111 682 läst ·
149 svar
112k läst
149 svar
Vilken ampere har man normalt till hus?
Nja hade jag haft lägre än 63 så hade jag fått köpa massa nya proppar hela tiden samt att jag inte hade kunnat få nån vidare produktion i sågverket.
Å när det är fester här på gården så blir 63a propparna rätt så rejält heta också
Det jag tänkte va att det ä bara dubbelt så högt som för 25, trots att strömmen är mer än det dubbla
Å när det är fester här på gården så blir 63a propparna rätt så rejält heta också
Det jag tänkte va att det ä bara dubbelt så högt som för 25, trots att strömmen är mer än det dubbla
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Aha då är där högre avgifter än här i Skåne
Men jag har också hört att säkringsavgifter är på väg bort för att ersättas av sk. effektabonnemang, att du betalar för hur mycket du tar ut. Motiveringen har varit en mer rättvis prissättning å att man får folk att fördela elanvändningen över dagen för att minska effekttoppar
Men jag har också hört att säkringsavgifter är på väg bort för att ersättas av sk. effektabonnemang, att du betalar för hur mycket du tar ut. Motiveringen har varit en mer rättvis prissättning å att man får folk att fördela elanvändningen över dagen för att minska effekttoppar
Såg nåt om att Veab i Växjö redan börjat med effektabonnemang för 63a å nedåt
Tja, om du försörjer Dig på att driva sågverk, 5 dagar i veckan och 40+ veckor om året, ja då är uppgiften att Du har 63A huvudsäkring till ditt företag rätt "B" i detta forum - alla andra här talar om vad de har till sin privatbostad...D Djävulssnickarn skrev:Nja hade jag haft lägre än 63 så hade jag fått köpa massa nya proppar hela tiden samt att jag inte hade kunnat få nån vidare produktion i sågverket.
(Men vist är det lite intressant att se priserna, även om företaget sedan inte betalar någon MOMS, och borde vara berättigat till energiskattreduktion för producerande industri).
Om du däremot har sågen som hobby, någon vecka om året, och så har en eller två festdagar på sommaren, då kanske det vore bra mycket billigare att köpa en generator (25...40kW) att hänga på en traktor eller en gammal lastbilsmotor, alternativt något militärt/industri-överskott, samt säkra ner "normalabonnemanget" till 20 eller 25A som (vi ) andra Svensons. För 3 års fast avgift får Du nästan 50 000 att köpa aggregat för, elen på Dieselolja blir dyrare, men årsavgiften försvinner. Dessutom något som kan hjälpa vid elavbrott.
Jag sågar å snickrar mest för att det är kul, tycker som sagt inte att 1600 är särskilt mycket, om det ökar sen så bryr jag mig inte mycket heller
Sen så har jag en spånfläkt på 15kw som går praktiskt taget varje dag som kan som mest ta ca 26a å är därmed säkrad 35a
Jag har 16A, 58+85 kvm med bergvärmepump. Inga problem med 1 torktumlare, 1 tvättmaskin och koka kaffe samtidigt. Dock ska man sätta igång tvättmaskin nr 2 eller dammsuga när kaffet är färdigtS stefannordin skrev:
Är huset bra fasfördelat och du inte har direktverkande el eller elbil så klarar du dig säkert med 16A.
Med fasfördelat menar jag att du lägger stora förbrukare på olika faser exempel L1: tvättmaskin 1 L2: Torktumlare L3: Tvättmaskin 2, micro, uttaget där du oftast kopplar in dammsugare. osv.
Hursom helst det finns inget större problem att huvudsäkringen går hos mig med 16A. Finns 2 tvättmaskiner, torktumlare, micro, enfas spabad, avfuktare, dammsugare, datorer, dräneringspump, ups. osv.E elmont skrev:
En gång gick huvudsäkring/ar när byggjobbare skulle koppla in deras 3fas flytspackel pump/blandare.
En gång när jag hade enfas spabadet, men då brann/smälte även en skarvkontakt i förlängningssladd.
Jag skulle inte beställa 20A om det inte visar sig behövas. Men jag är snål
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
beror ju på om ni ska ha full värme på vintern är det bara underhållsvärme räcker 16 långt. värmer (bergvärme 175m2 fullt ut i norrland utan problem med 16 amp räcker även när kompressor och svetsen är i drift.B byggankan skrev:Då vi hade en sommarstuga på tomten med ett vilande elabbonemang så behövde vi ingen byggel utan kunde koppla in vanlig direkt. Vår elektriker sa då att vi skulle säga till elbolaget att vi skulle ha 20 ampere under byggtiden och så skulle vi byta till 16 sedan. Men på elbolaget så säger dom att 20 är det normala till en villa och att 16 mest gäller bostadsrätter.
Så nu tänkte jag att någon här kanske kan säga vad det normala är. Vi har varken ett lågenergihus eller swimingpool inomhus så våra behov är väl vad som kan klassas som standard.
Yes helt sjukt. Ställde den här frågan en gång till min morfar som hade jobbat hos ett elbolag. Han menade att elbolagets ursäkt för att alla ska ha så små huvudsäkringar pga att det inte behövs byggas ut till grövre matning.Mikael_L skrev:
Vi har pristariffer enligt:
16 2 364:-
20 3 670:-
25 4 591:-
35 5 921:-
Vi tänker försöka klara oss med 16A, för de 1300:- per år kan vi göra roligare saker.
Det är ju lite kontraproduktivt för deras vinst att ha höga avgiftshöjningar för varje effektsteg, då man som husägare försöker klara sig med en lägre tariff och därmed börjar spara på el på alla möjliga vis.![]()
Ja är ju verkligen en ursäkt...infrastruktur som redan är byggt lixom. Svårt tro att dem behöver börja gräva in nya kablar bara för att folk byter mellan 16A, 20A och 25A. Man kan börja förstå om vi kommer till 40A+ och tom då får man väl betala en högre installationspris redan när det installeras? Men det är väl ett ytterligare sätt att tjäna pengar de här Amperavgifterna....
Jag har 20A. Tror det är vanligast för de husen som har direkt el. En av dessa 20A gick konstant om man körde diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare alternativt ugn alternativt bastu.
Idag är det bytt till bergvärme och problemen försvann. Kan köra allt samtidigt
Nu har jag tom en bil som jag laddar men inte ens då gick säkringen
Men jag tror jag ändå behåller 20A
16A går säkert bra om man har bergvärme/olja/vedpanna/pellets dvs inte har direkt el eller har någon bastu eller elbil. Annars får man helt enkelt planera t ex bil går säkert för många ladda nattetid och på lägre effekter så även 16A fungerar. Men för mig fungerar det inte då jag behöver ladda bilen även mitt på dagen och helst på full effekt
Ps. Det finns ett mycket enkelt sätt att testa sig fram. Det går alltid att skruva i mindre säkringar. Det är ett bra sätt att kunna testa och är dessutom helt lagligt att göra!
Redigerat: