Fantastiskt mkt tips, allt från verktyg till familjeförhållande :). En del tvärs emot varandra, men inte konstigt, vi är ju olika. Jag är inte en man som flera antaget, spelar inte så stor roll när det kommer till verktyg, men försöker välja inte så tunga om möjligt för att spara på krafterna.

Jag kommer köpa grejer vartefter jag behöver, är just nu mest sugen på nåt som kan göra ett långt rakt snitt i en bräda, med vinkel om det behövs.

Har ett riktsnöre med färg i, använt en hel del genom åren. Mitt släp rymmer en stor gipsskiva och är storleksmässigt anpassad till bilens tjänstevikt och mitt B körkort. Är väldigt nöjd med släpet.

Har en Johnsered bensindriven motorsåg som jag har stor respekt för, egentligen bara använt för att fälla och dela träd med, men kan va bra till annat. Har även en robotgräsklippare, fantastisk pryl, röjsåg och trimmer, men nu var fokus mer verktyg.

Sammanställer lite av tipsen och svar:

-En Bosch sladdlös cirkelsåg med lite samma funktion som en sänksåg -låter bra, har makita batterier, men blir kanske svårt att vara strikt i det.

”Fördel med Sänksåg är att man kan börja mitt i och damhantering”tål att tänka på. Det verkar som tipsen tynger över till Sänksåg istället för bänksåg.

pica-dry snickarpenna - det behöver jag

Spikpistol är lite onödigt, men dyckert mer rimligt - tål att tänka på

Sen är väl en plan-/rikthyvel nästan ett måste om du ska ge dig på att bygga köksskåp osv. - det ska jag så småningom

Navare, ifall du ska slå i dymlingar! Tror faktiskt det ligger nån sån i gömmorna, har en hel del gamla verktyg från farfars far som var snickare, dock inte haft koll på när använda just dessa

Tack för alla tips om ställning, runt huset är faktiskt väldigt plan, om ej asfalterat 😉, men rullställning är kanske inte tillräckligt stadig ändå?

Några röster på cirkelsåg med batteri

Snabbvinkel köpte jag en liten billig på byggmax, haft nytta av den, ska köpa en stor med

lilla röda hultaforskofoten , ska kolla in

Flera tipsar om dubbla skruvdragare, det kan jag verkligen förstå, tröttsamt när man vill borra om vart annat

Rymligt snickeri - håller på och inreder ett av uthusen, blir verkstad på 3x 4 meter. Kommer dock jobba mkt i husets veranda som är rymlig.

Starka pannlampor - bra tips

Glöm bordssåg och sänksåg, satsa på en byggsåg istället. Många sågar, ingen aning om vad ör byggsåg är, får googla :)

Det var allt, fick inte med allt, men glad för all input, tack alla!

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Du vet att om polisen stoppar dig så tar dom körkortet..
Och sen lite oansvarigt mot oss andra i trafiken. Får hoppas att släpet inte brakar ihop på vägen
Ingen fara, släpet är egentligen ett 1-tonssläp så det håller. Det är bara lagren som inte gör det.

C
P Pella-plank skrev:
Flera tipsar om dubbla skruvdragare, det kan jag verkligen förstå, tröttsamt när man vill borra om vart annat
Verkligen. Får man föreslå Bosch FlexiClick-system som andraskruvdragare? I alla renoveringsprojekt dyker det upp behov av att borra nära en kant eller på omöjliga ställen och då briljerar den verkligen.

https://www.bosch-professional.com/gb/en/flexiclick-system/

P.s. vet inte vad du har för Makita-dragare, men själv tycker jag 12V-systemen är grymma. Extremt små och lätta men duger till 90% av det man gör.

Redigerat:
P Pella-plank skrev:
Det verkar som tipsen tynger över till Sänksåg istället för bänksåg.
Ska du arbeta mycket med skivmaterial är det säkert rätt men för allmänt snickeri föredrar jag en bordssåg alla dar i veckan.

hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du arbeta mycket med skivmaterial är det säkert rätt men för allmänt snickeri föredrar jag en bordssåg alla dar i veckan.
Skulle väl säga att de kompletterar varandra

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Min Festool Rotex 150 har jag ägt i drygt 18 år nu. Den fungerar lika bra idag som när den var ny. Tillhörande dammsugare är oumbärlig. Dammsugaren gör att det sprids minimalt med damm och dessutom håller slippapperen väldigt länge.

När jag köpte min Rotex hade Boschs motsvarighet nyligen lanserats. Den har jag ingen erfarenhet av men Bosch har inte samma stora sortiment av slippapper som Festool har.

Framförallt saknar jag hos Bosch ett slippapper som motsvarar Festool Saphir som fungerar väldigt bra på tjocka lager färg och gelcoat.

[länk]
En Rotex 150 har stått högt på min önskelista sen jag köpte min rotex 90. Inte tippat över ännu bara, har varit inne på Mirka Deros också men då behöver man bestämma kurvbana, Rotex har ju ställbar. Deros är dock otroligt lätt, kompakt och smidig.

Kanske inte det mest användbara verktyget vid renovering, men överhandsfräs eller kantfräs har inte nämnts.

Någon gång ibland vill man göra ett urtag eller skapa en radie. Kanske används max 1%av tiden, men vid renovering av ett helt hus skulle jag nog sakna att inte ha en.

hsd hsd skrev:
Skulle väl säga att de kompletterar varandra
Absolut. En av vardera är naturligtvis bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.