småhus kommer 10-16mm2.

men, du missar poängen helt. Du behöver inte räkna på utlösningsvillkor för att lista ut vad problemet är.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
...kommer en 50 mm2 aluminiumkabel, som sedan avsäkras med några små fjuttproppar. Att räkna på vilken ström en markförlagd kabel av den typen klarar lämnas som en övning åt läsaren, men det är mer än 63A.
Jag antar utmaningen, men måste då få veta hur lång servisledningen är och vilken förimpedans det är i avlämningspunkten till servisen.
Ty om det är 50mm2 alu brukar det bero på att antingen är det lantbruk, verkstad eller annat med stor förbrukning eller så en lång servis.
Men ge mig en uppskattning på längden så kan jag börja räkna.

Redigerat:
H HenrikHuslöse skrev:

[bild]
Nu var ju påståendet: "Svenskar klarar som vanligt inte att ställa krav." Om du har förutsättningarna att få ett abonnemang med 40A och vill ha det. Vad hindrar dig? Det finns abonnemang med både 40A och mer i Sverige. Så visst finns det svenskar som klarar att kräva det. Men de flesta väljer att inte kräva det eftersom det oftast räcker med mindre och det blir billigare. Det har inte med förmåga utan med behov att göra.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Sverige så blir alla serviser i praktiken med minst 10 mm2. Det blir spänningsfallet som blir dimensionerande för inkommande kabel snarare än värmeutvecklingen.
Japp, den absolut vanligaste servisen till svenska småhus är 3x10/10 eller 4g10, och till det gänga II säkringar, dvs max 25A
Och om man kan lite om priser och dimensionering osv så inser man varför.
Och ja, som markförlagd kommer aldrig värmen vara dimensionerande, men däremot kan det nog vara villkoret för automatisk frånkoppling, inte bara spänningsfall.

Fast om jag tänker efter en sekund extra så inser jag ju att tiden i detta fall är 5 s, vilket troligen gör att det alltid kommer vara spänningsfall som är dimensionerande.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Anta att man skulle avsäkra hus med 3 x 40A.
Nu är väl 40A diazed en ovanlig fågel, det blir nog 35A eller 50A att välja.

Det är praktiskt eftersom det en vanlig märkström på jordfelsbrytare och huvudbrytare och det finns som DIII säkring.
Fast en 25A JFB (ännu vanligare) är bra mycket billigare, så behöver man inte mer än 20A eller kanske 16A så vet jag inte varför man ska göra allt dyrare.

Alla kablar med 4G10 fungerar med smältsäkring vid förläggningssätt D1 (i mark i skyddsrör, strömvärde 52A enl. SS 424 14 24, kabel som tål 70C).
Klart alla kablar fungerar med smältsäkring . :D :p

Mig veterligen kommer nästan alltid dessa kablar upp ur marken i båda ändarna, ibland dessutom dragen i vägg flera meter innan mätartavlan. Med en belastningsförmåga på 42A - 57A beroende på förläggningen som sen p.g.a gränsbrytströmmen för en diazed torde reduceras med en faktor på 1,1, dvs bli ca 90% av det tabellerade värdet så finns det inte mycket marginal kvar för en 35A säkring, men ofta går det.
Å andra sidan, hur kul är det med 60-70°C varma ledningar i väggen? Själv är jag sugen på att använda den elenergin till något vettigare.
Sen kommer nog trots allt spänningsfallet ändå straffa ut denna idé redan innan vi har kommit dit.

Ofta används ju i mark N1XV som klarar en ledartemperatur på 90C och då klarar man till och med förläggningssätt A1 (omgiven av isolering) med god marginal.
Samma här, hur roligt är det med 90°C varma ledningar?

Vid 4% spänningsfall kan man gå ungefär 110 meter.
Med 10mm2 får jag det till:
4% av 230 blir 9,2 volt.
U/I=R =9,2V/40A = 0,23 ohm
10mm2 har 1,83mohm/m, 230/1,83 126 meter.
Vi har fas och returledare så det blir 63 meter.

Sen är det fel med 4%.
Tillåtet spänningsfall i en huvudledning är 2%, sen kan man tillåta 2% till efter gruppcentralen., så då är vi nere på 31 meter.

Jag har nu gjort beräkningen på ett enfasigt belastningsfall i en trefasig ledning. Med last på alla faser så blir det annat, men jag tycker nog att ledningen även ska fungera i de fall som en enda enfaslast är inkopplad.

Man klarar kravet på max frånkopplingstid om 5 sek med en säkring på 63A (två storlekar större för att uppnå selektivitet) i den matande änden av kabeln om impedansen före är 0.1 Ohm eller så.
wow, 0,1 ohm. Jadå, om det är huset närmast transformatorkiosken ... :)

• Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nä, ärligt talat, elnätägarnas tumregeldimensionering är det nog helt enkelt som gäller, med 10mm2 cu servis och gänga 2 (upp till 25A) och för gänga 3 (35-63A) brukar man välja 25 eller ibland 35mm2 CU eller 50mm2 ALU.

Och sen om det är långa ledningar får man kika på vart fall för sig. Jag tror ingen krånglar till det mer än så helt enkelt.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är väl 40A diazed en ovanlig fågel, det blir nog 35A eller 50A att välja.
Om den skulle vara standardsäkring så skulle den snabbt bli vanlig. Det är samma bottnar som till 35A.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast en 25A JFB (ännu vanligare) är bra mycket billigare, så behöver man inte mer än 20A eller kanske 16A så vet jag inte varför man ska göra allt dyrare.
Sanning med modifikation. Hagers, Schneiders och Garos huvudbrytare börjar alla på 40A. Kollade priserna på jordfelsbrytare på Ahlsell. För Hager var det stor skillnad, för Schneider skiljde det lite och för Garo var priset exakt samma. På den tyska marknaden har även Hager samma pris på 25A och 40A jordfelsbrytare (CDA425D resp CDA440D). Vi kan vara överens om att materiel för 63A är betydligt dyrare, både i Sverige och grannländerna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Klart alla kablar fungerar med smältsäkring . :D :p
Hehe, du förklarar ju själv på ett föredömligt sätt i nästa stycke varför 40A smältsäkring inte fungerar för alla förläggningssätt med 70C kabel men en 40A dvärgbrytare gör det ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan, hur kul är det med 60-70°C varma ledningar i väggen?
Rörkillarna verkar ju tycka att det är helt ok att köra till varmvatten och radiatorer, så jag tror nog att väggen tål det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen är det fel med 4%.
Tillåtet spänningsfall i en huvudledning är 2%, sen kan man tillåta 2% till efter gruppcentralen., så då är vi nere på 31 meter.
Var hittar du detta?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har nu gjort beräkningen på ett enfasigt belastningsfall i en trefasig ledning. Med last på alla faser så blir det annat, men jag tycker nog att ledningen även ska fungera i de fall som en enda enfaslast är inkopplad.
Nätbolagen vill ha balans mellan faserna. Om du väljer att koppla in en enfaslast på 40A och lämna de andra faserna obelastade straffas du med både spänningsfall och en sur nätägare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
wow, 0,1 ohm. Jadå, om det är huset närmast transformatorkiosken ... :)
Du menar elskåpet närmast transformatorkiosken? Ja. Huset är ju 110 meter (126 meter i din beräkning) från elskåpet, annars behövs inte en så lång kabel. Vilket avstånd 0.1 Ohm motsvarar mellan elskåp och transformator beror på transformatorns impedans och kabeldimensionen mellan transformator och skåp. Här behövs ett uppträdande av Elvis tror jag...

4G35 Al är billigare än 4G10 CU men spänningsfallet är mindre än hälften, så man skulle komma över 250 meter vid 4% spänningsfall. Om avståndet mellan hus och tranformatorstation är längre än 200 meter får du betala för varje extra meter vid nyanslutning. Dessutom blir priset per meter högre med ökande avstånd.

H HenrikHuslöse skrev:
Om den skulle vara standardsäkring så skulle den snabbt bli vanlig. Det är samma bottnar som till 35A.
Du verkar ju ha koll på detta. Det verkar på det du skriver som att du absolut kan ha 40A huvudsäkringar om du vill. Men vad har det att göra med svenskars förmåga att ställa krav? För de allra flesta är det helt onödigt att ställa det kravet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Sanning med modifikation. Hagers, Schneiders och Garos huvudbrytare börjar alla på 40A. Kollade priserna på jordfelsbrytare på Ahlsell. För Hager var det stor skillnad, för Schneider skiljde det lite och för Garo var priset exakt samma. På den tyska marknaden har även Hager samma pris på 25A och 40A jordfelsbrytare (CDA425D resp CDA440D). Vi kan vara överens om att materiel för 63A är betydligt dyrare, både i Sverige och grannländerna.
Huvudbrytare är ingen fråga, däremot skiljer sig JFB i pris, dock inte alltid så mycket.
Men detta är ju egentligen ingen annan fråga än att man sätter det som krävs, men inte mer. Och jag har svårt att inse att några vanliga villor kan behöva mer än 3x25A.
Själv klarar jag mig bra med 3x16A.

Rörkillarna verkar ju tycka att det är helt ok att köra till varmvatten och radiatorer, så jag tror nog att väggen tål det.
Jag tycker fortfarande inte att det känns speciellt kul med så varma ledningar. Jag gillar inte heller att elenergi slösas bort på det viset.
Varmvatten brukar f.ö vara max 55°C (det finns ett krav i boverkets regler) och värmevatten brukar variera mellan 25°C (golvvärme) och typ 60°C (högtemperatursystem).

Var hittar du detta?
SS 436 40 00 kapitel 525
Spänningsfallet i en abonnentanläggning bör inte överstiga följande värden i förhållande till
den nominella spänningen:
– 2 % i huvudledning från servissäkring
– 3 % sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och
småapparater
– 4 % sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål.
För industrianläggningar kan beroende på omständigheterna större spänningsfall än de ovan
angivna förekomma.
ANM – Procenttalen är hämtade från SS 437 01 02.

Var hittade du dina 4% ?

Nätbolagen vill ha balans mellan faserna. Om du väljer att koppla in en enfaslast på 40A och lämna de andra faserna obelastade straffas du med både spänningsfall och en sur nätägare.
Ehh, jag är ganska mållös, vad ska jag svara här. Du får nog tänka till ett varv till nu.

Du menar elskåpet närmast transformatorkiosken? Ja. Huset är ju 110 meter (126 meter i din beräkning) från elskåpet, annars behövs inte en så lång kabel. Vilket avstånd 0.1 Ohm motsvarar mellan elskåp och transformator beror på transformatorns impedans och kabeldimensionen mellan transformator och skåp. Här behövs ett uppträdande av Elvis tror jag...
100mohm är bara att inse att det är ovanligt bra för bostäder. Jag har ca 300mohm, och då har jag transformatorkiosken synnerligen nära, max 200 meter.

4G35 Al är billigare än 4G10 CU men spänningsfallet är mindre än hälften, så man skulle komma över 250 meter vid 4% spänningsfall. Om avståndet mellan hus och tranformatorstation är längre än 200 meter får du betala för varje extra meter vid nyanslutning. Dessutom blir priset per meter högre med ökande avstånd.
Detta stycke fick jag inte ihop informationen till något sammanhållet vettigt, så jag hoppar att svara. Jag måste dessutom börja med middagen nu.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, den absolut vanligaste servisen till svenska småhus är 3x10/10 eller 4g10, och till det gänga II säkringar, dvs max 25A
Och om man kan lite om priser och dimensionering osv så inser man varför.
Och ja, som markförlagd kommer aldrig värmen vara dimensionerande, men däremot kan det nog vara villkoret för automatisk frånkoppling, inte bara spänningsfall.

Fast om jag tänker efter en sekund extra så inser jag ju att tiden i detta fall är 5 s, vilket troligen gör att det alltid kommer vara spänningsfall som är dimensionerande.
Gör du en total inventering hamnar du historiskt på 6 mm2 Cu som vanligast i de här fallen men under en lång tid fram till helt nyligen är dina 10 mm2 på den platsen precis som du nämner. Och på senaste tiden med varierande metallpriser har även sista delen mellan kabelskåp och mätarskåp fått följden att 25 och ibland 50 mm2 Al är närmast standard i nyanläggning. Ger ett fåtal typer som används även för annat än serviser och matchar bra de tidigare Cu kablarna för anläggningar lagda för DII och DIII. Udda areor som 25 och 70 mm2 faller bort även om en skrivbordsdimensionering skulle peka på dem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.